Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 april 2013, 20:56   #21
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Een oprechte intentie zou voldoende moeten zijn en het belangrijkste juiste gereedschap. Ook al is dat misschien niet altijd voldoende om het nog sneller en effectiever te doen of zelfs met omwegen. Je komt er wel, hoe dan ook. Dat bedoelde ik te zeggen.
Als iemand tegen mij praat over goeie intentie, en daarmee het gedrag goed praat, zie ik dat als een teken van gebrek aan bereidheid om naar de werkelijke blinde vlek te kijken. Want je kan een goeie intentie hebben, maar als je niet naar de diepliggende problematiek kijkt, blijf je iets herhalen, keer op keer met de, volgens jou, de goeie intentie, maar dezelfde gedrag vertonen, en dezelfde conflicten treffen.. Wil je je bewust worden van de gevallen die zich voordoen, moet je jezelf niet goed praten door te zeggen: Mijn intenties waren goed, dus aan mij geen blaam..
maar eerder : Mijn intenties waren goed, maar is het mogelijk dat ik iets over het hoofd zie?
Wat Niets schreef kwam op mij over: Mijn intenties waren goed, dus het MOET aan de ander liggen...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 21:07   #22
Virgo
Voormalig lid

Virgo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het is een teken van introspectie en zelfbeheersing wat je geeft, Virgo. Jij hebt een iets andere insteek dan ik, maar het resultaat is hetzelfde. Ik wil het "direct afreageren" vermijden.

Je bent er actief mee bezig en dat is goed. Zo zullen we ieder onze methodes moeten zien te vinden.
Direct afreageren vermijden is imo ook een sterke en zuivere intentie. Wellicht bezit jij al meer zelfbeheersing dan ik en heb jij al meer vertrouwen in jezelf. Jij bent er dus weer actief mee bezig op jouw manier en dat is ook goed.

Ieder mens zal denk ik ook voor zichzelf de weg moeten vinden die het beste bij hem of haar past.
Ik heb "Mein Weg" ;)

Als de achterliggende kracht van intentie maar duidelijk is voor ieder persoonlijk. Ik geloof in gedachtenkracht.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 21:26   #23
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Direct afreageren vermijden is imo ook een sterke en zuivere intentie. Wellicht bezit jij al meer zelfbeheersing dan ik en heb jij al meer vertrouwen in jezelf. Jij bent er dus weer actief mee bezig op jouw manier en dat is ook goed.

Ieder mens zal denk ik ook voor zichzelf de weg moeten vinden die het beste bij hem of haar past.
Ik heb "Mein Weg" ;)

Als de achterliggende kracht van intentie maar duidelijk is voor ieder persoonlijk. Ik geloof in gedachtenkracht.
Ik zie stoicijnsheid idd als een deugd. Zolang het maar geen onverschilligheid is. Ik zie hier ook reacties die ik als een "aanval" op mij zou kunnen lezen.
Maar dat is het alleen als ik terugreageer. (als het al zo is)

Het is ook een accepteren dat iemand een negatieve mening over je heeft.
Ik weet dat de meningen over mij in een schaal van 1 tot 10 ook uiteenlopen van 1 tot 10. Door de acceptatie kom je niet in afgescheidenheid terecht.

En als de mist is verdwenen kan je ook je voordeel doen met al die "meningen". Als veel mensen iets over mij vinden, zou het dan niet ook zo kunnen zijn?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 21:28   #24
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als iemand tegen mij praat over goeie intentie, en daarmee het gedrag goed praat, zie ik dat als een teken van gebrek aan bereidheid om naar de werkelijke blinde vlek te kijken. Want je kan een goeie intentie hebben, maar als je niet naar de diepliggende problematiek kijkt, blijf je iets herhalen, keer op keer met de, volgens jou, de goeie intentie, maar dezelfde gedrag vertonen, en dezelfde conflicten treffen.. Wil je je bewust worden van de gevallen die zich voordoen, moet je jezelf niet goed praten door te zeggen: Mijn intenties waren goed, dus aan mij geen blaam..
maar eerder : Mijn intenties waren goed, maar is het mogelijk dat ik iets over het hoofd zie?
Wat Niets schreef kwam op mij over: Mijn intenties waren goed, dus het MOET aan de ander liggen...
Ik reageerde dus op dat je zei dat je met een goede intentie er niet komt. Volgens mij heb jij het over allerlei onbewust gedrag doorzien, welke niet het wezenlijke bevatten. Sluiten onbewustheden werkelijk bij voorbaat uit dat je doordrongen kunt zijn van Liefde, vertrouwen waaruit onweigerlijk het zuiverste voornemen volgt dat je iemand niet wilt kwetsen? Voor mijn gevoel gaat dat niet eens samen.

Daar kun je dus meerdere meningen over hebben die dus al bij voorbaat niet echt waar kunnen zijn. Daar wilde ik heen. Meestal is iemand die doordrongen is van Liefde en vertrouwen daarom niet vrij van onbewust gedrag. Vraag is of dat werkelijk nodig is, ook weer een verhaal wat je kunt geloven of niet. Maar die doordrongenheid zal er in ieder geval voor zorgen dat men niet eens meer wil kwetsen en het nut er niet van inziet. Is dat niet voor het begin al voldoende bewustzijn om aan zichzelf en een betere wereld te gaan werken?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 21:31   #25
Cynthia
Actuaris

Cynthia's schermafbeelding

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=fyOuahbKySA
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 21:38   #26
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Meestal is iemand die doordrongen is van Liefde en vertrouwen daarom niet vrij van onbewust gedrag.
Dan verschillen wij hierin van mening, en niet een beetje ook.. maar helemaal. Als iemand doordrongen is van Liefde, dan is zo een persoon ook vrij van onbewust gedrag.
Als onbewust gedrag steeds zich voordoet, of zelfs alleen maar nu en dan, dan zijn er bij die persoon nog gebieden die niet doordrongen zijn van Liefde, ik noem het liever niet volkomen vrij, maar gedeeltelijk..

De rest van de nuances, zoals bij mensen met goeie intenties maar die nog heel bewust, of zich nog terug moeten trekken zoals Virgo noemde om het conflict in zichzelf eerst te aanschouwen, of bewust zich inhouden om niet te reageren zoals Niets zei, is de weg ernaar toe.
Geweldig bezig, maar op weg. Wat inhoudt dat er nog steeds oefening nodig is. Waar oefening nog nodig is, betekent ook dat er blinde vlekken zijn..

Ik vraag me af of zo een weg van bewust inhouden, en puur op wilskracht, niet iets van onderdrukken heeft.
Oud 11 april 2013, 21:40   #27
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik zie stoicijnsheid idd als een deugd. Zolang het maar geen onverschilligheid is. Ik zie hier ook reacties die ik als een "aanval" op mij zou kunnen lezen.
Maar dat is het alleen als ik terugreageer. (als het al zo is)

Het is ook een accepteren dat iemand een negatieve mening over je heeft.
Ik weet dat de meningen over mij in een schaal van 1 tot 10 ook uiteenlopen van 1 tot 10. Door de acceptatie kom je niet in afgescheidenheid terecht.

En als de mist is verdwenen kan je ook je voordeel doen met al die "meningen". Als veel mensen iets over mij vinden, zou het dan niet ook zo kunnen zijn?
Niets, wie is die mij?

Wie of wat zou er iets kunnen of moeten accepteren?

Is dit allemaal niet op de schaal van vernauwing/ego/afgescheidenheid?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2013, 21:41   #28
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Heerlijk zo een muziekje ertussen..
Oud 11 april 2013, 21:51   #29
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht

De rest van de nuances, zoals bij mensen met goeie intenties maar die nog heel bewust, of zich nog terug moeten trekken zoals Virgo noemde om het conflict in zichzelf eerst te aanschouwen, of bewust zich inhouden om niet te reageren zoals Niets zei, is de weg ernaar toe.

Het is conflict in verschillende vormen, nuances en gradaties, maar nog steeds conflict.
Oud 11 april 2013, 21:59   #30
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Niets, wie is die mij?

Wie of wat zou er iets kunnen of moeten accepteren?

Is dit allemaal niet op de schaal van vernauwing/ego/afgescheidenheid?
Mij dat is "ik" in deze duale vorm, Aart. Ik doe dingen, ik zeg dingen en men meent dat "ik" dat ben. In de illusie besta "ik" ook. Ik weet dat jij er anders in staat, maar daarom hoef ik er nog niet zo in te staan.

Ik heb een mening, dus ik besta.
Ik ben boos, dus ik besta.
Ik heb ruzie, dus ik besta.
Enzovoorts.

Des te minder mening, ruzie, boos, des te minder je besta.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon