Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 juli 2014, 08:57   #11
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
Ik dacht hier op een ernstig forum zijn.
Er zijn hier maar een paar ernstige forum leden maar die worden niet ernstig genomen door Gargamel.

Citaat:
Een echte ernstige lijkt een forum lid genaamd Renoir te zijn..
Als je zo schrijft zal Gargamel - want dat zijn ??n en dezelfde - je graag mogen, ook al ben je een smurf.
Op dit forum heb je twee keuze's: of wel praat je als een papagaai Gargamel / Renoir achterna vanuit zijn kooi - het zijn maar twee woorden, dus niet moeilijk - ofwel sluit je je aan bij de normaal ernstigen zoals Mara, ik, Tandem en Maria lijkt me ook wel daarbij te horen.

Maar Mara en Tandem zijn hier al veel langer, die weten wel meer wie je kan vertrouwen of wie een handlanger, naprater van Gargamel is.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2014, 08:59   #12
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Welkom WS, als je maar niet waarheidsmurw (!) geraakt, want Renoir kan ook zeer gevat zijn.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2014, 09:00   #13
moi
Voormalig lid

Standaard

Goh Rennie wat ben je toch doorzichtig.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2014, 09:22   #14
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

'Waarheidsvinding' is een goede term.
Alleen wat er altijd is kan altijd gevonden worden! Al de rest komt en gaat (zoals forumleden).
Maar wat is 'Waarheid'?
Wat absoluut waar is... waar niet aan te tornen valt.
Het heeft geen enkele zin daar over te speculeren of er bang voor te zijn.
De geest kan de waarheid niet bevatten. Hij kan slechts aanvaarden dat die er is zoals ze is.
Als je dit aanvaardt doe je paradoxaal genoeg geen poging meer om de Waarheid te vinden.
Wat nodig is om met vreugde te leven is een alertheid om neen te kunnen zeggen tegen elke negatieve gedachte, gebaseerd op angst, weerstand en begeerte.
Het zijn die gedachten die de innerlijke vrede, die er altijd is, verstoren.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2014, 09:29   #15
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Goh Rennie wat ben je toch doorzichtig.
Deze bovenstaande quote, was wel op het geposte bericht nr. 666 toe(ge)vallen, hoe is/was het mogelijk. tje?

Geintje hoor Renoir, ik hou toch wel van je. Of je wil of niet.
Oud 7 juli 2014, 09:33   #16
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Deze bovenstaande quote, was wel op het geposte bericht nr. 666 toe(ge)vallen, hoe is/was het mogelijk. tje?

Geintje hoor Renoir, ik hou toch wel van je. Of je wil of niet.
Wat is de betekenis van 666.
Ben je bijgelovig?

Ik ben ook dol op jou Moi.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2014, 09:36   #17
moi
Voormalig lid

Standaard

O,o ik ben zoooooo bijgelovig, wil jij niet weten.
Kheb het dan ook onderzocht.
Pff Renoir ik zit nu echt te dollen hoor, zal wel zo'n bui zijn.

Nu weer serieus terug naar het toppic.
Oud 7 juli 2014, 09:44   #18
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Halo, ik ben nieuw hier op het forum, dit is mijn eerste post.
Ik ben op zoek naar mezelf. de vraag 'wie ben ik' zit me hoog, maar ik vind er geen antwoord op.
Hoe kan ik het juiste antwoord vinden?

@Mara: voortgaande op wat jij schrijft ben ik nog ver van het vinden af, want ik ben ??n brok onrust geworden, lig in strijd met mezelf en anderen rond mij. Niemand begrijpt mij nog. Ik ben een outsider geworden.

@Puppetji: jouw forumnaam vind ik wel grappig gevonden!
In de uitspraak van de dichter die je citeerd herken ik me wel zeer sterk.
Waar ik vroeger me van niets bewust was, me niet bemoeide met andere mensen doe ik nu niets anders, vooral wat filosofie betreft. Maar niemand is er in ge?nteresseerd in mijn omgeving.
Ze weten allemaal al wie ze zijn zeggen ze.
Ik hoop op dit forum wat inzich te krijgen, want ik begrijp dat niet.
Zoals het kopje al aangeeft is het hier de bedoeling om aan waarheidvinding te doen. Sinds maart is de domeinnaam ook Waarheidvinding.nl. Het draait dus allemaal op het uitzoeken of je gedachten wel kloppen en dat gaat zo ver dat de vraag 'wie ik ben' vervaagt en overgaat in de vraag 'wat ik ben'. Dat onderzoek noem ik gedegen zelfkennisonderzoek.

Het verlangen te weten te komen 'wat je bent' zit namelijk diep in iedere mens verscholen en die vertaalt zich naar de vraag 'wie ik ben' maar inhoud is niet dat waarnaar je op zoek bent. Voor die mensen die willen weten 'wat' ze zijn is dit forum opgericht en het forum is bedoeld om degenen die daar mee bezig zijn te ondersteunen.

Helaas hebben we hier te veel mensen die genoegen beleven aan 'wie' ze zijn en die kakelen tegen de bedoeling van dit forum in over zichzelf als verschijnsel en raken daar niet over uitgepraat. Als kenmerk van ego vraagt dat onderzoek naar de aard van ego. Door al die egoactiviteiten is de wereld een plaats geworden waar velen zich niet meer thuis voelen.
Oud 7 juli 2014, 09:50   #19
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
O,o ik ben zoooooo bijgelovig, wil jij niet weten.
Kheb het dan ook onderzocht.
Pff Renoir ik zit nu echt te dollen hoor, zal wel zo'n bui zijn.

Nu weer serieus terug naar het toppic.
Oh dat mag best effe tussen door hoor Moi, maar betekend 666 iets dan?
Oud 7 juli 2014, 09:52   #20
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Er zijn hier maar een paar ernstige forum leden maar die worden niet ernstig genomen door Gargamel.

Als je zo schrijft zal Gargamel - want dat zijn ??n en dezelfde - je graag mogen, ook al ben je een smurf.
Op dit forum heb je twee keuze's: of wel praat je als een papagaai Gargamel / Renoir achterna vanuit zijn kooi - het zijn maar twee woorden, dus niet moeilijk - ofwel sluit je je aan bij de normaal ernstigen zoals Mara, ik, Tandem en Maria lijkt me ook wel daarbij te horen.

Maar Mara en Tandem zijn hier al veel langer, die weten wel meer wie je kan vertrouwen of wie een handlanger, naprater van Gargamel is.
Dit zijn allemaal egoactiviteiten, het zoeken naar steun in elkaar. Wees hier moedig en zie onder ogen waar je in je verlangen gehoord te worden mee bezig bent.

Je kunt alleen op je zelf vertrouwen daarom moet je op zoek naar de belangen die mensen hebben om jou in te palmen en moeite doen jou bij hun clubje te betrekken, of zoals jij zelf nu zelf doet er een te vormen. Dat zijn de verkeerde wegen. Als je aan waarheidvinding doet dan leer je jezelf en deze trucjes doorkrijgen en ben je niet meer bevattelijk voor die van anderen. Je leert dan op je eigen benen te staan en waarheid te herkennen.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon