Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 december 2015, 22:36   #21
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik meende dat je zo onderhand wel weet hoe dat bestuderen bedoeld is, gedachten op waarheid onderzoeken was het. Daar ben je na aanvankelijk nogal wat werk, vervolgens vlot doorheen. Als je dat tenminste consci?ntieus doet en verder niet ook iedere aanname al als potentieel uitgangspunt neemt. Opgeven uit frustratie of vermoeidheid heeft dan ook geen blijvende betekenis.
Ik zie het niet als opgeven uit frustratie of vermoeidheid; ik zie het als ophouden met zinloos rond de pot te draaien. Verstandelijk alleen kom je er niet...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2016, 12:28   #22
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik zie het niet als opgeven uit frustratie of vermoeidheid; ik zie het als ophouden met zinloos rond de pot te draaien. Verstandelijk alleen kom je er niet...
Vreemde ervaring meegemaakt.
Ik lag weer, in gedachten, volkomen overhoop met mijzelf toen ik mijzelf in de ogen in de spiegel keek... Hela, dat zijn ogen die weten... Hoe kan dat terwijl ik mijzelf wijsmaak dat ik niet weet...
Herhaaldelijk hebben mensen mij behandeld als iemand die weet... Waarom vertrouwen zij wel op mijn weten en ik niet???

Zou het niet beter zijn dat ik ophou met mijzelf onoplosbare enigma's voor te brouwen en dat ik in plaats honderd procent ga voor die innelijke persoon in mij, die wel schijnt te weten???
Oud 16 januari 2016, 20:51   #23
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lag weer, in gedachten, volkomen overhoop met mijzelf toen ik mijzelf in de ogen in de spiegel keek...
Vaker naar de kapper
Oud 16 januari 2016, 23:24   #24
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vaker naar de kapper
Niet altijd vanzelfsprekend de oplossing... bij de kapper heb ik mijn bril niet op en zie ik bijzonder weinig in de spiegel , sorry, offtopic grapje.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2016, 10:02   #25
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Niet altijd vanzelfsprekend de oplossing... bij de kapper heb ik mijn bril niet op en zie ik bijzonder weinig in de spiegel , sorry, offtopic grapje.
Als je haar maar goed zit, sorry, eveneens offtopic grapje.
Oud 17 januari 2016, 10:05   #26
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Ik lag weer, in gedachten, volkomen overhoop met mijzelf toen ik mijzelf in de ogen in de spiegel keek... Hela, dat zijn ogen die weten... Hoe kan dat terwijl ik mijzelf wijsmaak dat ik niet weet...
Herhaaldelijk hebben mensen mij behandeld als iemand die weet... Waarom vertrouwen zij wel op mijn weten en ik niet???

Zou het niet beter zijn dat ik ophou met mijzelf onoplosbare enigma's voor te brouwen en dat ik in plaats honderd procent ga voor die innelijke persoon in mij, die wel schijnt te weten???
Mooi h?, en dat wordt simpelweg waargenomen, het wachten is op degene die het zich toeeigent.
Oud 17 januari 2016, 13:14   #27
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Mooi h?, en dat wordt simpelweg waargenomen, het wachten is op degene die het zich toeeigent.
Toe?igenen??? Wat is, is; dat wordt niet toege?igent...
Oud 17 januari 2016, 15:46   #28
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Toe?igenen??? Wat is, is; dat wordt niet toege?igent...
Dat wat het zich toe-eigent is de 'ik' in..

Citaat:
dat terwijl ik mijzelf wijsmaak dat ik niet weet...
De commentator, de verslaglegger, degene die het beoordeelt zeg maar. Er is een omarmen van de gedachte die anders alleen maar komt en weer gaat, komt en weer gaat, komt en weer gaat...
Oud 18 januari 2016, 11:43   #29
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toe?igenen??? Wat is, is; dat wordt niet toege?igent..
Citaat:
Dat wat het zich toe-eigent is de 'ik'
Als je de twee uitspraken samenlegt dan weet je dat wat niet wordt toegeeigent ?niet-ik? is. Dat wordt waarheid genoemd omdat het is wat is.

Uit wat Laurens verder zegt: ?Er is een omarmen van de gedachte die anders alleen maar komt en weer gaat?, kan het ?ik? niets anders gezien worden dan als een denkbeeldig gevolg die de (concrete) oorzaken van ?een bestaan? in stand houdt. Dat bestaan kan niet anders dan denkbeeldig zijn omdat het komt en gaat zoals gedachten komen en gaan.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2016, 11:49   #30
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Dat wat het zich toe-eigent is de 'ik' in..

De commentator, de verslaglegger, degene die het beoordeelt zeg maar. Er is een omarmen van de gedachte die anders alleen maar komt en weer gaat, komt en weer gaat, komt en weer gaat...
De 'ik' zoals je het noemt is tot het inzicht gekomen dat alles wat er aan die 'ik' blijft kleven er bitter weinig toe doet en eerder hinderlijk is dan iets anders. Maar de uiterlijke wereld ziet niet verder en kan misschien niet verder zien dan die 'ik' en doet er alles aan om die 'ik' te versterken en nog beter om die 'ik' in voorgeschreven moulures te doen passen...
In haar opinie, zonder 'ik' geen leven dat het leven waardig zou zijn; terwijl juist dat vastlopen in dat 'ik' haar uiteindelijke ondergang, als menselijk geheel, maar ook individueel, zal worden...

Inderdaad het komt en het gaat, het komt en het gaat...; maar nog beter is het dat continu komen en dat continu gaan naast zich neer te leggen en eindelijk echt beginnen te leven... en nu vooral niet beginnen te redetwisten over wat dat woordje 'echt' dan zou inhouden... De rede kan er echt niet bij want de rede komt altijd achter en is dus altijd te laat...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon