Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Vraag en Aanbod

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 maart 2013, 09:58   #1
Aart
Drommedaris

Standaard Wat versta jij onder 'het ego'?

Hoe ervaar jij bij jezelf zoiets als ego?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2013, 10:01   #2
Aart
Drommedaris

Standaard

Renoir, wie laat jouw hart kloppen?

Zou het lijf niet voor zichzelf op kunnen komen?

Wat ik enkel probeerde weer in evenwicht te brengen is, dat als je/men zegt; een ego is noodzakelijk of zoiets, dat dat voor alle ego`s een vrijgeleide is om niet naar 'zichzelf' te kijken, aan 'zichzelf' te twijfelen.

Het gaat niet om mij maar ik ervaar geen ego meer en zie toch dat alles vanzelf gaat, het lichaam doet gewoon zijn ding en een bepaalde bewustzijnstrilling doet zijn ding.

Dat is wel anders geweest, toen zat er een ik/ego tussen die nog van alles moest, het leven moest voldoen aan voorwaarden, het ego met zijn comfortzone waardoor het 1 prettig/veilig was en het ander niet, het ego dat zich afhankelijk voelde van dit of dat, etc, etc.

Voor mij was dat ego dus spanning/ellende.

Voor mij staat ego voor; overbodig beschermingssysteem oftewel een beschermingssysteem wat niet op de realiteit gebaseerd oftewel de comfortzone die denkt zichzelf nodig te hebben.

Mogelijk versta jij iets anders onder ego of zoiets.

Maar als dit ego is die dit typt dan vind ik dat best, ik heb daar geen wrijving mee, ik kijk wel uit en wel zonder uit te kijken.
Oud 5 maart 2013, 10:02   #3
Aart
Drommedaris

Standaard

Aad, het autonome zenuwstelsel is zonder twijfel best in staat om het lichaam te laten functioneren. Is er hulp van buitenaf nodig dan zend het signalen naar de hersenen om op zoek te gaan naar datgene waarin het zelf niet kan voorzien. Het regelt zich allemaal vanzelf ook zonder een persoon die meent daarvan de grote motivator te zijn.

Een baby hoeft maar te huilen en de moeder vervult als vanzelf haar rol het kind in zijn haar behoefte te voorzien. Het is de natuur zelf die de behoeftigen in zijn haar noden voorziet. Als levende wezens zijn wij elkaar dienstbaar door voedsel te zijn voor elkaar. Daar is voor de mens dan nog het spiritueel voedsel bij gekomen.

Maar wat de mens doet ontspoort vrijwel altijd in het extreme, we lijken wel niet te verzadigen. We hebben voor dat spirituele voedsel een hele vermaakindustrie op touw gezet. We zijn gaan geloven dat we de wereld naar onze hand kunnen zetten. En om je te kunnen handhaven in zo'n samenleving zijn er andere dingen vereist en moet je zoiets als een zelf neerzetten waar je vanuit kunt gaan ten opzichte van iets anders dat van een 'zichzelf' uitgaat.

Het zou weliswaar niet zo moeten zijn maar het is een overlevingsvereiste geworden een ego te hebben. Ik bepleit daarmee niet het bestaan van een ego maar zonder een ego heb je weinig overlevingskans en de natuur heeft nou eenmaal als eerste kenmerk overleven. Of jij dat nou wilt of niet het leven in jou wil leven.

Dat ego kan ook gewoon bestaan in spirituele zin want het is feitelijk gewoon de woordvoerder voor je lijf. Waar het aan schort is dat we van het ego een zelfstandige entiteit hebben gemaakt dat nogal veeleisend is geworden. Dus ik bepleit allesbehalve het ego maar z'n gang te laten gaan ik bepleit juist bewustwording van de grillen van het ego.

De aard van het ego is het beste te ont'dekken door zelfkennis en zelfonderzoek, daar mag het hier op het forum wat mij betreft over gaan. Niet om sparpartners te vinden om je idee?n op houdbaarheid te testen maar om in te leren zien dat het de toegedichte geweldige eigenschappen helemaal niet bezit.

Als je werkelijk diepgaand onderzoek doet naar je ware aard bestaat er helemaal niet zoiets als een ego, we houden met elkaar alleen maar die schijn hoog door elkaar in het zijn van een ego te bevestigen. Het is fake. Ik ben het zeker eens met je dat je afleert met een ego te werken en het dientengevolge dan ook niet meer ervaart, maar de meesten denken en werken vanuit ego en dan moet je ze, naar mijn idee, ook op dat niveau benaderen.

Niemand begrijpt je egoloosheid, ego ziet alleen maar ego.

Waar ik het weer minder met je eens bent is dat het lijkt alsof je de kunstjes van het ego wilt 'afleren' te doen. Je ageert tegen de comfortzone, het veilig willen voelen, het angstig zijn, afhankelijk willen zijn en dergelijken en dat zijn niet de 'hot items'. Sterker nog het zijn maar verschijnselen, het geeft aandacht aan iets wat je niet bent en waar je aandacht aan schenkt gaat groeien. Je schept dus een bezigheid met het vervolmaken van ego.
Oud 5 maart 2013, 10:38   #4
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Als je werkelijk diepgaand onderzoek doet naar je ware aard bestaat er helemaal niet zoiets als een ego, we houden met elkaar alleen maar die schijn hoog door elkaar in het zijn van een ego te bevestigen. Het is fake. Ik ben het zeker eens met je dat je afleert met een ego te werken en het dientengevolge dan ook niet meer ervaart, maar de meesten denken en werken vanuit ego en dan moet je ze, naar mijn idee, ook op dat niveau benaderen.

Niemand begrijpt je egoloosheid, ego ziet alleen maar ego.

Waar ik het weer minder met je eens bent is dat het lijkt alsof je de kunstjes van het ego wilt 'afleren' te doen. Je ageert tegen de comfortzone, het veilig willen voelen, het angstig zijn, afhankelijk willen zijn en dergelijken en dat zijn niet de 'hot items'. Sterker nog het zijn maar verschijnselen, het geeft aandacht aan iets wat je niet bent en waar je aandacht aan schenkt gaat groeien. Je schept dus een bezigheid met het vervolmaken van ego.
Ik zou dat afleren kunnen vertalen als een 'gewenste aktie (vanuit het ego wat ergens vanaf wil)' maar dat is niet wat ik bedoel.

Als gezien wordt wat het ego is, wat het ego doet dan doet dat inzien het ego als vanzelf verdwijnen.

Het is dus niet een kwestie van leren of afleren maar enkel van herkennen.

Het gevaar is dat het ego (wat m.i. enkel een bedachte beschermlaag is) d.m.v. dat leren of afleren een extra beschermlaag maakt en daardoor het gevoel krijgt dat er geen ego is.

Als vb; als ik me maar vaak genoeg laat triggeren dan gaat dat wel wennen en op laatst is er wel de trigger maar niet de gevoelens erbij.

Dat is niet wat ik bedoel/voor heb.

Als gezien wordt wat er getriggerd wordt en hoe en waarom de trigger ontstaan is en dat die trigger enkel 'oud zeer, oude energie, leerproces' is dan lost dat getriggerde/die oude energie op een gegeven moment als vanzelf op.

Dan zal bij een zelfde situatie in het heden geen trigger meer verschijnen.

Ego is m.i. niets anders dan 'datgene wat nog getriggerd wordt'.

Dat kan dus geheel oplossen, enkel door inzicht, bewustwording, doorleven.

Als er de trigger nog is dan is de oude energie nog niet geheel opgelost en ben je nog niet wat je bent, althans je 'leeft (het is nog niet de praktijk) nog niet wat je bent'.

Tuurlijk lijkt dat heel wenselijk vanuit het ego dat wil de gevoelde ellende wel kwijt maar heeft dan niet door dat de ellende enkel ontstaan is door zijn eigen bestaan. Dat door zijn aanwezigheid 'als zijnde; geen juist zelfbeeld, dingen als bedreigend ervaren terwijl ze dat in werkelijkheid niet zijn, behoeftes die niet reeel zijn', er ellende gevoeld wordt.

Dat terwijl er bij het ontbreken van een zelfbeeld, vertroebelde kijk op dingen er geen ellende/bedreiging te bespeuren/ervaren is.

Wat ook nog een mooi egotruckje is; het mag er allemaal van me zijn, er is niemand meer die er iets mee heeft, het komt en het gaat.
Oud 5 maart 2013, 11:46   #5
Hans
Voormalig lid

Standaard

Mag ik hier ook op reageren?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2013, 12:08   #6
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Van wie zou dat niet mogen? "

Nicht zo sch?chtern junger Mann!"zou mijn moeder zeggen......
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2013, 15:08   #7
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aad
Ik zou dat afleren kunnen vertalen als een 'gewenste actie (vanuit het ego wat ergens vanaf wil)' maar dat is niet wat ik bedoel.
Ik ook niet, maar dat is dan ook de reden dat ik steeds zeg dat het ego zijn functie heeft. Je moet ergens van kunnen uitgaan in het relationele vlak, dus van een ego of een ik. Ook het geschrevene hangt ergens aan vast. Als je zegt er is boosheid kun je dat als lezer niet plaatsen maar 'ik ben boos' doet het kunstje w?l.

Citaat:
Als gezien wordt wat het ego is, wat het ego doet dan doet dat inzien het ego als vanzelf verdwijnen.
Niet dus.. als je boos bent wordt het ego echt wel gezien en ook wat het met je doet, niettemin verdwijnt het daardoor niet. En het hoeft ook niet (ten principale) te verdwijnen. Dat je het ego kwijt moet is, ten eerste, nogal afschrikwekkend voor een zoeker, het is, ten tweede, in afgeslankte vorm, niet zozeer een probleem een entiteit te hebben waarvan je kunt uitgaan.

Het is veel eerder zaak de houdbaarheid van ego te onderzoeken, heb je die macht wel, is er een jezelf die de keuze maakt. Is het wat ik denk dat ik ben wel werkelijk waar ?

Citaat:
Het is dus niet een kwestie van leren of afleren maar enkel van herkennen.
Als de eerste aanname al niet klopt, klopt de conclusie dus ook al niet meer.

Citaat:
Het gevaar is dat het ego (wat m.i. enkel een bedachte beschermlaag is) d.m.v. dat leren of afleren een extra beschermlaag maakt en daardoor het gevoel krijgt dat er geen ego is.
Eveneens een verkeerde conclusie, er staat nergens dat het afgeleerd moet worden, wat mij betreft gaat het om doorzien en niet om afleren of ontkennen. Het ego zelf is niet de beschermlaag, het behoeft vanwege z'n wankelbaarheid bescherming. Het ego is gebakken lucht en die moet, meestal met nogal wat inspanning, overeind gehouden worden. Let maar eens op het mechanisme dat je bij een vermeende aanval op jou (in z'n algemeenheid) als persoon onmiddellijk in de verdediging schiet.

Citaat:
Als vb; als ik me maar vaak genoeg laat triggeren dan gaat dat wel wennen en op laatst is er wel de trigger maar niet de gevoelens erbij.
Dat noem ik gewenning of (ter zelfbescherming) aangeleerde onverschilligheid Aad. Het feit dat je te triggeren bent betekend dat de verdedigingswerken al in werking zijn getreden omdat er iets (het ego) beschermd moet worden. Het is juist zaak om dat getrigger te volgen naar z'n oorsprong, en dan heb je het beestje (ego) bij z'n kraag.

Citaat:
Als gezien wordt wat er getriggerd wordt en hoe en waarom de trigger ontstaan is en dat die trigger enkel 'oud zeer, oude energie, leerproces' is dan lost dat getriggerde/die oude energie op een gegeven moment als vanzelf op.
Dat is psychologie Aad, je hebt ergens last van en dat moet door onderzoek naar vroegere verschijnselen opgelost worden. Zelfrealisatie heeft geen oplossing voor problemen, het onderzoekt de waarheid van je aanname om te komen tot je, wat ze ook wel noemen, 'ware aard' en dat is niet je ego, maar het ego belemmerd wel het volledig zijn van je 'ware aard'. Je mag je best met psychologie bezig houden maar dat is niet hetzelfde als zelfrealisatie.

Citaat:
Dan zal bij een zelfde situatie in het heden geen trigger meer verschijnen.
Misschien maar dat is niet het doel van mijn missie, triggers helpen je vanwege de kwetsbaarheid van het ego om de ware aard van het ding te doorzien en dat ego is niet jouw ware aard want je ware aard dat is Bewustzijn.

Citaat:
Ego is m.i. niets anders dan 'datgene wat nog getriggerd wordt'.
Ik zou het zo zeggen, wanneer je getriggerd wordt is het verdedigingsmechanisme van ego actief.

Citaat:
Dat kan dus geheel oplossen, enkel door inzicht, bewustwording, doorleven.
Misschien.. misschien niet, ik vind het niet van belang of dat gaat gebeuren.

Citaat:
Als er de trigger nog is dan is de oude energie nog niet geheel opgelost en ben je nog niet wat je bent, althans je 'leeft (het is nog niet de praktijk) nog niet wat je bent'.
Het is gewoon energie, ik vind het niet zo boeiend of ie oud is voor mij mag ie er gewoon zijn want de energie zet je aan tot een kennelijk nodige actie. Ik zie het meer als een kans voor onderzoek.

Citaat:
Tuurlijk lijkt dat heel wenselijk vanuit het ego dat wil de gevoelde ellende wel kwijt maar heeft dan niet door dat de ellende enkel ontstaan is door zijn eigen bestaan. Dat door zijn aanwezigheid 'als zijnde; geen juist zelfbeeld, dingen als bedreigend ervaren terwijl ze dat in werkelijkheid niet zijn, behoeftes die niet re?el zijn', er ellende gevoeld wordt.
Er is van alles wat in de wereld, geluk of ellende het pendelt maar wat heen en weer tussen de beide polen van de dualiteit. Alles gaat gewoon weer een keer voorbij. Er is vrijwel niets re?el en geen enkel zelfbeeld klopt, we leven bij de waan van de dag, alles komt op je pad, en dat alles dank zei het onveranderlijke dat jij bent en dat het waarnemen mogelijk maakt.

Citaat:
Dat terwijl er bij het ontbreken van een zelfbeeld, vertroebelde kijk op dingen er geen ellende/bedreiging te bespeuren/ervaren is.
Is dat zo, mijn hersenen toveren mij allerhande verhaaltjes voor, zoals bij een toverlantaarn. Als ik zin heb geloof ik ze en kan ik lekker griezelen. Heb jij helemaal geen beeld van jezelf ?

Citaat:
Wat ook nog een mooi egotruckje is; het mag er allemaal van me zijn, er is niemand meer die er iets mee heeft, het komt en het gaat.
Is dat een egotruck ? Ik heb hier zojuist nog zoiets gezegd (alles gaat gewoon weer voorbij) maar zie er het egotruckje niet van want het levert me niets op (voor het ego moet het namelijk wat opleveren). De realiteit is dat je niet om de werkelijkheid heen komt en dat is beter, lijkt me, dan met de realiteit een gevecht aangaan.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2013, 08:31   #8
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Heb je al gedaan toch?
Oud 6 maart 2013, 09:09   #9
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Is dat zo, mijn hersenen toveren mij allerhande verhaaltjes voor, zoals bij een toverlantaarn. Als ik zin heb geloof ik ze en kan ik lekker griezelen. Heb jij helemaal geen beeld van jezelf ?

Is dat een egotruck ? Ik heb hier zojuist nog zoiets gezegd (alles gaat gewoon weer voorbij) maar zie er het egotruckje niet van want het levert me niets op (voor het ego moet het namelijk wat opleveren). De realiteit is dat je niet om de werkelijkheid heen komt en dat is beter, lijkt me, dan met de realiteit een gevecht aangaan.
Renoir, ik heb geen beeld meer van mezelf.

Welk beeld zou ik moeten hebben dan?

Ik zou niets kunnen verzinnen.

Bij mij is er simpelweg wat is en er ontstaan geen verhaaltjes en het wel of niet erin kunnen kiezen om erin te geloven en lekker griezelen. Lijkt mij egotrip hoe ik dat stukje van je vertaal.

De egotruck is om dan niet verder te hoeven voelen/kijken/onderzoeken naar hoe dingen ontstaan. Het ego heeft het afgedaan met een verstandelijke truck om maar niet echt in de diepte te hoeven gaan.

Want als er echt de diepte was ingegaan dan was de bron van alle ellende gezien/gevoeld en komen er in het dagelijks leven geziene/doorvoelde/opgeloste dingen niet meer op. Het getriggerde/dat wat de oorzaak was van de trigger is opgelost dus de trigger zal in de buitenwereld niet meer plaats kunnen vinden.

Als gezien wordt dat muizen geen dreiging vormen dan zal (uiteindelijker geen trigger meer bij muizen zijn.

Als gezien wordt dat boosheid ontstaat door aangevallen voelen (dreiging/weerstand) en dat dat gevoel weer ontstaat door verkeerd beeld van jezelf dan zal boosheid uit je leven verdwijnen. Want bij een juist beeld (of geen beeld) is er niet het gevoel van dreiging en daardoor heeft boosheid geen nut/functie meer.

Zelfde geldt voor verdriet, als gezien wordt dat je enkel iets mist vanuit de energie van het kleine hulpeloze kind en je ziet dat je dat niet meer bent dan zul je nooit meer het bgevoel van missen kunnen hebben.

Zo weer lekker ontopic, alhoewel.

Wat versta jij onder het ego?

Ego is voor mij niets anders dan een beschermingslaag die niet op de werkelijkheid berust maar op een tijd dat we echt afhankelijk waren en de boel als bedreigend ervaarden.

Ego is een opholgeslagen beschermingsmechanisme en daardoor hebben we een verkeerd beeld van onszelf en knaagt er iets van binnen, is er een spanning, een onvrede want er klopt iets niet, we zijn niet wat we werkelijk zijn. Ho ho, wel ontopic blijven egootje van me.
Oud 6 maart 2013, 09:20   #10
Cynthia
Actuaris

Cynthia's schermafbeelding

Standaard

Zodra er in je tekst staat, 'ik ben' dan spreekt het Ego. Het Ego wilt graag een beeld van zichzelf en van anderen. zo schept het een veilige scheiding en ontstaat dualiteit. Want enkelt in die gescheidenheid kan hij zichzelf zien. Alleen eenheid verstikt het Ego.
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon