Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Mijn inspiratie

Mijn inspiratie Dat zou wel eens je eigen hond kunnen zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 augustus 2016, 21:41   #1
Sterrenstof
Voormalig lid

Standaard Pijn is onvermijdelijk, lijden optioneel

Accepteren is niet hetzelfde als aanpassen
Vaak hebben we de neiging overmatig te lijden onder situaties die niet geheel door ons te controleren zijn. En soms hebben we het zelfs moeilijker omdat we weigeren te accepteren wat er gebeurd is, dan vanwege de negatieve gebeurtenis zelf.

Het is zo dat emoties volledig noodzakelijk zijn en het is niet aan te raden ze te onderdrukken. Verdriet is onze manier om te herstellen en anderen te laten weten dat het niet goed met ons gaat. Angst is er om ons te beschermen tegen bepaalde risico?s en gevaren. Walging weerhoudt ons ervan om ziektes te krijgen.

Emoties zijn, wanneer we ze kunnen aanpassen aan de situatie die zich voordoet, ontzettend nodig en ze helpen ons te overleven. De problemen ontstaan wanneer de emotie ophoudt zijn doel te dienen en zich tegen ons keert. Het is alsof we onszelf laten struikelen en onze emoties onze ergste vijand worden.

Of we ons goed of slecht voelen wordt bepaald door de manier waarop we ons richten op de gebeurtenissen die zich voordoen. Zoals Boeddha zei: ?Pijn is onvermijdelijk, maar lijden is optioneel.? Jij kunt bepalen hoe en hoeveel je wilt lijden. En om dit te doen moet je in ieder geval begrijpen dat de wereld vol onzekerheden is en dat we maar weinig dingen kunnen controleren. Dit hoort simpelweg bij het spel.

Zijn we conformisten?
Totaal niet. Zoals de titel van dit artikel zegt: accepteren is niet hetzelfde als aanpassen. Veel mensen denken dat als ze niet genoeg zeuren, als ze niet huilen en schreeuwen en boos worden op de wereld wanneer iets misgaat, dit betekent dat ze zich aanpassen, wat van zwakte zou getuigen. En eigenlijk is het juist andersom.

Het getuigt juist van zwakte wanneer we onze energie en waardevolle tijd verspillen aan iets dat we niet kunnen controleren, aan iets dat we niet kunnen veranderen. Ik blijf volhouden dat emoties er zeker wel toe doen, maar alleen tot op bepaalde hoogte. Voorbij dit punt worden ze alleen maar nutteloos.

?Acceptatie. Het is niet hetzelfde als jezelf neerleggen bij, maar niets doet je meer energie verspillen dan jezelf verzetten en vechten tegen een situatie die je niet kunt veranderen.?
-Dalai Lama-

Het hebben van wensen, doelen, projecten en dromen is essentieel en ontzettend belangrijk om gelukkig te kunnen zijn en de betekenis van het leven te ontdekken. We zouden ons niet moeten aanpassen aan iets dat we niet leuk vinden. We zouden moeten proberen het te veranderen. Op dezelfde manier moeten we datgene najagen wat we echt op waarde schatten. We moeten het vinden en ervan genieten.

Jezelf aanpassen is dan ook niet wat ik bedoel. Als je iets wil, ga er dan achteraan en vergeet ondertussen niet te genieten, maar het is belangrijk dat je begrijpt dat dingen soms mis kunnen gaan en dat we dit soms gewoonweg niet kunnen controleren, hoe hard we ergens ook voor vechten. En dit is waar acceptatie belangrijk wordt.

Het leven is niet perfect
Big deal! Het is niet perfect, nooit geweest ook en het zal het ook nooit zijn. Dit is wat we moeten accepteren. Acceptatie betekent begrijpen dat de dingen soms in je voordeel zullen zijn en soms niet. En dat is normaal, het hoort erbij. Het geeft niets, want als alles perfect zou zijn, dan zouden we nooit zoveel waardering kunnen voelen voor die keren dat iets wel heel leuk is.

Om van overwinningen te kunnen genieten, moet je mislukkingen ervaren. Het is daarom ontzettend belangrijk om tegen jezelf te zeggen: ?Ik probeer alles goed te laten gaan en zal hiervoor mijn best doen, maar als het niet goed gaat, dan is dat jammer. Er zijn dingen waar ik niets aan kan doen en ik ga me er niet drukker om maken dan nodig is. Ik krijg wel weer andere kansen.?

Het is niet voldoende om het simpelweg te herhalen. Je moet het echt geloven, want het is de realiteit. Je zult duizenden hindernissen op je pad tegenkomen en dit kun je maar beter zo snel mogelijk accepteren. Dit zal je namelijk veel onnodig lijden besparen.

Leren accepteren?
Acceptatie

De wereld is niet altijd hoe jij wilt dat hij is. Het maakt niet uit hoe boos, verdrietig of angstig je hierom wordt. De dingen zijn gewoonweg niet altijd hoe jij wilt dat ze zijn. Accepteer je dit, dan zal je emotioneel gezien veel rustiger en ontspannen zijn en zal je de situatie veel helderder kunnen bekijken. Op deze manier voorkom je dat je emoties de overhand nemen en je visie vertroebelen.

Mensen gedragen zich niet naar jouw verwachtingen. Iedereen is een individu met een eigen mentaliteit die kan doen wat hij wil. Verwacht niets van anderen. Wacht op niets van ze. Laat je verrassen door mensen en geniet van wat ze voor je doen en wat ze je kunnen bieden.

Mensen maken fouten en jij dus ook. Probeer je fouten goed te maken en probeer anderen dit ook te laten doen. Veroordeel anderen niet als ze falen en veroordeel ook jezelf niet, want fouten maken hoort er nu eenmaal ook bij. En dankzij fouten leren we en komen we vooruit.

?Doe anderen geen pijn met de dingen die jou pijn bezorgen.?
-Boeddha-

Accepteren betekent dat je je realiseert dat alles goed is zoals het is en dat wat moet gebeuren simpelweg zal gebeuren. We zouden onszelf altijd genoeg ruimte moeten geven om te veranderen en te handelen om een situatie te verbeteren met een serene en liefdevolle houding die gericht is op de toekomst.

- verkenjegeest.com -
Sterrenstof is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2016, 09:06   #2
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht

Accepteren betekent dat je je realiseert dat alles goed is zoals het is en dat wat moet gebeuren simpelweg zal gebeuren. We zouden onszelf altijd genoeg ruimte moeten geven om te veranderen en te handelen om een situatie te verbeteren met een serene en liefdevolle houding die gericht is op de toekomst.

In dat realiseren komt men onvermijdelijk de eigen wil tegen. Het klopt wat hier boven staat. Maar het is de eigen wil die verhindert om te realiseren.

Hoe komt dat? De eigen wil bestaat wel degelijk. Maar soms wordt er de aanname gedaan dat de eigen wil niet bestaat. Dan wordt het ene geloof (de wil bestaat) vervangen door het andere geloof (de wil bestaat niet).

De enige weg die gegaan kan worden zonder opnieuw te verdwalen is om de wil op te sporen in jezelf. En eenmaal gevonden dient hij niet vernietigd te worden, maar men kan de wil gewoon laten zijn.

Maar in dat laten zijn wordt er geleden. En als de mens ??n ding niet wil, dan is het lijden. Geloof, wil, lijden, dat zijn kernthema?s in zelfonderzoek. En hierbij wil ik opmerken dat zelfkennis als geloof ook niet ter zake doende is. Dan begin je a.h.w. een priv?-religie. Dan kan je je mooi verbaal uitdrukken, maar wat heb je daar aan?

Mooi topic, Sterre.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2016, 11:39   #3
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Mooi topic, Sterre.
2

Veel zou al verbeteren indien we 'onze wil' ontdoen van alle ons door de maatschappij en/of door derden, opgedrongen 'eigen willen'...

Als puntje bij paaltje komt zou wel eens blijken dat we in weze niet zo heel veel willen en dat het dan ook enorm goed is om te leven met die uitgezuiverde 'wil'...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2016, 13:58   #4
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht

Veel zou al verbeteren indien we 'onze wil' ontdoen van alle ons door de maatschappij en/of door derden, opgedrongen 'eigen willen'...

Als puntje bij paaltje komt zou wel eens blijken dat we in weze niet zo heel veel willen en dat het dan ook enorm goed is om te leven met die uitgezuiverde 'wil'...

Na gedegen onderzoek is mij gebleken dat er een persoonlijke wil aanwezig was in mij. Die had niet van doen met de maatschappij. Ook had hij niet van doen met opgedrongen door wie dan ook.

Het zoeken van de wil houdt ook in het zoeken naar de doener. De doener doet namelijk wat de wil voorschrijft. Er is dus ook geen sprake van een uitgezuiverde wil. Anders zouden we een uitgezuiverde doener in onszelf cre?ren.

Citaat:
Zoals Boeddha zei: ?Pijn is onvermijdelijk, maar lijden is optioneel.? Jij kunt bepalen hoe en hoeveel je wilt lijden. En om dit te doen moet je in ieder geval begrijpen dat de wereld vol onzekerheden is en dat we maar weinig dingen kunnen controleren. Dit hoort simpelweg bij het spel.
Lijden ligt aan de bron van de wil. En wel de wens om niet te lijden. Om de weg terug te vinden zal er dus geleden moeten worden. En wie is degene die lijdt? Dat is de ik-mens?. Daar kom je uit bij de kern van de zaak: het sterven aan jezelf.
Oud 22 augustus 2016, 16:08   #5
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Na gedegen onderzoek is mij gebleken dat er een persoonlijke wil aanwezig was in mij. Die had niet van doen met de maatschappij. Ook had hij niet van doen met opgedrongen door wie dan ook.

Het zoeken van de wil houdt ook in het zoeken naar de doener. De doener doet namelijk wat de wil voorschrijft. Er is dus ook geen sprake van een uitgezuiverde wil. Anders zouden we een uitgezuiverde doener in onszelf cre?ren.

Lijden ligt aan de bron van de wil. En wel de wens om niet te lijden. Om de weg terug te vinden zal er dus geleden moeten worden. En wie is degene die lijdt? Dat is de ik-mens?. Daar kom je uit bij de kern van de zaak: het sterven aan jezelf.
Ik zou eerder zeggen 'het sterven aan de 'ego'-mens en die is ons of hebben wij onszelf aangepraat...

Er is niets tegen een doener; indien die doener opgaat in het geheel...
Oud 22 augustus 2016, 16:15   #6
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ik zou eerder zeggen 'het sterven aan de 'ego'-mens en die is ons of hebben wij onszelf aangepraat...

Er is niets tegen een doener; indien die doener opgaat in het geheel...

Het is een misvatting dat de doener is aangepraat. Die mythe komt voort uit onbegrip. De doener bestaat wel degelijk. Met kreten als aangepraat, denkbeeldig etc. komt men in de valkuil van geloof terecht. Het geloof is dan dat het ego niet bestaat, denkbeeldig is, aangepraat is.

Gedegen onderzoek bestaat d??ruit om de doener te onderzoeken. Hierin doorziet het de doener het eigen ego. Maar dat is het halve verhaal?.
Oud 23 augustus 2016, 11:43   #7
Sterrenstof
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
In dat realiseren komt men onvermijdelijk de eigen wil tegen. Het klopt wat hier boven staat. Maar het is de eigen wil die verhindert om te realiseren.

Hoe komt dat? De eigen wil bestaat wel degelijk. Maar soms wordt er de aanname gedaan dat de eigen wil niet bestaat. Dan wordt het ene geloof (de wil bestaat) vervangen door het andere geloof (de wil bestaat niet).

De enige weg die gegaan kan worden zonder opnieuw te verdwalen is om de wil op te sporen in jezelf. En eenmaal gevonden dient hij niet vernietigd te worden, maar men kan de wil gewoon laten zijn.
Ja, daarmee geef je een mooie samenvatting... Nog korter gezegd: niet mijn wil geschiedde.

Citaat:
Maar in dat laten zijn wordt er geleden. En als de mens ??n ding niet wil, dan is het lijden. Geloof, wil, lijden, dat zijn kernthema?s in zelfonderzoek. En hierbij wil ik opmerken dat zelfkennis als geloof ook niet ter zake doende is. Dan begin je a.h.w. een priv?-religie. Dan kan je je mooi verbaal uitdrukken, maar wat heb je daar aan?
Accepteren is ook wat anders, dan aanpassen of ontkennen of veroordelen. Dit (accepteren, en daarmee het handelen zonder te handelen - niet mijn wil geschiedde) "vinden" we door hart en hoofd te laten leiden door intu?tie. Soort van "schatzoeken", maar dan ontspannener.

Citaat:
Mooi topic, Sterre.
De tekst vond ik in grote lijnen inspirerend, omdat het zo duidelijk in Jip- en Janneke-taal beschrijft wat ik (her)ken.
Sterrenstof is offline   Met citaat reageren
Oud 23 augustus 2016, 14:23   #8
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht

Accepteren is ook wat anders, dan aanpassen of ontkennen of veroordelen. Dit (accepteren, en daarmee het handelen zonder te handelen - niet mijn wil geschiedde) "vinden" we door hart en hoofd te laten leiden door intu?tie. Soort van ?schatzoeken?, maar dan ontspannener.
Intu?tie is misschien niet helemaal de juiste omschrijving denk ik wel eens. (ik gebruik het begrip ook vaak, daar niet van) Ik zou het ook directe kennis kunnen noemen. Directe kennis die bloot komt als men al een tijdje zich op het pad bevindt. Het vergt geen enkele inspanning. Vandaar ook dat het denken volgend is en niet leidend.

Citaat:
De tekst vond ik in grote lijnen inspirerend, omdat het zo duidelijk in Jip- en Janneke-taal beschrijft wat ik (her)ken.
Het is niet nodig om onbegrijpelijke taal te gebruiken. Dan zou zelfkennis alleen voor mensen met een hoog IQ zijn. Ik denk dat het juist andersom is. Intelligentie staat eigenlijk maar in de weg.
Oud 23 augustus 2016, 14:50   #9
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Het is een misvatting dat de doener is aangepraat. Die mythe komt voort uit onbegrip. De doener bestaat wel degelijk. Met kreten als aangepraat, denkbeeldig etc. komt men in de valkuil van geloof terecht. Het geloof is dan dat het ego niet bestaat, denkbeeldig is, aangepraat is.

Gedegen onderzoek bestaat d??ruit om de doener te onderzoeken. Hierin doorziet het de doener het eigen ego. Maar dat is het halve verhaal?.
Waar zeg ik dat de doener is aangepraat??? Het ego is aangepraat, maar de doener bestaat inderdaad wel degelijk...
Oud 23 augustus 2016, 16:18   #10
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Waar zeg ik dat de doener is aangepraat??? Het ego is aangepraat, maar de doener bestaat inderdaad wel degelijk...
Ego en de doener zijn een en dezelfde. Het is ego die d?et.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon