Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 oktober 2015, 12:22   #11
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Er is hier een (persoonlijke) crisis (zijn er andere?) gaande. Maar een crisis is een kans. Een uitnodiging om te kijken/onderzoeken wat het je te vertellen heeft. Theo heeft het over uitdaging. What's in a name?

Ik ben aan het opruimen. Afstand doen van. Afsluiten. Leeg maken. Ruimte maken. In mijn hoofd, in mijn leven. Onthechten noemen ze dat. En ik merk dat koesteren en onthechten hand in hand gaan. Je koestert dat waarvan je weet dat het tijdelijk is en elk moment voorbij kan zijn of je ontnomen kan worden. Wat anders zou de koestering waard zijn?

En dat "loslaten" van de identificatie met het lichaam, is op dit moment ook even zo'n dingetje, wat speelt.

Voor niemand interessant verder. Wou het alleen even met jullie delen. Vraag me niet waarom.
Ad 1. Het moet je na alles wat je hier op dit forum over realisatie hebt verkondigd toch duidelijk zijn waar hier de identificatie mee is. Even voor mijn beurt sprekende de 'wie' heeft een crisis maar dat ben je niet.
Dus: Watch and enjoy.

Ad 2. Dat wat Theo aanbeveelt, onderzoek wat het je te vertellen heeft, behoort toe aan identificatie met dat 'je'. Daar kun je, net zoals Theo kennelijk ook graag doet, jaren mee bezig blijven.
Dus: So have fun in this rollercoaster of live.
Oud 21 oktober 2015, 12:33   #12
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ad 1. Het moet je na alles wat je hier op dit forum over realisatie hebt verkondigd toch duidelijk zijn waar hier de identificatie mee is. Even voor mijn beurt sprekende de 'wie' heeft een crisis maar dat ben je niet.
Dus: Watch and enjoy.

Ad 2. Dat wat Theo aanbeveelt, onderzoek wat het je te vertellen heeft, behoort toe aan identificatie met dat 'je'. Daar kun je, net zoals Theo kennelijk ook graag doet, jaren mee bezig blijven.
Dus: So have fun in this rollercoaster of live. .
Uiteraard is dat zo. Maar onderzoek vindt toch ook enkel plaats op het terrein van de "wie"?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2015, 12:35   #13
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Uiteraard is dat zo. Maar onderzoek vindt toch ook enkel plaats op het terrein van de "wie"?
Als je weet wat je bent wat wil je dan nog op het terrein van de 'wie' (wat je niet bent) onderzoeken? Alleen als je dat niet weet, kun je je hele leven lang op zoek blijven wat je in dat 'wie' beweegt. En dat bewegen is als het komen en gaan van de golven op het strand aan de zee. Er zijn mensen die het komen en gaan van de golven nooit moe worden, dus dan is toch het motto 'geniet van de rit'. Of onderzoek en stel vast dat je de 'wie' niet bent en dan is het motto 'ik stond erbij en keek er naar'.
Oud 21 oktober 2015, 12:46   #14
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus: So have fun in this rollercoaster of live.

Waarom moet je mij er nu weer bijhalen? Wie verlicht is, is ook onthecht.
Veel moeilijker gaat het niet worden. En Nadje is verlicht meende ik gelezen te hebben, dus gaat ze hier ongetwijfeld uitkomen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2015, 12:49   #15
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens onze grootmeester valt daar niks te onderzoeken. Het 'wie' bestaat immers niet, illusie! Alle wietjes denken alleen maar een wietje te zijn. Dus stop daarmee en al je problemen zijn opgelost. (volgens advaita team hier)
Oud 21 oktober 2015, 12:50   #16
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je weet wat je bent wat wil je dan nog op het terrein van de 'wie' (wat je niet bent) onderzoeken? Alleen als je dat niet weet, kun je je hele leven lang op zoek blijven wat je in dat 'wie' beweegt. En dat bewegen is als het komen en gaan van de golven op het strand aan de zee. Er zijn mensen die het komen en gaan van de golven nooit moe worden, dus dan is toch het motto 'geniet van de rit'. Of onderzoek en stel vast dat je de 'wie' niet bent en dan is het motto 'ik stond erbij en keek er naar'.
Ik sta er ook bij en kijk ernaar. En ik zie "een iemand" die zich druk maakt. Of anders gezegd, die een verhaal maakt van wat er gebeurt. Is het nodig de verhalenverteller de mond te snoeren?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2015, 12:59   #17
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Waarom moet je mij er nu weer bijhalen? Wie verlicht is, is ook onthecht.
Veel moeilijker gaat het niet worden. En Nadje is verlicht meende ik gelezen te hebben, dus gaat ze hier ongetwijfeld uitkomen.
Omdat je regelmatig aangeeft dat gedegen zelfonderzoek niet te be?indigen is en dat je zegt zelf ook nog lustig aan het grasduinen te zijn met 'wie' je bent. Nadje volgt je daarin en ik probeer in mijn antwoord beide visies te tonen. Het lijkt me nogal objectief iemand zelf daarin de keuze te laten.

Het is geen kwestie van ergens uit komen het is een kwestie van zien.
Oud 21 oktober 2015, 13:01   #18
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Ik sta er ook bij en kijk ernaar. En ik zie "een iemand" die zich druk maakt. Of anders gezegd, die een verhaal maakt van wat er gebeurt. Is het nodig de verhalenverteller de mond te snoeren?
Alleen maar waarnemen is genoeg, het 'wat' je bent staat er boven, herken 'wat' je bent.
Oud 21 oktober 2015, 13:03   #19
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Volgens onze grootmeester valt daar niks te onderzoeken. Het 'wie' bestaat immers niet, illusie! Alle wietjes denken alleen maar een wietje te zijn. Dus stop daarmee en al je problemen zijn opgelost. (volgens advaita team hier)
Eigenaardig zo op je gelijk aan te sturen waar dienstbaarheid gevraagd is.
Oud 21 oktober 2015, 13:04   #20
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat je regelmatig aangeeft dat gedegen zelfonderzoek niet te be?indigen is en dat je zegt zelf ook nog lustig aan het grasduinen te zijn met 'wie' je bent. Nadje volgt je daarin en ik probeer in mijn antwoord beide visies te tonen. Het lijkt me nogal objectief iemand zelf daarin de keuze te laten.
Het zit hier propvol met mensen die verlicht zijn, gerealiseerd zijn, hun zelfonderzoek hebben afgerond. Maar iets beweren op internet is nog wat anders dan de dagelijkse praktijk.

Zelfs iemand op jouw niveau weet dat als je verlicht bent ook onthecht bent.
Tref je nog hechting in je zelf aan dan weet je wat je te doen staat.
Wat je ook in het verleden op een forum als dit beweerd moge hebben.
Ook voor jou kan die dag komen, beste man.
Over Nadje zit ik niet zo in. Ze laat zich te veel meeslepen door het advaita team. Maar ik schat in dat ze toch nog wel wat contact heeft met zichzelf?.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon