Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 augustus 2012, 19:26   #11
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Wanneer ik geef zonder te verwachten (= ervan uit te gaan, aan te nemen, te geloven) dat wat ik te geven heb door de ander gewenst is (en dus in openheid kan ontvangen worden), kan ik dat onmogelijk als oprecht geven van mijnentwege zien. Het heeft dan meer iets weg van opdringen, van WILLEN (hopen, verlangen) dat de ander hoe dan ook "iets heeft" aan datgene wat ik geef. Ik vind het bijgevolg raadzaam om eerst eens na te gaan -in de mate van het mogelijke- of de ander wel behoefte heeft aan/open staat voor mijn "geven"...
Merkwaardige gevolgtrekking......jij geeft dus enkel als er(gens) om gevraagd wordt? Anders is het opdringerigheid? Je zou iedereen die je tegenkomt iets kunnen geven. Als ik bij mensen op bezoek ga neem ik ook altijd iets mee. Vind ik niks opdringerigs aan en ik heb er een gewoonte van gemaakt om iedereen die ik tegenkom iets te geven, al was het maar in gedachten. Maar denk ook eens aan een complimentje, een luisterend oor....etc. Lijkt mij helemaal niks mis mee, integendeel.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2012, 19:41   #12
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Merkwaardige gevolgtrekking......jij geeft dus enkel als er(gens) om gevraagd wordt? Anders is het opdringerigheid? Je zou iedereen die je tegenkomt iets kunnen geven. Als ik bij mensen op bezoek ga neem ik ook altijd iets mee. Vind ik niks opdringerigs aan en ik heb er een gewoonte van gemaakt om iedereen die ik tegenkom iets te geven, al was het maar in gedachten. Maar denk ook eens aan een complimentje, een luisterend oor....etc. Lijkt mij helemaal niks mis mee, integendeel.
Het lijk mij heel vermoeiend en vooral verspilling om zomaar te geven wat niet eens gewenst is.
Ik zie het meer als een middenweg.
Eigenlijk begreep ik dat ook min of meer uit het schrijven van Tineke, volgens mij had ze het over meer natuurlijk en gewenst geven.
Als het spontaan in je opkomt geef je vanuit je hart. Je kan ook bewust iets mee nemen als je op bezoek gaat, maar dat is weer wat anders vind ik, want degene waar je naartoe gaat schenkt jou vervolgens ook wat in je glas. Het is meer een gebruik, het heeft niet echt mee te maken met werkelijk geven. Zeg maar gerust dat het een gewoonte is.
En wat betreft complimenten geven, als men ze doelgericht geeft, als het berekend gedaan wordt, voegen ze voor mij niets toe. Integendeel!
Ook een luisterende oor, bij iemand die maar komt halen omdat de persoon haar eigen pijn niet onder ogen wilt zien, maar liefst een beetje gepamperd en getroost wilt worden, is in mijn beleving juist een ander meer kwaad doen dan goed.
Men wordt zo ontnomen de kans om naar zijn pijn te kijken.
Niets mis mee met geven, als het spontaan/natuurlijk en gewenst is.

Als het natuurlijk gaat, is het geven ook gelijk nemen,en het nemen gelijk ook geven.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2012, 20:28   #13
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer ik geef zonder te verwachten (= ervan uit te gaan, aan te nemen, te geloven) dat wat ik te geven heb door de ander gewenst is (en dus in openheid kan ontvangen worden), kan ik dat onmogelijk als oprecht geven van mijnentwege zien. Het heeft dan meer iets weg van opdringen, van WILLEN (hopen, verlangen) dat de ander hoe dan ook "iets heeft" aan datgene wat ik geef. Ik vind het bijgevolg raadzaam om eerst eens na te gaan -in de mate van het mogelijke- of de ander wel behoefte heeft aan/open staat voor mijn "geven"...
Het opdringerige geven is er uiteraard ook niet mee bedoeld.
Spontaan, go with the flow, natuurlijk geven zonder enige verplichtingen/verwachtingen iets te terug te moeten/willen.
Niet noodzakelijk spectaculaire dingen, wel spontaan vanuit je binnenste.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2012, 22:19   #14
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het lijk mij heel vermoeiend en vooral verspilling om zomaar te geven wat niet eens gewenst is.
Ik zie het meer als een middenweg.
Eigenlijk begreep ik dat ook min of meer uit het schrijven van Tineke, volgens mij had ze het over meer natuurlijk en gewenst geven.
Als het spontaan in je opkomt geef je vanuit je hart. Je kan ook bewust iets mee nemen als je op bezoek gaat, maar dat is weer wat anders vind ik, want degene waar je naartoe gaat schenkt jou vervolgens ook wat in je glas. Het is meer een gebruik, het heeft niet echt mee te maken met werkelijk geven. Zeg maar gerust dat het een gewoonte is.
En wat betreft complimenten geven, als men ze doelgericht geeft, als het berekend gedaan wordt, voegen ze voor mij niets toe. Integendeel!
Ook een luisterende oor, bij iemand die maar komt halen omdat de persoon haar eigen pijn niet onder ogen wilt zien, maar liefst een beetje gepamperd en getroost wilt worden, is in mijn beleving juist een ander meer kwaad doen dan goed.
Men wordt zo ontnomen de kans om naar zijn pijn te kijken.
Niets mis mee met geven, als het spontaan/natuurlijk en gewenst is.

Als het natuurlijk gaat, is het geven ook gelijk nemen,en het nemen gelijk ook geven.
Het ging hier juist om geven zonder verwachtingen. Wel bij de les blijven hoor!
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2012, 22:38   #15
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het komt wat statisch, weinig spontaan op me over.

Ik kreeg ineens een beeld er bij van iemand die verzuipt in het kanaal terwijl er omstanders staan te kijken. Wat is mijn excuus om niets te doen? Degene die verzoop heeft niet 'hellup' geroepen?

Ook de spontane actie, door in het kanaal te springen en diegene te helpen op de kant te komen kan niet op prijs worden gesteld. Misschien was diegene wel levensmoe en had liever willen verzuipen. Typisch geval van jammer. Dan ga ik naar huis om droge kleren aan te trekken en heeft ie alle ruimte om opnieuw in het kanaal te springen. Bij wijze van spreken.

Maar goed, het opdringerige wat er in kan zitten is me helder. Het kan zijn dat je spontaan een oud vrouwtje helpt oversteken naar de andere kant van de weg, terwijl ze net zo blij was aan deze kant van de weg beland te zijn ...

Zorgvuldigheid is een. Spontaniteit is twee. Fouten mogen maken drie.
Je kunt teveel te snel willen en te weinig te laat.
Het is maar net welke fout je jezelf zou willen toestaan te mogen maken.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2012, 22:58   #16
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Het ging hier juist om geven zonder verwachtingen. Wel bij de les blijven hoor!
Dat wat jij omschreef kwam op mij over als aangeleerd, berekend geven. Heel bewust, gericht gevend zijn om de ander een goed gevoel te geven. Daarin heb jij een goed gevoel over jezelf, alsof jij jezelf als gevend mens kan ziet.
Het kwam niet spontaan en natuurlijk op mij over.

Let erop Nadje, mogelijk leer je wel wat van.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2012, 23:33   #17
hypothese
Vicaris

Standaard

"Ach jij bent een ego?st" zegt mijn oudste zus tegen mijn oudste broer.
"Ja", zegt mijn broer, ik ben daar trots op.

Een typische houding tegenover ego?sme

1 Houding is een negatieve, veroordelende, verwijtende houding.
2 de houding is een trotse, "ja, ik ben zo" houding.

Beide houdingen zijn echter min of meer, lijkt me zo, niet ter zake.
Ego?sme is een toestand van honger. En in die zin is dit verwijten, of een morele veroordeling hiertegenover niet ter zake.
Maar ook een trotse, "ik ben ego?st" attitude is niet ter zake.
Dat is zoiets als, "ik ben trots dat ik honger heb, en ik krijg die honger maar niet weg".
hypothese is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2012, 00:28   #18
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Het was geen gevolgtrekking Nadje. En ik beweerde evenmin dat er iets "mis" zou zijn met geven (al heb ik al meerdere keren "ongewenste" cadeautjes gekregen van mensen die mij pers? iets wilden geven). Ik ben me dus bewust van het feit dat er aan ELK geven op zijn minst ??n verwachting gekoppeld is, namelijk dat wat men geeft als "goed" (juist, verrijkend, gewenst, zinvol, nodig, ...) wordt ervaren, zeker door jezelf en liefst ook nog door de ander. Anders "doet" men toch niet aan geven? En in die zin begrijp ik dus niet wat mensen bedoelen als ze zeggen "ik geef zonder verwachting".
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2012, 00:55   #19
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het komt wat statisch, weinig spontaan op me over.
Dat kan. Nochtans zie ik het als "rekening houden met de ander"...

Citaat:
Ik kreeg ineens een beeld er bij van iemand die verzuipt in het kanaal terwijl er omstanders staan te kijken. Wat is mijn excuus om niets te doen? Degene die verzoop heeft niet 'hellup' geroepen?
Rob toch, dat beeld is wel aan de dramatische kant vind ik Ik schreef niet voor niets op het eind van mijn bericht dat men "in de mate van het mogelijke" dient na te gaan of de actie van geven wel gewenst is. Soms k?n dat, zoals in jouw "beeld", niet nagegaan worden. Tenzij er tijd genoeg is om nog vlug te vragen : "Excuseer mijnheer/mevrouw, bent u bezig aan het verdrinken en wenst u dit niet of gaat het hier om een zelfmoordpoging? En zo het om dat laatste gaat, bent u echt wel 100% zeker dat dit uw wens is?"

Citaat:
Ook de spontane actie, door in het kanaal te springen en diegene te helpen op de kant te komen kan niet op prijs worden gesteld. Misschien was diegene wel levensmoe en had liever willen verzuipen. Typisch geval van jammer. Dan ga ik naar huis om droge kleren aan te trekken en heeft ie alle ruimte om opnieuw in het kanaal te springen. Bij wijze van spreken.
Het gaat er hier volgens mij om dat jij jouw handelen nadien als "gewetensvol" (= het juiste doen) wilt kunnen benoemen. Zelfs al blijkt jouw daad nadien ongewenst door de andere partij, je gemoed verkeert wel in rust omdat je, volgens de maatstaven van je EIGEN geweten, gedaan hebt wat je vond dat je moest doen.

Citaat:
Maar goed, het opdringerige wat er in kan zitten is me helder. Het kan zijn dat je spontaan een oud vrouwtje helpt oversteken naar de andere kant van de weg, terwijl ze net zo blij was aan deze kant van de weg beland te zijn ...
Oude vrouwtjes kennende, zal ze je dat "onderweg" wel al duidelijk maken, door met een paraplu op je kop te timmeren bijvoorbeeld.

Citaat:
Zorgvuldigheid is een. Spontaniteit is twee. Fouten mogen maken drie.
Je kunt teveel te snel willen en te weinig te laat.
Het is maar net welke fout je jezelf zou willen toestaan te mogen maken.
Ja, dat verdomde geweten h?...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2012, 03:11   #20
hypothese
Vicaris

Standaard

Citaat:
En in die zin begrijp ik dus niet wat mensen bedoelen als ze zeggen "ik geef zonder verwachting".
"ik geef zonder verwachting" is een uitdrukking. Het wil gewoon zeggen dat het hoofddoel niet het vervullen van een persoonlijke behoefte is.
UIteraard zijn er op een ander niveau verwachtingen, zal ie het wel leuk vinden, is het wel goed voor haar, voldoet aan het de verwachtingen van de ontvanger, is ie er iets mee ... ... enz. enz.

Een tijd geleden kwamen toen nog kennissen op bezoek voor een etentje. Ze zijn echter vegetari?rs. Dus in onze dwaasheid dachten we, hmm, kaas en champignons gerechten.Zo gedacht, zo gedaan. Bleek echter dat ze noch kaas, noch champignons lustten.Wij voelden ons natuurlijk erg ongemakkelijk achteraf.
En enkele weken later gingen we samen fietsen, dus wij enkele taarten in huis gehaald als toetje voor onderweg. Bleek dat ze geen taart lustten.
Een keertje daarop, voor een bioscoop avondje had ik enkele biertjes meegenomen, geen gewone biertjes maar enkele sterkere biertjes. Bleek dat ze wel gewoon bier lustten, maar geen sterker bier, dan liever wijn.

We zijn ondertussen beste vrienden.
hypothese is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon