Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 juni 2014, 23:13   #21
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
ergo ik ken het Zelf.

Wie is die 'ik' die het Zelf kent?

Hoe verschilt die 'ik' van het Zelf?

Als je deze uitspraak serieus meent dan onderschrijft dat mijn gevoel dat we het niet over hetzelfde hebben.
Het 'Zelf' is namelijk geen object van Kennis.
Het wordt door niets of niemand gekend.

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juni 2014, 23:37   #22
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
.

Hab
Even mijn "gevoel" bij het Zelf:

.... het Zelf IS en leert 'Zich-Zelf' kennen door "ons die ervaren"....

*er is niets dat ik - zeker - weet, maar alleen kan beschrijven vanuit een gevoel van her-kenning*
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juni 2014, 23:54   #23
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
ergo ik ken het Zelf.

Als je deze uitspraak serieus meent dan onderschrijft dat mijn gevoel dat we het niet over hetzelfde hebben.

Hab
Geen speld tussen te krijgen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 juni 2014, 09:39   #24
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:

Hab
Dat 'ik' is noodgedwongen de in de dagelijkse praktijk (wederom) aangenomen entiteit om van uit te kunnen gaan. Uiteraard zeg je niet 'het ZELF gaat nu een brood kopen'. Maar ik hou niet van discussie die zich doorgaans gaan ontspinnen of het al dan niet mogelijk is of ik het Zelf ken. Ik heb niet de neiging om dat te bewijzen, het is voor jou of iedere ander van geen enkele belang om dat te weten en wat ik zeg moet geen aanleiding zijn dat gedegen zelfonderzoek te gaan doen. Hoe het ook zei wat het is, c.q. niet is, had ik al omschreven.

Citaat:
... maar als het zover is niet langer meer voor een als zichzelf ervarende entiteit.

Daarin zit de betekenis dat je jezelf niet kunt realiseren.
Aanvankelijk verspreide ik dezelfde teksten als jij nu doet, althans in zelf gevonden woorden (!) van dezelfde strekking 'het Zelf is geen object van kennis' maar je hebt, zoals velen hier, natuurlijk nooit de moeite genomen die te lezen en wil dat wat je denkt op de proef stellen.

Hoe zit het met jou Hab ken jij het Zelf (althans in deze schamele betekenis)?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 juni 2014, 10:08   #25
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen speld tussen te krijgen.
Wel een bezemsteel! (graaapj???!)

Het zelf dat door niets of niemand gekend kan worden doet denken aan Kants 'noumenon', het 'ding an sich' dat ook onkenbaar is. Wij nemen altijd het 'phenomenon' waar: een interpretatie van wat er is 'an sich'. Daar valt niet aan te ontkomen.
Het probleem is: duidelijk te zijn aangaande het woord 'zelf'.
In de Upanishaden staat bv:

?He who sees everything as nothing but the Self, and the Self in everything he sees, such a seer withdraws from nothing.
For the enlightened, all that exists is nothing but the Self, so how could any suffering or delusion continue for those who know this oneness??

Isha Upanishad, sloka 6

Wat wij 'leven' noemen bestaat voor elk van ons enkel als dat wat wij 'zelf' ervaren. Het leven 'an sich' los van een waarnemer, heeft inderdaad geen betekenis en is onkenbaar voor een individu.
Toch kunnen we als idee handhaven dat we dat onkenbare zijn
Daarom is 'weten wat je bent' identiek met 'zijn wat je bent'. En vermits we niet anders kunnen dan zijn wat we zijn, zijn we altijd 'zelf-gerealiseerd'.
De problemen in ons leven zijn dus geen teken dat we niet zelf-gerealiseerd zouden zijn, maar dat we de volmaakte innerlijke vrede voortdurend verstoren door ons denken dat angstig is en daarom vol van allerlei vormen van weerstand.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 3 juni 2014, 10:13   #26
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Even mijn "gevoel" bij het Zelf:

.... het Zelf IS en leert 'Zich-Zelf' kennen door "ons die ervaren"....

*er is niets dat ik - zeker - weet, maar alleen kan beschrijven vanuit een gevoel van her-kenning*
Mooi, zo zie ik dat ook ondanks dat het Zelf door niemand gekend is kun je er een vermoeden van hebben hoe het in elkaar steekt.

Hoewel de betekenis van 'door niemand gekend' niet wil zeggen dat het niet gekend kan worden het kan alleen niet gekend worden door een iemand, oftewel niet door een aangenomen entiteit, iemand die zich gerealiseerd heeft, die weet 'wat' hij is, kan het Zelf kennen omdat hij het IS. Alleen vanuit wat je bent kun je de vormen (her)kennen.
Oud 3 juni 2014, 10:22   #27
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht

Het zelf dat door niets of niemand gekend kan worden doet denken aan Kants 'noumenon', het 'ding an sich' dat ook onkenbaar is. Wij nemen altijd het 'phenomenon' waar: een interpretatie van wat er is 'an sich'. Daar valt niet aan te ontkomen.

?He who sees everything as nothing but the Self, and the Self in everything he sees, such a seer withdraws from nothing.
For the enlightened, all that exists is nothing but the Self, so how could any suffering or delusion continue for those who know this oneness??

Isha Upanishad, sloka 6

Wat wij 'leven' noemen bestaat voor elk van ons enkel als dat wat wij 'zelf' ervaren. Het leven 'an sich' los van een waarnemer, heeft inderdaad geen betekenis en is onkenbaar voor een individu.
Daarom is 'weten wat je bent' identiek met 'zijn wat je bent'. En vermits we niet anders kunnen dan zijn wat we zijn, zijn we altijd 'zelf-gerealiseerd'.
De problemen in ons leven zijn dus geen teken dat we niet zelf-gerealiseerd zouden zijn, maar dat we de volmaakte innerlijke vrede voortdurend verstoren door ons denken dat angstig is en daarom vol van allerlei vormen van weerstand.
Ook geen speld tussen te krijgen.
Oud 3 juni 2014, 10:27   #28
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht

Isha Upanishad, sloka 6

Inderdaad wanneer je jezelf buiten het ding plaatst zul je het niet kennen en wat je van buiten waar neemt doet zich in gedachten en gedachten zijn aannames, niet het ding.

Ook de verlichte voor wie alles wat het ziet the Self is bestaat delusion en suffering. Alleen heet dat wat het ziet nu the Self en heet het geen suffering en delusion meer. Een woordgrapje ? Nee alleen de lading van suffering en delusion is ervan ontdaan, de betekenissen zijn doorzien als niet persoonlijk. Dat is bezien voor gewone stervelingen fijn voor de verlichte maar zij zijn lijdenden die hun gedachten geloven en denken iemand te zijn. Dat is de reden van het lijden en dat is dus de dwingende vraag naar dat gedegen onderzoek naar 'wat' je bent, wat ik hier aanbeveel te doen.
Oud 3 juni 2014, 10:31   #29
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan heb je de door mij voorgestane werkwijze toch prima begrepen.

Je omschrijft een doel Hab met die mantra met jouw 'daar brengen waar je wilt zijn' wat dat waar dan ook moge inhouden. Verder omschrijf je 'Het Zelf wordt niet gekend door redenatie ... enzovoort' dus kennelijk wordt het ergens (na een traject) wel gekend. Nou dat traject waarna het gekend wordt heb ik doorlopen, ergo ik ken het Zelf.

Dus mijn vraag was wat denk je er zelf van om de weg van de mantra nog te gaan wanneer het Zelf al reeds gekend is. Nou is dat niet de weg waarlangs het vlgs jou mogelijk is het Zelf te kennen (reductie en elimiminatie) maar dat doet er even niet toe.

Ik neem aan dat je er vertrouwd mee bent dat het Zelf slechts eenmaal gekend hoeft te worden en niet bij herhaling.

Dus het voorstel van 'dunnetjes overdoen' was scherts en behoeft niet je bevestiging.

Verder doe je het systeem van Neti-Neti af als maar een hulpmiddel, maar dat is advaita ook en jouw mantra eveneens. Daar gaat het dan ook niet over, na gedane zaken kun je alles, eliminatie, advaita en meditatie, dan wel mantra's zingen aan de wilgen hangen.

Het Zelf is niet te realiseren door middel van welke methode dan ook, maar zoals Osho al zei het brengt je tot aan de deur en al die leraren die leerlingen om zich heen verzamelden deden dat niet voor de kat z'n k*t maar om iemand te begeleiden en tot aan de deur te brengen. Met proces bedoelde ik werkwijze en kan, in mijn optiek, wel degelijk succesvol zijn maar als het zover is niet langer meer voor een als zichzelf ervarende entiteit.

Daarin zit de betekenis dat je jezelf niet kunt realiseren.

Ik begrijp hetgeen je zegt en aanbeveelt niettemin volkomen en heb niet het idee dat ik met jou op een verschillende golflengte zit, omgekeerd kan ik dat niet beoordelen maar als jij dat meent is dat prima. Het verschil zie ik in de kans het ZELF te realiseren.

Je zei ook ooit dat het aantal ZELF gerealiseerden op een hand is te tellen om aan te geven hoe minimaal die kans is, we zullen het aantal nooit kennen maar ik denk dat het aantal aanzienlijk groter is dan je denkt.

Maar goed dit is ook weer zo'n omzwervende beweging die niets van doen heeft met gedegen zelfonderzoek en waaraan ik de voorkeur geeft dat men zich bezig houdt. Maar wanneer het begint aan te slaan blijkt soms dat er twijfel begint te bestaan omtrent mijn persoon en dan waag ik me maar weer eens aan een uitleg, die vervolgens steevast in de egosfeer wordt getrokken en dat schiet het beoogde doel, wat mij betreft totaal voorbij.
Goedemorgen Rennie,

Ik heb een vraag. Ik zit nu op een I pad te werken en weet niet hoe ik hiermee moet knippen en plakken en zo. Dit gezegd hebbende, mijn vraag heeft betrekking op jouw opmerking na gedane zaken alles aan de wilgen te kunnen hangen. Daar zit voor mij iets dubbels in. Enerzijds klopt dat voor mij, maar aan de andere kant ook niet. Ik blijf daar een beetje op hangen. Kun jij, of anderen, mij wellicht hieromtrent helpen e.e.a. Te verhelderen?
Oud 3 juni 2014, 10:47   #30
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Goedemorgen Rennie,

Ik heb een vraag. Ik zit nu op een I pad te werken en weet niet hoe ik hiermee moet knippen en plakken en zo. Dit gezegd hebbende, mijn vraag heeft betrekking op jouw opmerking na gedane zaken alles aan de wilgen te kunnen hangen. Daar zit voor mij iets dubbels in. Enerzijds klopt dat voor mij, maar aan de andere kant ook niet. Ik blijf daar een beetje op hangen. Kun jij, of anderen, mij wellicht hieromtrent helpen e.e.a. Te verhelderen?
Citaat:
Verder doe je het systeem van Neti-Neti af als maar een hulpmiddel, maar dat is advaita ook en jouw mantra eveneens. Daar gaat het dan ook niet over, na gedane zaken kun je alles, eliminatie, advaita en meditatie, dan wel mantra's zingen aan de wilgen hangen.
Je bedoeld deze quote, die kun je gewoon quoten en wat niet bruikbaar is voor je vraag deleten. Daarvoor hoef je niet te knippen en te plakken.

Alles op weg naar realisatie is een methode en wanneer je aangekomen bent op de bestemming kun je je weer van alles ontdoen. Hetzelfde als op school als je het eindexamen hebt gedaan smijt je alle boeken weg. Ze hebben hun werk gedaan.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon