Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 juli 2013, 18:20   #11
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahziri Bekijk bericht
Enfin, het was echt een vraag die vanuit het huidige proces voortkomt. Of wellicht uit het verlangen tot zelfrealisatie. Dat voel ik ook. Verlangen. En ja, dat is ook denken. Maar ook iets anders. Iets vanuit het hart.

.
Toen je daar op het draadje schreef Jos? merkte ik bij mezelf dat ik hoopte dat je gewoon doorging, en dat niets en niemand met zijn denken zich daar mee zou gaan bemoeien.
Je was ook duidelijk in wat je toe wilde laten, en wat niet.
Ik vond ook heel fijn hoe Renoir zonder worden liet zien dat hij je proces volgde. Ik merkte dat ieder gebaar t? veel zou zijn van mijn kant, dus las ik je alleen.
Nu merk ik mijn bezorgdheid, dat het denken om jou heen, de mijne, of van wie dan ook, jouw proces zou kunnen storen, en weer in het denken verzanden.

Wat ik wil zeggen is alleen.. . .. ik lees je..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2013, 18:31   #12
Mahziri
Jubilaris

Mahziri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Toen je daar op het draadje schreef Jos? merkte ik bij mezelf dat ik hoopte dat je gewoon doorging, en dat niets en niemand met zijn denken zich daar mee zou gaan bemoeien.
Je was ook duidelijk in wat je toe wilde laten, en wat niet.
Ik vond ook heel fijn hoe Renoir zonder worden liet zien dat hij je proces volgde. Ik merkte dat ieder gebaar t? veel zou zijn van mijn kant, dus las ik je alleen.
Nu merk ik mijn bezorgdheid, dat het denken om jou heen, de mijne, of van wie dan ook, jouw proces zou kunnen storen, en weer in het denken verzanden.

Wat ik wil zeggen is alleen.. . .. ik lees je..
Wow! Wat mooi

Er was ook een gevoel, zal ik op "mijn" draadje blijven.
En ja, dat voelde ik ook, fijn dat Renoir zo reageerde.
En dat het stil bleef toen ik graag even stilte wilde, en als ik de lijnen weer open zet er een warme smiley komt.

Enfin, ik laat dit ook even zakken, want het doet me veel wat je zegt.
Ontroering.
Mahziri is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juli 2013, 06:56   #13
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahziri Bekijk bericht
En dan....
Is dit realisatie? Of is realisatie nog een stap verder.
Ik las ergens: "dan lost het op". Anthony noemt het "dan wordt je een zeef" of "ze vliegen zo snel voorbij dat je alleen het nakijken hebt of ze niet eens ziet".

Nu zie ik ze, voel ze, pak ze vast, flarden van verhalen uit het geheugen, de uiting ontstaat. Maar het is wel allemaal in een bepaalde positie "buiten mij". Dus ik zie het gebeuren. En een deeltje van mij zit er midden in.

Nou zoiets.
Mooi! Ik heb het wel eens zo verwoord: 'dat wat zich als verschijnselen (gedachtes, emoties) aan mij voordoet is net zo min van mij als de vogel die voorbij vliegt mijn vogel is.'

Het is het verdwijnen van het eigenaarschap (ook wel doenerschap of identificatie). Bijna niemand zal zich de eigenaar willen noemen van een willekeurige vogel die voorbij vliegt, maar bij gedachtes en emoties die net zo willekeurig opkomen en weer gaan doen we dat wel. Realisatie is eerst het zien van dat 'identificeren' en vervolgens door in dat zien te verblijven (waarin ook dat identificeren op zich te zien is, als het zich voordoet) zal het identificeren verdwijnen. Of dat een volgende stap is is niet zo relevant; het doet zich vanzelf.

Nou zoiets ....
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juli 2013, 07:14   #14
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Mooi! Ik heb het wel eens zo verwoord: 'dat wat zich als verschijnselen (gedachtes, emoties) aan mij voordoet is net zo min van mij als de vogel die voorbij vliegt mijn vogel is.'

Het is het verdwijnen van het eigenaarschap (ook wel doenerschap of identificatie). Bijna niemand zal zich de eigenaar willen noemen van een willekeurige vogel die voorbij vliegt, maar bij gedachtes en emoties die net zo willekeurig opkomen en weer gaan doen we dat wel. Realisatie is eerst het zien van dat 'identificeren' en vervolgens door in dat zien te verblijven (waarin ook dat identificeren op zich te zien is, als het zich voordoet) zal het identificeren verdwijnen. Of dat een volgende stap is is niet zo relevant; het doet zich vanzelf.

Nou zoiets ....
Ja!! Dat is kort en krachtig Rob! Snap 't.
En kan mezelf nu op een plekje in het hele proces zien.
En nee, dat is niet belangrijk, maar wel even een inzicht wat ik fijn vind.

Thanks.
Oud 27 juli 2013, 13:37   #15
Vagebond
Donataris

Standaard

allemaal leuk en aardig maar doet zich bij toch de vraag voor waar die gedachten dan vandaan komen, over welke gedachten we het dan hebben en over welke mij het hier gaat?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juli 2013, 13:42   #16
Vagebond
Donataris

Standaard

o ja en welke wie of wat raakt dan ge?motioneerd van zekere gedachtes die zich materialiseren van etherisch tot grofstoffelijk in bv de vorm van een vogeltje dat wordt opgepeuzeld door de poes?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juli 2013, 14:47   #17
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Goeie vragen.... Ik weet de antwoorden niet, maar wel een ervaring.

Die gedachtes die zich voordoen in het bewustzijn heb ik een poosje geleden in een soort slow-motion mogen zien. Er was een beweging door een bepaalde situatie. En ik was niets aan het doen, gewoon een beetje zitten en naar buiten staren. En opeens werd er een gedachte geboren. Ik zag als het ware hoe die gedachte uit-gebulbt werd. Door de slow motion was er ook een moment van Ik en de gedachte. Maar wat mij betreft is het een proces wat ergens diep ontstaat.
Hoe, wat, dat weet ik verder niet, maar het was bijzonder om te zien.

Vogeltje en poes lijkt mij een identificatie.
Een poosje geleden vloog er een vogeltje tegen de auto aan. Ik heb het half uur erna allerlei reflecties losgelaten over hoe dat vogeltje en de vogeltjes om hem/haar heen zich zouden voelen. Reflectie/identificatie.
Zouden daar de emoties dan ook vandaan komen?

Ben benieuwd naar meer antwoorden.
Oud 27 juli 2013, 18:12   #18
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
En ik denk dat de specifieke verschijnselen die zich in/via jouw geest/ziel/lichaam kenbaar maken, evenveel van jou zijn (= onder jouw "verantwoordelijkheid" vallen) als de vogel die zich in een kooitje in JOUW woonkamer bevindt (en breng deze metafoor nu niet om zeep door te zeggen dat je nooit een vogel in een kooitje zou opsluiten h? ).

Citaat:
Het is het verdwijnen van het eigenaarschap (ook wel doenerschap of identificatie). Bijna niemand zal zich de eigenaar willen noemen van een willekeurige vogel die voorbij vliegt, maar bij gedachtes en emoties die net zo willekeurig opkomen en weer gaan doen we dat wel.
Om welke reden ga jij er van uit dat er -zowel wat betreft het voorbij vliegen van een vogel als omtrent het opkomen van gedachten en emoties- "willekeurigheid" mee gemoeid is? Zou het niet evengoed kunnen dat er juist g??n sprake is van willekeurigheid ?

Citaat:
Realisatie is eerst het zien van dat 'identificeren' en vervolgens door in dat zien te verblijven (waarin ook dat identificeren op zich te zien is, als het zich voordoet) zal het identificeren verdwijnen. Of dat een volgende stap is is niet zo relevant; het doet zich vanzelf.
Zou men realisatie (whatever that means) niet evengoed kunnen beschouwen als zowel het ZIEN als het ZIJN van die identificatie en daar verder geen "moeite" mee hebben (= niet denken/geloven dat deze identificatie niet goed is en dus "zou moeten" verdwijnen)?

Citaat:
Nou zoiets ....
Inderdaad. Mijn visie is ook maar zoiets...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2013, 07:15   #19
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
En ik denk dat de specifieke verschijnselen die zich in/via jouw geest/ziel/lichaam kenbaar maken, evenveel van jou zijn (= onder jouw "verantwoordelijkheid" vallen) als de vogel die zich in een kooitje in JOUW woonkamer bevindt (en breng deze metafoor nu niet om zeep door te zeggen dat je nooit een vogel in een kooitje zou opsluiten h? ).

Om welke reden ga jij er van uit dat er -zowel wat betreft het voorbij vliegen van een vogel als omtrent het opkomen van gedachten en emoties- "willekeurigheid" mee gemoeid is? Zou het niet evengoed kunnen dat er juist g??n sprake is van willekeurigheid ?

Zou men realisatie (whatever that means) niet evengoed kunnen beschouwen als zowel het ZIEN als het ZIJN van die identificatie en daar verder geen "moeite" mee hebben (= niet denken/geloven dat deze identificatie niet goed is en dus "zou moeten" verdwijnen)?

Inderdaad. Mijn visie is ook maar zoiets...
Is er iets waarvan je daadwerkelijk kunt zeggen: dat is van mij?
Is er iets wat je tot je bezit zou kunnen maken?
Als ik een vogel op sluit in een kooi is het dan (anders dan als spreektaal) MIJN vogel?

Met willekeurig bedoel ik in dit geval: ga naar buiten en zoek er eentje uit die voorbij vliegt. Of het voorbijvliegen van die vogel op dat moment willekeur is, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Ik zou er van kunnen maken dat het gods voorzienigheid is dat die op dat moment nu net daar vliegt, als dat ik er van zou kunnen maken dat die vogel ook maar doet wat ie het beste kan (voor gemaakt is) en dat is vogel zijn.

Zeker, het is Zien en Zijn. En dat Zijn is, na realisatie, met de afwezigheid van het idee een afgescheiden persoon te zijn. Die afgescheidenheid is de niet - realisatie, want het is dat waarmee ik de 'Eenheid van Zijn' opknip in ten minste twee (dat wat ik van Zijn afscheid). Het ultieme inzicht wordt ook wel aangegeven met Tat Tvam Asi, Ik Ben Dat; of wat simpeler in mijn woorden: er is niemand anders.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2013, 08:15   #20
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij geven jullie beiden een andere betekenis aan 'van mij', bezit dan wel verantwoordelijkheid. Een groot verschil lijkt mij.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon