Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 juni 2014, 23:56   #21
tandem
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Precies. Maar er zijn slechts weinig die de grenzen van hun geest gezien hebben en zo'n vraag zou dus wel eens een aansporing kunnen zijn om deze eindelijk eens te gaan verkennen. Echter even verder zie je dat het object van die aansporing (namens haar dank ik u voor deze redding) aansluiting bij je heeft kunnen vinden en dus allesbehalve meer voornemens is zich met deze vraag bezig te houden. Hetgeen jammer genoemd mag worden. Echter het gebruik van de paradox, de onmogelijkheid een antwoord te vinden op een prangende vraag, komt uit India om de onverzadigbare geest aan het eind van z'n vermogen te brengen zodat ie vanwege zijn onvermogen eindelijk stilvalt.
Het is even geduld hebben, geen heropleving mogelijk.
tandem is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2014, 10:37   #22
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Precies. Maar er zijn slechts weinig die de grenzen van hun geest gezien hebben en zo'n vraag zou dus wel eens een aansporing kunnen zijn om deze eindelijk eens te gaan verkennen.
Alle mensen maken soortgelijke ervaringen mee en beschikken in voldoende mate om het geestelijke naar waarde te schatten en in zijn volkomen samenhang te zien.
Het zijn de stereotypen en vooroordelen die wij elkaar aandoen waardoor de geest neergehaald wordt. Aansporingen om deze vooroordelen voor waarheid te laten doorgaan zijn doorzichtig en tegelijk kortzichtig.
Het echte zien van de feiten maakt de geest open.
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2014, 11:28   #23
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Ik weet wat "ik" IS.... en wat "jij" IS...
Jij ook al, Sterre?

Zij hier op het forum ook nog niet-zelfvernoemde-gerealiseerden aanwezig? Mensen die niet denken alles al te weten en niets meer te leren hebben?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2014, 11:35   #24
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld, sorry. Het is soms lastig om logisch onder woorden te brengen wat ik voel.
Het absolute is imho niet direct iets wat verheven is, want het is overal. Zo binnen, zo buiten, zo boven, zo beneden, het laat zich alleen niet in woorden vangen. Daarom zijn imho persoonlijke ervaringen ook nooit met omschrijvingen te verklaren of om te zetten in iets als "absolute waarheid". Het zijn persoonlijk waargenomen waarheden, die een ander kan geloven. Of niet.
De uitspraak waarnaar je verwijst 'zo boven, zo beneden' komt uit een specifieke omgeving van leren en kennis. Om deze uitspraak te plaatsen moet het mens- en wereldbeeld gekend zijn en dat is niet zo omdat deze hermetische kennis altijd in besloten groep is doorgegeven.
Voor het tot deze kreten komt is daar de mens in de wereld. Het is niet zijn wereld want de wereld was al bezig voor hij er was. De wereld is van alle mensen onze wereld.
Voor mij is dit belangrijk omdat wij door de persoon en de identiteit deze wereld delen en tegelijk ook beleven.

De natuur van deze relatie houdt in dat wij redelijke wezens zijn met geestelijke vermogens. Wij zijn in staat een wereld en onszelf te organiseren door rechten en plichten.
Met hetzelfde verstand zijn wij ook in staat de wereld en onszelf inzichtelijk te maken en een ordening daarin vast te stellen.
Het is in de ordening dat het absolute een rol speelt en de soortgelijke ervaringen overstijgt in het hogere en het lagere.
Het absolute is een voorstelling, een intellectuele constructie om de wereld en zichzelf inzichtelijk te maken.
Met het inzicht (denken, weten, zien) dat wordt teruggekoppeld naar de ervaringswereld ontstaat een dynamiek van verandering.
Zelfonderzoek als het wegstrepen van de persoon en de ervaringswereld berust op een intellectuele constructie waarbij de dynamiek van verandering verstoord is en het bekomen inzicht niet langer dienstig is aan de ordening die elke mens kan vaststellen en goed is voor de mens en de wereld.
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2014, 11:37   #25
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha
Jij ook al, Sterre?

Zij hier op het forum ook nog niet-zelfvernoemde-gerealiseerden aanwezig? Mensen die niet denken alles al te weten en niets meer te leren hebben?
Hahaha... Dat oog van jou: "God ziet u! Hier vloekt men niet!"
I'm Learning all the time baby!

Wijziging aangebracht door Mara op 22 juni 2014 om 14:36.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2014, 13:58   #26
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Hahaha... Dat oog van jou: "God ziet u! Hier vloekt men niet!"
I'm Learning all the time baby!
En de aanleiding tot deze uitspatting is?

Het zou handig zijn als u van de mogelijkheid van quoten gebruik zou maken dan heb ik een indicatie waarop uw antwoord betrekking heeft.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2014, 14:02   #27
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Alle mensen maken soortgelijke ervaringen mee en beschikken in voldoende mate om het geestelijke naar waarde te schatten en in zijn volkomen samenhang te zien.
Het zijn de stereotypen en vooroordelen die wij elkaar aandoen waardoor de geest neergehaald wordt. Aansporingen om deze vooroordelen voor waarheid te laten doorgaan zijn doorzichtig en tegelijk kortzichtig.
Het echte zien van de feiten maakt de geest open.
Looro
Ik kan niet voor 'alle mensen' spreken, mijn ervaring echter is dat velen qua denken aan de oppervlakte blijven en hun potentieel niet benutten. Ik heb het gewoon niet zo op de vermogens van de geest die zwaar overschat worden, maar aangezien we daar kennelijk nogal belang aan toekennen, zullen we het ding moeten gebruiken om het van binnenuit aan te pakken en het op zijn werkelijke kracht op de proef stellen.

Hoe vaststaand zijn feiten voor u? Hoe vaak veranderen die?

Waar ziet u aansporingen vooroordelen voor waarheid te laten doorgaan?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2014, 14:11   #28
tandem
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Jij ook al, Sterre? Zij hier op het forum ook nog niet-zelfvernoemde-gerealiseerden aanwezig? Mensen die niet denken alles al te weten en niets meer te leren hebben?
Ik vrees ervoor, eenmaal het nietsvirus heeft toegeslagen is er niets meer dat te leren valt, een marketingstrategie zoals een andere.
Oud 22 juni 2014, 14:38   #29
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Degas...pardon...Renoir
En de aanleiding tot deze uitspatting is?

Het zou handig zijn als u van de mogelijkheid van quoten gebruik zou maken dan heb ik een indicatie waarop uw antwoord betrekking heeft.
U spreekt... wij gehoorzamen: ik dacht dat het duidelijk was. Niet gezien dat Looro me voor was. Zie boven.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2014, 14:40   #30
tandem
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
U spreekt... wij gehoorzamen: ik dacht dat het duidelijk was. Niet gezien dat Looro me voor was. Zie boven.
Boven je bericht staat niets, hoe bedoel je? Of heb jij andere settings misschien?
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon