Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 april 2013, 19:37   #11
Mihaela
Singularis

Standaard

Woorden die je typt, ben je verantwoordelijk voor. Als je alleen maar een beetje leuk wilt typen, en elkaar alleen maar bevestiging geven, en bevestiging krijgen, zeker hoef je verder niets meer mee te doen met wat je schrijft.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 19:42   #12
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Dat komt bij mij over als een zuivere intentie. Ik ben me gisteravond ook opnieuw bewust geworden bv dat als ik me niet aangevallen voel, ik ook geen enkele noodzaak zie, of behoefte heb om mij te verdedigen.

Daarmee voorkom ik m.i. onnodig conflict. Conflict maakt de wereld volgens mijn beleving nl. niet mooier. Dat kun je beter voorkomen.

Als ik mij wel aangevallen voel, heb ik mij ook voorgenomen, eerst bij mijzelf te onderzoeken: welk intern conflict heb ik op te lossen?
Dit doe ikzelf bij voorkeur in stilte, omdat ik me dan realiseer dat dat mijn conflict is. Dat wil ik dan niet terug gaan leggen bij een ander.
Dat doe je goed. Dan kan het niet anders of jouw intenties zijn ook zuiver. Door je eigen zuivere intenties maak je de lering dat de aanval of de gekwetstheid van een ander "eigenaar" zijn van die ander. Vice versa werkt het ook. Als je je gekwetst voelt, aangevallen voelt dan is er iets op te lossen.

Mede om deze redenen vind ik ook dat je niet bewust iemand moet kwetsen.
Het komt als een boomerang bij je terug. De andere reden dat je een ander niet bewust kwetst is de Liefde voor je medemens.

Maar op een forum zijn aanvarinkjes onvermijdelijk. Dat is al genoeg conflict, dus we hoeven idd er niet nog meer bij te maken.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 19:43   #13
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zeker heeft iedereen op het forum een goeie intentie, maar daar kom je niet mee...
Zeg je daarmee niet ook, ook al heb je een emmer om al het water huis te dragen toch kom je er nog niet mee want m.i. is de emmer te klein? Het is wel een emmer, het belangrijkste gereedschap om het water naar huis te krijgen.

Of gaat het daarom voor jou niet goed of snel genoeg omdat de emmer je niet bevalt?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 19:45   #14
Virgo
Voormalig lid

Virgo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Woorden die je typt, ben je verantwoordelijk voor. Als je alleen maar een beetje leuk wilt typen, en elkaar alleen maar bevestiging geven, en bevestiging krijgen, zeker hoef je verder niets meer mee te doen met wat je schrijft.
Ik ben mij bewust van de woorden die ik typ Mihaela en ik zoek bevestiging noch conflict. Ik probeer mijn gedachten te delen en ik luister naar de gedachten van anderen. Om daar zelf van te kunnen leren. Ik doe mijn best om mensen te aanvaarden zoals zij zijn, omdat een mens goed is zoals hij of zij is. Als ik mijn rotgevoel dan neer ga leggen bij een ander door in de verdediging te schieten, schiet ik mijn eigen doel voorbij. Liever onderzoek ik eerst mijn innerlijk conflict, zodat ik in alle rust kan terugkeren en weer open kan communiceren en van gedachten wisselen.
Ik wil een ander niet verbeteren Mihaela, maar mijzelf. Of en hoe een ander zichzelf wil verbeteren is het recht van die ander.

Ik ben verantwoordelijk voor mijn woorden, zoals jij verantwoordelijk bent voor de jouwe. Ik ben verantwoordelijk voor mijn conflicten, zoals jij dat bent voor de jouwe.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 19:45   #15
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Zeg je daarmee niet ook, ook al heb je een emmer om al het water huis te dragen kom je er nog niet mee want m.i. is de emmer te klein? Het is wel een emmer, het belangrijkste gereedschap om het water naar huis te krijgen.
Ik begrijp niet wat je hier zegt Ulla, en ook begrijp ik niet wat je werkelijk bedoelt te zeggen. Kan je dit met andere woorden aangeven?
Oud 11 april 2013, 19:47   #16
Freerider
Time Out token

Standaard

@Mihaela

Was je nu "ja" of "nee" gekwetst? Als het "ja" was, dan kan ik de tekst laten staan en als het "nee" was, dan haal ik er eentje van af. Makkelijk zat.

Graag dus een ja of nee en geen verhaal er om heen.
Oud 11 april 2013, 19:48   #17
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet wat je hier zegt Ulla, en ook begrijp ik niet wat je werkelijk bedoelt te zeggen. Kan je dit met andere woorden aangeven?
Een oprechte intentie zou voldoende moeten zijn en het belangrijkste juiste gereedschap. Ook al is dat misschien niet altijd voldoende om het nog sneller en effectiever te doen of zelfs met omwegen. Je komt er wel, hoe dan ook. Dat bedoelde ik te zeggen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 19:49   #18
Virgo
Voormalig lid

Virgo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat doe je goed. Dan kan het niet anders of jouw intenties zijn ook zuiver. Door je eigen zuivere intenties maak je de lering dat de aanval of de gekwetstheid van een ander "eigenaar" zijn van die ander. Vice versa werkt het ook. Als je je gekwetst voelt, aangevallen voelt dan is er iets op te lossen.

Mede om deze redenen vind ik ook dat je niet bewust iemand moet kwetsen.
Het komt als een boomerang bij je terug. De andere reden dat je een ander niet bewust kwetst is de Liefde voor je medemens.

Maar op een forum zijn aanvarinkjes onvermijdelijk. Dat is al genoeg conflict, dus we hoeven idd er niet nog meer bij te maken.
Het is zeker niet altijd makkelijk. Direct afreageren voel ik soms wel opborrellen, maar ik denk dat ik daar zowel de ander als mezelf uiteindelijk tekort mee doe. Om mij te verdedigen ga ik dan de aanval zoeken. Dan zou ik zomaar kunnen gaan kwetsen, bewust of onbewust.

Het is ook niet dat ik bang ben voor conflict, maar juist daarom onderzoek ik liever eerst het conflict in mijzelf.

Ik zie het ook als een uitdaging voor mezelf, niet weglopen, maar onderzoeken en dan weer in rust terug te kunnen keren.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 19:51   #19
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
@Mihaela

Was je nu "ja" of "nee" gekwetst? Als het "ja" was, dan kan ik de tekst laten staan en als het "nee" was, dan haal ik er eentje van af. Makkelijk zat.

Graag dus een ja of nee en geen verhaal er om heen.
Je krijgt niet altijd in het leven wat je graag wilt!.. Lees wat ik geschreven heb Niets, volgens mij is het duidelijk genoeg.
Oud 11 april 2013, 19:54   #20
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Het is zeker niet altijd makkelijk. Direct afreageren voel ik soms wel opborrellen, maar ik denk dat ik daar zowel de ander als mezelf uiteindelijk tekort mee doe. Om mij te verdedigen ga ik dan de aanval zoeken. Dan zou ik zomaar kunnen gaan kwetsen, bewust of onbewust.

Het is ook niet dat ik bang ben voor conflict, maar juist daarom onderzoek ik liever eerst het conflict in mijzelf.

Ik zie het ook als een uitdaging voor mezelf, niet weglopen, maar onderzoeken en dan weer in rust terug te kunnen keren.
Het is een teken van introspectie en zelfbeheersing wat je geeft, Virgo. Jij hebt een iets andere insteek dan ik, maar het resultaat is hetzelfde. Ik wil het "direct afreageren" vermijden.

Je bent er actief mee bezig en dat is goed. Zo zullen we ieder onze methodes moeten zien te vinden.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon