Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 augustus 2013, 10:15   #21
Freerider
Time Out token

Standaard

Een fundamentalist zal nooit inzien dat hij een fundamentalist is?..des te meer je hem/haar er op wijst, des te meer ze zullen vluchten in sektarisch gedrag. (de gelederen sluiten)

Fundamentalisme en dogma' s leidden tot tweedeling. Grappig om te zien hoe 'dat waar ik het niet over mag hebben' zegt nondualisme te zijn en tot dualisme leidt?.

Maar dat zelfde verschijnsel hebben we ook in de moslim en christenwereld gezien. De ideeen waren goed, maar resulteren telkens weer tot dogma en fundamentalisme. En dus tweedeling.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2013, 06:47   #22
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Kinderen in Syri? hoeft door jou of mij helemaal niets verteld te worden. Zij kunnen ons wat vertellen....
Als geen ander weet ik wat het met een kind doet om in een oorlog volwassen te worden. Een kind kan uit de oorlog gehaald worden, maar zelden wordt de oorlog uit een kind gehaald..... En dit is geen geneuzel, maar ervaring, ik ben grootgebracht door een moeder die haar tienerjaren in onderdrukking en gevangenschap heeft doorgebracht in een Jappenkamp.

Ik sprak een oprechte wens uit voor de kinderen in Syri?, die door jouw selectief quoten uit zijn verband is gerukt. En ja, dat raakt me ....

Ik verafschuw fundamentalisme, ook als dat advaita heet.
Maar misschien hebben jij of een van de andere advaitisten op dit forum de moed om de kindjes in Syri? te vertellen dat hun wereld slechts een illusie is.....
Wat kun je zelf bespreken met je moeder over de verschikkingen van het Jappenkamp heeft ze meegemaakt? Niet veel misschien, want zulke onderwerpen zijn meestal moeilijk bespreekbaar.

Wat je wel kunt doen is bij jezelf ontdekken hoe je moeder haar wereldbeeld (misschien onbewust) op jou heeft overgedragen. Dat zou al een enorme stap 'vooruit' zijn.

Verder zal er geen 'normaal mens' op de wereld zijn die het in zijn hoofd zal halen om welke verschrikking ook, waar ook ter wereld, aan wie dan ook begaan, goed te keuren of bagatelliseren. Dat neemt niet weg dat de wereld die we waarnemen een illusie is. Maar dan zul je eerst moeten weten wat er in die zin onder illusie verstaan wordt, dan zal het je 'doorleefde werkelijkheid' moeten zijn en dan is er nog zoiets als 'timing' (het juiste op het juiste moment).

En verder is er geen fundamentalisme die Advaita heet. Het is geen geloof, geen religie, geen genootschap, je kunt er geen lid van worden, het is niet georganiseerd. Het hangt niet aan een boek, aan een of andere god, er is geen leider en er zijn geen leden kortom, het is niet te defini?ren. Je kunt er alleen een beeld van maken in je hoofd en dat dan vervolgens afwijzen. En dat is dan weer een algemeen menselijke eigenschap om dat te doen met alles wat op het pad voorbij komt. Binnen het boeddhisme heeft men de drie algemeen menselijke manieren van reageren benoemd als begeerte (het omarmen van iets en het niet willen loslaten), aversie (het afwijzen van iets en het niet onder ogen willen komen) en onwetendheid. Die zijn eenvoudig te herkennen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2013, 12:26   #23
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Een fundamentalist zal nooit inzien dat hij een fundamentalist is?..des te meer je hem/haar er op wijst, des te meer ze zullen vluchten in sektarisch gedrag. (de gelederen sluiten)

Fundamentalisme en dogma' s leidden tot tweedeling. Grappig om te zien hoe 'dat waar ik het niet over mag hebben' zegt nondualisme te zijn en tot dualisme leidt?.

Maar dat zelfde verschijnsel hebben we ook in de moslim en christenwereld gezien. De ideeen waren goed, maar resulteren telkens weer tot dogma en fundamentalisme. En dus tweedeling.
Laat je je dan niet juist door deze angst leiden?

In plaats van op jezelf te vertrouwen. Immers je bent er zelf bij en je zou een methode dusdanig kunnen gebruiken dat ze jou dient en niet andersom.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2013, 12:39   #24
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je quote selectief, bewust of onbewust?

Kinderen in Syri? hoeft door jou of mij helemaal niets verteld te worden. Zij kunnen ons wat vertellen....
Als geen ander weet ik wat het met een kind doet om in een oorlog volwassen te worden. Een kind kan uit de oorlog gehaald worden, maar zelden wordt de oorlog uit een kind gehaald..... En dit is geen geneuzel, maar ervaring, ik ben grootgebracht door een moeder die haar tienerjaren in onderdrukking en gevangenschap heeft doorgebracht in een Jappenkamp.

Ik sprak een oprechte wens uit voor de kinderen in Syri?, die door jouw selectief quoten uit zijn verband is gerukt. En ja, dat raakt me ....

Ik verafschuw fundamentalisme, ook als dat advaita heet.
Maar misschien hebben jij of een van de andere advaitisten op dit forum de moed om de kindjes in Syri? te vertellen dat hun wereld slechts een illusie is.....
Natuurlijk heb ik bewust gequote. Je gaf aan in een geweldige vrije wereld te leven, waar je dankbaar voor bent. Ik gaf alleen maar aan dat de kindertjes in Syri? in een hele andere wereld leven. Ergo, er bestaat niet zoiets als "de wereld". In die zin is de wereld een illusie. Maar opnieuw maak je het weer persoonlijk. Laat mij je dan vertellen dat de kiem voor fundamentalisme gelegen is juist in het persoonlijk maken van alles. Wat valt er immers nog te verdedigen (of aan te vallen) als je de dingen niet meer persoonlijk neemt? En dat is de uitnodiging van advaita, om aan het persoonlijke voorbij te zien/gaan. Maar daar wil je niet aan.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2013, 21:37   #25
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht

Klopt als een bus wat je zegt. Op zich is het idee achter iedere leer/religie ook gemaakt/ontvangen met goede intenties. Het zijn de goede intenties ook niet die een leer/religie tot een karikatuur maken, maar de aannames/interpretaties van mensen die ze 'verkopen' als enige ware of de beste leer .... En zodra mensen geloven dat er slechts ??n weg is, en dat de weg die hen behulpzaam is geweest voor iedereen behulpzaam moet zijn ontstaat de situatie van dogma's, doctrines en tweedeling....

In elke leer/religie schuilt wijsheid, totdat mensen het gaan interpreteren binnen hun eigen referentiekader en dat als waarheid gaan verkopen.

Zodra fundamentalisten in gaan zien dat Onvoorwaardelijke Liefde de enige oplossing is voor vrede en vrijheid voor iedereen zal oorlog en strijd in de wereld tot staan gebracht kunnen worden. Leven en laten leven, zonder te verwachten.....
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2013, 22:00   #26
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat kun je zelf bespreken met je moeder over de verschikkingen van het Jappenkamp heeft ze meegemaakt? Niet veel misschien, want zulke onderwerpen zijn meestal moeilijk bespreekbaar.
Niets valt er meer te bespreken Rob. M'n moeder is al 16 jaar dood. En ik heb heel veel met haar gepraat. Na het overlijden van m'n vader in 1985 heeft ze zich aan mij (en anderen) vastgeklampt omdat ze amper in staat was om zelfstandig te leven. Ik was o.a. de moeder die haar suste, koesterde en hielp. En ik heb haar vervloekt omdat ze mij verantwoordelijk stelde voor haar geluk. Haar dood was voor mij ?n voor haar uiteindelijk een opluchting (klinkt bot, maar gaat dieper dan deze woorden). Ik heb haar allang vergeven, omdat ze niet anders heeft gekund. Haar draaglast was groter dan haar draagkracht. Het is de vrouw die mij het Leven heeft gegeven en ze was (mij) ontzettend lief!

Citaat:
Wat je wel kunt doen is bij jezelf ontdekken hoe je moeder haar wereldbeeld (misschien onbewust) op jou heeft overgedragen. Dat zou al een enorme stap 'vooruit' zijn.
Tnx voor je tip. Heb je er ook nog eentje voor het wereldbeeld wat mijn vader op mij heeft overgedragen (misschien onbewust)?
Hij was ook een tiener met oorlogstrauma. Zijn vader was NSB-er. D.w.z. mijn opa was gewoon een SS-er die met de vijand aan het Russische front heeft gevochten. Omdat hij als de dood was voor de bolsjewieken.

Rob, ik heb jaren geworsteld met de (onbewust) overgedragen oorlogstrauma's van mijn ouders. Ik ben snoeihard voor mezelf geweest wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een burn-out. Toen heb ik geleerd om op mijn knie?n te liggen en diep door het stof te gaan.

Goddank heb ik een geweldig lieve en begripvolle hulpverlener getroffen. Iemand die mij heeft geholpen mijn 2e handstrauma's te doorgronden, doorleven, verwerken. Een therapeut die werkt(e) volgens het hier eerder (door en uit naam van Osho) verguisde gedachtengoed van C.G. Jung.

Ja, ik ken mijn eigen schaduwzijden en angsten ook....

Citaat:
Verder zal er geen 'normaal mens' op de wereld zijn die het in zijn hoofd zal halen om welke verschrikking ook, waar ook ter wereld, aan wie dan ook begaan, goed te keuren of bagatelliseren. Dat neemt niet weg dat de wereld die we waarnemen een illusie is. Maar dan zul je eerst moeten weten wat er in die zin onder illusie verstaan wordt, dan zal het je 'doorleefde werkelijkheid' moeten zijn en dan is er nog zoiets als 'timing' (het juiste op het juiste moment).
Is dat zo?

Citaat:
En verder is er geen fundamentalisme die Advaita heet. Het is geen geloof, geen religie, geen genootschap, je kunt er geen lid van worden, het is niet georganiseerd. Het hangt niet aan een boek, aan een of andere god, er is geen leider en er zijn geen leden kortom, het is niet te defini?ren. Je kunt er alleen een beeld van maken in je hoofd en dat dan vervolgens afwijzen. En dat is dan weer een algemeen menselijke eigenschap om dat te doen met alles wat op het pad voorbij komt. Binnen het boeddhisme heeft men de drie algemeen menselijke manieren van reageren benoemd als begeerte (het omarmen van iets en het niet willen loslaten), aversie (het afwijzen van iets en het niet onder ogen willen komen) en onwetendheid. Die zijn eenvoudig te herkennen.
Ik weet dat advaita geen fundamentalistische leer is, net zo min als Islam, Christendom, Bhoeddhisme, Hindoe?sme, New Age etc., maar ik heb waargenomen dat er mensen zijn die het voordragen als de enige en radicale!! leer.... Ik wijs advaita an sich ook niet af (van wat ik er o.a. over ben tegengekomen), maar wel wat sommige "leraren/guru's" van maken.... Ik zoek/heb gezocht naar de overeenkomsten tussen alle wereldse filosofi?n/leren/religies. En dat is Vrijheid en Liefde.
Oud 1 september 2013, 22:04   #27
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Natuurlijk heb ik bewust selectief gequote. ........
Lees je ook BEWUST selectief?

Citaat:
.....
Citaat:
Maar daar wil je niet aan.
Bewuste of onbewuste aanname?

De rest van je geleuter laat ik voor nu even in het midden en voor wat het is.
Tip: onderzoek eens bij jezelf wat je bewust en onbewust ventileert.
Oud 1 september 2013, 23:21   #28
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees je ook BEWUST selectief?
Nee, daar heb hebben Ietsepietsje en jij al patent op aangevraagd. Maar neuzel lekker verder. Ik ben er weer uit.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2013, 23:49   #29
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Nee, daar heb hebben Ietsepietsje en jij al patent op aangevraagd. Maar neuzel lekker verder. Ik ben er weer uit.
Die vervelende anderen toch altijd, hmmmm.... Je lijkt wel wat op mijn moeder, die was ook heel lief en een hele mooie vrouw!

Voor NU wens ik jou hetzelfde als mijzelf: slaap lekker met mooie dromen en dat je innerlijke schoonheid maar moge groeien met het klimmen der jaren ...

.... dit wens ik overigens alle meelez(v)ers!
Oud 2 september 2013, 00:31   #30
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets valt er meer te bespreken Rob. M'n moeder is al 16 jaar dood. En ik heb heel veel met haar gepraat. Na het overlijden van m'n vader in 1985 heeft ze zich aan mij (en anderen) vastgeklampt omdat ze amper in staat was om zelfstandig te leven. Ik was o.a. de moeder die haar suste, koesterde en hielp. En ik heb haar vervloekt omdat ze mij verantwoordelijk stelde voor haar geluk. Haar dood was voor mij ?n voor haar uiteindelijk een opluchting (klinkt bot, maar gaat dieper dan deze woorden). Ik heb haar allang vergeven, omdat ze niet anders heeft gekund. Haar draaglast was groter dan haar draagkracht. Het is de vrouw die mij het Leven heeft gegeven en ze was (mij) ontzettend lief!
Excuus, ik wist niet dat je moeder is overleden.

Ik vind dit en wat je schrijft over je opa zeer heftige verhalen. Ik kan me voorstellen dat dat een groot stempel heeft gedrukt op je familiegeschiedenis en je groot-groeien.

Hoe rijm je je geloof in een vrije wil met de stelling dat je moeder 'niet anders heeft gekund'? Blijkbaar is de wil dan toch niet zo vrij als je 'zou willen'?
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon