Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 juni 2013, 14:40   #21
Oneno
Vicaris

Oneno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat is zelfrealisatie volgens jou Oneno?
Weet ik eigenlijk niet precies. Mij is verteld dat het een ontdekking is van wat ik ben, of juist datgene wat ik niet ben. Maar wat het exact is weet ik niet, omdat ik mijzelf nog niet heb gerealiseerd.

Ik ervaar nu (indirect) Bewustzijn, gelijk aan de ongrijpbare leegte, stilte en rust, waarin al het bestaan/waarnemingen verschijnen, die uiteindelijk allemaal tot het absolute Zijn behoren, die ik niet in zijn geheel kan aanschouwen. Wel kan ik ervaren is dat het mechanische processen zijn, waarin alles een gevolg is van voorafgaande oorzaken.
Hieruit concludeer (ik), maar (ik) ervaar het ook, dat het alles vanzelf gaat.

Maar toch ervaar ik nog steeds geen bevrijding. Er komen nog steeds gevoelens en gedachtes van lijden opborrelen. Ook al weet ik dat ik ze niet ben, toch blijven ze mij belemmeren bij mijn dagelijkse handelingen en afwezig houden van het huidige moment.

Wat begrijp ik nou niet?
Oneno is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2013, 14:57   #22
Hans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oneno Bekijk bericht
Er komen nog steeds gevoelens en gedachtes van lijden opborrelen.
Ik zou dit onderzoeken waar het vandaan komt,..op zijn diepst.
Als je daar nog niet helemaal doorheen bent geweest dan is het vinden dat je het niet bent te kunstmatig.

Zoals ik het tracht te doen lijkt veel op PRI

http://www.pastrealityintegration.com/

Voor velen het zoveelste "gegraaf" in het verleden, maar voor mij oplossen van die terugkomende gevoelens.
Voor nu denk ik dat het hele onderzoek niet veel meer inhoud dan dit,...volwassen worden.

Dan ben je wat je bent, het zijn kindmechanismes die je toen beschermden, maar nu weerhouden van zijn/weten wat je bent.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2013, 16:48   #23
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Weet ik eigenlijk niet precies. Mij is verteld dat het een ontdekking is van wat ik ben, of juist datgene wat ik niet ben. Maar wat het exact is weet ik niet, omdat ik mijzelf nog niet heb gerealiseerd.

Ik ervaar nu (indirect) Bewustzijn, gelijk aan de ongrijpbare leegte, stilte en rust, waarin al het bestaan/waarnemingen verschijnen, die uiteindelijk allemaal tot het absolute Zijn behoren, die ik niet in zijn geheel kan aanschouwen. Wel kan ik ervaren is dat het mechanische processen zijn, waarin alles een gevolg is van voorafgaande oorzaken.

Maar toch ervaar ik nog steeds geen bevrijding. Er komen nog steeds gevoelens en gedachtes van lijden opborrelen. Ook al weet ik dat ik ze niet ben, toch blijven ze mij belemmeren bij mijn dagelijkse handelingen en afwezig houden van het huidige moment.

Wat begrijp ik nou niet?
Ik herken wat je zegt, wat betreft dat opborrelen van gedachtes en lijden. En ook al weet ik ook dat ik ze niet ben, slokken ze veel energie op bij mij.

Wat ik wel hieruit begrijp, uit mijn eigen 'gesteldheid' is dat ik begrepen heb hoe het voorstaat met mij, en dat er verdere stappen noodzakelijk zijn als ik tot volledige vrijheid bereid ben.
Eigenlijk is het volgens mij heel simpel, er is iets in mij wat nog niet het leven volledig aan gaat.
Dat nog grondiger leren kennen dus..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2013, 17:17   #24
Hans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
er is iets in mij wat nog niet het leven volledig aan gaat.

Mooi gezegd.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2013, 21:05   #25
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:

Wat begrijp ik nou niet?
Je kunt niet een jezelf realiseren omdat een 'mijzelf' of 'jezelf' datgene is wat je niet bent. Vergelijkbaar als dat je als spook een huis zou kunnen bewonen. Een onderzoek naar wat je niet bent, het spook, kan uitwijzen dat je geen huis bewoond.

Het is niet moeilijk je aanwezigheid te ervaren omdat alles je daarin bevestigd maar als de bevestiging wegvalt ben je leegte, stilte en rust, maar zodra de bevestiging hernieuwd z'n intrede doet ben ook 'jij' weer terug.

De bevrijding kan alleen vanwege het afwezig zijn van 'ik', gevoelens en gedachten komen van dat 'ik'. Je hoeft er niet van af, zoals zo vaak gesuggereerd dat ik gezegd zou hebben. Je kunt de aard van ego onderzoeken om er van verlost te geraken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2013, 23:48   #26
Oneno
Vicaris

Oneno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Het is niet moeilijk je aanwezigheid te ervaren omdat alles je daarin bevestigd maar als de bevestiging wegvalt ben je leegte, stilte en rust, maar zodra de bevestiging hernieuwd z'n intrede doet ben ook 'jij' weer terug.
.
Kun je dat verder verhelderen Renoir?
Oneno is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2013, 00:02   #27
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat begrijp ik nou niet?
Dat gevoelens en gedachtes het probleem niet zijn. Het probleem zit hem in de waarde die jij daaraan toekent. Of anders gezegd, in de manier waarop jij er tegenaan kijkt.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2013, 00:10   #28
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dat gevoelens en gedachtes het probleem niet zijn. Het probleem zit hem in de waarde die jij daaraan toekent. Of anders gezegd, in de manier waarop jij er tegenaan kijkt.
Misschien nog even ter verduidelijking. Gevoelens van vreugde of verdriet zijn beide gevoelens. Het ??n niet beter of slechter, of meer of minder, dan het ander. Het zijn simpelweg gevoelens. Blijkbaar heb jij ergens de overtuiging opgedaan dat bepaalde gevoelens wel acceptabel zijn en andere niet. Of minder. Je kunt die gevoelens tot op de bodem gaan uitzoeken, dat is een manier, of je kunt je overtuiging omtrent die gevoelens onder de loep nemen. Hoe waar is die? Hoe waar is het dat gevoelens van vreugde beter zijn dan die van verdriet? Is dat iets wat je ook maar hebt aangenomen en over genomen of is dat iets wat je daadwerkelijk voor jezelf en bij jezelf onderzocht hebt?
Oud 29 juni 2013, 00:20   #29
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herken wat je zegt, wat betreft dat opborrelen van gedachtes en lijden. En ook al weet ik ook dat ik ze niet ben, slokken ze veel energie op bij mij.

Wat ik wel hieruit begrijp, uit mijn eigen 'gesteldheid' is dat ik begrepen heb hoe het voorstaat met mij, en dat er verdere stappen noodzakelijk zijn als ik tot volledige vrijheid bereid ben.
Eigenlijk is het volgens mij heel simpel, er is iets in mij wat nog niet het leven volledig aan gaat.
En wat is dat dan, als ik vragen mag?
Oud 29 juni 2013, 00:27   #30
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
En wat is dat dan, als ik vragen mag?
Kan je specifieker je vraag stellen Nadje, ?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon