Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 september 2013, 23:41   #31
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Tnx voor je tip. Heb je er ook nog eentje voor het wereldbeeld wat mijn vader op mij heeft overgedragen (misschien onbewust)?
Hij was ook een tiener met oorlogstrauma. Zijn vader was NSB-er. D.w.z. mijn opa was gewoon een SS-er die met de vijand aan het Russische front heeft gevochten. Omdat hij als de dood was voor de bolsjewieken.

Rob, ik heb jaren geworsteld met de (onbewust) overgedragen oorlogstrauma's van mijn ouders. Ik ben snoeihard voor mezelf geweest wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een burn-out. Toen heb ik geleerd om op mijn knie?n te liggen en diep door het stof te gaan.

Goddank heb ik een geweldig lieve en begripvolle hulpverlener getroffen. Iemand die mij heeft geholpen mijn 2e handstrauma's te doorgronden, doorleven, verwerken. Een therapeut die werkt(e) volgens het hier eerder (door en uit naam van Osho) verguisde gedachtengoed van C.G. Jung.

Ja, ik ken mijn eigen schaduwzijden en angsten ook....
Het is een groot compliment waard dat je (met de geschiedenis die jij en je familie met zich meedragen) je daar aan hebt kunnen ontworstelen, inclusief de burnout die je jezelf bezorgd hebt.

Ik kan het diep door het stof gaan niet plaatsen.
Wil je daar iets meer over vertellen?

De link tussen Osho en het 'verguisde' gedachtengoed van Jung komt me niet bekend voor.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 4 september 2013, 22:39   #32
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Excuus, ik wist niet dat je moeder is overleden.
Geen excuus nodig, voor zover ik weet heb jij niets met haar dood van doen gehad (en ook niet met haar leven).

Citaat:
Ik vind dit en wat je schrijft over je opa zeer heftige verhalen. Ik kan me voorstellen dat dat een groot stempel heeft gedrukt op je familiegeschiedenis en je groot-groeien.
Als kind wist ik niets en was ik gewoon het geliefde zonnetje dat mijn ouders de hemel op aarde terug kon geven. De impact en heftigheid zijn pas later gekomen. Maar dat gaat te ver voor hier en is eigenlijk voor weinigen interessant. Hooguit voor lotgenoten.

Citaat:
Hoe rijm je je geloof in een vrije wil met de stelling dat je moeder 'niet anders heeft gekund'? Blijkbaar is de wil dan toch niet zo vrij als je 'zou willen'?
Zoals ik al eerder schreef: draaglast en draagkracht zijn niet altijd in evenwicht. Soms zijn zaken groter dan een mens kan 'vatten'. Een gebroken, mishandeld en gevangen kind ,wat te jong uit de pop wordt getrokken wordt een beschadigde vlinder. Die kan niet meer vrijuit vliegen.
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 4 september 2013, 22:42   #33
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Het is een groot compliment waard dat je (met de geschiedenis die jij en je familie met zich meedragen) je daar aan hebt kunnen ontworstelen, inclusief de burnout die je jezelf bezorgd hebt.
Tnx, ik heb het gelukkig niet alleen hoeven doen. Door me 'over te geven' heb ik steun van anderen gehad. Het meest geweldige wat ik heb ervaren, is dat het ook (of juist) uit onverwachte hoek is gekomen.....

Citaat:
Ik kan het diep door het stof gaan niet plaatsen.
Wil je daar iets meer over vertellen?
Weet jij wat een burn-out inhoudt?

Citaat:
De link tussen Osho en het 'verguisde' gedachtengoed van Jung komt me niet bekend voor.
Het is hier op het forum slechts kort voorbij gekomen en er zijn wat meningen geventileerd. Gewoon maar laten voor wat het is (of niet)....
Oud 5 september 2013, 02:51   #34
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een gebroken, mishandeld en gevangen kind ,wat te jong uit de pop wordt getrokken wordt een beschadigde vlinder. Die kan niet meer vrijuit vliegen.
Bedankt Sterre. Mooi gezegd.
Een leven is soms gewoon te kort om onherstelbare schade op te lossen.
Klinkt als kalme berusting zonder daarom in een slachtofferrol te schieten.
Een soort van troost waarin het van toepassing is.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 5 september 2013, 05:46   #35
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al eerder schreef: draaglast en draagkracht zijn niet altijd in evenwicht. Soms zijn zaken groter dan een mens kan 'vatten'. Een gebroken, mishandeld en gevangen kind ,wat te jong uit de pop wordt getrokken wordt een beschadigde vlinder. Die kan niet meer vrijuit vliegen.
Dat ben ik met je eens. Maar dat is dan toch het einde van geloven in een vrije wil? Willen staat altijd in relatie tot kunnen. Er is kunnen zonder willen en zo is er ook willen zonder kunnen. Maar misschien versta je wel iets anders onder vrije wil?
Oud 5 september 2013, 05:54   #36
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet jij wat een burn-out inhoudt?
Ik weet wat het is, van dichtbij meegemaakt maar niet zelf of anders werd het zo niet genoemd.

Je had het over 'diep door het stof gaan' en volgens mij heeft dat de betekenis van 'je excuus maken'. Dus ik had niet de link gelegd met een burn-out.
Oud 7 september 2013, 16:47   #37
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Bedankt Sterre. Mooi gezegd.
Een leven is soms gewoon te kort om onherstelbare schade op te lossen.
Klinkt als kalme berusting zonder daarom in een slachtofferrol te schieten.
Een soort van troost waarin het van toepassing is.
Het is eigenlijk een soort voortborduren geweest door mij op een al bestaande metafoor Ulla.
Als mens denk ik dat we tijdens ons leven zowel slachtoffer als dader zijn, waarbij uiteindelijk de berusting de kalmte ?n de troost bieden. Maar meestal komt dat pas achteraf n? verwerking.

En ik ben het met je eens dat een mensenleven soms te kort is om opgelopen schade op te lossen: soms is een trauma t? groot om het onder ogen te kunnen komen. En dat zal per persoon (draagkracht) en per soort trauma (draaglast) weer verschil maken.
Oud 7 september 2013, 17:02   #38
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Dat ben ik met je eens. Maar dat is dan toch het einde van geloven in een vrije wil?
Waarom geloof je dat?

Citaat:
Willen staat altijd in relatie tot kunnen. Er is kunnen zonder willen en zo is er ook willen zonder kunnen.
Kunnen zonder willen, zoals in ademhalen bedoel je? Willen = kunnen binnen beschikbare mogelijkheden/talenten. Maar ook de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Soms kan een mens meer dan men 'normaal' gesproken had verwacht.

Citaat:
Maar misschien versta je wel iets anders onder vrije wil?
Met vrije wil bedoel ik het benutten van de mogelijkheden die een mens tot zijn beschikking heeft. Het scheppend vermogen wat we als mens hebben. Dat wil dus niet zeggen anderen jouw wil opleggen.
Handelen we daarbij vanuit ego bestaat het risico op machtsmisbruik. Handelen we vanuit onze zielskern/hart is het cre?ren/scheppen van een stukje mooiere wereld.

En dan kom ik dus weer terug bij het begin van wat ik bedoelt heb te willen zeggen.

Citaat:
Geef me de moed
om te veranderen wat ik kan veranderen (wilskracht en lef)

Geef me de kracht
om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen (berusting)

Geef me de wijsheid
om hiertussen het verschil te zien (in-zicht)
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon