Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Vraag en Aanbod

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 juni 2013, 20:56   #11
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik zou het niet weten. Ik weet niet eens wat (een) ego is. Echt niet. Maar men zegt dat ik het heb, dus dan zal dat wel zo zijn. Sommigen willen er vanaf, anderen vinden dat je het juist heel goed kunt gebruiken, sommigen beweren het niet (meer) te hebben, je schijnt er ook van alles mee te kunnen met dat ego. Je schijnt het zelfs om de tuin te kunnen leiden, maar dat is niet verbazingwekkend gezien de omvang van zijn trucendoos, als ik de goegemeente zo moet geloven. To be quite frankly, het zal me de welbekende zalige (eenheid(s))worst wezen. Ja, die van de Hema, speciaal voor Aart. Het is allemaal maar spielerei. Het gaat werkelijk helemaal nergens over. Maar ego schijnt zichzelf ook nogal belangrijk te vinden en praat daarom graag voortdurend over zichzelf. Nou ja, need I say more?
Het is vrij simpel, Nadje. Ego is de 'ik-maker'. En 'dat wat je bent' is dat juist niet. Ik denk dat je het niet veel moeilijker moet maken, dat geeft ego maar weer uitvluchten om zichzelf mooi te kunnen presenteren.

En als je eerlijk bent in je zelf, dan kan je de weerstand van ego voelen. Ego wil graag vertoeven in de comfortzone. Egoloosheid is de ultieme comfortzone?.

Wijziging aangebracht door Renoir op 14 juni 2013 om 07:39.
Reden: Bla bla blabla bla en zelfonderzoek doen ho maar. Je bent niet egoloos, dus... waar lul je over ?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2013, 21:50   #12
Renoir
Forumbaas

Renoir's schermafbeelding

Standaard

Alleen bladzijde 1 en 4 kon ik nog terug vinden, bladzijde 2 en 3 zijn verloren gegaan.
Als iemand een abonnement heeft op het draadje 'Wat versta jij onder PRIVE ?' en de tekst nog in huis gekregen heeft hou ik me aanbevolen deze te herplaatsen.

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke
Dit snap ik niet omdat ik helemaal niet de behoefte voel om iets (in/van mij) te rechtvaardigen.
Maar het antwoord (dat opkwam nadat ik jouw vraag toch maar aan mezelf had voorgelegd) luidt : het is de rechtvaardigheid z?lf die het "nodig" heeft zichzelf (door middel van ons rechtvaardigheidsgevoel) te rechtvaardigen!

Ach, het is dan wel voor mezelf (priv? dus) maar ik deel mijn antwoord graag met de wereld...
Dat is doorgaans de neiging van ego. Let maar eens op het reageert altijd alsof het wordt aangevallen en schiet in een of andere vorm van verdediging. Natuurlijk kun je simpelweg blij zijn met een compliment, maar dat is een handreiking naar ego. Het geeft (ook anderen) de geruststellende boodschap dat het er zijn mag. De boodschap die je afgeeft is: Er steekt geen kwaad in dus het hoeft niet onderzocht te worden.

Andere ego's zijn, anders dan jouwe, eerder niet simpelweg alleen maar blij. Die hebben het nodig of geven complimenten om je in te palmen, leer de aard van ego kennen, doorzie z'n trucjes. Je zwakt het verzoek er onderzoek naar te doen af als je zegt 'je kunt jezelf de hele dag complimenteren'. Dat is helemaal het punt niet. Waarom doe je het, wat heeft het nodig om gesterkt te worden in z'n handelingen, dat zijn zelfonderzoek vragen.

Het delen met de wereld was de beginvraag 'wat is 'het' dat het nodig heeft om z'n doopceel te lichten ?' en nog steeds actueel kennelijk. Voor ego lijkt het alsof ik je vijandig gezind ben, voel je dat ? Geen haar op m'n hoofd die afbreuk aan je idee omtrent jezelf wil doen, ik stel gewoon een paar vragen die je voor jezelf kunt beantwoorden.

De antwoorden mogen helemaal prive blijven.
-0-0-0-0-

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke
Het zijn niet zozeer de behoeften van het ego die de rotzooi veroorzaken maar hoe er met die behoeften wordt omgegaan. Er is m.i. dus niets mis met behoeften hebben (m.a.w. dat zijn niet de ware "schuldigen"). Wanneer de manier waarop men aan die behoeften tegemoet tracht te komen, van respect (t.o.v. zichzelf/anderen/de wereld) getuigt, veroorzaakt men geen rotzooi.
Sorry dit is niet de kant waar ik graag zou hebben dat het heengaat. Dit is geen zelfonderzoek maar vergoeilijking van de onhebbelijkheid van ego en moraalprediking.

Ik rust mijn zaakje.
-0-0-0-0-
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2013, 22:00   #13
Renoir
Forumbaas

Renoir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lamaar Bekijk bericht
In ieder geval is 1 van de trucjes van ego om weerstand te ontlopen beweren dat je egoloos bent. Immers, als je egoloos bent hoef je geen pijn te lijden.
Het is alleen ego wat (geestelijke) pijn kan lijden. Dus ontken je gewoon dat je nog ego hebt! En voila, je hebt je eigen ego weer mooi om de tuin geleidt.
Waarom heb je zo'n behoefte om de hele tijd in ego's van anderen te wroeten ? Aan het bij jezelf onderzoeken heb je de handen al meer dan vol.

Ik doe dat bij jou ook niet mocht je dat al denken. Ook hier weer vraag ik om de neigingen van ego, dat heet bij jou zelf, dus je eigen ego, te onderzoeken.

Wat zit je toch weer godsgruwelijk te zwetsen met als je egoloos bent hoef je geen pijn te lijden, dat is helemaal nooit gezegd. Dus je conclusie dat het ontkennen is klopt niet.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2013, 23:08   #14
Freerider
Time Out token

Standaard

De Waarheid heeft een schel geluid?.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 08:11   #15
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Ik zou het niet weten. Ik weet niet eens wat (een) ego is. Echt niet. Maar men zegt dat ik het heb, dus dan zal dat wel zo zijn. Sommigen willen er vanaf, anderen vinden dat je het juist heel goed kunt gebruiken, sommigen beweren het niet (meer) te hebben, je schijnt er ook van alles mee te kunnen met dat ego. Je schijnt het zelfs om de tuin te kunnen leiden, maar dat is niet verbazingwekkend gezien de omvang van zijn trucendoos, als ik de goegemeente zo moet geloven. To be quite frankly, het zal me de welbekende zalige (eenheid(s))worst wezen. Ja, die van de Hema, speciaal voor Aart. Het is allemaal maar spielerei. Het gaat werkelijk helemaal nergens over. Maar ego schijnt zichzelf ook nogal belangrijk te vinden en praat daarom graag voortdurend over zichzelf. Nou ja, need I say more?
Een interessante vraag om te onderzoeken is:

Wat is dat wat het zo nodig vindt om zichzelf te profileren ?
Waarom meen je van alles over je zelf te moeten vertellen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 08:31   #16
Pionne
Jubilaris

Pionne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Ook voor mij een heel interessante vraag, ofwel goed onderwerp voor (zelf)onderzoek.

(Ik vind het overigens op het moment een stuk boeiender op het forum. Niet zo negatief, meer constructief. Maar goed, da's een waardeoordeel, voor wat-ie waard is! Overal valt wat van te leren, als je kijkt wat het met jezelf doet, nietwaar?!)
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 08:48   #17
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:

Vraag vanuit weerstand, toch?

Een betere vraag was geweest; wat is dat wat iets als zichzelf bestempelt.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 08:59   #18
Rennie
Singularis

Standaard Ik heb de naam van het draadje gewijzigd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Vraag vanuit weerstand, toch?

Een betere vraag was geweest; wat is dat wat iets als zichzelf bestempelt.
Wiens weerstand ? Iemand die het nodig vindt van alles over zichzelf te vertellen, of zoals het er staat zichzelf te profileren, doet die dat uit weerstand ?

Of leg je, zoals hier gebruikelijk overigens, de weerstand bij mij neer. Ik zou dan dus in jouw ogen weerstand hebben tegen de omstandigheid dat mensen het nodig vinden om hun doopceel te lichten.

Ik heb die behoefte niet want er is niks dat zichzelf belangrijk vind maar toch vind jij dat ik dat in mij zou moeten onderzoeken, in plaats dat ieder ander met die behoefte zichzelf afvraagt waar die behoefte vandaan komt ?

Nee de vraag is een te algemene vraag, dat gaat niemand onderzoeken. Je kunt beter beginnen een enkele eigen aardigheid die vanuit ego komt te onderzoeken.
Oud 14 juni 2013, 10:22   #19
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mooie vraag. Die neem ik mee vandaag. Eerste reactie is iets van enthousiasme. Zoals gezegd ik neem hem mee.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 10:56   #20
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Mooie vraag. Die neem ik mee vandaag. Eerste reactie is iets van enthousiasme. Zoals gezegd ik neem hem mee.
Ok?, er begint iets dat op onderzoek lijkt, daar ben ik blij mee.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon