Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 oktober 2017, 09:52   #161
Dorje
Jubilaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
De ware zelf glipt mij tussen mijn woorden als ik het wil uitdrukken..
Ik ben deze vraag niet vergeten. Ik kom hier een keer op terug.
Ok, prima. Ik wens je een diepgaande observatie toe.
Oud 16 oktober 2017, 10:39   #162
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ok, prima. Ik wens je een diepgaande observatie toe.
Dankje...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2017, 18:28   #163
Dorje
Jubilaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Tijd voor nog een audio-file. Maar ditmaal kom ik tegemoet aan de weerstand tegen het geleuter over waarheden, ik laat het los, maar ik laat Adyashanti nog even niet los. Ook al brengt hij niets anders dan tweedehandskennis, zoals hier vaak wordt geopperd. Het klopt, maar het gaat niet om de tweedehandskennis zelf, het gaat om het onderzoeken ervan in jezelf, onderzoeken wat waar is en wat niet. Dan wordt het niet derdehands, maar eerstehands.

En daar gaat deze audio-file over, niet over mystieke uitspraken, hoewel er van vertrokken wordt, maar over hoe ze uiteengerafeld kunnen worden tot simpele aanwijzingen van hoe je door de illusie heen kan zien.
En ik ben hier niet de wijze die beweert door lllusie heen te kunnen zien, ik ben de messenger die de message van een ander gewoon even meedeelt, so don't shoot the messenger, shoot the message, luister er naar en reageer daar op. Dan kan een levende discussie over de message tot stand komen, waar we totnutoe nog nooit zijn aan toegeraakt, in plaats van het bekvechten met de messenger. Dat laatste kan er ook nog zijn, geen probleem, maar niet alleen dat.
En ditmaal laat ik het uitwisselen ook los, ik wil graag de discussie aangaan, horen wat jullie er aan stoort en waar het eventeel aansluit en waar niet.

Het gaat over de drie pijlers van verlichting, een groot onderwerp, maar de manier waarop het gebracht is, is niet zo groot, niet zo uit de hoogte en doorspekt met humor en vooral heldere begrijpbare en bruikbare taal.

Het vertrekt van twee verschillende gezegden, eentje uit de Indische traditie en eentje uit de Zen-traditie, die ik hier ook al aangehaald heb, maar hoe mystiek ze ook klinken, ze worden onmiddellijk uit elkaar gehaald, ge-ontmystificeerd tot bruikbare en klare taal. Het wordt stilaan duidelijk vanuit welk perspectief de uitspraken zijn gedaan, en maakt het zo mogelijk om als het ware even mee te kijken door dat perspectief, dat een ander perspectief is dan we gewoonlijk aannemen.

Ziehier:

The world is illusion
Only Brahman is real
Brahman is the world

In the beginning mountains are mountains and rivers are rivers, then mountains are no mountains and rivers are no rivers, then mountains are mountains, rivers are rivers.

De audio-file is toegevoegd aan:
https://onderwijsstadgent-my.sharepo...qbJIEhUwrnZTMs

Het noemt "Three pillars of enlightenment.
Er is ook een teaser van, om een beetje de humoristische sfeer voor te proeven, het is een stukje die erg van toepassing is op de discussie op "Geïnspireerd door dit Forum", dus echt wel iets voor Fer.

Alle reacties welkom.
Oud 19 oktober 2017, 15:21   #164
katerie
Mandataris

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De audio-file is toegevoegd aan:
https://onderwijsstadgent-my.sharepo...qbJIEhUwrnZTMs

Het noemt "Three pillars of enlightenment.
alé zagepiet, 'k heb gisteren is geluisterd naar Three pillars of enlightenment.
Was wel goed. Herkende er veel Byron Katie in. 'Geloof niet wat je denkt'.

Maar zou adyashanti wel weten 'wat' hij is volgens de drie grote wijzen van die forum?
Want over doorpakken en afronden hoor ik hem toch geen uitleg en aanwijzingen geven. Ook niet in de vroegere talks dat ik ooit van hem gehoord heb.
Oud 19 oktober 2017, 15:36   #165
Dorje
Jubilaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
alé zagepiet, 'k heb gisteren is geluisterd naar Three pillars of enlightenment.
Fijn!

Citaat:
Was wel goed. Herkende er veel Byron Katie in. 'Geloof niet wat je denkt'.
Tuurlijk, het is in dezelfde lijn. Iedere zichzelfrelativerende zelfonderzoeker kan toch maar op dit uitkomen?

Citaat:
Maar zou adyashanti wel weten 'wat' hij is volgens de drie grote wijzen van die forum?
Want over doorpakken en afronden hoor ik hem toch geen uitleg en aanwijzingen geven. Ook niet in de vroegere talks dat ik ooit van hem gehoord heb.
Neen, zo wijs is Adya nu ook weer niet, hij kan niet tippen aan deze drie. Dat is een feit.
Oud 19 oktober 2017, 23:35   #166
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Neen, zo wijs is Adya nu ook weer niet, hij kan niet tippen aan deze drie. Dat is een feit.
Ik denk dat jouw Adya ook geen plaats zou krijgen in de leermeesters afdeling (link) op dit forum.
Mijnen Balsekar ook niet.
Geurtz krijgt mogelijk wel een plaatsje in de hall of fame van leraars op dit forum.
Zie:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Katerie: Zoals gezegd Waarheid is te herkennen maar ja daarvoor moet je gedegen zelfonderzoek doen, je kwam met optie twee (Byron Katie) en drie (Jan Geurtz) maar daar komt dat niet aan bod. Simpelweg helpt Byron Katie je af van een stressvolle gedachte met een minimaal onderzoekje (drie vragen en een omkering) en Geurtz is hoopgevend maar laat het ego ongemoeid. Daarom zijn beide wijzen second of third best.
Wat Geurtz betreft, ik ontdekte vandaag in de boekhandel, waar ik zijn nieuwste boek ging bestellen, dat zijn 'verslaafd aan liefde' in het Engels vertaald is!
Zie op bol dot com bv. > Addicted tot Love / Jan Geurtz (link)

GEWELDIG, Geurtz gaat internationaal. Dat is verdiend en gaat een grote bijdrage leveren aan het welzijn van de mensheid.
Geen gedegen zelfonderzoek gezwam met doorpakken, afronden, als van ander begin en ander shit gedoe.
Hoera! Gezond verstand prevaleert. Leve de liefde (maar dan zonder verslaving eraan)!
Oud Gisteren, 01:37   #167
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Simpelweg helpt Byron Katie je af van een stressvolle gedachte...
Laurens, Rob, ooit je rots in de branding spreekt je tegen.
Zie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
The work gaat over waarheidsvinding, niet over stressreductie.
Rob, hoe zit dat op dit forum met Waarheidvinding joh?
Zovele mensen zovele gedachten en meningen? Moet zijn.
Citaat:
@Katerie: Tuurlijk, het is in dezelfde lijn. Iedere zichzelfrelativerende zelfonderzoeker kan toch maar op dit uitkomen?
Ja Dorje, je ziet, zelfs de kaderleden op dit forum zijn het niet met elkaar eens. Met kaderlid bedoel ik dat Rob tot het moderatie team behoort. Tot de grote drie behoort hij echter niet. Hij heeft zijn gedegen zelfonderzoek nog niet afgerond dus. Vandaar dat hij ook niet op één lijn staat met Laurens wat betreft Byron Katie.
Oud Gisteren, 19:08   #168
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Jed McKenna is mijn leermeester en daar ben ik altijd blijven hangen.
Je bent bij de verkeerde blijven hangen.
Zie maar:
Citaat:
het verhaal van McKenna is een lokkertje voor ego dat zorgeloosheid wil.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon