Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 januari 2015, 17:20   #11
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Gebabbel.
Indrukwekkend hoor, zo' n repliek...
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2015, 17:23   #12
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gebabbel.
Ik heb aan je onderstaand verzoek voldaan en dat (in een apart draadje 'Laurens's zelfverbetering') publiekelijk voor mij zelf en anderen verhelderd.

Citaat:
Laurens & Theo, ik kan mijn ogen de laatste tijd niet geloven met wat ik allemaal lees van jullie. Ik wil niet in discussie en in dezelfde sfeer belanden als jullie, maar hoop dat jullie bij jezelf te rade willen gaan en zelf eens willen kijken vanuit wat jullie hier de laatste tijd aan het posten zijn. Ik hoef het antwoord niet te weten. Ik zal voor mezelf ook nagaan wat er bij mij speelt dat ik nu dit schrijven wil.
Weet je inmiddels wat er bij jou speelt en kun je dat al aangegeven omdat ik, kennelijk net als jij, al een paar dagen mijn ogen niet kan geloven dat het jouw reacties zijn die ik lees. Spreek je uit over wat je niet bevalt (doe dat maar om on topic te blijven verder maar in mijn draadje) of datgene wat er aan de hand is. Als je vast mijn mening wilt horen ik vind dit een prima draadje en sta achter wat ik hier lees.

Nog even voor de duidelijkheid je visie is erg belangrijk voor mij dus het is belangstelling en het ongewis zijn in wat ik mis over wat je 'bezield' dit soort reacties te geven.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2015, 17:49   #13
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Theo: Gebabbel.
Precies.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2015, 18:08   #14
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Terug naar het topic, beste beginnende onderzoeker. Ik richt me maar tot jou, want zoals je ziet is het gekissebis hier al begonnen. Hetgeen er op duidt dat je in het gekissebis geen feitelijke boodschap hebt. Ik las mijn eigen #1 nog eens na. En ik denk dat dit de essentie is:

Citaat:
Je kan niet iets onderzoeken waarvan je aan neemt dat het niet bestaat.
Deze ene zin, beste beginnende onderzoeker, is het grootste struikelblok.
Dat is waarom ik er zo op aandring om te onderzoeken. Je koopt er namelijk geen klap voor om van een ander aan te nemen dat het 'ik' niet bestaat. Jij, beste onderzoeker, dient namelijk jezelf te laten 'zien' dat 'ik' niet bestaat. Aan nemen van een ander volstaat niet.

En zoals gezegd: de vrije wil is daarbij prima onderzoeksterrein. Voel het verzet in je zelf als je iets niet wilt! Jij wilt iets niet en in jou wordt een verzet gevoeld. Daar is die zogenaamde vrije wil aan het werk. Die vrije wil, WIL een onaangename situatie niet. Juist het verzet creeert continue het 'ik'.
Oud 10 januari 2015, 22:51   #15
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Aha, het is zover, het evangelie van Theodokus krijgt vorm!
Mag ik weerwoord geven of is het niet gepast tegen de afgezant van God in te gaan?
Ik doe het toch maar, het is hier een discussie forum voor iets.
Ok, hier gaan we al. Ik zou voor de startende onderzoeker al links naar jouw topics over willen en niet-willen, doen en niet-doen hier al plaatsen. Dan kan hij al uitmaken of jou uitleg al iets voor hem is of niet. Geen moeilijke woorden maar wel moeilijke uiteenzettingen, die euh, nergens tot leiden wat mij betreft. Maar goed, mijn mening dus.
Je zet de startende onderzoeker al op het verkeerde been, want verkeerd, het draait hier om de vraag 'wat ben ik'? Kijk er de schoolboeken die je van Renoir / Laurens, de beheerder van dit forum gekregen maar is op na.
De vraag 'wie ben ik' is voor een zelfverbeterings-forum, wat niet de bedoeling van dit forum is, aldus Renoir.
Zeg met meteen even bij waar jij staat, dat geeft vertrouwen aan de beginnende zoeker dat ze weten dat jij al bovenop de berg staat en hen zal bijstaan in hun onderzoek. Iedereen op dit forum kent jouw goedhartigheid al. De beginnende zoeker nog niet. Die moet terecht, op zijn hoede zijn voor valse profeten.
Dus ze hebben jouw bijstand en meekijken niet nodig. Dat ook al goed om weten voor ze.
Als ik even mag, want de startende onderzoeker wil natuurlijk wel meer klokken horen luiden dan alleen de jouw, dus richt ik me tot de startende onderzoeker.
@Beste startende onderzoeker: Theo schreef het al, focus je dus niet op mooipraters. Aan jullie om uit te zoeken tijdens je onderzoek dewelke de mooiprater is en welke niet.
Wat betreft de vrije wil, of niet, onderzoek het zelf en ga niet meteen voort op de mooiprater die jou al meteen op het hart wil drukken dat hij wel bestaat. Lees bijvoorbeeld het boek waaruit onderstaand:
@Dus beste beginnen onderzoeker: zoek je eigen waarheid.
Bestaat de vrije wil nu wel of niet Theo?
Een 'ik-zien' is een concept, dat kunnen we al meedelen. Zo ook 'vrije wil' of 'geen vrije wil'.
Ik zeg jullie beste beginnende onderzoekers dat vrije wil niet bestaat. Lees erover in het boek van Erik van Zuydam en voor wie de Engelse taal machtig is, lees deze pagina van een wereldberoemd spiritueel leraar over Vrij wil of niet > http://www.advaita.org.uk/discourses...l_balsekar.htm
De beginnende onderzoeker bestaat niet, dan kan ook geen vrije wil bestaan. Logica zelve.
Besef dus wel degelijk beginnende zoeker, dat jij niet bestaat. Meer daarover bv. op deze site:
https://sites.google.com/site/jijbestaatniet/home/
@Theo: ik hoop dat je mijn bijdrage kan appreci?ren en de lezer vrij kan laten om meerdere opinies te lezen. We leven tenslotte in een land waar vrije meningsuiting een recht is.
Ik lig hier toch werkelijk weer helemaal dubbel van de lachh. En nou moet ik Theo's reactie hierop nog gaan lezen. Jammer dat Maria het niet zo kan bekijken als wij. Ik zou haar de lol zo gunnen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2015, 22:52   #16
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Indrukwekkend hoor, zo' n repliek...
Ook erg leuk. Lekker droge humor. Ik hou ervan.
Oud 10 januari 2015, 22:55   #17
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ook erg leuk. Lekker droge humor. Ik hou ervan.
Oh Nadje, je zou eens moeten weten hoe vaak ik grinniken moet om opmerkingen. Eigenlijk nu ook om mijn eigen opmerking.

Terug naar het topic!
Oud 10 januari 2015, 22:55   #18
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb niet graag dat je zulke sites ter lezing aanbeveelt. Het eerst wat me bij aanklikken opvalt is 'Copyright Roeland' en dan lees ik het eigenlijk al niet meer want Waarheid kent geen copyright. We hebben hier kennelijk weer te maken met iemand die van zijn waarheid beter probeert te worden. Afgezien daarvan het gaat je niet helpen internet af te struinen en overal fragmentarisch selectief wat te lezen, zoals gezegd moet het gedaan worden.

Dus ik kan zulke bijdragen niet appreci?ren, het gaat er niet over dat we allemaal hetzelfde over 'iets' gaan denken maar dat we onderzoek gaan doen naar of dat 'iets' waar is.
Foei, wat ben jij toch soms een enorme azijnpisser.
Oud 10 januari 2015, 22:57   #19
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Oh Nadje, je zou eens moeten weten hoe vaak ik grinniken moet om opmerkingen. Eigenlijk nu ook om mijn eigen opmerking.

Terug naar het topic!
Natuurlijk Theo. Begint de hokjesgeest je weer parten te spelen? Het zij je vergeven. Hiermee kan de christusmens in mij toch wel herkend worden mag ik hopen?
Oud 10 januari 2015, 23:01   #20
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Natuurlijk Theo. Begint de hokjesgeest je weer parten te spelen? Het zij je vergeven. Hiermee kan de christusmens in mij toch wel herkend worden mag ik hopen?
Je bent een onverbeterlijke kwebbeltante die voortdurend de aandacht van het zelfonderzoek frustreert. Nu zit je mijn eigen topic al weer aan het vernaggelen. Want een ter zake doende opmerking heb ik nog niet van je gezien. De enige verschoning is dat vrijwel heel het forum vol staat met zinloos geOH.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon