Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 juni 2013, 15:57   #21
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oneno Bekijk bericht
Raad je meditatie aan bij zelfonderzoek? Zo ja, waarom en welke meditatievorm? Zo nee, waarom niet?
Meditatie betekent voor mij met de aandacht naar binnen gericht zijn. De vorm is m.i. volledig onbelangrijk. Kies er ??n die het best bij je past. Maar een wandeling in de natuur kan ook een meditatie zijn, wat mij betreft. Of met aandacht een overheerlijke maaltijd klaar maken.
Ik weet niet meer wie dat zei, maar iemand zei ooit: steek een kaarsje aan, en een wierookje, zet een muziekje op en ga ontspannen zitten of liggen. Op welk moment is dan je meditatie begonnen? Leuke vraag.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2013, 16:11   #22
Oneno
Vicaris

Oneno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Waarom raad van anderen.
Jou beste raad zit in jou zelf.

Ja, omdat het iets is waar je naar verlangt te doen. De vorm die als van nature gaat, ademmeditatie, lachmeditatie, loopmeditatie

Nee,....... hmmm kan dat? Als je alles laat zijn, dan is het hele leven een meditatie.
Omdat ik graag met mensen erover praat, discussieer en filosofeer + ook is het goed voor mijn zelfontwikkeling. Want als je alleen maar praat dan vertel je namelijk alleen maar dingen wat je al weet, als je luistert leer je misschien iets nieuws...

Ook laat je helemaal niets Zijn, dan behoort het nog steeds tot het Zijn. Of wou je mij zeggen dat er nog iets is wat daar van los staat?
Oneno is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2013, 16:19   #23
Bigbear
Actuaris

Bigbear's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oneno Bekijk bericht
Omdat ik graag met mensen erover praat, discussieer en filosofeer + ook is het goed voor mijn zelfontwikkeling. Want als je alleen maar praat dan vertel je namelijk alleen maar dingen wat je al weet, als je luistert leer je misschien iets nieuws...

Ook laat je helemaal niets Zijn, dan behoort het nog steeds tot het Zijn. Of wou je mij zeggen dat er nog iets is wat daar van los staat?
Tijdens mijn zelfonderzoek kwam ik er achter dat meditatie allen maar hielp als het onderdeel uitmaakte van het dagelijkse leven. Voor mij dus niet tijd inruimen om een uur te mediteren, maar onderdeel van het zijn, volledig aanwezig zijn. Ik begrijp dat het nu iets van mindfullness worst genoemd. Ik heb met mindfullness echter geen ervaringen.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2013, 16:29   #24
Lia
Actuaris

Standaard

[QUOTE=Cynthia;63074]Waarom raad van anderen.
Jou beste raad zit in jou zelf.

Ja, omdat het iets is waar je naar verlangt te doen. De vorm die als van nature gaat, ademmeditatie, lachmeditatie, loopmeditatie

Nee,....... hmmm kan dat? Als je alles laat zijn, dan is het hele leven een meditatie.[/QUOTE]

Wijziging aangebracht door Renoir op 22 juni 2013 om 00:08.
Reden: Zit je nou nog steeds te knoeien ? Hoe vaak heb ik al niet gezegd dat je 'quote' moet gebruiken.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2013, 16:31   #25
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Tijdens mijn zelfonderzoek kwam ik er achter dat meditatie allen maar hielp als het onderdeel uitmaakte van het dagelijkse leven. Voor mij dus niet tijd inruimen om een uur te mediteren, maar onderdeel van het zijn, volledig aanwezig zijn. Ik begrijp dat het nu iets van mindfullness worst genoemd. Ik heb met mindfullness echter geen ervaringen.
Herkenbaar. Toch neem ik nog geregeld de moeite om er echt even voor te gaan zitten of liggen. Maar ook dansen of zingen of even het bos in gaan zijn voor mij meditatief. En ik herken ook wat Lia zegt (was het Lia?), het maakt inderdaad deel uit van je bestaan als een soort van rustige aanwezigheid op de achtergrond. Zoiets bedoel jij waarschijnlijk ook?

En vwb mindfulness, dat wordt vaak ingezet voor mensen met een specifieke problematiek. Bijvoorbeeld binnen de GGZ en verslavingszorg wordt daar veel mee gewerkt.
Oud 21 juni 2013, 16:40   #26
Lia
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Herkenbaar. Toch neem ik nog geregeld de moeite om er echt even voor te gaan zitten of liggen. Maar ook dansen of zingen of even het bos in gaan zijn voor mij meditatief. En ik herken ook wat Lia zegt (was het Lia?), het maakt inderdaad deel uit van je bestaan als een soort van rustige aanwezigheid op de achtergrond. Zoiets bedoel jij waarschijnlijk ook?

En vwb mindfulness, dat wordt vaak ingezet voor mensen met een specifieke problematiek. Bijvoorbeeld binnen de GGZ en verslavingszorg wordt daar veel mee gewerkt.
En ik herken ook wat Lia zegt (was het Lia?), het maakt inderdaad deel uit van je bestaan als een soort van rustige aanwezigheid op de achtergrond. Zoiets bedoel jij waarschijnlijk ook?

Ik weet niet of je hier BB mee bedoelt of ikke.
Maar ikke ervaart inderdaad een rustig aanwezig Zijn, en dit komt niet op de laatste plaats door het mediteren.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2013, 17:02   #27
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
En ik herken ook wat Lia zegt (was het Lia?), het maakt inderdaad deel uit van je bestaan als een soort van rustige aanwezigheid op de achtergrond. Zoiets bedoel jij waarschijnlijk ook?

Ik weet niet of je hier BB mee bedoelt of ikke.
Maar ikke ervaart inderdaad een rustig aanwezig Zijn, en dit komt niet op de laatste plaats door het mediteren.
Zo had ik jou inderdaad begrepen. En ik had de indruk dat BB ook iets dergelijks bedoelde.
Oud 21 juni 2013, 17:14   #28
Oneno
Vicaris

Oneno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meditatie betekent voor mij met de aandacht naar binnen gericht zijn. De vorm is m.i. volledig onbelangrijk. Kies er ??n die het best bij je past. Maar een wandeling in de natuur kan ook een meditatie zijn, wat mij betreft. Of met aandacht een overheerlijke maaltijd klaar maken.
Ik weet niet meer wie dat zei, maar iemand zei ooit: steek een kaarsje aan, en een wierookje, zet een muziekje op en ga ontspannen zitten of liggen. Op welk moment is dan je meditatie begonnen? Leuke vraag.
Het moment dat er bewust aandacht word gericht op dat wat is?

Als ik niet mediteer, dan ben ik, maar dan hoef ik daar niet altijd aandachtig of aanwezig van te zijn.

Of ervaren mensen dat anders?

Wijziging aangebracht door Oneno op 21 juni 2013 om 17:49.
Oud 21 juni 2013, 17:31   #29
Bigbear
Actuaris

Bigbear's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo had ik jou inderdaad begrepen. En ik had de indruk dat BB ook iets dergelijks bedoelde.
Ik ervaar het als met honderd procent met iets bezig zijn, zonder afwezig te zijn.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2013, 17:37   #30
Oneno
Vicaris

Oneno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Ik ervaar het als met honderd procent met iets bezig zijn, zonder afwezig te zijn.
Maar dan vraag ik mij toch echt af wat is dan dat gene die aanwezig is?
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon