Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 juni 2013, 15:24   #1
Oneno
Vicaris

Oneno's schermafbeelding

Standaard Gedachtes...vriend of vijand?

Wat mij is opmerkt in de advaita-wereldje is dat gedachtes als illusionair word beschouwd, maar ook als nutteloos en overbodig. De aandacht word voornamelijk op het hier en nu, bewustzijn van jeZelf, zelfloosheid etc. gericht. Waardoor men vaak een zeer passieve houding aanneemt, waardoor ze minder ambitieus in de wereld zijn. Maar dan 'denk' ik dan... zijn gedachtes wel echt zo nutteloos of kunnen we juist goed gebruik van ze maken? Zijn gedachtes wel de oorzaak van ons lijden of ligt het juist in de omgang van de gedachtes zelf? Heeft de pijn in onze frustratie en stress geen functie? Als ik bijvoorbeeld dagenlang mijn studiewerk laat ophopen, dan onstaat er een gevoel van stress en ga ik zorgen maken stel dat ik het niet behaal etc., heb ik die niet nodig om juist van mijn luie reet af te komen?
Om nog verdere problemen te voorkomen?
Oneno is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2013, 15:28   #2
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oneno Bekijk bericht
Wat mij is opmerkt in de advaita-wereldje is dat gedachtes als illusionair word beschouwd, maar ook als nutteloos en overbodig. De aandacht word voornamelijk op het hier en nu, bewustzijn van jeZelf, zelfloosheid etc. gericht. Waardoor men vaak een zeer passieve houding aanneemt, waardoor ze minder ambitieus in de wereld zijn. Maar dan 'denk' ik dan... zijn gedachtes wel echt zo nutteloos of kunnen we juist goed gebruik van ze maken? Zijn gedachtes wel de oorzaak van ons lijden of ligt het juist in de omgang van de gedachtes zelf? Heeft de pijn in onze frustratie en stress geen functie? Als ik bijvoorbeeld dagenlang mijn studiewerk laat ophopen, dan onstaat er een gevoel van stress en ga ik zorgen maken stel dat ik het niet behaal etc., heb ik die niet nodig om juist van mijn luie reet af te komen?
Om nog verdere problemen te voorkomen?
Wil je over advaita filosoferen of wil je 'weten'.
Gedachten moet je onderzoeken op waarheid dat is een begin, ga je niet eerst verdiepen of ze nuttig zijn, dan ben je meteen al afgeleid.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2013, 15:49   #3
Oneno
Vicaris

Oneno's schermafbeelding

Standaard

Ik ben zelf van bewust dat gedachtes onwerkelijk zijn. Maar moeten wij ze daarom verwerpen en het als nutteloos beschouwen?
Oud 20 juni 2013, 15:54   #4
Lia
Actuaris

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf van bewust dat gedachtes onwerkelijk zijn. Maar moeten wij ze daarom verwerpen en het als nutteloos beschouwen?
Oneno, In welk opzicht ervaar jij jouw gedachtes als onwerkelijk? Dit zou ik allereerst willen weten.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2013, 16:02   #5
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Nee want je leeft nou eenmaal in deze vermeende werkelijkheid en je gedachten zijn ook weer een hulpmiddel om je daarin staand te houden.
Oud 20 juni 2013, 16:03   #6
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Oneno, In welk opzicht ervaar jij jouw gedachtes als onwerkelijk? Dit zou ik allereerst willen weten.
Doe jij je onderzoek nou maar eens een keer zelf ipv anderen daarmee lastig vallen. Hij heeft z'n gedachten onderzocht nu jij nog.

Laat je niet van zelfonderzoek afleiden Oneno.
Oud 20 juni 2013, 16:08   #7
Oneno
Vicaris

Oneno's schermafbeelding

Standaard

In het bewustzijn zijn mijn gedachtes net zo werkelijk als elk ander ervaring. Maar als ik het naast de fysieke wereld zet, kan ik mijn gedachtes niet als werkelijk beschouwen, omdat het daar niet tastbaar is.
Oud 20 juni 2013, 16:09   #8
Oneno
Vicaris

Oneno's schermafbeelding

Standaard

Dank Renoir!
Oud 20 juni 2013, 16:38   #9
Lia
Actuaris

Smile

Citaat:
In het bewustzijn zijn mijn gedachtes net zo werkelijk als elk ander ervaring. Maar als ik het naast de fysieke wereld zet, kan ik mijn gedachtes niet als werkelijk beschouwen, omdat het daar niet tastbaar is.
Als je bewust omgaat met je gedachtes kunnen ze als gereedschap dienen in de tastbare wereld.
De gedachtewereld is weliswaar een andere wereld dan de fysieke wereld, maar niet minder werkelijk. Hooguit is het een andere werkelijkheid. Zo kan ook de droomwereld niet worden ontkend als werkelijk bestaand.
Je leeft dus in feite in verschillende gebieden van bestaan.
Welkom trouwens op forum!

Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2013, 16:45   #10
Oneno
Vicaris

Oneno's schermafbeelding

Standaard

Of de verschillende gebieden van het bestaan leven in mij

Ook jij bedankt Lia!
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie