Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 januari 2015, 13:17   #1
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard Zelfkennis voor dummies.

De startende onderzoeker die lectuur leest over zelfkennis, die krijgt de indruk dat het erg hoogdravend en verheven is. Veel moeilijk taalgebruik en zo.
Daarom maar eens een thread gestart om dat te ontkrachten. Zelfkennis is in de aard namelijk helemaal niet moeilijk en ingewikkeld. Het draait namelijk volledig om de 'wie ben ik?' vraag.

Wel moet ik de startende onderzoeker iets nadrukkelijk zeggen. Als starter is er altijd het 'zien vanuit een ik'. Veel van wat er in de lectuur geschreven staat en ook soms op dit forum is van een ander 'zien'. Het 'zien vanuit niet-ik'.
In het begin is er gewoon niks anders dan 'zien vanuit een ik'. Dat houdt dus in dat je eigen 'zien' beperkt is.

Vergelijk het met een berg. Als je beneden staat dan zie je niks. Pas op de top heb je volledig overzicht. Dus zolang je alles niet doorziet dien je het besef te hebben dat je beeld niet compleet is. Daarom is zelfkennis ook geen kennis zoals we dat uit andere richtingen kennen, maar is zelfkennis een proces. Je zult de weg naar boven zelf dienen af te leggen.

Hier maken veel mensen een cruciale fout. Zij nemen kennis van anderen aan, onderzoeken dit niet, maar installeren dit als een concept in hun hoofd. Dat is hetzelfde als je door een lift naar boven aan de top van de berg laten brengen. Je hebt wel het uitzicht, maar de essentie zal je helaas nooit duidelijk worden.

Ik moet je dus als startende onderzoeker op het hart drukken je niet te focussen op mooipraters. Zelfkennis kan alleen, nadrukkelijk alleen tot stand komen indien zelf verworven. Aangenomen kennis is een doodlopende weg, waar we helaas te veel voorbeelden van zien in de spirituele wereld.

En dan is er nog iets, beste startende onderzoeker. Jij als ik-mens kent je zelf vrije wil toe. En men zal je vertellen dat de vrije wil niet bestaat. Geloof hen niet!*) Voor de ik-mens bestaat vrije wil wel degelijk en is zelfs essentieel in het proces van zelfkennis. Vrije wil is namelijk de schepper van het ik. Zoek die vrije wil op. Die vrije wil geeft namelijk weerstand. De weg tot zelfkennis verloopt namelijk via het negeren van de vrije wil. Je zult moeten leren die vrije wil te negeren om tot waarlijke zelfkennis te komen. Dus als je al bij voorbaat de vrije wil tot niet-bestaand verklaart, dan mis je de point. Dan zal je zomaar wat doen. Heus, dit onderdeel is enorm essentieel.

Verder, beste startende onderzoeker, wil ik je nog verzekeren dat zelfkennis geen kwestie is van een hoog IQ. Dat lijkt misschien zo door het taalgebruik, maar een gemiddeld IQ is ruim voldoende.

*)Voor de beginnende onderzoeker: vrije wil bestaat idd niet. Maar voor jouw 'ik-zien' bestaat hij wel. Dus degenen die beweren dat vrije wil niet bestaat, die praten vanuit een ander 'zien'. Laat hen kletsen! Ten eerste al omdat velen napraters zijn en ten tweede omdat het essentieel is dat JIJ de vrije wil onderzoekt. Je kan niet iets onderzoeken waarvan je aan neemt dat het niet bestaat. Hou dus het geloof in de vrije wil zo lang mogelijk in stand. Ik kan dat niet genoeg benadrukken. Je zult namelijk zelf die vrije wil dienen te ontmantelen en niet op voorspraak van mij of van een ander.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2015, 15:58   #2
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Aha, het is zover, het evangelie van Theodokus krijgt vorm!
Mag ik weerwoord geven of is het niet gepast tegen de afgezant van God in te gaan?
Ik doe het toch maar, het is hier een discussie forum voor iets.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
De startende onderzoeker die lectuur leest over zelfkennis, die krijgt de indruk dat het erg hoogdravend en verheven is. Veel moeilijk taalgebruik en zo.
Ok, hier gaan we al. Ik zou voor de startende onderzoeker al links naar jouw topics over willen en niet-willen, doen en niet-doen hier al plaatsen. Dan kan hij al uitmaken of jou uitleg al iets voor hem is of niet. Geen moeilijke woorden maar wel moeilijke uiteenzettingen, die euh, nergens tot leiden wat mij betreft. Maar goed, mijn mening dus.

Citaat:
Daarom maar eens een thread gestart om dat te ontkrachten. Zelfkennis is in de aard namelijk helemaal niet moeilijk en ingewikkeld. Het draait namelijk volledig om de 'wie ben ik?' vraag.
Je zet de startende onderzoeker al op het verkeerde been, want verkeerd, het draait hier om de vraag 'wat ben ik'? Kijk er de schoolboeken die je van Renoir / Laurens, de beheerder van dit forum gekregen maar is op na.
De vraag 'wie ben ik' is voor een zelfverbeterings-forum, wat niet de bedoeling van dit forum is, aldus Renoir.

Citaat:
Vergelijk het met een berg. Als je beneden staat dan zie je niks. Pas op de top heb je volledig overzicht.
Zeg met meteen even bij waar jij staat, dat geeft vertrouwen aan de beginnende zoeker dat ze weten dat jij al bovenop de berg staat en hen zal bijstaan in hun onderzoek. Iedereen op dit forum kent jouw goedhartigheid al. De beginnende zoeker nog niet. Die moet terecht, op zijn hoede zijn voor valse profeten.

Citaat:
Ik moet je dus als startende onderzoeker op het hart drukken je niet te focussen op mooipraters. Zelfkennis kan alleen, nadrukkelijk alleen tot stand komen indien zelf verworven.
Dus ze hebben jouw bijstand en meekijken niet nodig. Dat ook al goed om weten voor ze.

Citaat:
En dan is er nog iets, beste startende onderzoeker. Jij als ik-mens kent je zelf vrije wil toe. En men zal je vertellen dat de vrije wil niet bestaat. Geloof hen niet!*)
Als ik even mag, want de startende onderzoeker wil natuurlijk wel meer klokken horen luiden dan alleen de jouw, dus richt ik me tot de startende onderzoeker.

@Beste startende onderzoeker: Theo schreef het al, focus je dus niet op mooipraters. Aan jullie om uit te zoeken tijdens je onderzoek dewelke de mooiprater is en welke niet.
Wat betreft de vrije wil, of niet, onderzoek het zelf en ga niet meteen voort op de mooiprater die jou al meteen op het hart wil drukken dat hij wel bestaat. Lees bijvoorbeeld het boek waaruit onderstaand:

Citaat:
'Hoe vrij is de vrije wil?

Als er werkelijk een vrije wil bestaat,
zouden we dan niet heel tevreden zijn
met het leven dat we tot dusver hebben geleefd?
Als er een serieuze gedrevenheid in je is om te ontdekken wie je werkelijk bent, dan zal vroeg of laat het thema van de vrije wil je aandacht opeisen en de nodige vraagtekens oproepen. Immers, de vrije wil suggereert dat er een iemand, een persoon is die deze vrije wil bezit en deze in de praktijk ten uitvoer kan brengen. Maar als het geloof in het bestaan van die afgescheiden persoon aan het wankelen is gebracht, wie is het dan die deze vrije wil zou kunnen inzetten?

Het geloof in de vrije wil zit diep verankerd in onze cultuur. Eeuwenlang is het door priesters van de kansels gepredikt. Maar in iets geloven betekent niet dat het feitelijk ook zo is. Voor veel mensen vereist het enige moed om het concept van de vrije wil in twijfel te trekken en werkelijk te onderzoeken. De vrije wil staat in onze samenleving op een hoog voetstuk, het is het kroonjuweel van het ego. 'Het ego hecht eraan te geloven dat hij de sturende factor is in zijn leven en claimt de verantwoordelijkheid van alle gedachten, keuzes, beslissingen en het gedrag dat daaruit voortkomt. Het idee dat het een speelbal zou zijn van het lot of een samenspel van allerlei onbewuste krachten kan voor het ego zeer krenkend zijn.'

Uittreksel van: Erik van Zuydam. 'De ontdekking van het Nu'. iBooks.
@Dus beste beginnen onderzoeker: zoek je eigen waarheid.

Citaat:
*)Voor de beginnende onderzoeker: vrije wil bestaat idd niet. Maar voor jouw 'ik-zien' bestaat hij wel. Dus degenen die beweren dat vrije wil niet bestaat, die praten vanuit een ander 'zien'. Laat hen kletsen!
Bestaat de vrije wil nu wel of niet Theo?
Een 'ik-zien' is een concept, dat kunnen we al meedelen. Zo ook 'vrije wil' of 'geen vrije wil'.

Citaat:
Hou dus het geloof in de vrije wil zo lang mogelijk in stand. Ik kan dat niet genoeg benadrukken. Je zult namelijk zelf die vrije wil dienen te ontmantelen en niet op voorspraak van mij of van een ander.
Ik zeg jullie beste beginnende onderzoekers dat vrije wil niet bestaat. Lees erover in het boek van Erik van Zuydam en voor wie de Engelse taal machtig is, lees deze pagina van een wereldberoemd spiritueel leraar over Vrij wil of niet > http://www.advaita.org.uk/discourses...l_balsekar.htm

Citaat:
Het 'ik' is geen gesloten systeem, maar een open systeem dat deel uitmaakt van alles dat bestaat. Het gevoel van een afgescheiden ik dat een vrije wil zou hebben is in je geplaatst door eenheid. Ook daar heb 'je' geen invloed op gehad.
De beginnende onderzoeker bestaat niet, dan kan ook geen vrije wil bestaan. Logica zelve.
Besef dus wel degelijk beginnende zoeker, dat jij niet bestaat. Meer daarover bv. op deze site:
https://sites.google.com/site/jijbestaatniet/home/

@Theo: ik hoop dat je mijn bijdrage kan appreci?ren en de lezer vrij kan laten om meerdere opinies te lezen. We leven tenslotte in een land waar vrije meningsuiting een recht is.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2015, 16:15   #3
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

@Puppetji

Wat ik beoog is om de beginnende zoeker te helpen. Die weet niet beter dan dat zijn zoektocht gaat over wie ben ik. Hem wijzen op wat hij is zinloos, want daar gaat zijn onderzoek nou juist over.

Mijn positie doet er niet toe tov de beginnende zoeker. Hij kan immers geen napraters van wetenden onderscheiden. Hij kan alleen vanuit ik 'zien'.

En vanuit 'ik' gezien bestaat vrije wil gewoon. Het is niet gedienstig om de beginnende onderzoeker zijn geloof in de vrije wil te ontnemen. Hij moet dat zelf opruimen. En dat opruimen doet hij als de vrije wil zich manifesteerd.

Wat jij propageert is een geloof aan nemen dat de vrije wil niet bestaat.
Dan verwissel je slechts het ene geloof voor het andere. Je verwisselt het geloof in vrije wil voor het geloof in geen vrije wil. De beginnende onderzoeker dient er van doordrongen te zijn dat geloof nou juist het probleem is. Dus van geloof wisselen is geen optie.
Oud 10 januari 2015, 16:17   #4
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
@Theo: ik hoop dat je mijn bijdrage kan appreci?ren en de lezer vrij kan laten om meerdere opinies te lezen. We leven tenslotte in een land waar vrije meningsuiting een recht is.
Ja hoor. Ik waardeer je bijdragen. Ik vind jou ook wel een plezant manneke.
En des te meer jij mijn stellingen aan valt, des te beter het is voor de beginnende onderzoeker om zin van onzin te scheiden.
Oud 10 januari 2015, 16:20   #5
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Besef dus wel degelijk beginnende zoeker, dat jij niet bestaat. Meer daarover bv. op deze site:
https://sites.google.com/site/jijbestaatniet/home/
Ik heb niet graag dat je zulke sites ter lezing aanbeveelt. Het eerst wat me bij aanklikken opvalt is 'Copyright Roeland' en dan lees ik het eigenlijk al niet meer want Waarheid kent geen copyright. We hebben hier kennelijk weer te maken met iemand die van zijn waarheid beter probeert te worden. Afgezien daarvan het gaat je niet helpen internet af te struinen en overal fragmentarisch selectief wat te lezen, zoals gezegd moet het gedaan worden.

Citaat:
Dus ik kan zulke bijdragen niet appreci?ren, het gaat er niet over dat we allemaal hetzelfde over 'iets' gaan denken maar dat we onderzoek gaan doen naar of dat 'iets' waar is.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2015, 16:35   #6
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Puppetji
Wat ik beoog is om de beginnende zoeker te helpen. Die weet niet beter dan dat zijn zoektocht gaat over wie ben ik. Hem wijzen op wat hij is zinloos, want daar gaat zijn onderzoek nou juist over.
Je bedoelt dat hij eerst moet beginnen met 'wie ik ben' en daarna moet afdalen in 'wat ik ben'.
Ok, is wat voor te zeggen. Zo pak ik het ook aan met vrije wil versus geen vrije-wil.

Citaat:
Wat jij propageert is een geloof aan nemen dat de vrije wil niet bestaat.
Nee, dat propageer ik niet, want er is noch vrije wil noch lotsbestemming.
Maar dat zeg ik niet in het begin tegen een beginnende onderzoeker.
Eerst probeer ik zijn rotsvast geloof in de vrije wil los te wrikken.
Als hij dan overtuigd is dat er geen vrije wil bestaat dat poneer ik pas dat er noch vrije wil noch lotsbestemming bestaat.

Citaat:
Ja hoor. Ik waardeer je bijdragen. Ik vind jou ook wel een plezant manneke.
En des te meer jij mijn stellingen aan valt, des te beter het is voor de beginnende onderzoeker om zin van onzin te scheiden.
Dan is het goed, hij zal snel inzien dat wat ik zeg zinnig is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb niet graag dat je zulke sites ter lezing aanbeveelt..
Dan zal ik dat niet meer doen. Heb de site trouwens zelf niet gelezen. Was maar een eerste resultaat op mijn snel googlen op "jij bestaat niet".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dus ik kan zulke bijdragen niet appreci?ren, het gaat er niet over dat we allemaal hetzelfde over 'iets' gaan denken maar dat we onderzoek gaan doen naar of dat 'iets' waar is.
Zo is dat, daarvoor zijn we hier, we onderzoeken elke gedachte op waarheidsgehalte.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2015, 17:38   #7
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(etc)
Theo, ik waardeer je poging maar vind dit allemaal van een hoog "de dove leidt de blinde" gehalte.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2015, 17:51   #8
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Theo, ik waardeer je poging maar vind dit allemaal van een hoog "de dove leidt de blinde" gehalte.
Ik meende mij eens te verplaatsen in de beginnende onderzoeker. Waar dient die een aanvang te nemen in het oerwoud van zelfkennis? Het is dus ook niet zo zeer geschreven voor hen die er al jaren mee bezig zijn.

Verder vind ik je opmerking erg opmerkelijk. Want zelfonderzoek is idd van een hoog "de dove leidt de blinde" gehalte. En de beginnende onderzoeker is zowel doof als blind tegelijk? Daarom zal 'wie' je bent ook nooit ontdekken 'wat' je bent, zonder dat zelfde 'wat' je bent.

In zelfonderzoek is 'wat' je bent leidend en 'wie' je bent volgend. Eigenlijk is zelfkennis een samenspel tussen 'wie' je bent en 'wat' je bent. De handicap is dat aan het begin van het zelfonderzoek er alleen 'wie' is. Daarom dient het 'wie' ook als uitgangspunt genomen te worden.
Oud 10 januari 2015, 17:57   #9
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nee, dat propageer ik niet, want er is noch vrije wil noch lotsbestemming.
Maar dat zeg ik niet in het begin tegen een beginnende onderzoeker.
Eerst probeer ik zijn rotsvast geloof in de vrije wil los te wrikken.
Als hij dan overtuigd is dat er geen vrije wil bestaat dat poneer ik pas dat er noch vrije wil noch lotsbestemming bestaat.

De onderzoeker dient zelf de vrije wil te onderzoeken! Ik heb op dit forum gebruikers anderen zien (proberen te) overtuigen dat de vrije wil niet bestaat. Met argumenten als: de beslissing is al genomen voordat hij in jou opkomt.

Complete kwats! Ik herken dat soort argumentatie. Afkomstig van verstandelijk gerealiseerden die eigenlijk zichzelf proberen te overtuigen dat de vrije wil niet bestaat. Men redeneert naar een gewenste uitkomst toe. Dat is niet de weg.
Oud 10 januari 2015, 18:05   #10
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik meende mij eens te verplaatsen in de beginnende onderzoeker. Waar dient die een aanvang te nemen in het oerwoud van zelfkennis? Het is dus ook niet zo zeer geschreven voor hen die er al jaren mee bezig zijn.

Verder vind ik je opmerking erg opmerkelijk. Want zelfonderzoek is idd van een hoog "de dove leidt de blinde" gehalte. En de beginnende onderzoeker is zowel doof als blind tegelijk? Daarom zal 'wie' je bent ook nooit ontdekken 'wat' je bent, zonder dat zelfde 'wat' je bent.

In zelfonderzoek is 'wat' je bent leidend en 'wie' je bent volgend. Eigenlijk is zelfkennis een samenspel tussen 'wie' je bent en 'wat' je bent. De handicap is dat aan het begin van het zelfonderzoek er alleen 'wie' is. Daarom dient het 'wie' ook als uitgangspunt genomen te worden.
Gebabbel.
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon