Discussie: Wel of niet?
Los bericht bekijken
Oud 10 oktober 2017, 15:38   #23
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Een beetje te kort door de bocht, katerie... de meeste mensen geloven omdat het hen zo aangeleerd is en omdat ze denken dat ze zelf niet eens het recht hebben om te twijfelen... want, zoals hen wijsgemaakt werd, de verdoemenis wacht...
Oke, in het westen zijn we daar een beetje vanaf geweken, maar dat maakt nog niet dat voor de meeste geloven een vrije daad is geworden.
Over 'geloof' en 'ongeloof' in zijn vele verschillende vormen zijn boeken vol te schrijven. Dat heeft de Vlaamse JezuÔet Herweg Arts o.a. gedaan.
Daar kan je ook een half uur durende film van hem bekijken over >>> Waarom geloven in God?.
Ik heb zijn boeken met gelijknamige titel en andere van hem gelezen.

Citaat:
Marie moet niets, Katerie...
Nou, marie moet toch wel naar de pot, anders druipt en glijdt het langs haar benen naar beneden in haar broek, tot in haar schoenen.
Nou kan je natuurlijk nog besluiten niet naar de pot te gaan en je broek aan te houden, zoals de soldaten van het Amerikaanse invasie leger op het Japanse eiland Okinawa noodgedwongen deden, want 'pot' zoeken betekende daar zich kwetsbaar maken, blootstellen aan vijandelijk geschut dat overal was en dus neergeschoten worden, maar ontlasten moesten ze.

Citaat:
Hewel dan geven zij mij het recht om hen op dezelfde manier te be(ver)oordelen.
Dat recht hoeven zij jou niet te geven, dat heb je al zelf opgeŽist van toen je 'ik' vorm kreeg.
katerie is offline   Met citaat reageren