Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 maart 2015, 15:10   #41
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De zogenaamde 'vrije wil' bestaat helemaal niet, dat is weer zo'n egodingetje, het dingetje ego wil kapitein zijn op je schip, terwijl gedegen zelfonderzoek aantoont dat er helemaal geen kapitein op je schip nodig is. Dat je als ego zijnde helemaal niet in staat bent nederig je hoofd te buigen omdat ego steeds waakzaam is dat er niet met hem gesold wordt. Ook zul je dan ontdekken dat je niet verantwoordelijk bent, niet verantwoordelijk kunt zijn voor je daden. Dat je alleen maar mazzel hebt as je geen misdadig dna meegekregen hebt.

Het grote bedrog van de mensheid is dat ze denkt, overtuigd is te zijn wat ze denkt dat ze is en vipassana heeft alles in zich daar een eind aan te kunnen maken en alleen dat kan op zijn beurt weer een eind maken aan alle door ego veroorzaakte ellende in de wereld.
Het is niet het ego dat alle ellende op de wereld gebracht heeft. Ego is een gevolg van het verstand dat ons tot bewustzijn en dan vooral zelfbewustzijn (ego) heeft gebracht. Het verstand is er gekomen door zuivere evolutie, waarschijnlijk gegroeid uit het instinct. Maar het verstand staat nog in zijn kinderschoenen en is nog behept door vele kinderziekten. Maar er is geen terugweg; het verstand is er; het bewustzijn is er. Twee uitwegen dienen zich aan; ofwel vernietigt de mens zichzelf en wordt zo ook het verstand mee uitgeroeid (of het definitief is, wat het verstand betreft, is een andere vraag); ofwel komt de mens tot volwassenheid en zal het verstand zijn natuurlijke plaats (en niet de zelfopschroefde plaats die het in zijn kinderziekte zichzelf toegedicht heeft) in het verdere proces innemen... om dan opnieuw zowel de innerlijke schepper als het geschapene 'zijn' opnieuw te kunnen verenigen...
Deze werking ontkennen en/of niet inzien en vluchten in een negatie van de wereldse werkelijkheid en alleen de immanente wereld als ter zake doende opschroeven is de dualiteit dienen.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2015, 18:00   #42
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het is niet het ego dat alle ellende op de wereld gebracht heeft. Ego is een gevolg van het verstand dat ons tot bewustzijn en dan vooral zelfbewustzijn (ego) heeft gebracht. Het verstand is er gekomen door zuivere evolutie, waarschijnlijk gegroeid uit het instinct. Maar het verstand staat nog in zijn kinderschoenen en is nog behept door vele kinderziekten. Maar er is geen terugweg; het verstand is er; het bewustzijn is er. Twee uitwegen dienen zich aan; ofwel vernietigt de mens zichzelf en wordt zo ook het verstand mee uitgeroeid (of het definitief is, wat het verstand betreft, is een andere vraag); ofwel komt de mens tot volwassenheid en zal het verstand zijn natuurlijke plaats (en niet de zelfopschroefde plaats die het in zijn kinderziekte zichzelf toegedicht heeft) in het verdere proces innemen... om dan opnieuw zowel de innerlijke schepper als het geschapene 'zijn' opnieuw te kunnen verenigen...
Deze werking ontkennen en/of niet inzien en vluchten in een negatie van de wereldse werkelijkheid en alleen de immanente wereld als ter zake doende opschroeven is de dualiteit dienen.
Ik voel niks voor discussie, kijk hier maar even naar.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2015, 07:47   #43
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Ik voel niks voor discussie, kijk hier maar even naar.
Laurens, ik heb 5 minuten gekeken en ik versta wel niet alles omdat de opname niet zo goed is en omdat het engels voor mij niet zo gemakkelijk is, maar ik gleed ogenblikkelijk weg in het ervaren van het ogenblik en de enorme kracht die daar van uit gaat en die innerlijk groeit...

Je moet innerlijk aanwezig blijven; beseffen dat het jij bent die ervaart, en dat bewust-zijn is de menselijke vooruitgang in de evolutie. Gooi dat bewust-zijn niet weg als een vanzelfsprekendheid; dat bewustzijn is de zin van de evolutie en het gaat niet om een toekomst die mij zorgen baart, het gaat om het 'nu' dat bewaarheid moet worden in het leven van elke dag en waar de mensheid nu, dank zij de ontwikkeling van het verstand en ondanks alle nadelen die die ontwikkeling in zijn kinderschoenen heeft meegebracht, nu toe in staat is.

Zonder verstand, en tegelijker tijd ondanks het verstand, zou de schepping nooit tot dat niveau hebben kunnen opklimmen, waarin de mens in volle bewustzijn, en in het 'nu', medeschepper is., of moet ik gewoon zeggen zelf de schepper is?

Dat is wat mijn innerlijk, niet mijn verstand, mij dagelijks meer en meer in mijn gezicht gooit. Mijn verstand komt later om het te ontcijferen en om het verstaanbaar voor iedereen uit te drukken...
Oud 10 maart 2015, 10:04   #44
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
De zogenaamde 'vrije wil' bestaat helemaal niet, dat is weer zo'n egodingetje, het dingetje ego wil kapitein zijn op je schip, terwijl gedegen zelfonderzoek aantoont dat er helemaal geen kapitein op je schip nodig is. Dat je als ego zijnde helemaal niet in staat bent nederig je hoofd te buigen omdat ego steeds waakzaam is dat er niet met hem gesold wordt. Ook zul je dan ontdekken dat je niet verantwoordelijk bent, niet verantwoordelijk kunt zijn voor je daden. Dat je alleen maar mazzel hebt as je geen misdadig dna meegekregen hebt.

Het grote bedrog van de mensheid is dat ze denkt, overtuigd is te zijn wat ze denkt dat ze is en vipassana heeft alles in zich daar een eind aan te kunnen maken en alleen dat kan op zijn beurt weer een eind maken aan alle door ego veroorzaakte ellende in de wereld.
Zolang wij dwalen zal de vrije wil bestaan, nl. de wil om mee te werken of niet aan wat wij niet begrijpen... Eens ingezien is er inderdaad geen vrije wil meer nodig; de zon schijnt, willens of niet...

De vrije wil is dus inderdaad een gevolg, een uitvinding van onze dwaasheid... Maar ken je vele mensen die dat stadium al achter zich hebben gelaten?
Oud 12 maart 2015, 13:52   #45
marie
Bibliothecaris

Standaard

Bestaat de wereld rondom ons of is het enkel een illusie?
Neem een hond die geluiden hoort waar wij niets horen, die geuren kan volgen die voor ons, met de beste wil, onbestaande zijn...
Neem insecten, wat nemen zij waar wat wij totaal niet zien en van de andere kant zien zij helemaal niet wat wij menen waar te nemen...
De snelheid op zich, probeer eens met de blote hand een vlieg neer te slaan. Onze snelste beweging is een film in slow motion voor haar en haar reactievermogen is dan ook enorm veel sneller dan de onze...

En nochthans leven we allemaal in dezelfde omgeving; of niet?

Als men er bovendien rekening mee houdt dat wetenschappelijk zou bewezen zijn dat wij voor meer dan 90%, of is het 99% uit lege ruimte bestaan...

Het is dan maar een stap om te menen dat alles illusie is, ontsproten uit ons brein... en verdomme, sla eens met een hamer op je duim; illusie?

En toch het vermogen van het verstand om alles te verdraaien is fenomenaal. Neem een psychiatrische zieke die midden in de zomer, bij een onverdragelijke warmte voor de meeste mensen, met een dikke pull aan, op de radiator kruipt van de kou...

En dan een cassette die ik gezien heb van Hollanders die zichzelf harden tegen de kou en zonder de minste problemen urenlang in ijskoud water gaan zitten en die zich bovendien een ziekte laten inspuiten en enkel door hun wil de ziekte niet krijgen...

Denken jullie dat wij mensen al genoeg bewustzijn hebben om de echte werkelijkheid aan te kunnen en zelfs maar te kunnen zien en om de raderen van het bestaan te doorgronden? En dan spreek ik niet over het wetenschappelijk werk; maar dan spreek ik over ons inwendig vermogen om bergen te verzetten...
Oud 15 maart 2015, 09:08   #46
marie
Bibliothecaris

Standaard

De titel 'aangekomen, een nieuw begin' geeft gewoon weer dat we een fase in ons leven, ons onderzoek hebben afgesloten om met volle moed en met alle beschikbare krachten aan een nieuwe ontdekkingstocht te beginnen.

Het herkennen en erkennen van zulke mijlpalen beletten ons om eeuwig in dezelfde gesloten kringetjes rond te draaien waar sommigen zichzelf al als verlicht ervaren; het enige dat gebeurd is is dat we een oude sluier van onwetendheid weggeschoven hebben om met een opener geest naar onszelf en naar de ons omringende wereld verder te kijken en verder te zoeken...

En we mogen wel zeggen dat hoe meer sluiers we weggenomen hebben hoe wonderbaarlijker de wereld zich aan ons voordoet; aan ons om het Wonder als natuurlijk te gaan ervaren... of erin te gaan omzetten...

Wonderen, mirakels zijn voor kinderen; volwassen mensen aanvaarden en gebruiken de werkelijkheid ten voordele van de continuiteit in het leven...
Oud 20 maart 2015, 13:16   #47
marie
Bibliothecaris

Standaard

In den beginne was het woord, en het woord was bij God en het woord was God...

In het Frans zeggen ze niet het woord, maar 'verbe' en 'verbe' wordt door ons vertaald door 'werkwoord'.

In den beginne was het werkwoord, het agerend principe...
en God zag dat het goed was...

Het verschil tussen woord en werkwoord is dat het eerste naar een toestand, een blijvende toestand, een onveranderlijke en niet te verbeteren toestand verwijst want alles moet volmaakt zijn; bij het tweede spreken we niet meer over een toestand maar over een agerend principe en mag alles voortdurend veranderen zonder dat het aan volmaaktheid moet inboeten...

Hewel, als we dat verschil zouden inzien, ik denk dat vele schijnbare tegenstellingen tussen 'aangekomenen' en verstokte 'wegblijvers' verdwijnen als sneeuw voor de zon... Beiden verwijzen we en laven we ons aan het beginprincipe, nu nog dat principe beter in kaart brengen..., maar oef dan botsen we weer op de tegenstelling dat het gekende niet de Kenner kan zijn... En wat als de Kenner voortdurend agerend is en dus voortdurend kennis bij optekend...?
Oud 12 april 2015, 14:40   #48
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
en God zag dat het goed was...
Inderdaad en laat dat nu net zijn wat zelfverklaarde aangekomen 'tovenaars' als Theo en Laurens / Renoir niet zien.

?t is altijd ?t zelfde, in ieder mens leven die twee. In al onze ongecontroleerde emoties zijn het altijd ?heksentoestanden?.
Maar die emoties, die kunnen ze bij een vrouw noemen ?heks?, bij een man noemen ze dat nooit geen heksentoestand, daar zeggen ze dan eerder tovenaar of zoiets tegen...
Ik zeg altijd, het beste kunt ge zien wat een mens is als ge ?em kunt blijven zien vanuit je gevoelens. Ge moet hem kunnen zien vanuit je gevoel. Dan kunt ge echt zien wat er achter het ?decor? zit.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon