Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 maart 2015, 11:38   #21
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Die waarheid van dit forum is zo saai. In feite ben je Niets en is er alleen je aanwezigheid. Nee, doe mij dan maar Marie d' r versie. Over Niets ben je gauw uitgepraat.
Het echte 'niets' is de bron van alles en daar zouden we dan ook nooit uitgepraat over geraken; maar Maria napratend; er zijn maar heel weinig mensen ?cht op zoek naar de Waarheid-tegen-elke-prijs en daar reken ik voorlopig ook die zogezegde 'aangekomenen' bij....
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2015, 13:44   #22
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het echte 'niets' is de bron van alles en daar zouden we dan ook nooit uitgepraat over geraken; maar Maria napratend; er zijn maar heel weinig mensen ?cht op zoek naar de Waarheid-tegen-elke-prijs en daar reken ik voorlopig ook die zogezegde 'aangekomenen' bij....
Dat klopt. Als het goed is zie je nu ook de valkuil waar Puppetji in is gestapt.
Hij meent dat er geen vrije wil is en dat alles wat je doet goed is.
Jij weet nu dat het van belang is om de doener te leren kennen.
De doener heeft een vrije wil.

Zaak is nu om jezelf niet egoloos te verklaren, want dan raak je de doener kwijt. Dat is een veel gemaakte fout. Ook hier op het forum. Men verklaart zichzelf maar egoloos zodat het onderzoeken van de doener niet hoeft plaats te vinden.

Laat je ook niet afleiden door wat anderen zeggen, ook niet door mij.
Want het is juist het luisteren naar anderen waarom velen op een bepaald niveau blijven steken. Als men dus zegt dat jij nog niet bent aangekomen of dat ze ego bij je 'zien', dan dien je dat als een compliment op te vatten. Dat is juist goed!

Je zult de wedstrijd moeten spelen om te weten 'wat' je bent. Waarheid van anderen, daar zul je nooit van leren 'wat' je bent.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2015, 14:29   #23
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Dat klopt. Als het goed is zie je nu ook de valkuil waar Puppetji in is gestapt.

Zaak is nu om jezelf niet egoloos te verklaren, want dan raak je de doener kwijt. Dat is een veel gemaakte fout. Ook hier op het forum. Men verklaart zichzelf maar egoloos zodat het onderzoeken van de doener niet hoeft plaats te vinden.

Laat je ook niet afleiden door wat anderen zeggen, ook niet door mij.
Want het is juist het luisteren naar anderen waarom velen op een bepaald niveau blijven steken. Als men dus zegt dat jij nog niet bent aangekomen of dat ze ego bij je 'zien', dan dien je dat als een compliment op te vatten. Dat is juist goed!

Je zult de wedstrijd moeten spelen om te weten 'wat' je bent. Waarheid van anderen, daar zul je nooit van leren 'wat' je bent.
Oud 5 maart 2015, 21:00   #24
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Marie: Als het goed is zie je nu ook de valkuil waar Puppetji in is gestapt.
Aan Theo de doener die een vrije wil heeft en van daaruit nog steeds actief op dit forum anderen wil bijstaan in hun zoektocht: Het is de eerste keer niet bij je doorgedrongen dus nu ook wel niet, maar aan de beperking van je begripsvermogen kan jij ook niet ook doen natuurlijk. Vanuit jouw hokjesgeest kan je niet anders doen dan babbelen zoals je geprogrammeerd bent door de 'bron'.

Maar voor anderen dan die het door jou geopende topic 'Zelfkennis voor dummies' op 10 jan. 2015 niet gezien zouden hebben, waarin ik dit gepost heb:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Citaat:
@Puppetji: Wat jij propageert is een geloof aan nemen dat de vrije wil niet bestaat.
Nee, dat propageer ik niet, want er is noch vrije wil noch lotsbestemming.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2015, 21:26   #25
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Aan Theo de doener die een vrije wil heeft en van daaruit nog steeds actief op dit forum anderen wil bijstaan in hun zoektocht: Het is de eerste keer niet bij je doorgedrongen dus nu ook wel niet, maar aan de beperking van je begripsvermogen kan jij ook niet ook doen natuurlijk. Vanuit jouw hokjesgeest kan je niet anders doen dan babbelen zoals je geprogrammeerd bent door de 'bron'.

Maar voor anderen dan die het door jou geopende topic 'Zelfkennis voor dummies' op 10 jan. 2015 niet gezien zouden hebben, waarin ik dit gepost heb:
Er is dat iedereen zijn Eigen weg moet gaan; wijsheden van anderen kunnen niet klakkeloos overgenomen worden en als je over een 'bron' spreekt dan spreek je al over evolutie, eens het water uit de bron gesproten, gaat het water zijn Eigen weg... en dat is LEVEN..., dat is voortdurende verandering..., waarin zowel vrije wil als voorgeprogrammeerdheid hun functie hebben...
Oud 5 maart 2015, 21:57   #26
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Pupptji: ...en als je over een 'bron' spreekt dan spreek je al over evolutie, eens het water uit de bron gesproten, gaat het water zijn Eigen weg... en dat is LEVEN..., dat is voortdurende verandering..., waarin zowel vrije wil als voorgeprogrammeerdheid hun functie hebben...
Ah, jij leest 'bron' en je denkt aan evolutie. Ik niet dus in eerste instantie, wel aan 'God', maar dan kan men inderdaad bij 'schepper' uitkomen en evolutie.
Maar ja, dat denken ook alweer.

"Het denken snakt naar definities en het juiste formuleren, het probeert altijd opnieuw de Realiteit in het harnas van de*woorden te persen. Het wil over alles een idee hebben, want zonder idee?n is er geen denken, geen geest. De Realiteit is wezenlijk alleen, maar het denken wil haar niet met rust laten - en daardoor blijft het ronddraaien in de vervalsing; in de wereld van begrippen. Dat is alles wat het denken kan doen."

Bovenstaande cursief is een citaat uit: Ik Ben Zijn / Nisargadata Maharaj

En bij het woord 'denken' kunnen we weer aan het woord 'ego' denken.
Ook maar even een citaat daarover:

"3. De kern van het ego
Alles wat we bouwen is instabiel

Welke vorm het ook aanneemt, de onbewuste drang achter het ego is het beeld van wie ik ben te versterken, het fantoomzelf dat ontstond toen het denken ? tegelijk een geweldige zegen en een geweldige vloek ? de macht greep en de eenvoudige en toch diepe vreugde van de verbondenheid met Zijn, de Bron, God verduisterde. Wat het gedrag van het ego ook manifesteert, de verborgen, drijvende kracht is altijd dezelfde: de behoefte zich te onderscheiden, bijzonder te zijn, de baas te zijn, de behoefte aan macht, aan aandacht, aan meer. En natuurlijk de behoefte aan een gevoel van afscheiding, dat wil zeggen, aan tegenstand, vijanden.
Het ego wil altijd iets van andere mensen of van situaties. Er is altijd een verborgen agenda, altijd een besef van ?nog niet genoeg?, van ontoereikendheid en tekort dat moet worden aangevuld. Het gebruikt mensen en situaties om te krijgen wat het wil, en zelfs als het daarin slaagt is het nooit lang tevreden. Vaak wordt het in zijn streven gedwarsboomd en vooral de kloof tussen ?ik wil? en ?wat is? wordt een constante bron van ontsteltenis en smart. De beroemde en nu klassieke popsong 'I can?t get no satisfaction? is het lied van het ego.

De onderliggende emotie die alle activiteiten van het ego beheerst is angst. De angst om niemand te zijn, de angst niet te bestaan, de angst voor de dood. Al zijn activiteiten zijn uiteindelijk bedoeld om deze angst uit te bannen, maar het beste dat het ego ooit kan doen is hem tijdelijk verhullen met een intieme relatie, nieuw bezit, of ergens bij winnen.

De illusie bevredigt je nooit. Alleen de waarheid van wie je bent bevrijdt je als je je er bewust van wordt.
Vanwaar die angst? Omdat het ego bestaat bij de gratie van identificatie met vorm, en het diep vanbinnen weet dat geen enkele vorm blijvend is, dat alle vormen voorbijgaan. Het ego kent dus altijd een gevoel van onzekerheid, hoewel het aan de buitenkant zelfverzekerd lijkt
."

Uittreksel van: Eckhart Tolle. 'Een nieuwe aarde'. iBooks.
Oud 5 maart 2015, 22:33   #27
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Heb ik je nou hier heen gelokt, Puppetji?
Of ben je uit vrije wil gekomen
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2015, 23:06   #28
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

@Theo: God heeft mij gedwongen om te reageren op jouw gebabbel. Je weet hoe dat gaat h?: Zijn wil is uiteindelijk sterker.
Oud 6 maart 2015, 00:09   #29
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Welkom terug Puppetij! Heb je een goede tijd gehad?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2015, 01:34   #30
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Welkom terug Puppetij!
Merci!
heb je me gemist?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Heb je een goede tijd gehad?
Ben terug van eergisteren. Was een leuke zonnige onderbreking van onze West-Europese winter maar het wordt te warm ginder (Thailand) nu. 32 gr. en gevoelswarmte 37gr. werd me te veel.
Leven de koelte nu.
- Maar ben verder niet van plan om nog veel actief te zijn hier. Praktische mindfulness zonder te veel getater krijgt men aandacht. Het thema 'ANGST' in het bijzonder. http://www.aandacht.net/boeken/boeke...ned/1252-angst

- Non-dualiteit blijft me ook interesseren natuurlijk, want net dit nog gelezen: http://renvogel.com/2011/12/30/verde...er-bewustzijn/
En zo op deze film van Nederlandse makelij gekomen die ik ??n van de volgende dagen is ga bekijken:
Alles over Niets (de hele film) > https://www.youtube.com/watch?v=upUQ0BCSEtw

- Maar veel deelnemen op dit forum zit er niet meer in. Meer mentale activiteit dan goed is voor mij.
Het was maar omdat het in de sterren geschreven stond dat ik even moest reageren op Theo.
Je weet wel:

"?De handeling vindt plaats, maar er is niet iemand die hem doet?,
Boeddha"
.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon