Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 mei 2013, 08:26   #1
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard De tijd tikt genadeloos

Om enigszins verstaanbaar te maken wat 'levenskracht' is, ga ik uit van wat de levenskracht gebruikt om een werkelijkheid van bestaan werkelijk te maken, te bezitten als bestaan. Dat is namelijk licht, verlichting uit onwetendheid.
Zonder onwetendheid is er geen verlichting en er is geen verlichting zonder onwetendheid. Wat het ene wegneemt, vult het andere aan.
De werkelijkheid is de som, het geheel van energie, kracht dat wegneemt en aanvult. Daarbij betrokken zijn is leven.
De realisatie van leven (de zelfrealisatie) is het vermogen om zich in de oorsprong, waar het begonnen is te keren en zich af te wenden van de drang om een bestaan te bezitten.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2013, 10:24   #2
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard De tijd tikt genadeloos

De tijd is wat de ruimte aanvult en de ruimte is wat van de tijd genomen is.
De tijd is wat onwetendheid is voor het levende en de ruimte is het licht dat in het bestaan een reden vindt.
Wanneer de ruimte alleen nog oppervlakte is en alle diepte is verbannen, is de ruimte gescheiden van de tijd. Het oppervlak is dan een oneindige lijn die zich in alle richtingen voortzet zonder herinnering aan vroeger en later.

De lijn is wat zich aanvult met het punt en het punt neemt van de lijn om zichtbaar te zijn. De lijn is wat onwetendheid is voor het bestaande en de punt is het licht dat in het zijnde een reden vindt.
Wanneer het oppervlak verdwijnt en geen enkel punt nog vastheid vindt, dan is er de oorsprong van het zijn.
Oud 17 mei 2013, 11:20   #3
Freerider
Time Out token

Standaard

Tijd is een illusie. Wel een hardnekkige, dat dan weer wel.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2013, 11:56   #4
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Tijd is een illusie. Wel een hardnekkige, dat dan weer wel.
Het gaat niet zozeer om het isoleren van iets zoals bijvoorbeeld de tijd. Alles wat op zichzelf (zonder het tegendeel) wordt beschouwd is een illusie, een schijnbeweging in het luchtledige.
Waarnaar ik poog te verwijzen is de kracht waardoor alles in elkaar beweegt.

In een zekere mate, vanuit een bepaalde houding is deze kracht 'gunstig en bevorderlijk' voor het welzijn van al het levende.
Oud 17 mei 2013, 12:03   #5
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het gaat niet zozeer om het isoleren van iets zoals bijvoorbeeld de tijd. Alles wat op zichzelf (zonder het tegendeel) wordt beschouwd is een illusie, een schijnbeweging in het luchtledige.
Waarnaar ik poog te verwijzen is de kracht waardoor alles in elkaar beweegt.

In een zekere mate, vanuit een bepaalde houding is deze kracht 'gunstig en bevorderlijk' voor het welzijn van al het levende.
Alles heeft zijn eigen ritme. Het is onze natuur om met de kippen op stok te gaan en bij het krieken van de dag weer wakker te worden. Maar met de komst van die meneer uit het zuiden des lands, is dat ritme mooi verstoord. Nu hebben we een ander ritme.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2013, 12:49   #6
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
... Nu
Ik kan het nu niet isoleren, dus kan ik weinig over het ritme zeggen. En de komst van die meneer uit het zuiden heb ik al helemaal gemist.
Hier (in tegenstelling tot nu) is de grote beweging niet anders geworden. Ik geloof, hoop en ben vol liefde voor het leven.

Citaat:
De tijd tikt genadeloos
is de titel die ik koos om te verwijzen naar de mogelijkheid om in de tegenstellingen waarmee elkeen voortdurend in aanraking komt, krachten te herkennen die naar de oorsprong, het begin leiden. Het behouden van de oorsprong is het behouden van de kracht.
De tegenstellingen isoleren of willen opheffen is zich overleveren aan de willekeur van het moment of aan de partijdigheid van de opinie.
Zelfkennis is voor mij het behouden van de oorsprong en de kracht die daarmee vrijkomt.
Oud 17 mei 2013, 14:35   #7
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
.....

is de titel die ik koos om te verwijzen naar de mogelijkheid om in de tegenstellingen waarmee elkeen voortdurend in aanraking komt, krachten te herkennen die naar de oorsprong, het begin leiden. Het behouden van de oorsprong is het behouden van de kracht.
De tegenstellingen isoleren of willen opheffen is zich overleveren aan de willekeur van het moment of aan de partijdigheid van de opinie.
Zelfkennis is voor mij het behouden van de oorsprong en de kracht die daarmee vrijkomt.
Heel mooi Loroo. Zo is het precies. Dankjewel.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon