Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 oktober 2015, 20:04   #11
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Dus Rob, voor mijn zus is het overduidelijk, het waren steeds externe factoren waardoor zij slachtoffer werd van verkeersongevallen. In mijn geval zeg ik niet dat het de schuld van de mug was, ook niet mijn schuld. De aandoening malaria op zich (weliswaar overgedragen door de mug) interpreteer ik als een signaal.

mvg.
Ik zou er ook geen pleidooi voor willen houden om iets (extern of intern) de schuld te geven. Maar blijkbaar zijn ongelukken of aandoeningen en ziektes nodig om de vraag op te roepen wat dit ons te zeggen heeft. Is dat niet merkwaardig? Pas als er narigheid op ons pad komt, worden we er toe aangezet de vraag te stellen wat hier de diepere betekenis van zou kunnen zijn.

Dat betekent dus dat we eerst iets (wat ons overkomt) 'negatief' moeten duiden, voordat we de vraag naar een mogelijk signaal (van de ziel nog wel) gaan stellen. Dat doet me dan weer denken aan het gegeven dat in tijden van oorlog en ellende het zoeken naar God plots razend actueel lijkt te worden.

Hoe zit dat met 'de hand van god (met of zonder mug)' en de 'signalen van de ziel' als het ons voor de wind gaat, ongelukken uitblijven en we van ziektes gevrijwaard blijven?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2015, 22:06   #12
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hoe zit dat met 'de hand van god (met of zonder mug)' en de 'signalen van de ziel' als het ons voor de wind gaat, ongelukken uitblijven en we van ziektes gevrijwaard blijven?
Vrijwel niemand blijft gevrijwaard van ziektes, aandoeningen allerlei, wel of niet door derden veroorzaakt.
Reken bij aandoeningen dus alles bij wat mensen omschrijven als gevolgen van ongelukken, pech van klein tot groot en ik mag de 'vrijwel' uit men zin laten.
Nog een reden waarom ik 'vrijwel' in feite weg mag laten is dat Ziek-zijn hoort bij gezondheid, zoals de dood bij het leven.
En zelfs al zijn er gelukkigen waarbij het voor de wind gaat, ongelukken uitblijven, van ziekte gevrijwaard blijven, dan zijn die toch onderhevig aan de uitdagingen / crisissen die niemand kan vermijden.
Denk aan overgangen in een mensenleven, zoals geboorte, adolescentie, menopauze en dood.

Aanbevolen lectuur:
Crisis als uitdaging levensfasen en hun ziektebeelden / Auteur R. Dahlke.

Een gemakkelijk leesbaar boek welk een pleidooi is voor een ontdekkingsreis in het eigen innerlijk van de mens.
Oud 11 oktober 2015, 05:19   #13
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Nog een boek. Pup, je zou boekhandelaar moeten worden ?

En als je nu eens een relatie zou leggen tussen dat wat je hierboven schrijft en (de vier vragen van) Byron Katie, waar zou je dan op uitkomen?

Of, stel dat het nog mogelijk zou zijn, je zou hiermee naar Ramesh gaan. Wat zou zijn reactie zijn op wat je hier boven stelt?
Oud 11 oktober 2015, 06:47   #14
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En als je nu eens een relatie zou leggen tussen dat wat je hierboven schrijft en (de vier vragen van) Byron Katie, waar zou je dan op uitkomen?

Of, stel dat het nog mogelijk zou zijn, je zou hiermee naar Ramesh gaan. Wat zou zijn reactie zijn op wat je hier boven stelt?
Ik verdenk hem er van voor de lolly te gaan.
Oud 11 oktober 2015, 13:51   #15
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
ja, nog een boek. Maar het zijn het zijn niet zomaar boeken h?. Het zijn zoals jouw partner ze noemt:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
"essenti?le" boeken ... dergelijke boeken (het essenti?le betreffende) vervelen nooit. Je kunt ze steeds opnieuw lezen.
@Rob: Dus boekhandelaar zal ik nooit worden, want mijn "essenti?le boeken" verkoop ik nooit. En boeken die niet "essentieel zijn interesseren me nauwelijks.

Citaat:
Die relatie heb ik al gelegd. Da's zeer interessant en druist absoluut niet in tegen wat ik schrijf over alomvattende psychosomatiek.
Voorbeeld op Youtube:
Can The Work Cure Allergies??The Work of Byron Katie
Onderschrift: Gepubliceerd op 29 sep. 2015
Michelle wonders if her allergies are psychosomatic and if she can get rid of the thoughts that cause them.

In dit voorbeeld gaat Michelle er (net zoals vrijwel iedereen die denkt iets van psychosomatiek te weten) vanuit dat haar gedachten allergie?n veroorzaken.
Niet dus, want:
Citaat:
De psyche veroorzaakt net zo min lichamelijke symptomen als lichamelijke processen psychische veranderingen veroorzaken.
Maar wij vinden altijd op beide niveaus het analoge patroon.
Alle bewustzijnsinhouden hebben hun tegenhanger in het lichaam en omgekeerd. In deze zin is ook alles een symptoom.

Citaat uit boek: 'de zin van ziekzijn'.
@Rob: Ware psychosomatiek gaat dus over leren kijken naar analoge patronen. Niet over 'ik heb allergie, stress, malaria etc. welke gedachte(n) is / zijn daar de oorzaak van?'.

Citaat:
Is absoluut nooit in me opgekomen Ramesh daar vragen over te stellen. Komt ook nu absoluut niet op om hem vragen te gaan stellen over alles omvattende psychosomatiek zonder uitsluitsel moest hij nog leven.
Wel heb ik daar vragen over gesteld aan mijn Belgische ziener over een tijdspanne van 20 jaar. Heel concreet zelfs in de vorm van: Vertel is iets over Christiane Beerlandt en haar werk'. Waarop hij antwoordde: "Zij tapt uit hetzelfde vaatje dan ik op haar manier."
Zo heb ik ook op voorhand gekeken naar de ziekten en aandoeningen van sommige goed bevriende mensen die ik naar hem gestuurd heb. Achteraf mocht ik het opgenomen gesprek met de ziener vaak beluisteren door hen. De overeenkomsten met Beerlandt's en Dhalke's duidingen waren onmiskenbaar.
Dus wat zou ik het nog aan Balsekar gaan voorleggen hebben..

Wat me bij Balsekar interesseerde na enkele mindblowing satsang's meegemaakt te hebben was zijn boek "Confusion No More: For the Spiritual Seeker".
Alweer een boek ja, wat ik verslonden heb en tot mijn essenti?le reken. Net zoals alle boeken van Ramesh, waaronder ik het volgende nog het meest gelezen en herlezen heb:
Advaita, the Buddha and the Unbroken Whole.
Citaat:
in this book Ramesh points to the "intrinsic closeness" between modern physics, Hinduism and Buddhism in their similar recognition of the "Unbroken Wholeness" of the manifest universe. In the context of his concept of how life happens, Ramesh answers the question: "what is it that distinguishes a sage from an ordinary person?" His answer, "A sage enjoys the shanti (peace) of Nirvana while living his life in the samsara of dukkha (misery)." In the conversations Ramesh opens the way to freedom from bondage to the conceptual universe.
Effe focus op "recognition of the "Unbroken Wholeness" of the manifest universe".
Totaal omvattende metafysische psychosomatiek ? la Dhalke en Beerlandt gaat ook over de herkenning ervan.

Heb Balsekar in India wel rechtstreeks gevraagd of hij helderziend was, over het muurtje mee kon kijken bij iemand, eender waar ter wereld die persoon zich bevond (over tijd en ruimte heen dus, zoals mijn ziener). Waarop hij meteen antwoordde: 'Nee, en ik ben blij dat ik al de enorme verwarring in de doorsnee mens over heel de wereld niet kan, niet hoef te zien, zou veel te belastend zijn.' Dat vertellende thuis aan mijn ziener, gaf die Ramesh groot gelijk. Daarmee wil mijn ziener ook al 5 jaar niemand meer ontvangen.

Wijziging aangebracht door Puppetji op 11 oktober 2015 om 14:17.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2015, 19:56   #16
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Pup, ik probeer er achter te komen waar je nu eindelijk naar op zoek bent.

Uit je laatste bericht zou ik kunnen afleiden dat het 'unbroken wholeness' is.

Maar die ga je nooit vinden zo lang je jezelf als een separate entiteit (persoon) met een ziel blijft zien. Vandaar dat ik een link probeer te leggen met dat wat je studie van Byron Katie en Advaita Vedanta heeft opgeleverd.
Oud 11 oktober 2015, 20:33   #17
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Pup, ik probeer er achter te komen waar je nu eindelijk naar op zoek bent.
Ik ben op zoek naar God en heb hem ook gevonden, herkend, in een mug.

Citaat:
Uit je laatste bericht zou ik kunnen afleiden dat het 'unbroken wholeness' is.

Maar die ga je nooit vinden zo lang je jezelf als een separate entiteit (persoon) met een ziel blijft zien.
wie zegt dat ik mijzelf als een separate entity met een ziel zie? Jij leid dat af uit mijn interesse in totaal omvattende psychosomatiek en daaronder vallende boeken met als titel 'signalen van de ziel'. En vanuit je advaita-invalshoek kan er geen ziel kan zijn zonder een persoon, 'ik', die zich dat concept eigen maakt. Wel, ik heb geen enkel voorstelling bij een ziel, engelen, spirituele gidsen whatever. Geen new-age gezweef voor mij.
Voor mijn part mag het boek "signalen van het ongebroken geheel" heten.

Citaat:
Vandaar dat ik een link probeer te leggen met dat wat je studie van Byron Katie en Advaita Vedanta heeft opgeleverd.
De studie van Byron Katie brengt mij opnieuw bij wat mijn ziener me 20 jaar voorgehouden heeft in zijn woorden: "Maak je los van mensen, dan pas kan je er bij zijn".

'...We hielden onmiddellijk op met plannen maken en gingen bij elkaar zitten om deze gedachten samen te onderzoeken. Uiteindelijk kwam ze tot een inzicht dat voor haar heel belangrijk was: ?Ik heb je niet nodig.? Ze keek me recht in de ogen en zei dat tegen mij, en ik zei het tegen haar omdat ik dat op dat moment ook echt zo voelde. Het was een moment van verbazingwekkende intimiteit voor ons. Ik voelde een weidse, ruime verbondenheid, een moeiteloos huwelijk zonder afspraken. Het was alsof ik werd gewiegd in een baarmoeder, zo veilig. Nu voelt dat inzicht als de ware basis van onze relatie, even prachtig als waar. Als ik het vergeet voel ik me ongelukkig en daardoor herinner ik me dat ik moet zoeken naar de angsten die ik tussen mij en de plek waar ik me thuis voel heb geplaatst.'

Uittreksel van: Byron Katie. 'Ik heb je liefde nodig, is dat waar?'.

Byron Katie's work is dus niets anders dan haar unieke praktische aanpak die kan leiden tot wat wijze mensen al lang weten: "De wereld begint bij jou en de wereld eindigt bij jou".
Signalen van de ziel / het ongebroken geheel, kunnen verschijnen om mensen daar aan te herinneren.
Oud 11 oktober 2015, 20:58   #18
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Byron Katie's work is dus niets anders dan haar unieke praktische aanpak die kan leiden tot wat wijze mensen al lang weten: "De wereld begint bij jou en de wereld eindigt bij jou".
Signalen van de ziel / het ongebroken geheel, kunnen verschijnen om mensen daar aan te herinneren.
Nee wat je daar schrijft is commercieel gezever je kan net zo goed een goedkoop flutromannetje lezen. De kracht van The Work is het onderzoek naar gedachten, daarbij ontdek je dat ze niet waar zijn. Ik heb als niet 'worker' een jaar lang deelgenomen aan een Byron Katie forum. Die mensen waren helemaal 'in' voor een vervolg en onmiddellijk enthousiast voor gedegen zelfonderzoek. Het forum is aan zijn eigen succes ten onder gegaan, dat het zomaar lukte op internet was juist mijn motivatie om daar mee door te gaan. Ook hier is het de bedoeling dat dit forum onnodig voor je wordt, daarna ben je weg of wordt je hier helper. Maar hier wordt kennelijk alleen maar egostuff uitgekraamd door een paar 'hangers' en het forum is allesbehalve dat waartoe het is opgezet.
Oud 11 oktober 2015, 21:14   #19
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
...hier wordt kennelijk alleen maar egostuff uitgekraamd door een paar 'hangers' en het forum is allesbehalve dat waartoe het is opgezet.
Ik zie het aha wel wanneer je je waarheidsforum sluit wegens te veel aha ego's.
Oud 11 oktober 2015, 21:38   #20
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben op zoek naar God en heb hem ook gevonden, herkend, in een mug.

wie zegt dat ik mijzelf als een separate entity met een ziel zie? Jij leid dat af uit mijn interesse in totaal omvattende psychosomatiek en daaronder vallende boeken met als titel 'signalen van de ziel'. En vanuit je advaita-invalshoek kan er geen ziel kan zijn zonder een persoon, 'ik', die zich dat concept eigen maakt. Wel, ik heb geen enkel voorstelling bij een ziel, engelen, spirituele gidsen whatever. Geen new-age gezweef voor mij.
Voor mijn part mag het boek "signalen van het ongebroken geheel" heten.

De studie van Byron Katie brengt mij opnieuw bij wat mijn ziener me 20 jaar voorgehouden heeft in zijn woorden: "Maak je los van mensen, dan pas kan je er bij zijn".

'...We hielden onmiddellijk op met plannen maken en gingen bij elkaar zitten om deze gedachten samen te onderzoeken. Uiteindelijk kwam ze tot een inzicht dat voor haar heel belangrijk was: ?Ik heb je niet nodig.? Ze keek me recht in de ogen en zei dat tegen mij, en ik zei het tegen haar omdat ik dat op dat moment ook echt zo voelde. Het was een moment van verbazingwekkende intimiteit voor ons. Ik voelde een weidse, ruime verbondenheid, een moeiteloos huwelijk zonder afspraken. Het was alsof ik werd gewiegd in een baarmoeder, zo veilig. Nu voelt dat inzicht als de ware basis van onze relatie, even prachtig als waar. Als ik het vergeet voel ik me ongelukkig en daardoor herinner ik me dat ik moet zoeken naar de angsten die ik tussen mij en de plek waar ik me thuis voel heb geplaatst.'

Uittreksel van: Byron Katie. 'Ik heb je liefde nodig, is dat waar?'.

Ik vind het een ontroerende bijdrage Pup. Laat ze maar kletsen, de heren.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon