Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 juli 2013, 12:02   #1
Mahziri
Jubilaris

Mahziri's schermafbeelding

Standaard Naar de klank blijven luisteren

Gisteren weer een individuele satsang bij Anthony meegemaakt.
Een prachtig gesprek en het kwam op "naar de klank luisteren".
Ik was daar al mee bezig geweest en het is nog flink oefenen.
De klank van hetgeen zich voordoet in het bewustzijn, de klank van de stilte.
Maar gereset en al ging ik gisteren bij Anthony weg, en 'smiddags zat ik met een vriend ergens op een terras aan het water met de ruisende bladeren, mooie woorden die we spraken en ik ervaarde hoe heerlijk het is om naar de klanken te luisteren.

Vanmorgen werd ik wakker, helemaal zen van de heerlijke dag en klaar voor de volgende.
Het was 6 uur. Ik luisterde wat naar de vogels. Het raam stond open en de koele lucht stroomde naar binnen.

En toen... werden de buren wakker. Begonnen gelijk te praten en omdat hun raam ook open stond hoorde ik die klanken. En in plaats van naar de klanken te blijven luisteren ging ik me irriteren. Dat wil ik helemaal niet horen allemaal. Het kind kwam erbij en begon mee te doen met de schelle stem.
Boos deed ik het raam dicht.

Beneden een CDtje opgezet en bezig gegaan met de dieren, ontbijt, theetje. Nog geen half uur later een brommend geluid. Door de open deur van de tuin drong het geluid dat alle stilte doorboorde tevoorschijn. En nu, uren later is het er nog steeds, soms aangevuld met een betonboor die in de muur tussen de buren en mij gezet wordt.

Als ik dit tik heb ik een koptelefoon op en is het geluid alleen nog maar in de verte te horen.

Ik verwonder me er over hoe het allemaal weer zo leuk klopt. De beweging ontstaat door het gesprek. Ik mag eerst oefenen met de makkelijke dingen en daarna hopla!!

Ik kan er allemaal goed naar kijken. Een deel van mij heeft zich ge?dentificeerd met de ge?rriteerde Jos? die vindt dat het eigenlijk allemaal niet mag gebeuren maar een groter deel aanziet het.
En zelfs met mijn eigen mooie muziek op mijn koptelefoon is er een enorm spektakel wat zich ergens in de energie afspeelt waar ik deel van ben.

Ik vind het wel heel mooi dat het er allebei is. Niet dat ik twee ben, maar dat ik de ruimte ervaar waar ik er helemaal naar kan blijven kijken. Er is afstand.

Maar het is dus voor mij niet zo'n makkelijke oefening om te blijven luisteren naar de klank als die zo hard en doordringend is. Het verhaal is zo gemaakt.
Mahziri is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2013, 12:21   #2
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahziri Bekijk bericht
Gisteren weer een individuele satsang bij Anthony meegemaakt.

Weer heel mooi en menselijk wat je deelt Jos?, en zo herkenbaar. Ook al heb ik geen Guru die ik bezoek, en ook al mediteer ik niet met muziek, of wat jij schreef, herken ik veel van wat jij deelt, en hoe je ermee omgaat.
Ik ben zelf ieder dag, ieder moment bewust bezig met wat in mij leeft, en wat mij raakt, wat en hoe snel de rust gestoord lijkt te zijn, als iets wat mij niet bevalt naar binnen komt.
Er zijn maar beelden uiteraard, en gedachten over wat ik fijn vind en wat niet, want als ik boren als een goddelijk geluid zou beschouwen, en helemaal in op zou gaan, zal ik daar mijn goddelijkheid weer in haar volledigheid ontmoeten.

Wat mij bij bleef, in jouw verhaal dat jij een tijd terug vertelde, was dat jij niet met andere mensen de satsang bijwoont, en je zei dat jij daar ook een reden voor had.
Ik ben daar benieuwd naar, naar de reden dat daar achter schuilt. Als het t? prive is, houd het gerust voor jezelf, men kan soms iets kwetsbaar en priv? hier op het forum misbruiken. Voel gerust wat je wilt/kan delen.

Weer fijn je te lezen Jos
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2013, 13:26   #3
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Weer heel mooi en menselijk wat je deelt Jos?, en zo herkenbaar.
Fijn!
Net als jij ben ik ook aanwezig in de beweging in mijn leven. Juist dit soort ervaringen laat zo veel zien. Het is overigens sinds 10 minuten stil hiernaast en daar reageer ik dan ook op en voel me helemaal licht worden.

Citaat:
want als ik boren als een goddelijk geluid zou beschouwen, en helemaal in op zou gaan, zal ik daar mijn goddelijkheid weer in haar volledigheid ontmoeten.
De frequentie van het geluid maakt het al lastig. Maar het is wel een geweldige oefening he?!! Het monotone. En dan de stilte horen die eronder ligt. Ik houd er wel van om dat te oefenen. Maar als er iemand hier in huis aan het stofzuigen is, is het gewoon makkelijker. Buren zijn uitstekende boodschappers.

Citaat:
Wat mij bij bleef, in jouw verhaal dat jij een tijd terug vertelde, was dat jij niet met andere mensen de satsang bijwoont, en je zei dat jij daar ook een reden voor had.
Ik ben daar benieuwd naar, naar de reden dat daar achter schuilt. Als het t? prive is, houd het gerust voor jezelf, men kan soms iets kwetsbaar en priv? hier op het forum misbruiken. Voel gerust wat je wilt/kan delen.
Ik wil dat wel delen, tenminste voor zover ik het zelf begrijp en weet. Het is wel zo dat Anthony het liefst ook individuele satsangs doet, dus vanaf het begin in 2011 ben ik dat al gewend.
Het is heerlijk alle aandacht even te hebben, een uur lang interactief bezig te zijn, helemaal uit te diepen. Te lachen en te huilen, samen te zijn. Samen in bewustzijn. Er stoort niets, het is ??n grote zee van Zijn.
Ik ben ??n keer naar een satsang van de groep geweest en wat me bijgebleven is dat ik me zo klein voelde. En alles wat ik in de individuele satsang ervaarde was er niet. En ik realiseer me nog iets, maar dat voelt niet fijn omdat hier neer te zetten, maar door jouw vraag wordt me wel iets helder. Dus dank!!
Oud 20 juli 2013, 13:32   #4
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Ik wil dat wel delen, tenminste voor zover ik het zelf begrijp en weet. Het is wel zo dat Anthony het liefst ook individuele satsangs doet, dus vanaf het begin in 2011 ben ik dat al gewend.
Het is heerlijk alle aandacht even te hebben, een uur lang interactief bezig te zijn, helemaal uit te diepen. Te lachen en te huilen, samen te zijn. Samen in bewustzijn. Er stoort niets, het is ??n grote zee van Zijn.
Ik ben ??n keer naar een satsang van de groep geweest en wat me bijgebleven is dat ik me zo klein voelde. En alles wat ik in de individuele satsang ervaarde was er niet. En ik realiseer me nog iets, maar dat voelt niet fijn omdat hier neer te zetten, maar door jouw vraag wordt me wel iets helder. Dus dank!!
Ok, ik meende zoiets te bespeuren, vroeg me ook af of het in het individuele niet comfortabeler is omdat jij dan een 'vriend' van hem voelt, terwijl je in een groep simpelweg een volgeling zoals ieder ander kan voelen.

Viel me bv ook bij Rob ook op een keer toen hij over zijn Guru/leraar uit zijn verleden sprak, dat hij graag benadrukte dat ze 'vrienden' waren.
Alsof men toch niet echt volledig aan overgeeft..

Is wat mij opvalt, als mensen over Guru's praten, alsof er nog geen volledige overgave is.
Oud 20 juli 2013, 13:52   #5
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Ok, ik meende zoiets te bespeuren, vroeg me ook af of het in het individuele niet comfortabeler is omdat jij dan een 'vriend' van hem voelt, terwijl je in een groep simpelweg een volgeling zoals ieder ander kan voelen.
Ja, ik voel dat je daar ook iets raakt.
Dan "sta ik er weer alleen voor", dat komt het dichtst bij wat ik voel.
Bijzonder.
Komt ook wel overeen met engelen, die ik nog buiten mezelf zet. Als hulp, steun, bescherming. Terwijl dat ook onzin is. Dat is allemaal hetzelfde bewustzijn.
Ja, bijzonder. Ik laat het even ronddobberen.
Vriendschap is natuurlijk prima. Maar het heeft geen voorrecht positie. Ik ben voor Anthony niet meer of minder bijzonder of vriendin als alle andere mensen die bij hem komen. In het begin kwam daar mijn jaloezie lekker aan bod. Dat speelt nu geen rol meer. Maar het is wel belangrijk als hij me af en toe "vriendin" noemt.
Dus daar ligt ook nog een leuk stukje. Ach komt vanzelf. Bewust zijn geeft al beweging merk ik steeds. Voel ik al in mijn lijf ook.

Citaat:
Viel me bv ook bij Rob ook op een keer toen hij over zijn Guru/leraar uit zijn verleden sprak, dat hij graag benadrukte dat ze 'vrienden' waren.
Alsof men toch niet echt volledig aan overgeeft..
Zou leuk zijn als Rob dit leest dat hij er wellicht ook iets over wil zeggen, hoe dat voor hem voelt.

Citaat:
Is wat mij opvalt, als mensen over Guru's praten, als er nog geen volledige overgave is.
Zonder guru durf ik nog niet. En dat voelt ook okee. Ik begrijp helemaal wat je zegt. In het begin was ik zelfs enorm angstig dat Anthony plotseling dood zou gaan, oei, toen hij een keer niet thuis was op de dag dat ik dacht een afspraak te hebben. Wow!
Oud 20 juli 2013, 14:01   #6
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Ja, ik voel dat je daar ook iets raakt.
Dan "sta ik er weer alleen voor", dat komt het dichtst bij wat ik voel.
Bijzonder.
Komt ook wel overeen met engelen, die ik nog buiten mezelf zet. Als hulp, steun, bescherming. Terwijl dat ook onzin is. Dat is allemaal hetzelfde bewustzijn.
Ja, bijzonder. Ik laat het even ronddobberen.
Vriendschap is natuurlijk prima. Maar het heeft geen voorrecht positie. Ik ben voor Anthony niet meer of minder bijzonder of vriendin als alle andere mensen die bij hem komen. In het begin kwam daar mijn jaloezie lekker aan bod. Dat speelt nu geen rol meer. Maar het is wel belangrijk als hij me af en toe "vriendin" noemt.
Dus daar ligt ook nog een leuk stukje. Ach komt vanzelf. Bewust zijn geeft al beweging merk ik steeds. Voel ik al in mijn lijf ook.

Zou leuk zijn als Rob dit leest dat hij er wellicht ook iets over wil zeggen, hoe dat voor hem voelt.

Zonder guru durf ik nog niet. En dat voelt ook okee. Ik begrijp helemaal wat je zegt. In het begin was ik zelfs enorm angstig dat Anthony plotseling dood zou gaan, oei, toen hij een keer niet thuis was op de dag dat ik dacht een afspraak te hebben. Wow!
Mooi wat je deelt Jos?.
Ik herken ook weer dat ik bijvoorbeeld juist geen mens toelaat om de Guru, of de leraar te spelen/zijn naar mij toe.
Aan de ene kant is omdat ik me bewust ben dat ik van binnenuit dat ben zoals ieder ander ook dat is: Bewustzijn.
Dus waarom een mens met zijn ego mijn laten sturen vanuit zijn misvattingen, als ik zelf bij de kern kan komen?
Maar uiteraard, is er bij mij ook een stuk controledrang nog steeds, want ik stoor me eraan, als iemand zich als Guru of leraar profileert.

Bij mensen die echt vanuit vrijheid dat doen, en echt vanuit leraarschap spreken, heb er geen moeite mee, meen ik.. maar ach, ik wil altijd alert op zijn, op mijn weerstand, en kijken of er meer dan dat speelt.
Oud 20 juli 2013, 14:56   #7
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Mooi wat je deelt Jos?.
Ik herken ook weer dat ik bijvoorbeeld juist geen mens toelaat om de Guru, of de leraar te spelen/zijn naar mij toe.
Aan de ene kant is omdat ik me bewust ben dat ik van binnenuit dat ben zoals ieder ander ook dat is: Bewustzijn.
Dus waarom een mens met zijn ego mijn laten sturen vanuit zijn misvattingen, als ik zelf bij de kern kan komen?
Maar uiteraard, is er bij mij ook een stuk controledrang nog steeds, want ik stoor me eraan, als iemand zich als Guru of leraar profileert.

Bij mensen die echt vanuit vrijheid dat doen, en echt vanuit leraarschap spreken, heb er geen moeite mee, meen ik.. maar ach, ik wil altijd alert op zijn, op mijn weerstand, en kijken of er meer dan dat speelt.
Leuk gesprek Mihaela!

En wanneer is het voor jou dat "iemand zich als leraar of guru profileert" en iemand die echt uit vrijheid spreekt? Waar zit dat verschil voor jou?
"Meen ik".... is ook interessant.

Bij Anthony voel ik dat hij de guru in mij raakt. Bewustzijn spreekt tot bewustzijn. Ik ben af en toe ook helemaal tot tranen toe geraakt.
Oud 20 juli 2013, 15:06   #8
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Naar de klanken luisteren krijgt voor mij deze dagen een nieuwe betekenis.
Overgevoelig voor geluiden door mijn hersenschudding hoor ik ook alles.
De kraan wordt een waterval, een auto een voorbij razende trein etc.
De kleinste geluiden donderden al binnen.
Wat bestaan er dan veel geluiden.
Als ik ga liggen, gonst het in mijn hoofd.
Ik verlang nu soms juist naar absolute stilte.
Maar laat ik maar oppassen met wat ik verlang .
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2013, 15:11   #9
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Leuk gesprek Mihaela!

En wanneer is het voor jou dat "iemand zich als leraar of guru profileert" en iemand die echt uit vrijheid spreekt? Waar zit dat verschil voor jou?

Bij Anthony voel ik dat hij de guru in mij raakt. Bewustzijn spreekt tot bewustzijn. Ik ben af en toe ook helemaal tot tranen toe geraakt.
Als iemand vanuit zijn behoefte aan zichzelf onderscheiden, een andere de les wilt lezen, stoot mij dat af. Ook al speelt dat onbewust bij de persoon, als ik dat meen te voelen, sluit ik me direct ervoor. Het gaat vanzelf eigenlijk, ik laat het niet toe.
Tegelijkertijd leeft bij mij duidelijk een soort van stroming, van iets wat van binnenuit beweegt, en dat ik dan wel de bereidheid bij mezelf op merk om te volgen. Alsof ik innerlijke leiding al krijg, en die leiding volg ik wel.
Er is ook iets wat mij in de weg staat, maar dat zie ik als het menselijke proces, waar ik alleen maar de tijd aan kan geven.

Als men uit vrijheid spreekt, dan wordt dat in mij geraakt, en open ik me voor. Maar ik denk niet dat in dit leven voor mij volgzaamheid naar een persoon buiten mezelf mijn les is, maar gewoon het met mezelf aangaan.
Ieder zijn proces ook, heb ik het idee, al betrap ik mezelf een beetje op neerbuigende gedachten als mensen in mijn beleving t? volgzaam zijn naar een persoon, en dat ze die iemand op een soort van voetstuk plaatsen.
Oud 20 juli 2013, 15:16   #10
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:

Als men uit vrijheid spreekt, dan raakt dat mij direct in de essentie, en dat resoneert met mijn innerlijke beweging. Dan is er alleen Bewustzijn, en niet mijn ego, en de ego van de ander, die zijn eigen verborgen agenda heeft, onbewust uiteraard.
Dan is er geen enkele spanning of botsing, maar alleen de waarheid dat er is.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon