Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 maart 2015, 08:35   #21
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Vraag me nu af of b.v. Andreas Lubitz dat ook zo ervaren heeft... En zijn ouders, of die het (een moment van controleverlies) nu ook met schouderophalen gewoon kunnen loslaten in een ogenblik.... Al weet ik natuurlijk niet of de co-piloot handelde vanuit een psychose, een tunnelvisie vanuit een depressie, of uit iets anders..... Voor de nabestaanden van de slachtoffers, incl. zijn eigen dierbaren die achterblijven, in ieder geval een harde confrontatie, waarbij het verlies van controle van de ene mens in de wereld van dualiteit nog heel wat verwerking zal vergen voor velen andere mensen (nabestaanden) die nu nog 'gewoon' doorleven in de wereld van dualiteit...

Met Advaita valt het ongetwijfeld terug te brengen naar onbelangrijk. Shit happens nietwaar?
Alle tradities zijn terug te voeren op de doener met zijn eigen wil.
En als ouder van Andreas Lubitz kan je 20 jaar hebben doorgebracht bij een Indiase goeroe en het idee hebben dat je eigen wil niet bestaat, netzomin als de doener. Maar op het moment dat je zoon doet wat hij dinsdag deed, dan komt de doener gewoon weer terug. Dan wil je dit niet!

En ook als Johhny Depp je de liefde verklaart dan is het gebeuren rondom je zoon nog altijd in je pijnlichaam aanwezig.

Uiteraard kan je hier op een forum gemakkelijk allerlei zaken roepen en heel rationeel dingen verklaren. Maar als er werkelijk schokkende zaken gebeuren dan blijkt natuurlijk pas echt wat die egoloosheid voorstelt.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 08:52   #22
moi
Voormalig lid

Standaard

Ramses Shaffy zou gelijk zijn nummer:

Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder,

Zingen.

https://youtu.be/T2o_FXHxYJY

'Doe' dat voor de volle 100%.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 08:57   #23
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
En als ouder van Andreas Lubitz kan je 20 jaar hebben doorgebracht bij een Indiase goeroe en het idee hebben dat je eigen wil niet bestaat, netzomin als de doener. Maar op het moment dat je zoon doet wat hij dinsdag deed, dan komt de doener gewoon weer terug. Dan wil je dit niet!

En ook als Johhny Depp je de liefde verklaart dan is het gebeuren rondom je zoon nog altijd in je pijnlichaam aanwezig.

Uiteraard kan je hier op een forum gemakkelijk allerlei zaken roepen en heel rationeel dingen verklaren. Maar als er werkelijk schokkende zaken gebeuren dan blijkt natuurlijk pas echt wat die egoloosheid voorstelt.
Citaat:
Dan wil je dit niet!
Of je wil of niet DOET er niet toe.......

Citaat:
Ja heel makkelijk, je ontkomt er niet aan.

Egoloosheid stelt dan ook niets voor, dat IS enkel.....
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 09:05   #24
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:

Als je begint met na te denken, als je begint bewust te worden, dan draaien je eerste vragen die dieper gaan dan de dagdagelijkse werkelijkheid, want duidelijk een tijdelijke werkelijkheid, rond de dood, rond het hier-voor- en het hier-na-maals... En dan kan je je daar zo in verdiepen dat je vergeet de dagdagelijkse wereldse werkelijkheid te leven...

Tot op een moment dat je je realiseert dat je hier niet bent om je af te vragen wat er voor of na hier gebeurt, want sterven zul je toch en dan ben je in het hier voor en/of het hier na en dan zou het gevolg wel eens kunnen zijn dat eens dood je jezelf verdoemt omdat je je kostbare tijd op aarde verdaan hebt met te fantaseren (verhaaltjes te vertellen) over wat op dat ogenblik niet telde en nu kun je niet meer terug en nu kun je dat g?mis niet meer ongedaan maken...

Dit is geen pleiten om zorgeloos met de kop in het zand verder te leven, maar om niet te vergeten dat de dagdagelijkse werkelijkheid nu een deel van onze opdracht is en dat het een vlucht in het ongerijmde is om zich enkel om het zogezegde hiernamaals te bekommeren. Onze opdracht is het huidige moment ten volle te leven, of zou ik eerder moeten zeggen, leren om het ten volle te leven en dan zal de grens van leven en dood al heel vlug vervagen en dan zou het niernamaals wel eens heel vlug het hiernumaals kunnen worden..., en, Laurens, dan zou het boek der wonderen of mirakels zich wel eens kunnen openen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 10:23   #25
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Of je wil of niet DOET er niet toe...?.
Nee, dat doet er niet toe. Daar heb je helemaal gelijk in. De kwestie is of je 'wil' dat ook zo vind.
Oud 28 maart 2015, 10:24   #26
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
gewoon kunnen loslaten in een ogenblik....
Wat' ik/jij ben, is vooraf het ogenblik.
Het ogenblik zonder verhaal, is onmiddellijk ,Zien'.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 10:29   #27
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Als je begint met na te denken, als je begint bewust te worden, dan draaien je eerste vragen die dieper gaan dan de dagdagelijkse werkelijkheid, want duidelijk een tijdelijke werkelijkheid, rond de dood, rond het hier-voor- en het hier-na-maals... En dan kan je je daar zo in verdiepen dat je vergeet de dagdagelijkse wereldse werkelijkheid te leven...

Tot op een moment dat je je realiseert dat je hier niet bent om je af te vragen wat er voor of na hier gebeurt, want sterven zul je toch en dan ben je in het hier voor en/of het hier na en dan zou het gevolg wel eens kunnen zijn dat eens dood je jezelf verdoemt omdat je je kostbare tijd op aarde verdaan hebt met te fantaseren (verhaaltjes te vertellen) over wat op dat ogenblik niet telde en nu kun je niet meer terug en nu kun je dat g?mis niet meer ongedaan maken...

Dit is geen pleiten om zorgeloos met de kop in het zand verder te leven, maar om niet te vergeten dat de dagdagelijkse werkelijkheid nu een deel van onze opdracht is en dat het een vlucht in het ongerijmde is om zich enkel om het zogezegde hiernamaals te bekommeren. Onze opdracht is het huidige moment ten volle te leven, of zou ik eerder moeten zeggen, leren om het ten volle te leven en dan zal de grens van leven en dood al heel vlug vervagen en dan zou het niernamaals wel eens heel vlug het hiernumaals kunnen worden..., en, Laurens, dan zou het boek der wonderen of mirakels zich wel eens kunnen openen...

Ik heb geen idee waar je naar toe wilt. Ik verplaats mijzelf in de ouders van Andreas Lubitz. En dan kan je nog zoveel zelfkennis hebben opgedaan, dan dient zich een realiteit aan die je rationeel wel weg kan poetsen, maar je innerlijk leven doet dat niet.

Dat heeft niets met hiernamaals te maken, zo' n kwestie dient zich aan in het Nu. Dan is het gedaan met verhaaltjes verzinnen, dan ben je opeens zelf onderdeel van een verhaal waar je niet om gevraagd hebt. Dan helpen mooie kreten over egoloosheid niet.
Oud 28 maart 2015, 10:38   #28
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Ik heb geen idee waar je naar toe wilt. Ik verplaats mijzelf in de ouders van Andreas Lubitz. En dan kan je nog zoveel zelfkennis hebben opgedaan, dan dient zich een realiteit aan die je rationeel wel weg kan poetsen, maar je innerlijk leven doet dat niet.

Dat heeft niets met hiernamaals te maken, zo' n kwestie dient zich aan in het Nu. Dan is het gedaan met verhaaltjes verzinnen, dan ben je opeens zelf onderdeel van een verhaal waar je niet om gevraagd hebt. Dan helpen mooie kreten over egoloosheid niet.
Dat is toch juist wat ik zeg; het nu moet geleefd worden, hier en nu op aarde en dus met alle aardse problemen die dat meebrengt en wat de ouders van Andreas Lubitz betreft zullen ze nu harde noten te kraken hebben om het hoofd boven water te houden en om niet in een moeras van schuldgevoelens, hulpeloosheid en pijn weg te zinken... Ik wens hen veel sterkte toe. E?n raad, schuldgevoelens lossen niets op, in tegendeel..., maar zelfs dat is gemakkelijker gezegd dan geleefd...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 10:40   #29
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verplaats mijzelf in de ouders van Andreas Lubitz.
Lijkt me onmogelijk of je moet ze persoonlijk kennen?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 10:45   #30
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Maar als er werkelijk schokkende zaken gebeuren dan blijkt natuurlijk pas echt wat die egoloosheid voorstelt.
Als de realisatie Wat' te zijn wezenlijk helder is, dan is het juist een schok (lees verwondering) dat intense onbewogenheid, het oprecht betrokken zijn juist beschikbaar maakt.
Ben is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon