Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Vraag en Aanbod

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 maart 2013, 09:35   #11
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Renoir, ik heb geen beeld meer van mezelf.

Welk beeld zou ik moeten hebben dan?
Dat je geen beeld hebt van jezelf is al een beeld van jezelf.
Je hebt overal een beeld van, je hele verhaal is doorspekt van beelden hoe je tegen de dingen aankijkt, het is je mening over waar het vandaan komt en waar het naar toe moet.

Misschien mankeert er iets aan je hersenen, net zo als dat aanhangsel in de nek van Sagnaar waardoor hij onzin gaat uitkramen. Of je hebt een trauma opgelopen en bent van alles aan het ontkennen. Dus ik laat het maar bij je ontkenning zoiets niet te hebben. Voor mij bazel je maar wat, ik ken niemand zonder zelfbeeld.

Het ego kan zo omvangrijk zijn dat het niet onder ??n noemer te vatten is, het duikt in verschillende hoedanigheden ineens zomaar op om zijn belang te dienen. Eenieder heeft een ander gevormd (misvormd) ego. Het bestaat voornamelijk uit een 'ik' gevoel en allerhande gedachten daaromheen. Het is pertinent niet de beschermlaag zelf.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2013, 09:42   #12
Hans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ego is een opholgeslagen beschermingsmechanisme en daardoor hebben we een verkeerd beeld van onszelf en knaagt er iets van binnen, is er een spanning, een onvrede want er klopt iets niet, we zijn niet wat we werkelijk zijn. Ho ho, wel ontopic blijven egootje van me.

Iets oftopic,...

Ik denk wel dat het de inspirator van muziek en kunst misschien zelfs wel wetenschap is.
Wellicht als iedereen geheel zonder ego was zaten we nog in een grot, op een rotswand te posten,.....oh nee, dat dan ook niet.

Dus het spel van lust en last, en dat te doorzien of niet,....volgens mij is dat "het",.....niet meer dan dat.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2013, 09:49   #13
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik ken niemand zonder zelfbeeld.
Renoir, bij deze ken je mij dan.

Je moet geen zelfbeeld hebben om geen zelfbeeld te kunnen zien toch?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2013, 09:56   #14
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Renoir, bij deze ken je mij dan.

Je moet geen zelfbeeld hebben om geen zelfbeeld te kunnen zien toch?
Kennen, ik heb een beeld van je.

Ik kan niks met tweemaal een ontkenning in de zelfde zin.
Oud 6 maart 2013, 09:58   #15
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Iets oftopic,...

Ik denk wel dat het de inspirator van muziek en kunst misschien zelfs wel wetenschap is.
Wellicht als iedereen geheel zonder ego was zaten we nog in een grot, op een rotswand te posten,.....oh nee, dat dan ook niet.

Dus het spel van lust en last, en dat te doorzien of niet,....volgens mij is dat "het",.....niet meer dan dat.
Hans, wat versta jij dan onder het ego?

Zonder ego is er dus grot.

Is er niet zoiets als een bepaalde bewustheid?

Het schijnt dat alle inspiratie juist niets met het ego van doen had, althans de inspiratie die bijdraagt t.b.v. harmonie/geheel.

Ego maakt wapens, consumptiemaatschappij, ziet/ervaart dualiteit.

'Dat andere'/openheid/egoloosheid reageert als vanzelf vanuit het geheel, ook wel heel voorzichtig 'hart' genoemd.

Hans had jij als kind een ego?
Oud 6 maart 2013, 10:02   #16
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Kennen, ik heb een beeld van je.

Ik kan niks met tweemaal een ontkenning in de zelfde zin.
Renoir, zou je ook zonder beeld van mij kunnen?

Ik doelde op de uitspraak; ego ziet enkel ego.

M.a.w. beeld van zichzelf ziet enkel beeld bij de ander.

En kan zich niet voorstellen dat iemand zonder beeld is.

Maar het gaat niet om ene Aart, een ieder mag gewoon kijken hoe een beeld ontstaat en of het nut heeft.

Laat mij maar heerlijk ontkennen.

Doe ik ook eens wat.
Oud 6 maart 2013, 10:31   #17
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe ervaar jij bij jezelf zoiets als ego?

Als kind en ook later nog als volwassene keek ik wel eens in de spiegel en verbaasde mij erover dat ik mezelf waarnam en wie ik eigenlijk was.

Het besef, de waarneming dat ik fysiek besta was en is voor mij (nu) in de basis het ik gevoel. Sommige waarschijnlijk wel de meeste gedachten hoe ik mezelf zag leken in de eerste 30 tot 40 jaren in mijn leven vastgeplakt.
Maar ook die gedachten hoe ik niet wilde zijn en daar iets anders tegenoverstelde viel daaronder, die vooral.Dit patroon beschouwde ik als hoe ik ben, het rebelleren tegen alles wat moest waarvan ik wist dat hoort zeker niet bij mij.

De laatste 10 a 11 jaren jaren heb ik opgemerkt dat dit niet helemaal klopt. Het rebelse is bv. ook zoiets, de laatste jaren ervaar ik ook dat steeds meer als een functionaliteit, niet meer als iets wat automatisch bij mij "hoort". Ondanks dat ik dat wel eens zeg. Elke keer als die gedachte opdoemt rijst de vraag van klopt dit eigenlijk (nog) wel. Elke keer als ik iets anders over mezelf denk, rijst dan ook deze vraag. En dat maakt een wereld van verschil want ook je gevoel en doen en laten verandert daardoor. Steeds meer leven vanuit liefde i.p.v. uit angst.

Als ik nu aan mijn ik denk voel ik mijn lichaam en heb er geen vaststaand beeld meer bij. Regelmatig doe ik dat ook bewust, wie ben ik eigenlijk in mijn gedachten? Een soort van oefening. Wat ik dan wel zie dat ik ( weer als een kind) veel en graag lach en meestal vrolijk en ondeugend/gekscherend ben/doe. En als ik dat niet doe en/of mij niet kalm voel wordt dat door een of andere gedachte/idee/angst verstoord.

Wijziging aangebracht door Ulla op 6 maart 2013 om 11:05.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2013, 10:57   #18
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Renoir, zou je ook zonder beeld van mij kunnen?

Ik doelde op de uitspraak; ego ziet enkel ego.

M.a.w. beeld van zichzelf ziet enkel beeld bij de ander.

En kan zich niet voorstellen dat iemand zonder beeld is.

Maar het gaat niet om ene Aart, een ieder mag gewoon kijken hoe een beeld ontstaat en of het nut heeft.

Laat mij maar heerlijk ontkennen.

Doe ik ook eens wat.
Ik weet niet Aad, ik heb op het forum, waar ik alleen maar letters zie, overal beelden bij en heb geen idee erover hoe het zonder is. Ik hou er van beelden te vormen. Het is makkelijk. Ik heb het belangrijkste dan in een oogopslag allemaal bij elkaar zonder me in details te hoeven verdiepen. Het lijkt misschien een hele klus maar het gaat gewoon vanzelf ik heb altijd meteen beeld dat zich gedurende de tijd ook weer aanpast en verandert. Wanneer ik hier zeg iets te zien is dat volgens het beeld dat ik van iemand heb gekregen.

In het kader van ego ziet ego kun je niet doorredeneren naar beeld ziet beeld, het gevormde beeld is passief en geen zichzelf manifesterende entiteit. Een zelfbeeld is iets van de intelligentie, ik meende dat het bij de wat intelligentere dieren ook gesignaleerd is dat ze een zelfbeeld hebben. Overigens is het zo dat ik mij jou niet zonder beeld hoef voor te stellen, ik zie dat ook jij een beeld hebt van waaruit je op mij reageert.

Podlood.
Oud 6 maart 2013, 11:16   #19
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Ik weet niet Aad, ik heb op het forum, waar ik alleen maar letters zie, overal beelden bij en heb geen idee erover hoe het zonder is. Ik hou er van beelden te vormen. Het is makkelijk. Ik heb het belangrijkste dan in een oogopslag allemaal bij elkaar zonder me in details te hoeven verdiepen. Het lijkt misschien een hele klus maar het gaat gewoon vanzelf ik heb altijd meteen beeld dat zich gedurende de tijd ook weer aanpast en verandert. Wanneer ik hier zeg iets te zien is dat volgens het beeld dat ik van iemand heb gekregen.

In het kader van ego ziet ego kun je niet doorredeneren naar beeld ziet beeld, het gevormde beeld is passief en geen zichzelf manifesterende entiteit. Een zelfbeeld is iets van de intelligentie, ik meende dat het bij de wat intelligentere dieren ook gesignaleerd is dat ze een zelfbeeld hebben. Overigens is het zo dat ik mij jou niet zonder beeld hoef voor te stellen, ik zie dat ook jij een beeld hebt van waaruit je op mij reageert.

Podlood.
Renoir, wat voor beeld heb je van jezelf?

Wat is jouw zelfbeeld?

Het gaat me niet om jou of mij maar dat mensen zich mogelijk kunnen afvragen; ja wat is eigenlijk mijn zelfbeeld of het beeld wat ik van een ander heb, hoe ontstaat het en wat is het nut van een beeld.

Zou zomaar kunnen dat we eerst boeken moeten schrijven wat een ieder onder 'beeld' verstaat.

Maar laten we beginnen met; 'wat versta jij onder ego'.
Oud 6 maart 2013, 11:28   #20
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als ik nu aan mijn ik denk voel ik mijn lichaam en heb er geen vaststaand beeld meer bij. Regelmatig doe ik dat ook bewust, wie ben ik eigenlijk in mijn gedachten? Een soort van oefening. Wat ik dan wel zie dat ik ( weer als een kind) veel en graag lach en meestal vrolijk en ondeugend/gekscherend ben/doe. En als ik dat niet doe en/of mij niet kalm voel wordt dat door een of andere gedachte/idee/angst verstoord.
Als het kind zonder ego/beschermingsmechanismes waardoor er weer die natuurlijke ontspannenheid, speelsheid, openheid, vrijheid is. Dat wat 'onze natuur' is.

Nice, Ulla.

Niet zo nice dat ik vanuit mijn ego op je schrijven reageer en mijn stokpaardje berijdt, jakkie, fout, fout, ik zag de letters weer eens niet voor letters aan maar moest mijn kwakkie weer eens kwijt (ik plaag maar en dit schrijven zegt niets over een ander, wat ook letterlijk niet kan, het zegt iets over de ander als de ander dat al van zichzelf vond).

Kolere, ik ga letters bijdrukken, ik zit zonder door al mijn getyp.

Oh was ik maar een hond dan hield ik het bij overal tegenaan pissen.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon