Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 augustus 2015, 20:27   #11
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Gaat bovenstaand bericht over betrokkenheid/compassie of over het forum?
Ik reageerde alleen op de beginvraag van dit topic en wat je verder over het voorbeeld (verschil van inzicht met je zus) schreef.
Dank je wel voor het gesprek.

Als je het over forumdoelstellingen e.d. wilt hebben is er misschien wel iemand anders die dit gesprek met je wil voort zetten.
Ik reageerde op de botte-bijlen-man en benutte de gelegenheid om die misvatting recht te zetten. Het was de bedoeling dat uit het eerste deel duidelijk zou worden dat ik degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen, zoals mijn zus, met rust laat en hun gevoelens respecteer.
Oud 18 augustus 2015, 21:28   #12
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het was de bedoeling dat uit het eerste deel duidelijk zou worden dat ik degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen, zoals mijn zus, met rust laat en hun gevoelens respecteer.
Dit was mij ontgaan.
Sorry, ik had dit zinnetje gewoon niet gezien/gelezen.
Citaat:
Natuurlijk kom ik ook in aanraking met mensen die daar niet aan doen en die ga ik niet tegen wil en dank zo'n zelfonderzoek opdringen.
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2015, 22:17   #13
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar ik niet zelden tegenaan loop is dat naasten die met mijn wederwaardigheden begaan zijn het gevoel dat ze denken dat ik ergens bij moet hebben over gaan nemen en op die basis mij toespreken en verdrietig worden of zeggen dat het hen pijn doet wanneer dat gevoel van henzelf door mij in de terugkoppeling niet gedeeld wordt.

Kent iemand dat?
Ja, dat herken ik eigenlijk al min of meer mijn hele leven. Niet alleen door naasten overigens. En in alle mogelijke situaties en vormen. Mensen verwachten ook vaak dat je conform reageert volgens de gangbare normen en waarden.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2015, 23:06   #14
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik reageerde op de botte-bijlen-man en benutte de gelegenheid om die misvatting recht te zetten. Het was de bedoeling dat uit het eerste deel duidelijk zou worden dat ik degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen, zoals mijn zus, met rust laat en hun gevoelens respecteer.
Kun je zien hoe je hier onderscheid maakt tussen mensen? ..... en je je daarmee in feite al in de wereld van de dualiteit begeeft?

Vanwaar overigens de behoefte om het beeld van anderen over jouw image als botte-bijlen-man recht te zetten? Is dat niet erg contra je 'eigen' forum-doelstelling?

Zomaar wat vragen .....
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2015, 08:42   #15
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Kun je zien hoe je hier onderscheid maakt tussen mensen? ..... en je je daarmee in feite al in de wereld van de dualiteit begeeft?

Vanwaar overigens de behoefte om het beeld van anderen over jouw image als botte-bijlen-man recht te zetten? Is dat niet erg contra je 'eigen' forum-doelstelling?

Zomaar wat vragen .....
Ik begrijp je reactie vanuit een egogentreerde visie echter mijn intrinsieke opdracht is diensbaarheid en bewustwording en vanuit 'wat' ik ben wordt dat gewoon gedaan. Uiteraard leef ik in een duale wereld van de herkenning en is het ook aan mij om te differenti?ren.

Als het doel zelfonderzoek is en de opvatting heeft postgevat dat realisatie ongevoeligheid voor 's mensen noden is dan moet die opvatting gerectificeerd worden, niet voor mij maar voor het doel.
Oud 20 augustus 2015, 08:53   #16
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ja, dat herken ik eigenlijk al min of meer mijn hele leven. Niet alleen door naasten overigens. En in alle mogelijke situaties en vormen. Mensen verwachten ook vaak dat je conform reageert volgens de gangbare normen en waarden.
En zoals je ziet verlangen ze dat er wordt gereageerd vanuit een egogecentreerde visie.
Oud 20 augustus 2015, 09:05   #17
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zoals je ziet verlangen ze dat er wordt gereageerd vanuit een egogecentreerde visie.
Lijkt mij rotvervelend voor jullie zeg.
Maar doe geen moeite, wees gewoon je eerlijke zelf.
Liever een eerlijke lomperik dan een gespeelde botte boer(in).
Oud 20 augustus 2015, 09:45   #18
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wow?die is om in te lijsten.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2015, 23:27   #19
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Lijkt mij rotvervelend voor jullie zeg.
Maar doe geen moeite, wees gewoon je eerlijke zelf.
Het gaat je als egogecentreerde minder gemakkelijk af om buiten de gevestigde orde te zien en dat is wat er hier bedoeld werd naast de eis van reageren volgens gangbare normen die Ulla benoemde.

Ego heeft een beperkte alleen zichzelf kennende perceptie waardoor ze al het andere daarbuiten als zichzelf moet kunnen herkennen en dientengevolge blind is voor wat buiten die perceptie valt. De narigheid is dat ego opheldering eist voor de eigen blindheid vanuit die beperkte egoperceptie.

Dat egogencentreerde vertaalt ook weer naar zo'n gangbare norm van het stereotype toch maar vooral gewoon eerlijk jezelf te zijn alsof oneerlijkheid de norm is van het anders denkende.

Overigens is jezelf zijn een contradictie want er bestaat niet zoiets als een 'jezelf'. Maar dat is al weer gedegen zelfonderzoek voor gevorderden waar slechts weinigen aan toekomen.
Oud 21 augustus 2015, 05:18   #20
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat egogencentreerde vertaalt ook weer naar zo'n gangbare norm van het stereotype toch maar vooral gewoon eerlijk jezelf te zijn alsof oneerlijkheid de norm is van het anders denkende.

Overigens is jezelf zijn een contradictie want er bestaat niet zoiets als een 'jezelf'. Maar dat is al weer gedegen zelfonderzoek voor gevorderden waar slechts weinigen aan toekomen.
Citaat:
wees gewoon je eerlijke zelf.
Er was twijfel om het woord zelf met een hoofdletter te schrijven.
Dan staat er: wees gewoon je eerlijke Zelf
Dit betekent iets anders dan: eerlijk jezelf zijn.

Verder wordt in bericht 17 eerlijk niet tegenover oneerlijkheid gezet, maar tegenover gespeeldheid in de betekenis van: fake/onecht.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon