Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 november 2015, 15:34   #11
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Ik hoopte hier op natuurlijke autoriteit, maar dit hier is een forum en wellicht niet mogelijk. Iets anders dan dit heb ik niet als reactie wanneer mij voor de voeten geworpen wordt het lef te hebben mij als choreograaf op te werpen.

Datgene wat de aanval opent is datgene waar ik de aandacht op wil vestigen en dat daar vervolgens op reageert en zo een kettingreactie teweeg brengt. Het gaat me ook hier nog steeds om het doel duidelijk te maken wat ego aanricht en waarop ego dan ook weer met venijn reageert.

Zelf ben ik jarenlang deelnemer van een forum geweest en zag in anderen duidelijk mijn meerderen. Ik was toen nog niet bekend met wat ik nu Waarheid noem maar nu zou ik dat benoemen als 'ik zag in het gesprokene Waarheid' (en we weten beiden inmiddels dat Waarheid niet de subjectief beleefde waarheid is). Ook daar werd diegene naar de kroon gestoken door het natuurlijk gezag dat zij uitstraalde (want ego kan dat absoluut niet hebben dat er een hoofd boven het maaiveld uitsteekt) maar je zag direct de afwezigheid van ego bij haar. Ik hoopte hier op hetzelfde en hou het alsmaar op het verkeerde publiek dat hier deelneemt. Ik zou me hier niet moeten uitlaten over Waarheid maar me bezig houden met waar de belangstelling naar uitgaat de subjectief beleefde waarheid.

Al die pretenties en die zelfbenoemde wijsheid........

En dan hopen dat men het aanziet voor natuurlijk gezag.....woooow......!!

Maar ondertussen met die gzoz-mitrailleur blijven rondschieten op alles wat beweegt.

Truly amazing!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2015, 16:21   #12
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Heren, alsjeblieft. Dit topic is niet bedoeld om het gedrag van Laurens te analyseren maar meer voor de vraag waarom het interessanter is naar zijn gedrag te kijken dan naar het eigen gedrag.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2015, 16:50   #13
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Heren, alsjeblieft. Dit topic is niet bedoeld om het gedrag van Laurens te analyseren maar meer voor de vraag waarom het interessanter is naar zijn gedrag te kijken dan naar het eigen gedrag.
Oh...en waar mag ik nu mijn topic over het bakken van abrikozentaart beginnen?

Wijziging aangebracht door habbuthabnot op 4 november 2015 om 17:13.
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2015, 16:58   #14
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2015, 19:40   #15
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Er wordt vaker gezegd dat dit forum zich vooral van andermanskennis bedient ipv zelfkennis. En ik noemde zelf van de week nog de metafoor van spiegels die tegenover elkaar staan en eindeloos naar elkaar terugspiegelen, zelf erachter verschuilend. Dat het jammer is dat dan niet zichtbaar is wat er achter de spiegels gebeurt.

Deed me net ook denken aan mijn danservaringen. In de groep gaf iedereen vaak aan iedereen feedback en werden er veel vragen gesteld. Steeds meer kwamen signalen dat dit niet de bedoeling is, dat enkel de docent en choreograaf feedback hoort te geven en je tot deze persoon moet richten en niet tot elkaar. Mijn 'probleem' is dat ik alles zie. Nou ja, veel dan. Bij mezelf en bij anderen. En dat ik dan zie dat hier niet op gecorrigeerd wordt. Zooooo verleidelijk om dan te benoemen wat ik gezien heb. Maar tegelijkertijd geeft het ook geen productieve sfeer. Ze zei me eens, jouw uitdaging om een betere danser te worden is enkel en alleen jezelf te observeren en de rest te negeren. In de spiegel te kijken en volledig je eigen bewegingspatroon te observeren en te verbeteren. Alleen naar mezelf te kijken dus en niet naar de rest.

Daar moest ik aan denken vanwege de vergelijking hier. Het is zo gemakkelijk je door je impulsen te laten leiden en de ander van advies te voorzien. Het is ook zo verleidelijk om je tot die ander te blijven richten tot deze geeft wat we nodig hebben (bv niet meer het afronden van onderzoek te benoemen). Maar daarin is mij in mijn persoonlijke leven ook wel eens gezegd, wat nu als deze persoon jou nooit gaat geven wat jij nodig hebt? Wat nu als deze persoon je nooit gaat geven wat je zoekt?

Dan zul je dus zelf een andere keuze moeten maken. De ander negeren en je op jezelf gaan richten. Het is ook de reden geweest voor mij om een tijdje niet te schrijven, omdat juist het niet volgen van mijn impulsen om te reageren me veel meer leerden dan me volledig in de strijd te gooien.

Zomaar wat overwegingen op de vroege ochtend, nu rap naar mijn werk toe. Fijne dag mensen!

Disclaimer, weet dat het hier niet gaat om het verbeteren van jezelf, de vergelijking met het dansen ging me om het kijken naar jezelf ipv de ander.
Herkenbaar hoor. Soms ben ik het forum gewoon even zat. Dom geneuzel. Slap gezeik. Nou dan laat ik het forum lekker voor wat het is. En soms heb ik zin om even te kijken, en hou het na een paar minuten voor gezien en soms heb ik behoefte aan ouwehoeren, en een andere keer voel ik me weer geroepen om me ergens lekker tegenaan te bemoeien. Maar als meerdere mensen mij zat zouden worden, dan zou ik mezelf toch eens onder de loep nemen, in casu aan een (nader zelf) onderzoek onderwerpen. Die bereidheid heb ik dan weer wel. En die heeft blijkbaar niet iedereen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon