Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 juli 2013, 15:35   #1
Mahziri
Jubilaris

Mahziri's schermafbeelding

Standaard Pop-up emoties

Graag wil ik jullie idee over het volgende:

Nu het me helder is dat een emotie zich slechts voordoet en dat het niet meer is dan een emotie met eventueel een uiting daarbij wordt er nog meer helder. De emotie voelt prettig of niet prettig en ik zie dat ik dat zelf benoem.

Het is te zien dat de zaken die flinke emoties geven - en flink in de zin van fysieke sensaties of noodzaak tot uiting - eigenlijk allemaal terug voeren naar "niet gezien worden", "niet goed genoeg zijn". Hoe feller de emoties, en die zijn gewoon de laatste 2 dagen erg fel des te makkelijker het is om te zien.

Dus dat is wat het nu is.

En dan....
Is dit realisatie? Of is realisatie nog een stap verder.
Ik las ergens: "dan lost het op". Anthony noemt het "dan wordt je een zeef" of "ze vliegen zo snel voorbij dat je alleen het nakijken hebt of ze niet eens ziet".

Nu zie ik ze, voel ze, pak ze vast, flarden van verhalen uit het geheugen, de uiting ontstaat. Maar het is wel allemaal in een bepaalde positie "buiten mij". Dus ik zie het gebeuren. En een deeltje van mij zit er midden in.

Nou zoiets.
Mahziri is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2013, 16:20   #2
Freerider
Time Out token

Standaard

Ik zie emoties als een welkome gast en verwelkom ze in mijn huis zoals ze zich aandienen. Dwz, dat ik ze niet beoordeel. Negatief of positief is een beoordeling van het 'denken'. Ik ben jaloers, so what? Ik ben boos, so what? Ik ben depressief, so what? Enzovoorts.

Maar ze komen nog maar zelden langs. Ze vinden het zeker niet gezellig bij me.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2013, 16:27   #3
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Bedankt voor het delen van je eigen zienswijze.
Oud 26 juli 2013, 17:11   #4
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Wat me interesseert is : waarom komen ze nog zelden langs?
Oud 26 juli 2013, 17:13   #5
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahziri Bekijk bericht
Is dit realisatie? Of is realisatie nog een stap verder.
Ik vind je prachtig bezig Jos?, en interessant om te zien hoe jij je proces deelt. Ook was het duidelijk aangegeven door je wanneer jij betrokkenheid wilden en wanneer niet.
Alsnog valt me op hoe graag jij een naam aan wilt geven, en of verlichting of realisatie wilt noemen. Is het een nieuw houvast?

Fijn je te lezen..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2013, 18:22   #6
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Wat me interesseert is : waarom komen ze nog zelden langs?
Dat weet ik niet, maar ik denk omdat als je ergens niet tegen vecht dat het minder wordt. Ik hou echter geen statistieken bij hoor. Misschien ben ik mij er minder van bewust, maar zijn ze er meer dan ik zelf denk. Ik wil ze in ieder geval niet missen. Ik zie wel hoe het komt.
Oud 26 juli 2013, 18:26   #7
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik vind je prachtig bezig Jos?, en interessant om te zien hoe jij je proces deelt. Ook was het duidelijk aangegeven door je wanneer jij betrokkenheid wilden en wanneer niet.
Alsnog valt me op hoe graag jij een naam aan wilt geven, en of verlichting of realisatie wilt noemen. Is het een nieuw houvast?

Fijn je te lezen..
Hoi Mihaela, dank je voor je woorden! Het is fijn om hier te kunnen schrijven.

Ik wist eigenlijk dat iemand dat zou zeggen , dat ik er een naam aan wil geven.
Dat heb ik me ook afgevraagd voordat ik op versturen drukte.
En het is meer interesse in het proces wat ik bedoel. Vraag om richting misschien.
Van de week doorzag ik dat ik het als nieuwe houvast nam. En dat zit in de komende tijd als oefening wel verstopt denk ik. Dat merk ik soms, dat ik het concept ga bedenken, "wat te doen". Zo gauw ik dat in de gaten heb moet ik lachen. Dan is de situatie die er was waar ik iets mee wilde alweer voorbij.

Enfin, het was echt een vraag die vanuit het huidige proces voortkomt. Of wellicht uit het verlangen tot zelfrealisatie. Dat voel ik ook. Verlangen. En ja, dat is ook denken. Maar ook iets anders. Iets vanuit het hart.

Net wat Alexander Smit zegt: Gelukkig kun je niet worden, dat ben je. Ongelukkig moet je wat voor doen. Ik doorzie het. Daar zit een soort opwinding.
Oud 26 juli 2013, 18:32   #8
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Dat weet ik niet, maar ik denk omdat als je ergens niet tegen vecht dat het minder wordt. Ik hou echter geen statistieken bij hoor. Misschien ben ik mij er minder van bewust, maar zijn ze er meer dan ik zelf denk. Ik wil ze in ieder geval niet missen. Ik zie wel hoe het komt.
Oke! Helder.

Dan wil ik nog een stap verder. Beetje aan het uitrafelen, maar vooruit, dat is ook leuk, toch? Vind ik wel.

In het verleden is er een ervaring geweest. B.v. bij mij, ik werd niet gezien. Dat is inmiddels een verhaal uit het verleden maar daar zitten nog wel emoties aan vast. Dan doet zich iets voor wat dat verhaal triggert. De emotie komt en je doet er niks mee. Da's hoe ik het nu ook doorheb en zoals het gaat, want er zit geen doen meer aan vast. En dan verdwijnt die emotie, dat heb ik ook ervaren. Niet omdat het moet, maar omdat het gewoon gebeurt.

Maar die pijn uit het verleden is er.
Lost die pijn daarmee op uiteindelijk? Val je daar door heen?
En niet omdat de pijn moet oplossen.
Of blijft alles gewoon zoals het is. Verhaal, emoties. Punt.

Lastig om mijn vraag helder te krijgen, maar het komt vanzelf.
Oud 26 juli 2013, 18:58   #9
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oke! Helder.

Dan wil ik nog een stap verder. Beetje aan het uitrafelen, maar vooruit, dat is ook leuk, toch? Vind ik wel.

In het verleden is er een ervaring geweest. B.v. bij mij, ik werd niet gezien. Dat is inmiddels een verhaal uit het verleden maar daar zitten nog wel emoties aan vast. Dan doet zich iets voor wat dat verhaal triggert. De emotie komt en je doet er niks mee. Da's hoe ik het nu ook doorheb en zoals het gaat, want er zit geen doen meer aan vast. En dan verdwijnt die emotie, dat heb ik ook ervaren. Niet omdat het moet, maar omdat het gewoon gebeurt.

Maar die pijn uit het verleden is er.
Lost die pijn daarmee op uiteindelijk? Val je daar door heen?
En niet omdat de pijn moet oplossen.
Of blijft alles gewoon zoals het is. Verhaal, emoties. Punt.

Lastig om mijn vraag helder te krijgen, maar het komt vanzelf.
Er blijft wel iets rudimentairs achter is mijn ervaring. Maar ook dat is zoals het is. Dus die pijn uit het verleden laat je gewoon voor wat het is. Dat zit in je geheugen. Het gaat er om dat je leert dat emoties niet eng zijn. Je gaat stap voor stap door een proces, totdat je op de bodem van je ziel aankomt. Daar leer je je diepste emotie aan te raken. Je kan iets pas loslaten als je het eerst hebt aangeraakt. In dit proces leer je ook wat je werkelijk bent: Liefde. Vanuit dit 'weten' is het erg moeilijk om boos te worden, jaloers te zijn, te haten en nog veel meer emoties. Ik plaats dit weten tussen aanhalingstekens omdat het geen overtuiging is, maar werkelijk weten.

Het kan nooit het doel zijn om pijn op te lossen. Je geeft er immers geen oordeel aan. Dus voel je verdriet om iets uit het verleden, dan onderga je die ervaring. Zo nader je het dichter en dichter. In je eigen tempo. Want ga je dingen doen om 'gerealiseerd' te worden (wat dat ook moge inhouden) dan ben je met een project (met een doel) bezig. In dit proces is geen doel, het proces zelf is het doel.
Oud 26 juli 2013, 19:05   #10
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Er blijft wel iets rudimentairs achter is mijn ervaring. Maar ook dat is zoals het is. Dus die pijn uit het verleden laat je gewoon voor wat het is. Dat zit in je geheugen. Het gaat er om dat je leert dat emoties niet eng zijn. Je gaat stap voor stap door een proces, totdat je op de bodem van je ziel aankomt. Daar leer je je diepste emotie aan te raken. Je kan iets pas loslaten als je het eerst hebt aangeraakt. In dit proces leer je ook wat je werkelijk bent: Liefde. Vanuit dit 'weten' is het erg moeilijk om boos te worden, jaloers te zijn, te haten en nog veel meer emoties. Ik plaats dit weten tussen aanhalingstekens omdat het geen overtuiging is, maar werkelijk weten.

Het kan nooit het doel zijn om pijn op te lossen. Je geeft er immers geen oordeel aan. Dus voel je verdriet om iets uit het verleden, dan onderga je die ervaring. Zo nader je het dichter en dichter. In je eigen tempo. Want ga je dingen doen om 'gerealiseerd' te worden (wat dat ook moge inhouden) dan ben je met een project (met een doel) bezig. In dit proces is geen doel, het proces zelf is het doel.
Helder!! Ik laat t even inzakken. Je bevestigt veel voor me. Thanks!
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon