Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 oktober 2014, 12:52   #11
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juul Bekijk bericht
Heb de indruk dat u mijn zin omgedraaid heeft, sinds mijn ervaringen merk ik dat steeds vaker. Ik zie dat mensen lijden, er is weinig liefde in hen, dat bedoelde ik.
Ja het hangt een beetje van je omschrijving af hoe ik het opvat, al kun je ook gewoon anders tegen 'zaken' anders aankijken door je opvoeding. Niemand ervaart hetzelfde omdat het via een 'gevormde' perceptie wordt ontvangen. Als de perceptie niet toelaat te zien dat al het handelen uit liefde is dan zul je ervaren dat er weinig liefde is.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2014, 14:00   #12
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja het hangt een beetje van je omschrijving af hoe ik het opvat, al kun je ook gewoon anders tegen 'zaken' anders aankijken door je opvoeding. Niemand ervaart hetzelfde omdat het via een 'gevormde' perceptie wordt ontvangen. Als de perceptie niet toelaat te zien dat al het handelen uit liefde is dan zul je ervaren dat er weinig liefde is.
Veel mensen gebruiken veel woorden op verschillende manieren, heb ik al gemerkt. Ik zie dat wat je 'handelen uit liefde' noemt dan blijkbaar tot veel lijden leidt, de wereld is het bewijs. Dat zou dan het resultaat zijn van 'blindheid' zoals je eerder zei?
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2014, 14:30   #13
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Veel mensen gebruiken veel woorden op verschillende manieren, heb ik al gemerkt. Ik zie dat wat je 'handelen uit liefde' noemt dan blijkbaar tot veel lijden leidt, de wereld is het bewijs. Dat zou dan het resultaat zijn van 'blindheid' zoals je eerder zei?
Nee de blindheid is het gevolg van niet genoeg doorzien hoe deze mechanismen werken. Je bent Liefde maar kunt die niet zijn door vertroebeling te denken iets anders dan Liefde te zijn. Lijden is ook weer zo'n begrip waaraan verschillende idee?n ten grondslag kunnen liggen, maar het is de bedoeling de gedachte achter het lijden te doorgronden.

Het handelen uit eigen liefde (ego) kan wel eens ten koste gaan van anderen, maar de essentie van Liefde is dat we dat zijn. Dus spreken we van Liefde (dat wat we zijn) en van liefde (wat we voor elkaar over hebben) en wat betreft dat laatste, zou ego niet zo'n stempel drukken op het liefdegebeuren dan zag het er wat liefdevoller uit in de wereld inderdaad.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2014, 14:32   #14
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Hallo, ik weet niet goed hoe ik op dit alles kan reageren, zo mooi. Wou mezelf voorstellen bij 'introductie' maar lukt me niet. Misschien later, voel me wat onwennig hier.
Hoi Juul, van harte welkom!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2014, 14:34   #15
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Je bent Liefde maar kunt die niet zijn door vertroebeling te denken iets anders dan Liefde te zijn. .
Helder.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2014, 16:55   #16
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Nee de blindheid is het gevolg van niet genoeg doorzien hoe deze mechanismen werken. Je bent Liefde maar kunt die niet zijn door vertroebeling te denken iets anders dan Liefde te zijn. Lijden is ook weer zo'n begrip waaraan verschillende idee?n ten grondslag kunnen liggen, maar het is de bedoeling de gedachte achter het lijden te doorgronden. Het handelen uit eigen liefde (ego) kan wel eens ten koste gaan van anderen, maar de essentie van Liefde is dat we dat zijn. Dus spreken we van Liefde (dat wat we zijn) en van liefde (wat we voor elkaar over hebben) en wat betreft dat laatste, zou ego niet zo'n stempel drukken op het liefdegebeuren dan zag het er wat liefdevoller uit in de wereld inderdaad.
In essentie maakt het niet uit dat er lijden is, zo begrijp ik nu beter uit je reactie. Dank, verhelderend.
agorist is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon