Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 juni 2013, 15:06   #1
Bigbear
Actuaris

Bigbear's schermafbeelding

Standaard Wat doe ik hier (nog)?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik snap wel dat Renoir een bepaalde manier van zelfonderzoek doen propageert. Maar dat is de advaitamanier. Misschien zou hij zijn specifieke onderzoek tot die hoek kunnen beperken. Of het zelfkennisforum omdopen tot een advaitaforum. Zelfkennis is m.i. te breed en laat ook ruimte voor andere manieren van onderzoek. Als ik iemand de tango wil leren, dan schijt ik er ook peuken van dat een ander(en) steeds maar roept dat de Weense wals ook leuk is. Maar Maar als je een vrije dansschool hebt waarin iedereen kan komen om zijn dansje te doen, dan wordt het lastig. Nou ja zoiets. En daaruit onstaat m.i. voortdurend dit gehannes en gehannes dient m.i. geen doel. Althans geen doel dat een zelfkennis voorstaat. En daarin heeft Rennie dan wel weer een punt, vind ik.
Als je dat propageert, geef dan zelf het goede voorbeeld. Iemand die roept dat hij een onderzoek gedaan heeft en vervolgens daar niets van laat blijken is voor mij een trucje wat is aangeleerd.

In jou voorbeeld zou iemand vertellen over de tango te dansen en het zelf niet kan voordoen. Zou jij bij zo'n dansschool gaan?

Hiermee beantwoord ik weer een mooie vraag voor mijzelf: Wat doe ik hier nog?
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 15:17   #2
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Als je dat propageert, geef dan zelf het goede voorbeeld.
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik zat zojuist nog te denken dat het mijn diepste overtuiging is dat het hele leven een zelfonderzoek(ingstocht) is. Een mens is nooit te oud om te leren. En leren is leven of vice versa. Ik hou me dagelijks bezig met wat ik ben en daardoor wordt ik steeds meer wie ik wil zijn. Door te zijn wat ik ben, wordt ik wie ik wil zijn. En dat kan dus alles zijn. Dat weet ik. Het lijkt alsof daar hier geen enkel ruimte voor bestaat. Ten diepste wordt ik hier door beheerder voortdurend afgewezen door te stellen dat ik niet aan zelfonderzoek doe, me voortdurend af te schilderen als een domme Bep die bij voorkeur van achteren benadert wordt.....tja...

En dat zou me dan onverschillig moeten laten want anders is er ego dat onderzocht moet worden, maar hoe kan de onbewustheid van een ander je niet raken? Is dat inderdaad de manier om je profileren als beheerder van een zelfkennisforum? Ik heb het al vaker gezegd, ik kan Rennie's humor daarin wel waarderen, maar het lijkt over te slaan in cynisme. Je hebt een punt. Wie niet?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 15:32   #3
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 16:08   #4
Bigbear
Actuaris

Bigbear's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik zat zojuist nog te denken dat het mijn diepste overtuiging is dat het hele leven een zelfonderzoek(ingstocht) is. Een mens is nooit te oud om te leren. En leren is leven of vice versa. Ik hou me dagelijks bezig met wat ik ben en daardoor wordt ik steeds meer wie ik wil zijn. Door te zijn wat ik ben, wordt ik wie ik wil zijn. En dat kan dus alles zijn. Dat weet ik. Het lijkt alsof daar hier geen enkel ruimte voor bestaat. Ten diepste wordt ik hier door beheerder voortdurend afgewezen door te stellen dat ik niet aan zelfonderzoek doe, me voortdurend af te schilderen als een domme Bep die bij voorkeur van achteren benadert wordt.....tja...

En dat zou me dan onverschillig moeten laten want anders is er ego dat onderzocht moet worden, maar hoe kan de onbewustheid van een ander je niet raken? Is dat inderdaad de manier om je profileren als beheerder van een zelfkennisforum? Ik heb het al vaker gezegd, ik kan Rennie's humor daarin wel waarderen, maar het lijkt over te slaan in cynisme. Je hebt een punt. Wie niet?
Ik heb dezelfde ideeen hierover als jij. Het leven is leren. Niet meer leren kun je net zo goed dood zijn. Ik kwam hier bij het forum om ervaringen uit te wisselen. Kennelijk lukt dit niet op dit forum, want elke gesprek gaat steeds over hetzelfde (wat er ook als titel bovenstaat). Ik blijf toch steeds nieuwsgierig terugkomen omdat ik dit op andere fora (nog) niet heb gevonden. Ook het opzetten van een eigen forum, gaf na korte tijd geen reacties meer. Dat is dus de reden dat ik hier nog lees en soms schrijf.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 17:01   #5
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Ik heb mezelf die vraag al meerdere keren gesteld... Ik zie mezelf hier immers al meer dan een jaar "komen en gaan".
Ik vermoed dat het te maken heeft met mezelf willen confronteren met een omgeving die ergens heel vertrouwd aanvoelt (herkenning van het "strijdtoneel" waarin ik me als kind bevond en waaraan ik machteloos overgeleverd was) met de bedoeling het (als volwassene) ?nders aan te pakken en op z'n minst te proberen om blinden "ziend" te maken. Blijkbaar gelooft iets in mij dat de optie die ik als kind niet had (namelijk het liefdeloze strijdperk dat voor mij slechts getuigde van een erge mate van onbewustheid) laten voor wat het is en alleen verder gaan) NU nog steeds geen optie is, terwijl het dat natuurlijk w?l is. Ik ho?f immers geen "betrokken" partij te zijn, nergens en nooit...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 17:03   #6
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Ik heb mezelf die vraag al meerdere keren gesteld... Ik zie mezelf hier immers al meer dan een jaar "komen en gaan".
Ik vermoed dat het te maken heeft met mezelf willen confronteren met een omgeving die ergens heel vertrouwd aanvoelt (herkenning van het "strijdtoneel" waarin ik me als kind bevond en waaraan ik machteloos overgeleverd was) met de bedoeling het (als volwassene) ?nders aan te pakken en op z'n minst te proberen om blinden "ziend" te maken. Blijkbaar gelooft iets in mij dat de optie die ik als kind niet had (namelijk het liefdeloze strijdperk dat voor mij slechts getuigde van een erge mate van onbewustheid) laten voor wat het is en alleen verder gaan) NU nog steeds geen optie is, terwijl het dat natuurlijk w?l is. Ik ho?f immers geen "betrokken" partij te zijn, nergens en nooit...
Citaat:
om blinden "ziend" te maken
Bedoel jij tineke dat jij hier voor andere mensen komt?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 17:17   #7
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ho?f immers geen "betrokken" partij te zijn, nergens en nooit...
Als je de rol van de buitenstaander kent, dan is het goed om betrokken te raken en als je altijd betrokken bent dan is het goed om de rol van de buitenstaander te leren kennen. Totdat die rollen uitgespeeld zijn, dan kun je dat ook weer achter je laten.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 17:43   #8
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Bedoel jij tineke dat jij hier voor andere mensen komt?
Het mes snijdt aan 2 kanten Mihaela. Wat ik voor een ander doe (wil doen), zal op de ??n of andere manier wel altijd met mezelf te maken hebben ook.
Sowieso zit ik blijkbaar nog steeds ergens "gevangen" in een soort gevecht (al heeft dat ondertussen zijn eerder dwangmatig (wanhopig?) karakter verloren), en dat wordt zichtbaar in mijn pogingen om mensen ?nders te doen kijken, naar zichzelf, naar de ander, naar de wereld, naar God...
Als kind wilde ik niets liever dan dat de omgeving waarin ik mij bevond (ouders, broer, zussen) tot het besef/inzicht zou komen dat (machts)strijd/manipulatie/onderdrukking slechts voortkomt uit een gebrek aan zelfliefde/zelfrespect/zelfwaarde/zelfaanvaarding. Dat gebrek veroorzaakt immers angst/onzekerheid en van uit die "vernauwing" reageren mensen gans anders dan wanneer ze gecenterd zijn in vertrouwen.
Ik zie ondertussen heel goed dat ik eigenlijk nog steeds hetzelfde probeer te doen -zelfs met ALLE mensen waarmee ik in aanraking kom- terwijl niet iedereen open staat voor wat ik zie en/of weet.
Het gaat er voor mij dus vooral om dat ik onderscheid leer te maken en mijn energie niet meer "investeer" in anderen die geen boodschap hebben aan wat ik te zeggen heb, omdat uiteindelijk niemand daar bij gebaat is.

Ik hoop dat op zijn minst ??n iemand op deze tekst kan "geilen" zodat hij in het juiste draadje staat.
Oud 14 juni 2013, 17:50   #9
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat op zijn minst ??n iemand op deze tekst kan "geilen" zodat hij in het juiste draadje staat.
Ik giechel me suf hier bij het lezen van je zin.. Voel me niet echt geil van worden, maar lachen vind ik altijd lekker .. (dus toch iets lekkers teweeg gebracht..)..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 17:54   #10
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als je de rol van de buitenstaander kent, dan is het goed om betrokken te raken en als je altijd betrokken bent dan is het goed om de rol van de buitenstaander te leren kennen. Totdat die rollen uitgespeeld zijn, dan kun je dat ook weer achter je laten.
Zoals ik het zie, zullen er altijd rollen gespeeld worden, door iedereen en is het niet echt de bedoeling om ooit "uitgespeeld" te geraken (tot de dood zich aandient uiteraard). Het gaat er om of je jezelf ook met die rollen identificeert. Je b?nt inderdaad niet de rol die je uitvoert, maar als je de rol die je op elk moment "speelt", niet van ganser harte en met je hele hebben en houden ten tonele brengt, voldoe je naar mijn gevoel niet aan wat bewustzijn van je "vraagt"... Eender welke rol voor de volle 100% toe-eigenen ("ja, dit ben ik, NU"), komt voor mij neer op jezelf (durven) zijn, hoe dat ook is.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon