Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Mijn inspiratie

Mijn inspiratie Dat zou wel eens je eigen hond kunnen zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 augustus 2016, 21:26   #51
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
"Zijn door niet-te-zijn" ... het lijkt wel een reclame voor een snelcursus Shakespeare zonder voorkennis.

Het gevreesde addertje zit onder 'eenmaal denkbeeldigheid (ego) doorzien'.
Eenmaligheid is de terugkoppeling naar verlangens en wensdromen (hier Liefde zonder voorwaarden en dienstbaarheid aan wat is. Het pad dat zich in denkbeeldigheid ontvouwt is de vlucht vooruit in verbeelding.

Ook leven en zuiver leven zijn onderwerpen waarover je gaat speculeren om te eindigen met zingeving voor bestaan (dat wat je verder zal voeren zoals je zegt en aldus ook kunt beleven).

Wat in zich natuurlijk en eenvoudig is (het doorzien van ego), is een obstakel omdat de vele onderwerpen (voorwaarden) de bevestiging van ego overladen. Het ego is de verbinding van onderwerpen tot een bestaande ik, tot een levende persoon. Het leven zoals je het noemt in de quote is een ander woord voor denkbeeldigheid.

Het doorzien van ego als van gedegen zelfonderzoek is geen inruilen van onderwerpen, is geen opschorten van denkbeeldigheid.
Het willen beperken of loslaten van denkbeeldigheid (als dat al zou kunnen) of het negeren van denkbeeldigheid is een nieuwe verbinding uitdrukken voor ego (het pad, de waarheid, het weten, het zien).

Doorzien van ego is verwerken van onmiddellijkheid als van ander begin in de redelijke vaststelling dat er geen onderwerp is om onmiddellijkheid uit te drukken. Het is de totaliteit en volledigheid als van beschikbaarheid zonder voorwaarden, als van ander begin, als van niet-iets.

Het afronden van gedegen zelfonderzoek als verwerken van onmiddellijkheid is noch een bevestigen noch een ontkennen van de totaliteit en volledigheid als van denkbeeldigheid.
Wat het verwerken van onmiddellijkheid is ligt in de zelf-ontdekking van het afronden van gedegen zelfonderzoek.
Dit reeds noemen is een overdrijving omdat het suggereert dat er iets te ontdekken valt. En dat is in geen enkel geval vast te stellen dan als terugkoppeling naar ego.

Het gedegen zelfonderzoek is geen hersengymnastiek noch een emotionele roetsjbaan; het is met redelijke aandacht vaststellen wat verwerken van onmiddellijkheid is.
Looro, hou op met je zingeving en alles aan oorzaak en gevolg vast te hechten... Ik observeer, punt en ik leef...

Heeft het leven zin, heeft het leven geen zin; het zullen niet wij, kleine mieren zijn die het zullen ontdekken.

Maar wat ik wel ontdek, ieder ogenblik opnieuw, ieder moment opnieuw, ik ontdek dat ik leef, punt.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2016, 22:14   #52
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

De mens wil niet niet-zijn. Alleen het idee al beangstigd hem. Niet-zijn betekent het einde van het persoonlijke bestaan. Je daar zelfs vrijwillig aan overgeven? Het idee alleen al!

Dus dienen we in ons zelfonderzoek naar het subject te kijken. Het subject dat niet wil 'niet-zijn?. Je kan zeggen dat het subject met zichzelf de leegte opvult.

Is daar eigenlijk wat mis mee? Nou, dat denk ik niet. Vrijwel iedereen leeft in afgescheidenheid. Het is dus ooit ontstaan en logisch.

Is afgescheidenheid louter denkbeeldig? Beginnende onderzoekers denken dat omdat het ego zich in het denken bevindt. Maar daar zijn het dan ook beginnende onderzoekers voor

Nee, het is te simpel om te stellen dat afgescheidenheid zich louter in het denken afspeelt. Wie dat denkt heeft niet doorgepakt toen het er echt om ging.

Doorpakken houdt in: niet-zijn! Ooit zal men ergens over de grens van het subject heen moeten stappen.

Citaat:
?Pijn is onvermijdelijk, maar lijden is optioneel.? Jij kunt bepalen hoe en hoeveel je wilt lijden.
De antwoorden liggen al klaar in de mens z?lf. Te vinden in de bereidheid om te lijden. Lijden is het ondergaan van smart en ellende. Lijden voert ons ook naar het niet-zijn. De weg uit het lijden is merkwaardigerwijs juist d??r te lijden.

En dat beroemde Zijn, waar iedereen het altijd maar over heeft. Dat is alleen te zien als spiegeling van het niet-zijn. Dat wat je werkelijk bent kan je alleen zien als spiegeling van wat je niet bent.

Maar ga niet zoeken naar het 'niet-zijn? (lukt je toch niet). Hiervoor is voorbereiding nodig: het zelfonderzoek. Ooit, ergens, moet je de bron van directe kennis zien te vinden. Dat gaat vanzelf als je je ledigt van het subject. Naarmate je meer leegte cre?ert, cre?er je ruimte voor directe kennis welke je verder kan helpen. Immers?.Alles is in alles. Dus ook in jou. En alles is ook in Alles. Alles is dus in jou en zelf ben je ook weer in Alles.

Wijziging aangebracht door Kweetniet op 28 augustus 2016 om 22:40.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2016, 22:38   #53
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht
'Niets' en 'Liefde' zijn niet te vatten in woorden ...
Waarom geef je er dan woorden aan ? ... Omdat ego deze woorden uitdrukt in denkbeeldigheid.
Wanneer iets niet te vatten is in woorden en toch zin heeft voor het subject, is het denkbeeldig, is het terugkoppeling naar ego.

Het verwerken van onmiddellijkheid is niet in taal te vatten en heeft voor het subject geen zin. Het afronden van gedegen zelfonderzoek is het verwerken van totaliteit en volledigheid (onmiddellijkheid) als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Niets en liefde zijn uitdrukkingen voor denkbeeldigheid en stellen voorwaarden opdat het ego zich in deze beschikbaarheid van niets en liefde kan uitdrukken.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2016, 22:55   #54
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
... Ooit zal men ergens over de grens van het subject heen moeten stappen.
Vertel dat maar niet aan je dokter of je krijgt de rode pillen op recept!

Onmiddellijkheid heeft niets van doen met een discours over grenzen en spiegelingen. In denkbeeldigheid stelt het subject de grenzen vast van het onderwerp. In denkbeeldigheid is het zijn een mogelijke spiegeling van niet-zijn.

Het ego is niet in staat over 'het eigen onderwerp zijn' heen te stappen.
Ego is in staat zichzelf als onderwerp te doorzien. Dat doorzien is gedegen zelfonderzoek.

Het gedegen zelfonderzoek wordt aangewezen om de impasse van ego als van denkbeeldigheid te doorzien tot aan het verwerken van onmiddellijkheid als van ander begin.
Oud 28 augustus 2016, 23:19   #55
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
... Maar wat ik wel ontdek, ieder ogenblik opnieuw, ieder moment opnieuw, ik ontdek dat ik leef, punt.
Het ogenblik is een goed moment om gedegen zelfonderzoek aan te wijzen. Ieder ogenblik opnieuw is vast te stellen dat wat je meende te weten je dat steeds opnieuw moet vaststellen om het te weten.
Wat het ego ontdekt is steeds hetzelfde punt uitdrukken en met steeds veranderende onderwerpen in te kleden.

De opeenvolging van ontdekkingen houden ooit op en wat meende te weten en te ontdekken dat leeft lost op als van onmiddellijkheid, verdwijnt als niet-doorziene totaliteit en volledigheid.

Het aanwijzen van gedegen zelfonderzoek is verwerken van onmiddellijkheid en is doorzien tot aan de totaliteit en volledigheid. Het stelt geen einde aan denkbeeldigheid maar is doorzien van denkbeeldigheid.

Doorzien is geen observeren van denkbeeldigheid. Doorzien is vaststellen dat ego als van denkbeeldigheid is en uitdrukking geeft aan denkbeeldigheid door bvb. te zeggen 'ik observeer en ik leef'.
Oud 30 augustus 2016, 11:20   #56
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verwerken van onmiddellijkheid is niet in taal te vatten en heeft voor het subject geen zin. Het afronden van gedegen zelfonderzoek is het verwerken van totaliteit en volledigheid (onmiddellijkheid) als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Er zijn in het afronden van gedegen zelfonderzoek geen tekenen van waarneming of gewaar zijn. Het afronden is onveranderlijk totaal en volledig onmiddellijkheid zonder onderwerp, zonder voorwaarden.

Meister Eckhart (voor 1328) vermeld vaak in zijn opgetekende preken dat het onmogelijk is niet-iets te begrijpen, laat staan te verklaren.
De negatieve theologie wijst hij aan als doorzien van denkbeeldigheid.
Oud 30 augustus 2016, 11:33   #57
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Niet-iets valt ook niet te begrijpen door de ik-mens. Niet-iets kan je alleen maar niet-zijn.

Hier zottenklap verkondigen over onmiddellijkheid is derhalve zinloos.
Maar dat heb ik al een paar keer geschreven. Het duidt op mentaal willen begrijpen wat niet mentaal te begrijpen is?.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2016, 14:57   #58
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Niet-iets valt ook niet te begrijpen door de ik-mens. Niet-iets kan je alleen maar niet-zijn.

Hier zottenklap verkondigen over onmiddellijkheid is derhalve zinloos.
Maar dat heb ik al een paar keer geschreven. Het duidt op mentaal willen begrijpen wat niet mentaal te begrijpen is?.
"Niet-iets kan je alleen maar niet-zijn" is de terugkoppeling naar het ego (de 'je' die in de quote noemt. Dat schrijf je niet een paar keer, je hebt tot nu toe niets anders geschreven.

Over onmiddellijkheid is nog niets verkondigd dan dat het als van totaliteit en volledigheid is. Dat is vast te stellen uit de totaliteit en volledigheid van denkbeeldigheid.
Waarschijnlijk stel jij denkbeeldigheid voor als mentaal begrijpen. Dat is dan volledig voor jou rekening. Denkbeeldigheid is totaal en volledig: stof en geest, ziel en lichaam, God en schepping, zijn en niet-zijn, iets en niet-iets, ... aan wat er ook maar woord kan gegeven worden ... dat is van denkbeeldigheid.

Doorzien van ego is het vaststellen van denkbeeldigheid. Dit is geen verstandelijk begrijpen, het is vaststellen van wat totaal en volledig is als van denkbeeldigheid.

Dat wat jij het mentale begrijpen noemt, schuif je voor je uit en gebruik je als schild voor het beschermen van het onderwerp dat je zelf als ego bent. Dat gebruik is de terugkoppeling waar ego zich van bediend.
Dat gebruik en het belang dat ego er aan hecht is wat in gedegen zelfonderzoek aangewezen wordt als doorzien van ego.

Het gebruik van niet-iets in de quote bevestigt het belang van niet-zijn. Wat niet-zijn ook moge betekenen, het bevestigt alleen het ego in de denkbeeldigheid van niet-zijn.
Het afronden van gedegen zelfonderzoek doorziet terugkoppeling en is verwerken van onmiddellijkheid door de denkbeeldigheid van niet-zijn noch te bevestigen noch te ontkennen. Het afronden van gedegen zelfonderzoek is in het aanwijzen van onmiddellijkheid als van niet-iets; als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Dit is geen mentale constructie maar een verwerken van onmiddellijkheid als van totaliteit en volledigheid.
Het wordt niet-iets genoemd omdat het geen onderwerp heeft waarin denkbeeldigheid gestalte van wordt.
Het wordt beschikbaarheid zonder voorwaarden genoemd omdat het totaal en volledig is en er geen voorwaarden voor zijn of niet-zijn die als denkbeeldigheid aan het ego kunnen opgelegd worden.

Jij maakt een onderscheid tussen jezelf en de ik-mens dat nergens op berust dan op jouw voorstelling.
Het gedegen zelfonderzoek wijst ego aan als onderwerp, als subjectiviteit. Het is ego dat denkbeeldigheid zin geeft door de voorwaarden voor zingeving op te leggen als bestaan, als leven.

Spreken van een ik-mens is zo een voorwaarde die voor jouw zin heeft omdat jij je ervan zou kunnen onderscheiden als Ziende, als iemand die het niet-zijn ontdekt heeft en tot de belevingswereld toelaat.
Beide onderwerpen echter, de ik-mens en de Ziende niet-zijnde, zijn als van denkbeeldigheid omdat zij de bevestiging van ego zijn .

Denkbeeldigheid doorzien is noch het bevestigen noch het ontkennen van onderwerp maar het verwerken van onmiddellijkheid als van totaliteit en volledigheid.
Oud 30 augustus 2016, 16:38   #59
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
"Niet-iets kan je alleen maar niet-zijn" is de terugkoppeling naar het ego (de 'je' die in de quote noemt. Dat schrijf je niet een paar keer, je hebt tot nu toe niets anders geschreven.

Over onmiddellijkheid is nog niets verkondigd dan dat het als van totaliteit en volledigheid is. Dat is vast te stellen uit de totaliteit en volledigheid van denkbeeldigheid.
Waarschijnlijk stel jij denkbeeldigheid voor als mentaal begrijpen. Dat is dan volledig voor jou rekening. Denkbeeldigheid is totaal en volledig: stof en geest, ziel en lichaam, God en schepping, zijn en niet-zijn, iets en niet-iets, ... aan wat er ook maar woord kan gegeven worden ... dat is van denkbeeldigheid.

Doorzien van ego is het vaststellen van denkbeeldigheid. Dit is geen verstandelijk begrijpen, het is vaststellen van wat totaal en volledig is als van denkbeeldigheid.

Dat wat jij het mentale begrijpen noemt, schuif je voor je uit en gebruik je als schild voor het beschermen van het onderwerp dat je zelf als ego bent. Dat gebruik is de terugkoppeling waar ego zich van bediend.
Dat gebruik en het belang dat ego er aan hecht is wat in gedegen zelfonderzoek aangewezen wordt als doorzien van ego.

Het gebruik van niet-iets in de quote bevestigt het belang van niet-zijn. Wat niet-zijn ook moge betekenen, het bevestigt alleen het ego in de denkbeeldigheid van niet-zijn.
Het afronden van gedegen zelfonderzoek doorziet terugkoppeling en is verwerken van onmiddellijkheid door de denkbeeldigheid van niet-zijn noch te bevestigen noch te ontkennen. Het afronden van gedegen zelfonderzoek is in het aanwijzen van onmiddellijkheid als van niet-iets; als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Dit is geen mentale constructie maar een verwerken van onmiddellijkheid als van totaliteit en volledigheid.
Het wordt niet-iets genoemd omdat het geen onderwerp heeft waarin denkbeeldigheid gestalte van wordt.
Het wordt beschikbaarheid zonder voorwaarden genoemd omdat het totaal en volledig is en er geen voorwaarden voor zijn of niet-zijn die als denkbeeldigheid aan het ego kunnen opgelegd worden.

Jij maakt een onderscheid tussen jezelf en de ik-mens dat nergens op berust dan op jouw voorstelling.
Het gedegen zelfonderzoek wijst ego aan als onderwerp, als subjectiviteit. Het is ego dat denkbeeldigheid zin geeft door de voorwaarden voor zingeving op te leggen als bestaan, als leven.

Spreken van een ik-mens is zo een voorwaarde die voor jouw zin heeft omdat jij je ervan zou kunnen onderscheiden als Ziende, als iemand die het niet-zijn ontdekt heeft en tot de belevingswereld toelaat.
Beide onderwerpen echter, de ik-mens en de Ziende niet-zijnde, zijn als van denkbeeldigheid omdat zij de bevestiging van ego zijn .

Denkbeeldigheid doorzien is noch het bevestigen noch het ontkennen van onderwerp maar het verwerken van onmiddellijkheid als van totaliteit en volledigheid.
Verwerk de totaliteit en de volledigheid dan... Oei, we zitten weer met een onderwerp.
Oud 30 augustus 2016, 18:23   #60
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Verwerk de totaliteit en de volledigheid dan... Oei, we zitten weer met een onderwerp.
Symbolisch:
Je hebt de mens en van de mens uit gaan er neerwaarts koorden die hem aan de aarde vastbinden...
Bij het ontwaken van de mens uit het dierenrijk hebben ze vooral die koorden gevoeld die hen aan hun aardse toestand vastbonden en hebben ze die willen losmaken...
Maar de mens zag niet dat voor elke koord die hem vastbond aan zijn aardse toestand, een flinterdun lint hem lieerde aan de hemel.

Dus, zij die weigeren hun aardse toestand te leven sluiten zich af van het zijn...

ik heb je al herhaalde malen gezegd dat ik je volg in je redenering, maar zolang er nog koorden zijn in mij zal ik ze leven omdat het de enige weg is...

ook als er volgens jou geen wegen bestaan, ook als er volgens jou zien en inzien niet toe doen...

Jij bent een nieuw leven begonnen en ik vraag je dat te beschrijven, maar dat kun je niet omdat je bevreesd bent in het oude leven te hervallen en zolang die vrees er is, ben je er niet...
Want wat ik bereik heb kan niemand mij meer afnemen...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon