Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 november 2015, 11:56   #21
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Wat een mooie kernvraag, dit zou idd. beantwoordt 'moeten' worden om de kloof tussen beiden Niemand/Iemand, wie/ wat zijn, te laten samensmelten.Wat een mooie kernvraag, dit zou idd. beantwoordt 'moeten' worden om de kloof tussen beiden Niemand/Iemand, wie/ wat zijn, te laten samensmelten.
Er is helemaal geen sprake van een kloof, je bent niet iemand maar geloofd een iemand te zijn. Leg gewoon je geloof af en je bent er. Dat is al zo vaak gezegd en moet iedere keer weer opnieuw gezegd worden, laat het gewoon goed tot je doordringen of doe zelfonderzoek en ontdek het Zelf.

Gedachten uitwisselen heeft mijn belangstelling niet maar als je zo aandringt. Dat het interessant is was gekscherend. Wat hier staat is in de hypothese en daaruit volgende logica en gaat uit van de standaard gemaakte fout aan te nemen dat je niemand bent. Dat je niet iemand bent moet dus eerst je realiteit zijn. Ook de andere 'ik' bestaat niet en dat is evenmin die andere zijn realiteit. Omdat dat nog niet ontdekt is leven we samen, de ander en ik deze illusie, het geloof iemand (maar geloof niet iemand te zijn is nog steeds hetzelfde, te weten geloof) te zijn.

In de zin 'Je zou dan enkel jezelf helpen aangezien je niemand bent, niemand helpt dus iemand om zichzelf als niemand te hervinden. Waarom zou je anders deze illusie geschapen hebben?' is, als je niemand bent, dus ook geen hulp nodig. De hulp waar ik op doelde met 'dat aardig zijn niemand helpt' is omdat het aardig zijn rekening houdt met de wensen van ego (daarmee het geloof iemand te zijn) aardig gevonden te worden (helpt in stand te houden) en de hulp aan die iemand (of die nou van iemand of niemand afkomstig is doet niet ter zake) is zicht te krijgen hoe absurd egoverlangens (en niet zelden eisen, zoals respect) zijn. Waar het om ging is niet niemand die bezig is iemand te helpen zich als niemand te hervinden, het gaat nog steeds om zelfonderzoek en dat doe je zelf en waar dat weerstand ontmoet hulp te bieden aan te tonen dat het ego betreft dat in de weg zit.
Oud 9 november 2015, 12:20   #22
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Er is helemaal geen sprake van een kloof, je bent niet iemand maar geloofd een iemand te zijn. Leg gewoon je geloof af en je bent er. Dat is al zo vaak gezegd en moet iedere keer weer opnieuw gezegd worden, laat het gewoon goed tot je doordringen of doe zelfonderzoek en ontdek het Zelf.

Gedachten uitwisselen heeft mijn belangstelling niet maar als je zo aandringt. Dat het interessant is was gekscherend. Wat hier staat is in de hypothese en daaruit volgende logica en gaat uit van de standaard gemaakte fout aan te nemen dat je niemand bent. Dat je niet iemand bent moet dus eerst je realiteit zijn. Ook de andere 'ik' bestaat niet en dat is evenmin die andere zijn realiteit. Omdat dat nog niet ontdekt is leven we samen, de ander en ik deze illusie, het geloof iemand (maar geloof niet iemand te zijn is nog steeds hetzelfde, te weten geloof) te zijn.

In de zin 'Je zou dan enkel jezelf helpen aangezien je niemand bent, niemand helpt dus iemand om zichzelf als niemand te hervinden. Waarom zou je anders deze illusie geschapen hebben?' is, als je niemand bent, dus ook geen hulp nodig. De hulp waar ik op doelde met 'dat aardig zijn niemand helpt' is omdat het aardig zijn rekening houdt met de wensen van ego (daarmee het geloof iemand te zijn) aardig gevonden te worden (helpt in stand te houden) en de hulp aan die iemand (of die nou van iemand of niemand afkomstig is doet niet ter zake) is zicht te krijgen hoe absurd egoverlangens (en niet zelden eisen, zoals respect) zijn. Waar het om ging is niet niemand die bezig is iemand te helpen zich als niemand te hervinden, het gaat nog steeds om zelfonderzoek en dat doe je zelf en waar dat weerstand ontmoet hulp te bieden aan te tonen dat het ego betreft dat in de weg zit.
Ergo, er is niemand die aan zelfonderzoek doet.
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 9 november 2015, 12:25   #23
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door agorist Bekijk bericht
Ergo, er is niemand die aan zelfonderzoek doet.
Ik kan die conclusie niet uit het verhaal trekken maar spreek liever voor je zelf. Doe jij het? Ik ben bekend met de wijze waarop jij uitspraken van hier elders op fora of je eigen gebruikt en gevoel niet zo de lust om jou en je lezerspubliek in je verkeerde veronderstellingen te sterken. Wat je schrijft is een verbastering van 'De niet iemand heeft geen zelfonderzoek nodig' en kun je zo niet stellen.
Oud 9 november 2015, 12:50   #24
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Ik kan die conclusie niet uit het verhaal trekken maar spreek liever voor je zelf. Doe jij het? Ik ben bekend met de wijze waarop jij uitspraken van hier elders op fora of je eigen gebruikt en gevoel niet zo de lust om jou en je lezerspubliek in je verkeerde veronderstellingen te sterken. Wat je schrijft is een verbastering van 'De niet iemand heeft geen zelfonderzoek nodig' en kun je zo niet stellen.
Niemand speelt een spelletje met zichzelf, wie of wat zou je dan kunnen versterken, of ook niet?
Oud 9 november 2015, 13:02   #25
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Niemand speelt een spelletje met zichzelf, wie of wat zou je dan kunnen versterken, of ook niet?
Dit is het bekende woordspelletje van je met mij, ik zie mijn vergissing in om op je te reageren.
Oud 9 november 2015, 13:46   #26
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Dit is het bekende woordspelletje van je met mij, ik zie mijn vergissing in om op je te reageren.
Het angstige ego manifesteert zich
Oud 9 november 2015, 15:51   #27
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Wat een mooie kernvraag, dit zou idd. beantwoordt 'moeten' worden om de kloof tussen beiden Niemand/Iemand, wie/ wat zijn, te laten samensmelten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Hoe subtiel woorden gekozen moeten worden om geen verwarring te vormen.

Had erbij moeten zetten voor 'hen' die nog een kloof zien en zoekende/in verwarring zijn van het totaal. Behoeft zo'n vraag een antwoordt.

En herhalingen waarover je het hebt is voor velen die nog zoekende zijn nieuw en behoeft direct een antwoordt i.p.v het doorspitten van het gehele forum.
Dat doorspitten maakt dat directheid van de vraag substantieel en niet meer inzichtelijk maakt.

Vanuit ego gaat het eerst richting ongedefinieerd Bewustzijn en niet vanuit ongedefinieerd Bewustzijn naar bewustzijn, dat eerst herkennen is een pre voordat je aan zelfkennis begint.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 9 november 2015, 20:43   #28
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Het angstige ego manifesteert zich
Je (ik) kon er op wachten, stereotiepe reactie, wat mij betreft gaan we dit stoppen.
Oud 9 november 2015, 21:00   #29
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Je (ik) kon er op wachten, stereotiepe reactie, wat mij betreft gaan we dit stoppen.
Is het ego geen angstig iets waardoor het zich wil vasthouden aan het duale, zelfs de vereenzelviging met niets behoort daartoe. Dit heeft toch niets met dit forum te maken?
Oud 9 november 2015, 21:08   #30
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Is het ego geen angstig iets waardoor het zich wil vasthouden aan het duale, zelfs de vereenzelviging met niets behoort daartoe. Dit heeft toch niets met dit forum te maken?
Agorist je hebt een eigenaardige manier van reageren, je reacties zijn een vervolg op jouw eigen gedachten en sluiten niet aan op de reacties die je krijgt van anderen, er is geen wisselwerking.

Eerlijk gezegd heb ik genoeg van die zo zo bekend stereotype frustrerend aflopende dialogen met jou maar ook van jou met anderen op fora en dus ga ik ook Sancho verplaatsen naar leden met een schrijfbeperking waar je wordt verenigd met je alterego Juul.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon