Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 juni 2014, 17:00   #11
tandem
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat een onzin.

Wanneer je geen onderzoek gedaan hebt naar de aard van ego hoe zou je dan w?l bekend kunnen zijn met de capriolen ervan. Iemand die dat onderzoek gedaan heeft kan jou vanwege je gemis met de bekendheid ervan op de manifestaties van ego wijzen.

Je metafoor mist iedere grondslag.
Zo zie je maar hoe snel je het ego om de tuin kan leiden, het werkt altijd.
tandem is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2014, 17:18   #12
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat dan?
Grapjas! Nog altijd niet door dat wat je bent niet onder woorden te brengen is?
Het stellen van onbeantwoordbare vragen is een truuk van zogenaamde spirituele leraars om hun winkel draaiend te houden.
Wie voor zichzelf de grenzen van zijn geest gezien heeft houdt zich met dat soort zever niet meer bezig.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2014, 17:33   #13
tandem
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Grapjas! Nog altijd niet door dat wat je bent niet onder woorden te brengen is? Het stellen van onbeantwoordbare vragen is een truuk van zogenaamde spirituele leraars om hun winkel draaiend te houden. Wie voor zichzelf de grenzen van zijn geest gezien heeft houdt zich met dat soort zever niet meer bezig.
Met wat dan wel? Wellicht is deze vraag elders te beantwoorden aangezien de winkel hier moet blijven draaien?
Oud 21 juni 2014, 18:17   #14
tandem
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat een onzin.

Wanneer je geen onderzoek gedaan hebt naar de aard van ego hoe zou je dan w?l bekend kunnen zijn met de capriolen ervan. Iemand die dat onderzoek gedaan heeft kan jou vanwege je gemis met de bekendheid ervan op de manifestaties van ego wijzen.

Je metafoor mist iedere grondslag.
Zelfonderzoek is dan het terug 'opdiepen' van de essentie waarin alles verschijnt als een manifestatie daarvan, heel eenvoudig en ook zonder mysterie verkrijgbaar.

Citaat:
Een cognitie betekent het vermogen om iets te leren (cognitief: verstandelijk) of te begrijpen. Het is afgeleid van het Latijnse cognoscere, dat weten of (leren) kennen betekent. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een representatie (symbool of begrip), zoals het begrip 'bal' of het begrip 'rollen' of een mentale voorstelling van een landschap. Deze representaties zijn in het geheugen opgeslagen, en kunnen bepaalde transformaties ondergaan, bijvoorbeeld als men iets uit het geheugen wil 'opdiepen', of een bepaalde actie wil ondernemen. Naast geheugenprocessen zijn taal en denken voorbeelden van cognitieve processen waarbij gebruik wordt gemaakt van mentale representaties.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitief_proces
Oud 21 juni 2014, 19:41   #15
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat dan?
Dat zeg ik niet, want dan weet jij het ook. En dan is de hele mystiek weg.
Probeer het je maar te her-inneren als je tot in-keer komt. Wie weet her-ken je het dan ...

Mara's Grapjas past wel vermoed ik zo ;)
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2014, 19:50   #16
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
De redenering die je hier volgt, Sterre is een eindeloze lus van verwarring.
Dat klopt Looro en dat is precies wat gedachten dus doen: verwarren tot aan de rand van de waanzin. En dan vind je wat je bent......

Citaat:
Hebben en zijn staan niet in een verband om zekerheid en waarheid te onderscheiden. Van alles wat je kan noemen kan je het zijn niet hebben en van alles wat je hebt ben je niet het zijnde.
Dat wat jij en ik zijn is tegelijk middel en doel. Dat wat jij en ik hebben is de wereld waarin wij verschijnen.
Wij herkennen zekerheid en waarheid in datgene waarin wij verschijnen (de wereld, de werkelijkheid van de feiten).
Looro
Er bestaat geen zekerheid voor mij Looro, behalve het innerlijk (ge)weten. En al levende tijdens mijn menselijke-staat-van-zijn ervaren, genieten en leren loslaten.
Oud 21 juni 2014, 20:09   #17
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wanneer een absolute waarheid een waarheid is die volkomen als zichzelf bestaat en niet steunt op iets soortgelijks, dan is ervaring geen goede graadmeter om dit absolute vast te stellen. Mensen delen soortgelijke ervaringen en die zijn verre van absoluut.
Kan, maar hoeft niet per definitie. Dat is imo dan eerder een niet zeker weten en hoeft dan niet waar of onwaar te zijn.

Citaat:
Je vraag zou beter klinken als 'is de waarheid die Renoir uitdrukt dezelfde waarheid als die de gehele mensheid uitdrukt?'.
Om zich tot het absolute te verheffen verdwijnt het soortgelijke (Renoir en de mensheid).
Misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld, sorry. Het is soms lastig om logisch onder woorden te brengen wat ik voel.
Het absolute is imho niet direct iets wat verheven is, want het is overal. Zo binnen, zo buiten, zo boven, zo beneden, het laat zich alleen niet in woorden vangen. Daarom zijn imho persoonlijke ervaringen ook nooit met omschrijvingen te verklaren of om te zeteen in iets als "abolute waarheid". Het zijn persoonlijk waargenomen waarheden, die een ander kan geloven. Of niet.

Citaat:
De vraag is of dit soort redenering de werkelijkheid is. Het verdwijnen van het soortgelijke wordt geregeld door leven en dood.
Als ik je goed heb begrepen/ge?nterpreteerd deel ik dit met je.

Citaat:
Het is nog nooit goed afgelopen als een mens zich daarin moeit en de grenzen daarvan probeert te verleggen of het gelijk aan ??n kant probeert te leggen.
Looro
Dit ben ik slechts ten dele met je eens, maar ligt complex en is afhankelijk van de beleving van ethiek. In feite is de mens continue bezig met zich moeien met leven en dood, en dat kan soms goed en soms niet goed lijken, maar is afhankelijk vanuit welke perceptie dit wordt bezien.

Het gelijk aan ??n kant leggen leidt over het algemeen tot strijd (is de eerste gedachte die bij mij opkomt).
Oud 21 juni 2014, 20:16   #18
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Renoir, jouw postings kom ik later nog op terug. Gelezen, maar geen tijd om te reageren. Waarbij ik me eigenlijk ook afvraag of het zinvol is om te reageren, en of het uberhaupt jouw belangstelling wel heeft. Gezien het "cognitieve miser principle" wat ik bespeur.....

Nu in ieder geval andere bezigheden die roepen.

Ik wens een ieder een fijn weekend :)
Oud 21 juni 2014, 23:14   #19
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Renoir, jouw postings kom ik later nog op terug. Gelezen, maar geen tijd om te reageren. Waarbij ik me eigenlijk ook afvraag of het zinvol is om te reageren, en of het uberhaupt jouw belangstelling wel heeft. Gezien het "cognitieve miser principle" wat ik bespeur.....
Ik hoef geen afstemming, laat het gerust zitten.

Citaat:
The essence of being a Cognitive Miser is based on the hypothesis that because people do not like to exert mental effort, they do as little as posible.
Wat fijn voor je dat je het 'een plaatsje hebt kunnen geven', echter ik ben een geboren denker, alleen hou ik niet van het voortborduren op de meest baarlijke nonsens.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2014, 23:36   #20
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Wie voor zichzelf de grenzen van zijn geest gezien heeft houdt zich met dat soort zever niet meer bezig.
Precies.

Maar er zijn slechts weinig die de grenzen van hun geest gezien hebben en zo'n vraag zou dus wel eens een aansporing kunnen zijn om deze eindelijk eens te gaan verkennen. Echter even verder zie je dat het object van die aansporing (namens haar dank ik u voor deze redding) aansluiting bij je heeft kunnen vinden en dus allesbehalve meer voornemens is zich met deze vraag bezig te houden. Hetgeen jammer genoemd mag worden.

Citaat:
Het stellen van onbeantwoordbare vragen is een truuk van zogenaamde spirituele leraars om hun winkel draaiend te houden.
Echter het gebruik van de paradox, de onmogelijkheid een antwoord te vinden op een prangende vraag, komt uit India om de onverzadigbare geest aan het eind van z'n vermogen te brengen zodat ie vanwege zijn onvermogen eindelijk stilvalt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon