Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 mei 2015, 10:58   #11
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Brrr, best eng, die angst.
Inderdaad, die angst als die je onvoorbereid overvalt en jij hem dan niet de rug toekeert, of jij er niet in slaagt hem de rug toe te keren, kan hoogst verlammend en zelfs moordend zijn.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2015, 11:10   #12
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Angst als signaalfunctie bij gevaarlijke situaties is de menselijke evolutie behulpzaam.
Inderdaad en we spreken hier dan ook niet over die angst, maar eerder over een angst die er is ook als er geen gevaarlijke situaties zich voordoen...

Citaat:
Manipuleren is altijd vrijheidsrovend.
Inderdaad, maar als het het recept is van een huidig opgedrongen wereldbeeld zouden we het beter niet zomaar van ons af schuiven en zouden we er goed aan doen, allemaal, om ons van dat gegeven goed bewust te zijn.

Citaat:
Wat bedoel je met: redeloos?
Gaat angst niet altijd buiten de rede/het verstand om?
Redeloos omdat er op het eerste zicht werkelijk geen redenen zouden zijn om zo angstig te zijn. De moderne maatschappij doet er alles aan om ons van de wisselvalligheden van het lot te sparen... Vergelijk onze werkelijkheid met die van de primitieve mensen en toch blijkt dat wij veel angstiger wezens zijn dan die primitieve mensen, wiens leven eerder op elk ogenblik aan een zijden draadje bleek te hangen...
Dus waarom, in plaats van ons veiliger te voelen, voelen wij nog zoveel angst, zelfs meer angst, in onszelf?

Citaat:
Ik heb nog nooit een vrij mens ontmoet. Jij?
Ik heb wel mensen ontmoet die, zonder duidelijke redenen, vrijer bleken te zijn dan anderen....

Citaat:
Moed???
Onder andere
Oud 26 mei 2015, 11:30   #13
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad en we spreken hier dan ook niet over die angst, maar eerder over een angst die er is ook als er geen gevaarlijke situaties zich voordoen...
Wellicht zijn pathologische angsten ook behulpzaam bij de evolutie.
Citaat:
Inderdaad, maar als het het recept is van een huidig opgedrongen wereldbeeld zouden we het beter niet zomaar van ons af schuiven en zouden we er goed aan doen, allemaal, om ons van dat gegeven goed bewust te zijn.
Ik ben mij hiervan bewust, anders had ik deze opmerking niet op deze wijze kunnen plaatsen.
Je kunt bewustzijn bij anderen niet afdwingen, dit gaat richting manipuleren.
Citaat:
Redeloos omdat er op het eerste zicht werkelijk geen redenen zouden zijn om zo angstig te zijn. De moderne maatschappij doet er alles aan om ons van de wisselvalligheden van het lot te sparen... Vergelijk onze werkelijkheid met die van de primitieve mensen en toch blijkt dat wij veel angstiger wezens zijn dan die primitieve mensen, wiens leven eerder op elk ogenblik aan een zijden draadje bleek te hangen...
Dus waarom, in plaats van ons veiliger te voelen, voelen wij nog zoveel angst, zelfs meer angst, in onszelf?
We leven in schijnveiligheid.
Dat maakt mij best vaak angstig.
Citaat:
Ik heb wel mensen ontmoet die, zonder duidelijke redenen, vrijer bleken te zijn dan anderen....
Jij hebt dus ook nooit een vrij mens ontmoet.
Citaat:
Onder andere
Vertrouwen was al genoemd.
Welke andere eigenschappen nog meer?
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2015, 11:43   #14
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Wellicht zijn pathologische angsten ook behulpzaam bij de evolutie.
Pathologische angsten kunnen inderdaad leren dat we (persoonlijk of in het algemeen) op de verkeerde weg zitten...

Citaat:
Ik ben mij hiervan bewust, anders had ik deze opmerking niet op deze wijze kunnen plaatsen.
Je kunt bewustzijn bij anderen niet afdwingen, dit gaat richting manipuleren.
Is het recht op waarheid opeisen, dwingen? Is de waarheid verzwijgen niet de grootste manipulatie?

Citaat:
We leven in schijnveiligheid.
Dat maakt mij best vaak angstig.
Waarom leven wij in schijnveiligheid? Dit zie ik als een persoonlijk onderzoek; maar de maatschappij zou er zich beter ook wat meer over bekommeren; maar zoals je zegt; opleggen kunnen wij (anderen mensen denken dat ze wel dat recht hebben) niets.

Citaat:
Jij hebt dus ook nooit een vrij mens ontmoet.
Ik heb mijzelf ontmoet en bij momenten, die minder en minder uitzonderlijk zijn, ben ik een vrij mens...

Citaat:
Vertrouwen was al genoemd.
Welke andere eigenschappen nog meer?
Vooral waarheidslievendheid...
Oud 26 mei 2015, 11:44   #15
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gaat angst niet altijd buiten de rede/het verstand om?
Is dat zo?

Irre?le angst vindt zijn basis in een gedachte, een aanname, 'over' de werkelijkheid die geen werkelijkheid is.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2015, 12:13   #16
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Pathologische angsten kunnen inderdaad leren dat we (persoonlijk of in het algemeen) op de verkeerde weg zitten...
Pathologische angsten kunnen inderdaad een juiste/aangewezen weg zijn om door te groeien/ontwikkelen.
Citaat:
Is het recht op waarheid opeisen, dwingen? Is de waarheid verzwijgen niet de grootste manipulatie?
Het is geen recht, maar een plicht om waarheid te dienen.
Soms is zwijgen beter dan spreken.
Dit is iets anders dan waarheid verzwijgen.
Citaat:
Waarom leven wij in schijnveiligheid? Dit zie ik als een persoonlijk onderzoek; maar de maatschappij zou er zich beter ook wat meer over bekommeren; maar zoals je zegt; opleggen kunnen wij (anderen mensen denken dat ze wel dat recht hebben) niets.
Je bent er altijd zelf bij als anderen proberen jou iets op te leggen.
Citaat:
Ik heb mijzelf ontmoet en bij momenten, die minder en minder uitzonderlijk zijn, ben ik een vrij mens...
Dank voor deze persoonlijke noot, ik kan me voorstellen dat jij je vrijer voelt.
In mijn beleving bestaan er geen vrije mensen, dit is een contradictio in terminis.
Citaat:
Vooral waarheidslievendheid...
Waarheid is het eerste slachtoffer in oorlogen.
Oud 26 mei 2015, 12:15   #17
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Is dat zo?

Irre?le angst vindt zijn basis in een gedachte, een aanname, 'over' de werkelijkheid die geen werkelijkheid is.
Hier kom ik op terug.
Eerst het apparaat aan de lader...
Oud 26 mei 2015, 12:44   #18
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Je bent er altijd zelf bij als anderen proberen jou iets op te leggen.
Wie zegt dat ik ervoor ben om anderen iets op te leggen? Maar dikwijls worden zij die zich aan de regels houden (terecht in mijn ogen) gewoonweg omgeblazen door zij die zich, wanneer het hen baat, niets van de regels aantrekken...
En dat mag ook aangeklaagd worden...

Citaat:
Waarheid is het eerste slachtoffer in oorlogen.
Juist daarom dat het moed vraagt om altijd, in eerste instantie voor en tegenover zichzelf, voor de waarheid te gaan...
Oud 26 mei 2015, 12:45   #19
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Is dat zo?

2.
Oud 26 mei 2015, 14:04   #20
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat zo?

Ik denk inderdaad dat niet alle angst irre?el is, daarom spreek ik over angst en spits jij je vraag toe op irre?le angst.
Is angst altijd irre?el?
Deze vraag wil ik proberen te beantwoorden.

Voor een buitenstaander/toeschouwer waarschijnlijk wel, maar ik ben deelnemer.
Het overkomt mij, dan heb ik heb ik ermee te dealen.
Eerst is er lichamelijk reageren, dan komt de gedachtentrein op gang.
Ook alternatieve/relativerende gedachten, maar het lichaam is al op hol geslagen.
En de hersengolven zijn niet snel weer rustig.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon