Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 mei 2014, 17:22   #1
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard Het Zelf

Hoe zal ik U vertellen over de aard van het Zelf?

Er is een op zichzelf bestaande realiteit die de basis vormt van ons bewustzijn en het gevoel van "IK". Deze werkelijkheid is de kenner van de drie staten van bewustzijn, waken, dromen en de droomloze slaap. Het kent de aanwezigheid of afwezigheid van de geest en al haar functies. Het wordt het Zelf of Atman genoemd.

Deze werkelijkheid ziet alles door zijn eigen licht. Niemand ziet het. Het geeft intelligentie aan aan de geest en aan het intellect maar het ontvangt van niets of niemand iets.

Deze werkelijkheid doorstraalt het Universum maar het kan door niets belicht worden. Het straalt uit en door zichzelf. Het hele Universum straalt door dit licht.

Zijn aard is eeuwig Bewustzijn. Het kent alle dingen, van het 'ik' gevoel tot het lichaam. Het kent alle plezier en alle pijn door zintuigelijke objecten. Het kent alles in zijn ware aard.

Dit is het Zelf, Het Allerhoogste Wezen, de aloude. Het kent eeuwige vreugde. Het is altijd dezelfde. Het is bewustzijn zelf. Alle organen en alle energien functioneren onder Zijn gezag.

HIER IN DIT LICHAAM, IN DEZE PURE GEEST, IN DEZE KAMER VAN INTELLIGENTIE, IN DE ONEINDIGE RUIMTE VAN HET HART WAAR HET UNIVERSUM STRAALT, DAAR IS HET ZELF IN ZIJN GRANDIOZE VERHEVEN STAAT EN HET STRAALT ALS DE ZON OP HET HOOGSTE PUNT IN DE DAG. DOOR ZIJN LICHT WORDT HET UNIVERSUM VERLICHT.

Het Zelf is zonder geboorte en zonder dood. Het groeit niet, het vergaat niet. Het is onveranderlijk, eeuwig. Het valt niet als het lichaam valt en het wordt niet meegesleurd in de dood. Houdt de ruimte op te bestaan als de pot breekt?

De Atman kent geen illusie, de eerste oorzaak van alle dingen en van het Universum. Zijn aard is puur bewustzijn. Het Zelf onthult dit hele Universum van geest en materie. Het kan niet benoemd worden of beschreven. In en door de drie staten van bewustzijn, waken dromen en droomloze slaap onderhoudt het het gewaarzijn en schraagt het de indentiteit.

Het Zelf is de getuige van alle intelligentie.
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2014, 05:30   #2
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Beste Hab, weerom een voortreffelijke insteek.Waar in het draadje over zelfkennis en meditatie wordt verwezen naar het hoofd en het zwijgen, wordt hier verwezen naar de voeten, de geaardheid in het wezenlijke. De Mandukya Upanishad (aan de voeten van de meester) is daarvan een heldere getuigenis.
Waar het bij meditatie mogelijk is de oerklank te reciteren is het met de realisatie daarvan mogelijk het onderscheid te overstijgen en de drie staten van bewustzijn in hun eenheid te verbinden of te herstellen.
Deze dienst of yoga is de dagelijkse praktijk van het herstel van het gewone.
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2014, 07:46   #3
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
... In en door de drie staten van bewustzijn, waken dromen en droomloze slaap onderhoudt het het gewaarzijn en schraagt het de indentiteit.
Het herstel van het gewone of de identiteit zoals jij het hier noemt richt zich in de verschillende staten van het bewustzijn op het herstel van lichamelijke (het waken) door een natuurlijke houding, het herstel van het geestelijke ( het dromen) door een gewetensvolle visie en tenslotte het herstel van de diepere vermogens (de droomloze slaap) door de werking van rust en beweging.
Oud 30 mei 2014, 00:39   #4
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Voor mij is de aard van het wezenlijke, het zelf een niet benoembare kracht.
Elke poging de aard van het zelf te benoemen maakt een afscheiding van deze kracht en maakt zich de illusie eigen de enige waarheid ontdekt te hebben.

Wat onbenoembaar is en onuitsprekelijk, moet ook niet benoemd en uitgesproken worden.

Het is in het vermogen van deze kracht dat alle bestaan aanwezig is, daarin opkomt en verdwijnt. Leven en dood, orde en chaos, geest en stof zijn ??n en dezelfde uitdrukking van deze kracht.

Dat is onvoorstelbaar en toch ontgaat het aan niets en niemand. Al het bestaande is dankzij de mate van bewustzijn en intelligentie getuige van dit onvoorstelbare. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat de aard van het zelf intelligent of bewustzijn is. Er is niets te benoemen in het zelf en er zijn geen hoofdletters.

Het is mogelijk in het vermogen van deze kracht het ik en de ander, de wereld van natuur en geest te overstijgen en in de ordening van het wezenlijke zelf op te gaan. Deze mogelijkheid om zich te verheffen in het hogere, is volgens mij de ware aard van het zelf. Het herstel van het gewone is voor mij de ware aard van het zelf.

Looro
Oud 30 mei 2014, 11:17   #5
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Voor mij is de aard van het wezenlijke, het zelf een niet benoembare kracht.
Elke poging de aard van het zelf te benoemen maakt een afscheiding van deze kracht en maakt zich de illusie eigen de enige waarheid ontdekt te hebben.

Wat onbenoembaar is en onuitsprekelijk, moet ook niet benoemd en uitgesproken worden.

Het is in het vermogen van deze kracht dat alle bestaan aanwezig is, daarin opkomt en verdwijnt. Leven en dood, orde en chaos, geest en stof zijn ??n en dezelfde uitdrukking van deze kracht.

Dat is onvoorstelbaar en toch ontgaat het aan niets en niemand. Al het bestaande is dankzij de mate van bewustzijn en intelligentie getuige van dit onvoorstelbare. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat de aard van het zelf intelligent of bewustzijn is. Er is niets te benoemen in het zelf en er zijn geen hoofdletters.

Het is mogelijk in het vermogen van deze kracht het ik en de ander, de wereld van natuur en geest te overstijgen en in de ordening van het wezenlijke zelf op te gaan. Deze mogelijkheid om zich te verheffen in het hogere, is volgens mij de ware aard van het zelf. Het herstel van het gewone is voor mij de ware aard van het zelf.

Looro

"....want zie , ik maak alle dingen nieuw...."

openbaringen 21-5-7

Deze Ik zijn wij zelf. Diep in ons is the eeuwige bron van creativiteit en energie.
Alles komt van Dat.

Wij zijn Dat.

Hab

Wijziging aangebracht door habbuthabnot op 30 mei 2014 om 12:18.
Oud 1 juni 2014, 06:16   #6
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

De moeilijkheid of het echte probleem is dat de tweeslachtigheid steeds overeind blijft. Het ??n noch het ander is uit zichzelf in staat de bron te ontsluiten en het vermogen van het zelf vrijelijk te beleven. Ook de formules als er is niemand, het ik en de wereld zijn illusie, of dat zijn wij, zijn geen echte bijdrage aan de oplossing van het probleem om het vermogen van het zelf te beleven. Het zijn halve waarheden of halve leugens.
Kennis van de identiteit berust op een volledig ontsluiten van het zelf, zowel de persoonlijkheid als het onpersoonlijk vermogen van de individualiteit.
Het verenigen van de drie staten van bewustzijn ontsluiten de identiteit en leggen de basis om de tweeslachtigheid te overstijgen.
Oud 1 juni 2014, 10:19   #7
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
De moeilijkheid of het echte probleem is dat de tweeslachtigheid steeds overeind blijft. Het ??n noch het ander is uit zichzelf in staat de bron te ontsluiten en het vermogen van het zelf vrijelijk te beleven. Ook de formules als er is niemand, het ik en de wereld zijn illusie, of dat zijn wij, zijn geen echte bijdrage aan de oplossing van het probleem om het vermogen van het zelf te beleven. Het zijn halve waarheden of halve leugens.
Kennis van de identiteit berust op een volledig ontsluiten van het zelf, zowel de persoonlijkheid als het onpersoonlijk vermogen van de individualiteit.
Het verenigen van de drie staten van bewustzijn ontsluiten de identiteit en leggen de basis om de tweeslachtigheid te overstijgen.
Looro

Natuurlijk, de 'Twee' teboven komen is het doel.
Voordat dat gerealiseerd is zijn statements daaromtrent 'onwaar'.

?Meditation is what makes any individual steady, peaceful and capable, because he finds his way to the Self, which is limitless, and holds all the treasury which the world is aware of.?

Maharaja Shri Shantananda Saraswati
Oud 1 juni 2014, 11:24   #8
Rennie
Singularis

Standaard

Over het Zelf is een korte verklarende tekst van de Indiase filosoof Shankara te weten Drik (subject) drisya (object) viveka.

Wat we zien en tot ons komt via oog is object en het oog wat ziet is subject. Shankara zegt dat we het denken niet met het denken als hulpmiddel zelf moeten doorvorsen zoals dat gebruikelijk is maar dat we het denken kunnen observeren. Het observeren is subject en het denken object, want de observatie zelf kan geen object zijn als het door niet iets anders meer wordt waargenomen. Dat observerende noemen we Zelf en het Zelf is wat we wel eens noemen de ingrond oftewel de voorwaarde dat de dingen gedaan kunnen worden.

Dat moet echter niet de aanleiding vormen daarover oeverloos te filosoferen. Het dusdanig hiermee bezig zijn levert slechts meer gedachtenspinsel op, realisatie van hetgeen je bent doet zich niet voor in de kennissfeer, is niet de verdichting van een idee maar is een intrinsiek 'weten'.
De tweeslachtigheid is nooit een probleem tenzij het dat is voor het denken dat er niet aan voorbij kan komen. Ook is het 'er is niemand', 'de wereld is een illusie' geen product van het denken en iets dat binnen die context om een oplossing vraagt, het is het resultaat van het letterlijk ontdoen, ontmantelen, elimineren van wat je niet bent.

Redeneren en filosoferen is geen vervanger voor het doen van gedegen zelfonderzoek.

Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juni 2014, 13:39   #9
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat moet echter niet de aanleiding vormen daarover oeverloos te filosoferen. Het dusdanig hiermee bezig zijn levert slechts meer gedachtenspinsel op, realisatie van hetgeen je bent doet zich niet voor in de kennissfeer, is niet de verdichting van een idee maar is een intrinsiek 'weten'.
De tweeslachtigheid is nooit een probleem tenzij het dat is voor het denken dat er niet aan voorbij kan komen. Ook is het 'er is niemand', 'de wereld is een illusie' geen product van het denken en iets dat binnen die context om een oplossing vraagt, het is het resultaat van het letterlijk ontdoen, ontmantelen, elimineren van wat je niet bent.

Redeneren en filosoferen is geen vervanger voor het doen van gedegen zelfonderzoek.
Het is niet eenvoudig iets zinnigs over het zelf te zeggen al lijkt het eenvoudig vereniging te vinden in dat weten wat je noemt. En je gaat toch gemakkelijk voorbij aan de tweeslachtigheid van dit of dat bestaan. Je kan wel zeggen die tweeslachtigheid te ontmantelen ... Maar wat houdt je dan nog over anders dan enkele losse stukken. Wat blijft is niet het weten maar de twijfel.
Je hebt al vaker gezegd dat zelfonderzoek zich niet voordoet in de kennissfeer of door redenering wordt gerealiseerd. Deze houding kan ik alleen maar bijtreden.
Het denken en de rationalisatie lopen parallel aan de vorderingen van het zelfonderzoek. En je hebt gelijk om op de verwarring tussen beide te wijzen en het gevaar aan te tonen om door redenaties de vorderingen te vervangen die zich in het zelfonderzoek voordoen.

Los daarvan stel ik mij toch de vraag wat voor jou de gedegenheid uitmaakt van het zelfonderzoek. Ik verneem wat het niet is: meditatie, dromen, enz. maar niet wat het wel is. Als het geen methodische uitwerking is, wat is het dan wel?...
Oud 1 juni 2014, 17:16   #10
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Het is niet eenvoudig iets zinnigs over het zelf te zeggen al lijkt het eenvoudig vereniging te vinden in dat weten wat je noemt. En je gaat toch gemakkelijk voorbij aan de tweeslachtigheid van dit of dat bestaan. Je kan wel zeggen die tweeslachtigheid te ontmantelen ... Maar wat houdt je dan nog over anders dan enkele losse stukken. Wat blijft is niet het weten maar de twijfel.
Je hebt al vaker gezegd dat zelfonderzoek zich niet voordoet in de kennissfeer of door redenering wordt gerealiseerd. Deze houding kan ik alleen maar bijtreden.
Het denken en de rationalisatie lopen parallel aan de vorderingen van het zelfonderzoek. En je hebt gelijk om op de verwarring tussen beide te wijzen en het gevaar aan te tonen om door redenaties de vorderingen te vervangen die zich in het zelfonderzoek voordoen.

Los daarvan stel ik mij toch de vraag wat voor jou de gedegenheid uitmaakt van het zelfonderzoek. Ik verneem wat het niet is: meditatie, dromen, enz. maar niet wat het wel is. Als het geen methodische uitwerking is, wat is het dan wel?...
Vanaf dat ik daar mee bezig ben las ik slechts over de verhevenheid, het gelukzalige van zelfrealisatie, nooit las ik hoe daar te komen. Dus ben ik met eliminatie bezig gegaan van wat het niet is.

Dus het antwoord is wil je 'weten' wat het is moet je elimineren wat het niet is.

Natuurlijk ontkom je niet aan de zwaartekracht, dus sta je met beide benen op de grond in de dualiteit en de verschijnselen. Dat is geen enkel probleem wanneer je weet wat je bent. Alleen als je dat nog niet 'weet' en middels de overlevering jou de idealen zijn voorgespiegeld van zelfrealisatie want dan ben je geneigd om je weg voor te bereiden langs een grote hoeveelheid voorgehouden valkuilen.

Die voorbereiding gaat je vervolgens omdat je toch vooral goed beslagen ten ijs wil komen, weerhouden datgene te doen wat daar voor nodig is, te weten gedegen zelfonderzoek doen.

De gedegenheid zit daarin dat je volhard. Je niet laat afleiden en gaat verblijven in het schitterende en verleidelijke van sommige verschijnselen die je tegenkomt. Voorts dat je niet stiekem toch wat geloof ergens in achter de hand houdt en niet bereid om bijvoorbeeld zoiets als het ego aan dat onderzoek te onderwerpen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon