Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 juli 2016, 17:37   #1
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard Niet-twee is niet hetzelfde als ??n.

Dag lieve lezers. Het klinkt zo eenvoudig h?? Verlaat de tegenstellingen en je komt vanzelf wel in het Nirwana terecht. Dah??g, lief egootje van mij die mij steeds maar in de dualiteit sleurt. Ik ga lekker in het directe zijn bivakkeren en ik laat de tegenstellingen wel aan een ander over.

Maar dat gaat zomaar niet! Als je deze gedachte omarmt dat zit je in een concept. Natuurlijk kan je het mentaal allemaal begrijpen en leuk meepraten met je advaita vriendjes. Maar is er dan wel iets gerealiseerd in jou? Denk je echt weg te komen met alles begrijpen?
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2016, 17:58   #2
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Dag lieve lezers. Het klinkt zo eenvoudig h?? Verlaat de tegenstellingen en je komt vanzelf wel in het Nirwana terecht. Dah??g, lief egootje van mij die mij steeds maar in de dualiteit sleurt. Ik ga lekker in het directe zijn bivakkeren en ik laat de tegenstellingen wel aan een ander over.

Maar dat gaat zomaar niet! Als je deze gedachte omarmt dat zit je in een concept. Natuurlijk kan je het mentaal allemaal begrijpen en leuk meepraten met je advaita vriendjes. Maar is er dan wel iets gerealiseerd in jou? Denk je echt weg te komen met alles begrijpen?
Denk je echt weg te komen met alles begrijpen?

Met je verstand kom je nooit weg, maar blijf je altijd en alleen maar in dezelfde cirkeltjes ronddraaien...
De slang die in zijn eigen staart bijt...
Zet je verstand op zij... Zoek niet meer naar wetten en regels... Maar observeer... Observeer zo je wil met je verstand, maar laat het verstand vooral niet het initiatief overnemen...

En het Leven zal in volle vrijheid weer door je aders vloeien en je zult het Leven zijn...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2016, 18:10   #3
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zoek niet meer naar wetten en regels... Maar observeer... Observeer zo je wil met je verstand,

Zou je dat daadwerkelijk doen dan zou je zien dat alles wat mentaal is, aan wetten en regels gebonden is. Dan leer je de wetten gebruiken en gehoorzamen omdat de wetten ??n bron heeft.

Daarom zeg ik: niet-twee is niet hetzelfde als ??n. Lekker zwijmelen in die eenheid, dat kunnen we allemaal wel! Richt de blik weer op de twee. En daar komen we terecht op het mentale terrein. Het is de geest die de twee schept. Waarom is dit? Hoe werkt dit?

Waarom denkt iedereen dat zelfonderzoek zich beperkt tot geen twee?
Oud 1 juli 2016, 23:09   #4
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Zou je dat daadwerkelijk doen dan zou je zien dat alles wat mentaal is, aan wetten en regels gebonden is. Dan leer je de wetten gebruiken en gehoorzamen omdat de wetten ??n bron heeft.

Daarom zeg ik: niet-twee is niet hetzelfde als ??n. Lekker zwijmelen in die eenheid, dat kunnen we allemaal wel! Richt de blik weer op de twee. En daar komen we terecht op het mentale terrein. Het is de geest die de twee schept. Waarom is dit? Hoe werkt dit?

Waarom denkt iedereen dat zelfonderzoek zich beperkt tot geen twee?
Ik bekommer mij (niet meer) om de polariteiten; ik bekommer mij (niet meer) om ??n of twee... Het is het verstand die de mensen daarop wil vastspijkeren...
Ik kijk en ik observeer en veel wat vroeger verborgen bleef achter die opgeschroefde en onbestaande dilemma's wordt nu klaar en duidelijk...
Oud 3 juli 2016, 10:27   #5
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Ik bekommer mij (niet meer) om de polariteiten; ik bekommer mij (niet meer) om ??n of twee... Het is het verstand die de mensen daarop wil vastspijkeren...
Ik kijk en ik observeer en veel wat vroeger verborgen bleef achter die opgeschroefde en onbestaande dilemma's wordt nu klaar en duidelijk...
Maar wat is het moeilijk voor de meeste mensen om in te zien dat zij meer dan hun verstand zijn... Wat is het moeilijk om zichzelf een leven toe te kennen zonder zich te vereenzelvigen met hun verstand...

Eeuwen lang drogeert dat verstand de samenleving...

In plaats van te zeggen 'ik ben liefde' zegt het verstand 'ik moet liefhebben'... en in eerste instantie doet dat verschil tussen deze twee zienswijze er niet veel toe... maar als je bedenkt dat er nu mensen zijn die er rotsvast van overtuigd zijn dat liefhebben inhoudt dat ze zichzelf samen met zoveel mogelijk andere mensen moeten opblazen... Dat liefde inhoudt dat men voor het vaderland moet sterven en de vijanden van het vaderland moet haten... Dat liefde inhoudt dat men zijn kinderen verstoot omdat ze met een andersdenkende, andersgelovige, anders gekleurde trouwen...; dat homoliefde een niet toe te laten afwijking zou zijn...

Hoe kun je de wetenschap van 'ik ben liefde' met al die later bedachte verstandelijke vormen van 'ik moet liefhebben' relateren...

Dat klopt van geen kanten meer en zo zijn we op alle gebieden totaal afgescheiden geworden van ons innerlijke zijn en leven we naast onze schoenen; leven we in een schijnwereld door ons verstand opgedrongen en in stand gehouden...

En hoe denk je door verstandelijk te redeneren je te bevrijden uit deze verstandelijke moordkuil???

Je verstand opzij zetten wil niet zeggen dat je als een dwaas of als een kip zonder kop gaat handelen. Je verstand opzij zetten wil zeggen dat je de tijd neemt om het innerlijke leven in je te laten opwellen, waarbij je je verstand gebruikt als een werkmiddel daar waar het nodig is, maar daar waar het overbodig is leg je het het zwijgen op...

Jij bent veel en veel meer dan je verstand. Je vereenzelvig jezelf toch ook niet met je benen, alhoewel zonder benen je niet vooruit zou geraken...
Zo moet je ook je verstand zien.... als een machtig, menselijk werktuig, niet meer en niet minder...
Oud 3 juli 2016, 10:51   #6
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Maar wat is het moeilijk voor de meeste mensen om in te zien dat zij meer dan hun verstand zijn... Wat is het moeilijk om zichzelf een leven toe te kennen zonder zich te vereenzelvigen met hun verstand?
Nee, dat is juist het leuke van het hele spel. Door afgescheidenheid kunnen we elkaar ervaren. Het doorzien van de zaak is het einde van het vermaak.

Citaat:
In plaats van te zeggen 'ik ben liefde' zegt het verstand 'ik moet liefhebben'...

Dit heeft eigenlijk weinig met zelfkennis te maken, maar meer met logisch nadenken. Liefhebben is geen doen. In de zin van: je kunt helemaal geen liefde geven. Immers, zou je liefde kunnen geven dan kom je op een gegeven moment zonder te zitten. Net zoals een auto zonder benzine komt te zitten als hij kilometers geeft.

Qua liefde valt er niks te geven of te krijgen. Je b?nt liefde en verder niks.

Liefde kan ook niet tijdelijk zijn. Waar zou het heen moeten als je het niet kan geven of krijgen?

Liefde voor slechts ??n persoon is daarmee ook onmogelijk. In seksueel opzicht kan je liefde voelen voor ??n persoon. Maar daar hoef je mentaal ook niks mee, dat hoef je ook alleen maar te laten zijn.

Wie zelf op het gebied van liefde niet langer meent de touwtjes in handen te hebben, die ziet dat liefde een eigen leven leidt. Het wijst zichzelf, er valt eigenlijk niks over te weten.

En n?t als je besloten hebt om alles maar te laten zijn ga je toch weten.
Het hoogste weten is dus niet-weten.
Oud 4 juli 2016, 07:45   #7
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Nee, dat is juist het leuke van het hele spel. Door afgescheidenheid kunnen we elkaar ervaren. Het doorzien van de zaak is het einde van het vermaak.

Dit heeft eigenlijk weinig met zelfkennis te maken, maar meer met logisch nadenken. Liefhebben is geen doen. In de zin van: je kunt helemaal geen liefde geven. Immers, zou je liefde kunnen geven dan kom je op een gegeven moment zonder te zitten. Net zoals een auto zonder benzine komt te zitten als hij kilometers geeft.

Qua liefde valt er niks te geven of te krijgen. Je b?nt liefde en verder niks.

Liefde kan ook niet tijdelijk zijn. Waar zou het heen moeten als je het niet kan geven of krijgen?

Liefde voor slechts ??n persoon is daarmee ook onmogelijk. In seksueel opzicht kan je liefde voelen voor ??n persoon. Maar daar hoef je mentaal ook niks mee, dat hoef je ook alleen maar te laten zijn.

Wie zelf op het gebied van liefde niet langer meent de touwtjes in handen te hebben, die ziet dat liefde een eigen leven leidt. Het wijst zichzelf, er valt eigenlijk niks over te weten.

En n?t als je besloten hebt om alles maar te laten zijn ga je toch weten.
Het hoogste weten is dus niet-weten.
Het hoogste weten is doorzien dat je er met je verstand en al zijn redeneringen niet komt en dat het juist het verstand is dat je vervreemd van 'wat is'; hoe vermakelijk en plezant het met tijden ook kan zijn...

Het hoogste weten is je opnieuw rechtstreeks te linken aan 'wat is' en niet steeds opnieuw via een omweg van het verstand.
Een verstand dat wij aanbidden als het gouden kalf op aarde... ook als onze voormannen zo slim zijn om het anderen namen zoals God, de gerechtigheid, de wetenschap, de reden enzo voort te noemen waarvoor ze eisen dat de kudde braaf en gedwee moet knielen en gehoorzamen...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon