Zelfkennisforum

Zelfkennisforum (http://www.waarheidvinding.nl/index.php)
-   Andersdenkenden (http://www.waarheidvinding.nl/forumdisplay.php?f=91)
-   -   Vergeet het onderricht. (http://www.waarheidvinding.nl/showthread.php?t=2698)

Theo 29 oktober 2015 20:22

Vergeet het onderricht.

Ramesh: Meesters zeggen tegen mensen dat ze het ego moeten bestrijden, moeten doden, maar wat ik zeg is dat je het ego moet accepteren. Is dat niet uniek? Vecht niet tegen het ego. Accepteer het ego. Waarom? Omdat 'jij' het ego niet gecreeerd hebt. De Bron heeft het ego gecreeerd, en de Bron is in sommige gevallen ook bezig het ego te vernietigen. Daarom zit je hoofd in de muil van de tijger. Er valt niet aan te ontsnappen. Er valt niet aan te ontsnappen als je vecht met het ego. Dat is mijn punt. Als je het ego blijft bestrijden, zal de tijger zijn muil oneindig lang openhouden. Als je het ego accepteert, zal de tijger zijn kaken snel dichtklappen.

Theo 29 oktober 2015 20:23

Vergeet het onderricht

Ramesh: Dit onderricht is in allerlei opzichten uniek. Meestal is het bij onderricht de bedoeling om aantekeningen te maken, hard te studeren, het in de praktijk te brengen. Wat ik jullie zeg is: Vergeet het onderricht. Laat het zijn eigen werk doen. Heel belangrijk!
Vergeet het onderricht, want wie wil het onderricht onthouden? Het ego wil het onderricht onthouden en gebruiken om iets te bereiken. Maar als je het onderricht vergeet, zal het uit zichzelf tot inzicht leiden. En als het onderricht niet tot inzicht leidt, dan is het niet de moeite waard. Dus vergeet het onderricht hoe dan ook! Het heeft effect of niet. Als het geen effect heeft, is er geen vraag. Als het wel effect heeft, laat het dan effect hebben!
Zal het ego willen bijdragen aan zijn eigen vernietiging? Nee. Het ego wil het onderricht alleen maar krijgen om er gebruik van te maken, om iets te bereiken , niet om zelf vernietigd te worden. Als het onderricht vergeten wordt, wordt het ego vergeten, en doet het onderricht uit zichzelf zijn werk.
Je inspanning is het struikelblok. Daarom zeg ik dat je het onderricht moet vergeten. Probeer het niet ergens voor te gebruiken. Laat dat inzicht op welk niveau dan ook zijn werk doen.
Het onderricht begint met bhakti

Theo 29 oktober 2015 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Theo (Bericht 99921)
Ramesh: Meesters zeggen tegen mensen dat ze het ego moeten bestrijden, moeten doden, maar wat ik zeg is dat je het ego moet accepteren. Is dat niet uniek? Vecht niet tegen het ego. Accepteer het ego. Waarom? Omdat 'jij' het ego niet gecreeerd hebt. De Bron heeft het ego gecreeerd, en de Bron is in sommige gevallen ook bezig het ego te vernietigen. Daarom zit je hoofd in de muil van de tijger. Er valt niet aan te ontsnappen. Er valt niet aan te ontsnappen als je vecht met het ego. Dat is mijn punt. Als je het ego blijft bestrijden, zal de tijger zijn muil oneindig lang openhouden. Als je het ego accepteert, zal de tijger zijn kaken snel dichtklappen.

Ik ben niet zo snel onder de indruk van al die goeroe' s.
Maar dit is toch wel een verbluffend inzicht.
Het is helemaal waar wat hij hier zegt.
Door de strijd tegen ego komt het ego juist tot zijn recht!
Je kunt niet ontsnappen aan ego door dag in, dag uit te roepen dat ego niet bestaat.

Theo 29 oktober 2015 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Theo (Bericht 99923)
Het onderricht begint met bhakti

Wat is bhakti? Uw wil geschiede. Oftewel het 'niet-willen'.

Theo 29 oktober 2015 20:40

Robert: Maar het verlangen naar de vernietiging van het ego houdt het ego nou juist in leven.

Ramesh: Kijk, dat is nu de grap. Dat is de goddelijke grap. Het ego is goddelijke hypnose. Waar komt het ego vandaan? Dat is de vraag, toch? Iedereen zegt dat het ego het probleem is. Het enige wat je hoeft te doen is 'je' ego opgeven. Maar niemand vertelt je hoe je 'je' ego moet opgeven. 'Jij' bent het ego! Het 'ik' is het ego, en het ego gaat geen zelfmoord plegen. Het ego kan alleen maar afkomstig zijn uit dezelfde Bron waaruit alles afkomstig is. De fysieke manifestatie is afkomstig uit de Bron. Het denkbeeldige 'ik' is afkomstig uit de Bron.
Waarom heeft de Bron het denkbeeldige 'ik' gecreeerd? Omdat intermenselijke relaties zonder 'ik' niet mogelijk zijn. En zonder intermenselijke relaties is het leven zoals we dat kennen niet mogelijk. Om het leven zoals we dat kennen mogelijk te maken mogelijk te maken moeten er intermenselijke relaties plaatsvinden. En daarvoor is het ego nodig. Ego betekent gewoon de creatie, door middel van goddelijke hypnose, van het gevoel dat 'ik' een doener ben en een afzonderlijk wezen dat controle heeft over dit lichaam. Maar alles wat in werkelijkheid bestaat is het lichaam-geest-organisme en de energie die daar doorheen stroomt.
Dat is de basis, net als bij een elektrisch apparaat en de stroom die daar doorheen gaat. Maar als het elektrische apparaat gehypnotiseerd zou zijn, zou het denken in termen van 'ik' die de boterham roostert, 'ik' die iets mengt, 'ik' die licht geeft. In feite is er alleen maar de elektriciteit en het apparaat. Hier gaat het om hetzelfde de Bron, God of Energie, en het lichaam-geest-organisme dat de Energie, of God, laat functioneren. God heeft het ego dus gecreeerd, en het is ook God die in sommige gevallen het geleidelijke proces van de vernietiging van het ego in gang zet.

Laurens 29 oktober 2015 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Theo (Bericht 99921)

Citaat:

Meesters zeggen................
Kun je jezelf nog vager uitdrukken dan dit 'meesters zeggen' wat een onzin er zijn er evenzo veel die iets anders zeggen en er zijn er ook die het niet over ego hebben, daar is ego geen enkel issue.

Dit om maar even aan te tonen wat een onzinnige kreten deze man slaakt. In mijn geval, al ben ik geen meester, is het vervolgens zo dat ik aanbeveel het ego te onderzoeken op waarheid, op zijn daadwerkelijke bestaan. Hier wordt gesuggereerd als zou er gezegd zijn het ego te vernietigen en dat is nooit gezegd. Moet je het accepteren dan, nee ook niet, je kunt leren de werking van ego te doorzien waarmee inzichtelijk wordt hoe jou dat belemmerd.

Jij hebt het ego dan wel niet gecre?erd, want dat is gevormd door je ouders en je opvoeding, je school en de kerk, jij bent 80% van je tijd bezig je ego in stand te houden en te vervolmaken, want ego bestaat uit gedachten en kan makkelijk aan zichzelf verliezen. De bron hoef je helemaal niet te noemen als creator want er is helemaal niets wat de bron NIET heeft gecre?erd.

Je stinkende ontlasting komt ook van de bron evenals kanker en syfilis, gordelroos en die etterende puisten in je gezicht. Dat is nog geen reden om ze maar hun gang te laten gaan, als je kunt behandel je ze en zo kan dat ook met ego, er is aan te werken. En niet met onderzoekjes naar de wie je bent want daar kun je je hele leven wel mee bezig blijven, maar naar 'wat' je bent.

Je ziet het niet want je hebt geen onderzoek gedaan maar bovenstaande tekst appelleert heel erg aan de wensen van het ego om ongemoeid gelaten te worden. En om dat je ego wordt bemoedigd is dit dan ook de tekst die je graag wilt horen. Ego hoort niet graag dat er onderzocht moet worden als dat zijn ondergang betekend, gedegen zelfonderzoek is niet geliefd bij ego daar gaat ie maar van naar de verdoemenis. Dus logisch dat je geen gedegen zelfonderzoek wilt doen wanneer je je ego maar de baas over je laat spelen, daarom ook moet je zijn trucjes onder ogen komen.

Laurens 29 oktober 2015 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Theo (Bericht 99927)
Ik ben niet zo snel onder de indruk van al die goeroe' s.
Maar dit is toch wel een verbluffend inzicht.
Het is helemaal waar wat hij hier zegt.
Door de strijd tegen ego komt het ego juist tot zijn recht!
Je kunt niet ontsnappen aan ego door dag in, dag uit te roepen dat ego niet bestaat.

Dat is al zo vaak gezegd man, het is geen bestrijden maar onderzoeken, als je maar stug blijft negeren wat hier daarover gezegd is heb kom je daar iedere keer volslagen ten onrechte weer opnieuw op terug en moet dat ook iedere keer weer worden tegengesproken.

Theo 29 oktober 2015 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens (Bericht 99937)
Maar dit forum is niet bedoeld om hier lukraak teksten te plempen om iemand daar mee te promoten, dit is de plek om iets van jou zelf te laten zien.

De beste man is al dood, dus te promoten valt er niks.
Maar zijn inzichten zijn iig uniek!
Dat ze niet in jouw straatje passen dat had ik al verwacht.
Want jij bent van mening dat je al heel wat bent in spiriland en als Balsekar gelijk heeft dan ben je nog net zo ver als toen je begon?.

En als iemand die verder is dan jij kan ik je melden dat de inzichten van Balsekar de moeite waard zijn om te vernemen.

En nu: ReTuRnToToPiC

Theo 29 oktober 2015 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens (Bericht 99939)
Dat is al zo vaak gezegd man, het is geen bestrijden maar onderzoeken, als je maar stug blijft negeren wat hier daarover gezegd is heb kom je daar iedere keer volslagen ten onrechte weer opnieuw op terug en moet dat ook iedere keer weer worden tegengesproken.

Tsss?jij bent zolang als ik je 'ken' ego aan het bestrijden.
Wat de erfzonde is voor de katholieken is ego voor jou.
Je zit helemaal in de wereld van goed en kwaad.

Laurens 29 oktober 2015 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Theo (Bericht 99940)
De beste man is al dood, dus te promoten valt er niks.
Maar zijn inzichten zijn iig uniek!
Dat ze niet in jouw straatje passen dat had ik al verwacht.
Want jij bent van mening dat je al heel wat bent in spiriland en als Balsekar gelijk heeft dan ben je nog net zo ver als toen je begon?.

En als iemand die verder is dan jij kan ik je melden dat de inzichten van Balsekar de moeite waard zijn om te vernemen.

En nu: ReTuRnToToPiC

Jij promoot zijn inzichten.

Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.