Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 maart 2015, 22:30   #81
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik heb nog nooit iemand water naar de zee zien dragen.
Beter kijken Theo. Het gebeurt ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2015, 09:05   #82
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ken je het spreekwoord: water naar de zee dragen?
Ja, is mij bekend...
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2015, 09:58   #83
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Mijn vraag was, wat is het dat zo buiten zinnen raakt. Ik vond het zo onwerkelijk om haar zo te zien en kon het niet vatten in het kader van wie en wat we zijn. Maar eigenlijk weet ik het ook wel en laat het vooral de veranderlijkheid van de wie zien, die zich ineens op zo'n andere manier uit. En is onze waargenomen waarheid heel relatief, wat voor mij bizar is, is voor haar nog nooit zo helder geweest.

Op neurologisch gebied kunnen zoveel bizarre dingen ontstaan dat tegelijkertijd de vraag rijst, wat zijn we dan dat niet be?nvloedt wordt door de werking van onze hersenen?
De controle is even weg, dat kan nogal confronterend zijn voor de buitenstaander en diens ogenschijnlijke beleving van..controle.
Het beleven/ervaren van controle is daarentegen een zeer summiere 'werkelijkheid'.
Controle is belang, Wat' je bent is zonder belang.
Beschikbaarheid zonder voorwaarden wordt niet beinvloedt door de werking van onze hersenen, omdat voor de 'werking' er eerst die beschikbaarheid is.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2015, 10:21   #84
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
De controle is even weg, dat kan nogal confronterend zijn voor de buitenstaander en diens ogenschijnlijke beleving van..controle.
Het beleven/ervaren van controle is daarentegen een zeer summiere 'werkelijkheid'.
Wie bedoel je hier met de buitenstaander?

Citaat:
Controle is belang, Wat' je bent is zonder belang.
Beschikbaarheid zonder voorwaarden wordt niet beinvloedt door de werking van onze hersenen, omdat voor de 'werking' er eerst die beschikbaarheid is.
Is dit zeker? Zou het ook niet zo kunnen zijn dat wij met onze hersenen kunnen kiezen voor het ene of het andere, vanuit aanwezige beschikbaarheid?
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2015, 11:53   #85
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Wie bedoel je hier met de buitenstaander?
Wat versta jij daaronder in het gegeven geschetst door Esradha?

Citaat:
Is dit zeker? Zou het ook niet zo kunnen zijn dat wij met onze hersenen kunnen kiezen voor het ene of het andere, vanuit aanwezige beschikbaarheid?
Beschikbaarheid zonder voorwaarden is belangeloos.
Beschikbaarheid met voorwaarden(de subjectieve 'werkelijkheid') kan met volle overtuiging in de veronderstelling verkeren dat het vanuit zichzelf (die subjectieve 'werkelijkheid') kan kiezen voor het ene of het andere, maar het kan alleen maar kiezen voor zichzelf als zijnde het ene of het andere. Wat' je bent is noch het ene noch het andere.
Oud 1 april 2015, 13:14   #86
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat versta jij daaronder in het gegeven geschetst door Esradha?
De buitenstaander kan de naaste omgeving zijn (kring van dierbaren), de kring van bekenden, de hulpverlening, de persoon zelf die de psychose ondergaat. Of alle hiervoor genoemden samen.
Mijn vraag is daarom, wie jij er onder verstaat?

Citaat:
Beschikbaarheid zonder voorwaarden is belangeloos.
Beschikbaarheid met voorwaarden(de subjectieve 'werkelijkheid') kan met volle overtuiging in de veronderstelling verkeren dat het vanuit zichzelf (die subjectieve 'werkelijkheid') kan kiezen voor het ene of het andere, maar het kan alleen maar kiezen voor zichzelf als zijnde het ene of het andere. Wat' je bent is noch het ene noch het andere.
In dit stukje tekst proef ik de ontkenning van de vrije wil en het bestaan van een God. Niets is zeker daarin en iedere uitkomst valt vooralsnog toe te rekenen tot subjectieve werkelijkheid.

Belangeloos kent meerdere betekenissen in onze taal. Van liefdadigheid tot aan desinteresse.

Wat' we zijn kan ook alles tegelijkertijd zijn.

Nog even je tekst verder laten bezinken aan deze zijde...
Oud 1 april 2015, 20:20   #87
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
De buitenstaander kan de naaste omgeving zijn (kring van dierbaren), de kring van bekenden, de hulpverlening, de persoon zelf die de psychose ondergaat. Of alle hiervoor genoemden samen.
Mijn vraag is daarom, wie jij er onder verstaat?
De buitenstaander kan de naaste omgeving zijn (kring van dierbaren), de kring van bekenden, de hulpverlening etc, maar niet de 'persoon' zelf, omdat het diens eigen ervaring/beleving is, die kan daar onmogelijk buiten staan.

Citaat:
In dit stukje tekst proef ik de ontkenning van de vrije wil en het bestaan van een God. Niets is zeker daarin en iedere uitkomst valt vooralsnog toe te rekenen tot subjectieve werkelijkheid.
Door het gedegen zelfonderzoek verdwijnt de erkenning/ontkenning van allerhande aannames, eenvoudig omdat ,Kennen' er onmiddellijk is.

Citaat:
Belangeloos kent meerdere betekenissen in onze taal. Van liefdadigheid tot aan desinteresse.
Beschikbaarheid zonder voorwaarden is zonder enig subjectief belang.
Oud 1 april 2015, 20:45   #88
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De buitenstaander kan de naaste omgeving zijn (kring van dierbaren), de kring van bekenden, de hulpverlening etc, maar niet de 'persoon' zelf, omdat het diens eigen ervaring/beleving is, die kan daar onmogelijk buiten staan.
Die is deel van een ervaring, een verhaal. De vraag is of de "wie" nog volledig aanwezig is. Mogelijk is deze "wie" zelf ook toeschouwer, overgenomen door "iets" wat groter is dan hij/zij als persoontje.

Citaat:
Door het gedegen zelfonderzoek verdwijnt de erkenning/ontkenning van allerhande aannames, eenvoudig omdat ,Kennen' er onmiddellijk is.

Beschikbaarheid zonder voorwaarden
is zonder enig subjectief belang.
Helder.
Oud 6 april 2015, 10:55   #89
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad, ik kan enkel helpen door er voor hen te zijn, maar in eerste instantie moeten zij willen dat ik er voor hen ben....
En wat als men het niet wil en/of nodig vind?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon