Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Zelfonderzoek > Liefde is meer dan woorden.

Liefde is meer dan woorden. Liefde toont zich in vele gezichten.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 januari 2017, 15:36   #1
Anne
Jubilaris

Standaard Aikido, omgaan met geweld

Ai = samen
Ki = geest
Do = weg

Hoe om te gaan met agressie, in welke vorm dan ook. Ik ga nu niet op vorm in, in de zin van leegte en vorm en in formatie enzo ...

Agressie of geweld doet wat met je. Het brengt je in beweging. Ik vermoed dat we beter iets met die motivatie kunnen doen dan dat het verwrongen ergens boven komt drijven.

Hoe dan? Door er samen mee te gaan en het onder controle te krijgen. Daarvoor is het van belang dat je in beeld krijgt wat het bij je teweeg brengt.

Ik kom hier nog op terug. In tussentijd graag eventueel reageren. Voor geval van dubbeloppen enzo ...
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2017, 02:12   #2
Sterrenstof
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Ai = samen
Ki = geest
Do = weg

Hoe om te gaan met agressie, in welke vorm dan ook. Ik ga nu niet op vorm in, in de zin van leegte en vorm en in formatie enzo ...

Agressie of geweld doet wat met je. Het brengt je in beweging. Ik vermoed dat we beter iets met die motivatie kunnen doen dan dat het verwrongen ergens boven komt drijven.

Hoe dan? Door er samen mee te gaan en het onder controle te krijgen. Daarvoor is het van belang dat je in beeld krijgt wat het bij je teweeg brengt.

Ik kom hier nog op terug. In tussentijd graag eventueel reageren. Voor geval van dubbeloppen enzo ...
Aikido is niet "onder controle krijgen", maar "meegaan in de beweging, zonder weerstand"....

Citaat:
Ai is Harmonie

Ai-kanji
Centraal in Aikido staat het idee dat je in harmonie bent met je tegenstander, in plaats van in conflict te zijn met hem. De beweging en energie van een aanval wordt van richting veranderd zonder de noodzaak van een botsing of het gebruik van kracht. Het fysieke oefenen van dit fundamentele principe van Aikido leidt tot een beter begrip van mens en natuur en brengt essenti?le vaardigheden voor het oplossen van conflicten. De bewegingen van Aikido zijn rond en vloeiend. Ze zijn ontworpen op de principes van de natuur en bewegen zich in cirkels en spiralen. Als Aikido goed wordt uitgevoerd is er grote schoonheid en beheersing in de bewegingen van beide partners.
Ai = harmonie
Ki = levensenergie
Do = de weg
Sterrenstof is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2017, 03:07   #3
Anne
Jubilaris

Standaard

Ja, dat is zo ... Over dat onder controle krijgen. Het is beide vermoed ik. In Aikido is er een gever en een ontvanger, uke en nage. De ontvanger gaat mee in de beweging, maar is toch zodanig ook leidend dat de energie weggeleid wordt. In de praktijk is het wel zo dat het geheel eindigd in een controle zijnde een klem of een worp, nage.

Als er geweld is, dan is het zaak om dat zodanig te kanaliseren, dat zowel de gever als de ontvanger niet gekwetst raakt. Het is dan de ontvanger die regelt, de gever doet het zeker niet. De ontvanger die gaat in harmonie met de gever, maar is wel leidend en dus ook regelaar. Vanuit het niets of harmonie gebeurt er niets. De ontvanger en gever worden een geheel die dan de weg onder beider voeten gaat lopen. Vanuit het zelf gebeurt er niets, het gaat alleen dan als vanzelf als de ontvanger kennis heeft.

Fysiek geweld is anders dan plaatsvervangend beleefd geweld. In de eerste situatie is er een lichaam die heel gehouden moet worden, in de tweede situatie gaat het om omgaan met emoties. ...
Oud 7 maart 2017, 07:47   #4
katerie
Mandataris

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er geweld is, dan is het zaak om dat zodanig te kanaliseren
Ja, een vuurtje maken kan deugd doen.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2017, 14:17   #5
Anne
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ja, een vuurtje maken kan deugd doen.
Doe maar stompzinnig. Bouw maar Karma op. Alles wat je niet kan hanteren gooi je maar op de grote hoop. Vervolgens verschuil je je met je eigen handelen achter een ander.
Oud 7 maart 2017, 17:55   #6
katerie
Mandataris

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Vervolgens verschuil je je met je eigen handelen achter een ander.
Ik ben ?ne van die witte (geworden).

katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2017, 22:34   #7
Anne
Jubilaris

Standaard

Als je dit soort plaatjes toont, kan het allemaal nog wel lijden.
Over naief gesproken ...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon