Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 mei 2013, 20:18   #31
Hans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht

ik zou kunnen verdwijnen in de eenvoud/simpelheid/rust/vrede/stilte en dat verdwijnen is toch echt niet wenselijk.

Toch klinkt het niet verkeerd,...lekker saai zou ik zeggen.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 20:37   #32
sagnaar
Mandataris

sagnaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht

Ik denk dat "Bottom line" eenvoudiger kan,...
Zeker !.
Bewustzijn... is in essentie geen kracht wat zich aan iets ? kan kennen ! (Meten).
Daarom is er ook niks wat het Bewustzijn' kan vertegenwoordigen of het op wat voor manier dan ook kan weergeven, omdat alle iets ? krachten zijn.
Wat vertegenwoordigd/weergegeven wordt is eenvoudig de spontane conditionering van krachten , van een quark, tot een cluster van sterrenstelsels....en alles daar tussen.

De altijd spontane 'Herkenning' van Bewustzijn' als zichzelf is niet iets wat zich openbaardt aan het Bewustzijn'....dat kan helemaal niet !, het is een oplossen van 1001 krachten binnen de krachten van een bestaan' !.....
Bestaan' openbaard dan haar perfecte ??nvoud , en door de directe Onder-vinding van die ??nvoud (Niet door oefening , meditatie , ont-wikkelen , inzicht of visie,... gewoon omdat het je letterlijk overkomt !) daagt er een H??lheid die er altijd was/is , maar die door de veelheid aan krachten van een tot het zelf-beeld veroordeelde belang' onmogelijk kon worden Op-gemerkt.

Welnu......
Die kracht-loze (Daarom kan het Liefde zijn :) puure essentie van Bewustzijn' heeft simpelweg niets' te vertellen.
Alle uitspattingen/uitweidingen van vertellen hierover zijn eenvoudig op conto van...de krachten , en nooit door het Bewustzijn' zelf !.
Kortom.... alle praat hierover is hoe je het ook went of keert Dubieus !...ongeacht of het nou Jezus , Boeddha , Nissargadatta , Ramana , osho , Krishnamurti , byron katie , e.n.z e.n.z is.
De ogenschijnlijke' diepte van Dit'......is ronduit een Zwijgen !.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 20:57   #33
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
De ogenschijnlijke' diepte van Dit'......is ronduit een Zwijgen !.
Wel vreemd dan al die woorden die je nodig hebt dit uit te leggen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 20:58   #34
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Voor wie/wat zou dit allemaal nou verhelderend zijn?
Als je met een beetje aandacht leeft, je doen en laten af en toe onder de loep legt, afvragen of het wel allemaal waar is wat je denkt en zegt, ook zien waarom je dat dan doet,...

ff zien, ff voelen, wie weet ff huilen en bang zijn, en dan erachter komen dat het heden vaak verrassend onbelast is,....

Dit maakt al die hoofdletters toch allemaal overbodig? hoe iets heet en wat er dan weer bedoeld mee word,...voor je het weet ben je vooral met begrippen en classificaties bezig.
Maar misschien is de eenvoud wel te confronterend?

Ik denk dat "Bottom line" eenvoudiger kan,...
Als het korter kan dan ga je daar langs, Looro wilde dit weten.
Oud 22 mei 2013, 21:30   #35
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wel vreemd dan al die woorden die je nodig hebt dit uit te leggen.
Renoir, we zijn hier allemaal enkel ten behoeve van jou.

Jij wilde zo nodig een forum hebben.

Je wil niet weten hoeveel moeite het ons allemaal kost om iets te schrijven.

Het is dat ik van de vergoeding die ik per 100 berichten krijg dagelijks een ontbijtje doen kan want anders zou ik ZWIJGEN.

Was het maar waar dat met ZWIJGEN, de ogenschijnlijke' diepte van Dit' herkenbaar maakte.

Het probleem is de mind en zal op dat nivo aangsproken dienen te worden.

Al werkt op een bepaald nivo ZWIJGEN het best.

Trek die stekker er eens voor een week uit en kunnen we daarna gaan babbelen hoe we dat ervaren hebben.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 22:26   #36
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het denken is ontoereikend om Bewustzijn te bevatten, vandaar ook dat je in God (Bewustzijn) moet 'geloven'. Er moet ten behoeve van het denken een brug geslagen worden van het begijpelijke naar het onbegrijpelijke.

Sommigen die de helse moeite hebben genomen om koste van het kost te weten te komen wat ze zijn komen daar, bij Bewustzijn (God) uit. D(at)a(ltijd)t(egenwoordige) is wat je bent.

...
Bedankt voor je uitweiding.
Het onbegrijpelijke, het magische, het niet-vatbare alsook de angsten en de eigen tekorten verruimen het discours en vinden uiteindelijk een naam in het tegengestelde. Mijn tijdelijkheid tegenover het eeuwige zijn, mijn eigenheid tegenover het onpersoonlijke zijn, enz.
Anders dan het denken is het weten een vermogen om tegenstellingen te overstijgen en een houvast of evenwicht te vinden in de eigenschappen of deugden van de synthese die is gevonden: stilte, aanwezigheid, zwijgen, wachten, enz.
Nog verder gaat de uitkomst van het intu?tieve dat als een magneet een verbinding maakt met de energie zelf.
Het is in die verbondenheid dat zingeving menselijk wordt in de zin van: belangeloos, onvoorwaardelijk, uit liefde, enz.

Bij dat alles is er een gram geluk nodig, een soort omstandigheid waarin de verbinding met het onbegrijpelijke kan gemaakt worden. Vaak zijn de omstandigheden niet optimaal om uit het denken in het weten een verbinding te maken. Maar soms is dat geluk er wel.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 22:36   #37
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Bedankt voor je uitweiding.
Het onbegrijpelijke, het magische, het niet-vatbare alsook de angsten en de eigen tekorten verruimen het discours en vinden uiteindelijk een naam in het tegengestelde. Mijn tijdelijkheid tegenover het eeuwige zijn, mijn eigenheid tegenover het onpersoonlijke zijn, enz.
Anders dan het denken is het weten een vermogen om tegenstellingen te overstijgen en een houvast of evenwicht te vinden in de eigenschappen of deugden van de synthese die is gevonden: stilte, aanwezigheid, zwijgen, wachten, enz.
Nog verder gaat de uitkomst van het intu?tieve dat als een magneet een verbinding maakt met de energie zelf.
Het is in die verbondenheid dat zingeving menselijk wordt in de zin van: belangeloos, onvoorwaardelijk, uit liefde, enz.

Bij dat alles is er een gram geluk nodig, een soort omstandigheid waarin de verbinding met het onbegrijpelijke kan gemaakt worden. Vaak zijn de omstandigheden niet optimaal om uit het denken in het weten een verbinding te maken. Maar soms is dat geluk er wel.
Voor mij geen heldere taal, ik kan er niks mee en als resultaat van mijn eerdere inspanningen je iets duidelijk te maken, teleurstellend.

Ik rust zijn zaakje maar weer eens.
Oud 22 mei 2013, 23:14   #38
Hans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Sommigen die de helse moeite hebben genomen om koste van het kost te weten te komen wat ze zijn komen daar, bij Bewustzijn (God) uit.
Maar ook hoe hoger je de berg maakt hoe meer het de helse moeite rechtvaardigd,....moeite die door jezelf is gecre?erd.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 23:15   #39
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij geen heldere taal, ik kan er niks mee en als resultaat van mijn eerdere inspanningen je iets duidelijk te maken, teleurstellend.

Ik rust zijn zaakje maar weer eens.
Ja, mij spijt het dat het zo voorkomt. Bij een volgende ontmoeting misschien geluk en heldere taal!
Ik onthou de hoofdletters en de absolute ledigheid van bestaan ...

Een groet van ergens onderweg
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 23:53   #40
sagnaar
Mandataris

sagnaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ook hoe hoger je de berg maakt hoe meer het de helse moeite rechtvaardigd,....moeite die door jezelf is gecre?erd.

Zo is dat.

(De middelen heiligen het doel...... en er is geen doel !.)
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon