Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Vraag en Aanbod

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 november 2012, 15:28   #1
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard Koeterwaals.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Blik-sem....

Op uw verzoek dan hier een staaltje onversneden authentiek Koeterwaals.

Je respons is er voor mij een van Zijn' Zien'.
Met andere woorden'..jij herkent direct het gemis van Zijn' en Zien' in de woorden en zinnen ,(quotes) daardoor zie je scherp en onverbloemt dat het slechts concepten en voorstellingen zijn uit een persoonlijk vermogen tot vormgeving. In het een kun je' je vinden, en in een andere weer niet, wat weer te maken heeft met je eigen beperkte vermogen tot vormgeving en je mate van begrip daardoor. (Zoals dat voor ieder mens opgaat.)
Sagnaar, ik zie hier niets anders verschijnen dan een mentale constructie die noch een steun heeft in de gewone werkelijkheid, noch in de visionaire wereld van de droom. Wat je toont is een abstracte samenhang van een aantal psychologische begrippen in een zelfbeeld.

Citaat:
Het Zien' kan als een onbepaald gegeven Op-gemerkt worden , als een soort achtergrond van alle concepten en voorstellingen/gedachten. Dat onbepaalde gegeven van Zien' is zeer nadrukkelijk aanwezig...maar onmogelijk te Vatten. (Maar dat het te maken heeft met H??L' is een onweerlegbaar feit)
Waneer er dan sprake is van Zijn' Zien' dan is er nog steeds een mate van Zelf-beeld Behoud', een vitale acceptatie van een Eigenheid' (lichamelijk, gevoelsmatig, geestelijk) scherp geaccentueert als zijnde....conceptueel.
Zien is kijken wat er is: in de gewone werkelijkheid door de ogen van het ik; in de visionaire wereld van de droom door de beleving van de ziener.

'De achtergrond van alle concepten' begrijp ik als het projectiescherm waarop de concepten zich voordoen. Dit is een mentaal beeld dat een passieve toeschouwer veronderstelt die niet onder de nadrukkelijkeid van de beelden (concepten) uitkan.

Citaat:
Vanwegen die onbepaalde nadrukkelijke niet' te Vatten achtergrond, is er daarom een Beleving van Zijn' Zien' met als Ijkpunt de eigen bestaans' Werkelijkheid, en het vermogen alswel het onvermogen daarvan.
Niets kan dan nog binnenkomen tot die eigen Werkelijkheid anders dan dat het onherroepelijk conceptueel is.
Dat is de (Relatieve) Vrijheid, Openheid, Toegankelijkheid, en.....Onschendbaarheid van Zijn' Zien'.
Voor mij is dat Zijn' Zien' De Zelf-realisatie !, maar...deze kan dan nog steeds onduidelijk, duidelijker, of Duidelijk' zijn.
Zoals ik al aangaf: het ik kan niet onder de concepten uit en kent een relatieve vrijheid, enz.
Zelfrealisatie is dan een staat van duidelijkheid in de beleving van 'zijn-zien' (? dat zijn-zien begrip versta ik niet).

Citaat:
Zien' Zijn' !

Zien' Zijn' is absoluut vrij van een 'persoonlijk' ge?igend Ijkpunt, tot niks is een behoud of vasthouden noch een loslaten of relativeren. Eigenheid' is onmogelijk !
Duidelijkheid' van De Zelf-realisatie is voor Zien' Zijn'...niks zeggend.
''Helderheid'' daarintegen is synoniem voor Zien' Zijn' (Duidelijkheid' word te pas en te onpas verward met ''Helderheid'...wat heel iets anders is.)
Waar bij Zijn' Zien' een ge?igend centrum is ik' mij' zo is dat bij Zien' Zijn'...centrumloos en totaal oneigelijk.
Hier verdraai je het perspectief van zijn-zien naar zien-zijn. In die richting is het zijn absoluut vrij van elk persoonlijk of een eigen zijn.

Waar anders dan in een mentaal beeld kan je op een dergelijke wijze het perspectief wijzigen. Alleen mentaal, in je eigen gedachten kan je dat. Die verdraaiing doet zich niet voor in de gewone werkelijkheid noch in de visionaire beleving van de droom.

Citaat:
Het is die centrumloze oneigelijke ''Helderheid'' van Zien' Zijn' wat er voor zorgt dat de zogenaamd 'Persoonlijke' eigenheid er in de bestaans' Onder-vinding niet meer toe doet !, die is als het ware inruilbaar voor de bestaans' Onder-vinding van wie dan ook. Dit omdat de conceptuele Werkelijkheid van de mens (heid) precies werkzaam is Waar die op ieder gegeven moment werkzaam is !, en die Werkelijkheid gaat gewoon z'n gang al gelang er richting en sturing aan gegeven word door...belang'.
Het Wezenlijk' conflictloze van die verdiepte conceptuele bestaans' Onder-vinding is voor mij de onomkeerbare '''Heldere'' ....Realisatie.

Waar de Zelf-realisatie 'schijnbaar' gedaan kan worden, daar is het Doen' van Realisatie...onmogelijk.
waneer de Echtheid van Duidelijkheid' oplost in de Roerloze Directheid van..''Helderheid'' verdwijnt voorgoed de begoocheling en illusie dat er iets gedaan word, werd of kan worden gedaan.
Helderheid van zien-zijn maakt dat het persoonlijke er niet meer toedoet en inwisselbaar is met dat van anderen.
De rest van dit Heldere zien-zijn gaat aan mijn begrijpen voorbij, maar zie ik terug in het besluit dat er niets kan gedaan worden.

Angst, helderheid (inzicht), waarheid en ouderdom bepalen voor mij de grenzen waarbinnen het persoonlijk eigene beleefd wordt.
Zien kan deze grenzen niet doorbreken.
Dat wat ik ben (geest in zichzelf) kan standhouden in deze eigenheid tot de doener gevonden wordt.

Citaat:
Concepten zijn altijd gesloten op zichzelf .(Elke gedachte is een gesloten moment) Concepten (gedachten) kunnen niks ontvangen, ze kunnen zich alleen anders' voordoen. Mind is al een mythe, maar een open Mind is een nog grotere mythe
De conceptuele Werkelijkheid bepaald de mensheid in al haar doen en laten, het opbouwen van andere structuren breekt vorige af, en het afbreken bouwt andere weer op in alle gelederen van het menselijke bestaan. Het diepste schouwen is louter conceptueel abstract, wat dan ook de uiterste grens is van Zijn' Zien'.
Om in de werkelijkheid te zijn ga ik om met feiten en niet met concepten. De werkelijkheid is concreet en alom tegenwoordig.
De mind is een bepaald verband tussen wat in de hersenen gebeurt en wat in het gedrag zich voordoet. Mind zit niet louter in het denken en voelen maar ook in alles wat het ik doet. Mind is een uitdrukking voor dat verband.
Mind als een mythe beschouwen is de werkelijkheidsbeving ontoegankelijk verklaren en een uitvlucht zoeken in een conceptueel abstract 'niets'.

Citaat:
Bij Zien' Zijn' word de beweging van de conceptuele Werkelijkheid aan zichzelf overgelaten, de focus valt er als het ware ..vanaf.
Dan is de Wezenlijke' Onder-vinding volledig verschoond van enig conceptueel belang en dan word het heil (H??l) van de natuurlijke werkzaamheid 1000x ??nvoudiger...gekend !, en aan dat kennen (Kennendheid) is het settelen.
Succes met deze kennendheid. Maar ik zou deze niet gebruiken in het verkeer. Daar is juist focus nodig en een defensieve rijhouding om op eenvoudig wijze van A naar B te reizen.

Het heeft voor mij geen zin om feiten in te ruilen voor concepten. Feiten spreken voor zichzelf en concepten kunnen hierbij verhelderen dan wel verdoezelen.
Daarom is voor mij een streven naar juist begrip en juist handelen een weg naar het heil, het heel zijn.
Zien is ??n part daarvan, doen het andere. Beide vormen het dna van wat ik ben.

Dank voor je lange uiteenzetting.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2012, 18:08   #2
Ogenblik-sem
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
O.K. Sagnaar, dank.

Kom er later op terug.
Sagnaar, je schrijft idd koeterwaals laten we daar even duidelijk over zijn.
Maar ik stoor me er niet aan vooral omdat ik andere collega's van jou herhaaldelijk zie schrijven/zeggen dat ze het niet goed kunnen uitdrukken in woorden.
Er zijn er wel die begrijpelijker schrijven maar dan toch erbij zeggen dat ze maar zeer gebrekkig uitdrukken waar het om gaat.

Ik meen uit je tekst te destilleren dat het leven door het conceptueel te maken, we het daarmee persoonlijk maken.
Dat er een persoon is met gedachten over wat goed is of slecht.
En zolang daarin gelooft creeert dat JE drama en JE verdriet.
Het 'zien' waar het over hebt (maar dat is niet een zien van iemand) ziet ook dat het er niet echt is juist omdat het allemaal gecre?erd wordt door concepten en door een conceptueel iemand zich wordt toege?igend.

Een van je collega's omschreef het als volgt:
Als er een shift plaatsvindt dan zijn er geen grenzen meer.
Je bent als een ontplofte ster in het heelal en het maakt dan niet uit waar je bent of met wie, je weet dat je het heelal bent.
En dat niets..dat niets lijkt aan kracht gewonnen te hebben.

Onlangs kreeg ik hieromtrent nog een toepasselijke quote toegezonden:

"The true self reveals itself the moment you understand that the mind, including sensations, is illusory."

Dr. Vijai S Shankar

- Zit 't 'n beetje in de koeterwaalse buurt?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2012, 18:52   #3
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....

Zeer verhelderend, dankjewel Ogenblik-sem.

Wanneer het leven niet conceptueel wordt gemaakt maar objectief is het verschil gemaakt met het valse zelf.
Het echte zelf is werkelijkheid in het juiste begrip en handelen. Ik ben wat ik doe.
Oud 17 november 2012, 06:03   #4
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een van je collega's omschreef het als volgt:
Als er een shift plaatsvindt dan zijn er geen grenzen meer.
Je bent als een ontplofte ster in het heelal en het maakt dan niet uit waar je bent of met wie, je weet dat je het heelal bent.
En dat niets..dat niets lijkt aan kracht gewonnen te hebben.

Onlangs kreeg ik hieromtrent nog een toepasselijke quote toegezonden:

"The true self reveals itself the moment you understand that the mind, including sensations, is illusory."

Dr. Vijai S Shankar

Vroeg of laat, dankzij geduld en toewijding is de ware aard te zien. Waarheid ontplooit macht en een ziener gaat eraan voorbij.
Het echte zelf is geen ontplofte ster noch het zijn van het heelal. Dit concept van het echte zelf toont hoe subtiel en geslepen illusie zich weeft in het verstaan. Is er een nog verwaander machtsdrang dan het heelal te zijn, dan dit alles te zijn?

Ogenblik-sem, je bent met deze beschrijving een gelegenheid verder gegaan dan sagnaar: van helderheid (inzicht) naar waarheid (macht). Er is nog een gelegenheid verderop, het eindstation van de wijsheid (ouderdom).

Heb je enig idee waarom in de uitspraak van Dr. Vijai S Shankar er staat 'including sensations'? Indien je een idee hebt, kan je daarover iets meer vertellen dan ja of nee en een quote.

Een ontplofte ster is een zwart gat, een hypothetisch object. Het licht dat het als supernova uitstraalde kan er omwille van de enorme zwaartekracht niet meer uit ontsnappen.

Ik denk dus ik ben; ik zie wat ik ben en wat ik doe is wat er is.
De illusie of onjuiste waarneming aantonen is geen garantie voor het juiste begrip en handelen. Doen wat er is, is mijn rechter en het rechtvaardige is dat alles aanwezig is om juist te handelen.
Ik ben niet perfect, ik ben noch goed noch slecht. Ik ben waarneming die al doende naar de echte werkelijkheid toegaat. Vol geduld kijk ik een leven lang naar al dit verschijnen, dit komen en gaan.
Niets laat mij toe te besluiten dat dit verschijnen persoonlijk is. Ik kan niets bezitten van wat ik ben; ik kan het alleen maar zijn in het juiste begrip en handelen.
Dit doen is de echte werkelijkheid van het zelf.
Oud 17 november 2012, 08:57   #5
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Ik meen uit je tekst te destilleren dat het leven door het conceptueel te maken, we het daarmee persoonlijk maken.
Je kunt je rustig losmaken van Sagnaar je kunt het zelf beter verwoorden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2012, 08:59   #6
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ogenblik-sem, je bent met deze beschrijving een gelegenheid verder gegaan dan sagnaar: van helderheid (inzicht) naar waarheid (macht). Er is nog een gelegenheid verderop, het eindstation van de wijsheid (ouderdom).
...
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon