Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 oktober 2016, 09:20   #1
marie
Bibliothecaris

Standaard Wij zijn enkel omhulsels

In het frans; 'nous ne sommes que vases'...
Wij zijn enkel de kelk waarin de wijn gegoten wordt...

Wij is het 'ik' het 'ego', de hele persoon zolang hij 'ik'-gebonden blijft, maar de wijn is algemeen geldend, onafhankelijk van de persoon, onafhankelijk van plaats en tijd... De wijn is het goddelijk principe, het eeuwige Leven, het..., het ..., het...

Ik weet dat wij allemaal op zoek zijn naar de absolute waarheid; maar wij blijven allemaal vastzitten in onze persoon, zowel in ons lichaam als in onze ziel.
Die gehele persoon is enkel omhulsel, zoals alle levende verschijningsvormen enkel omhulsel zijn; maar ze zijn allemaal een omhulsel van het eeuwigdurende principe...

De mens blijft vastzitten in zijn eigen waan; maar het draait niet om de mens; het draait niet om het omhulsel; waar het om gaat is om de wijn die via de kelk (de mens) vergoten wordt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2016, 14:29   #2
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Beste Marie,

Dank voor je bericht.
Kun & wil je ook precies zeggen "wat" "waar" in blijft zitten ?

GrvMars
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2016, 16:18   #3
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Beste Marie,

Dank voor je bericht.
Kun & wil je ook precies zeggen "wat" "waar" in blijft zitten ?

GrvMars
Door ons, via ons stroomt het Leven, de Wijn, het Goddelijke... Of hoe je het ook maar wilt noemen... Alles is bezield...
Wij denken dat het draait om onze persoon, om de mensheid, om de evolutie van de materie...
Maar dat alles is slechts omhulsel en onze zoektocht gaat meestal niet verder dan dat omhulsel; hoe diep wij soms ook denken dat wij gaan, dat wij zoeken, zoals de hele discussie over ons 'ik', dat bestaat of niet bestaat...
Het zijn achterhoede gevechten zoals alsof we ons zorgen zouden maken om de beker waarin de wijn geschonken wordt, terwijl die beker er niet toe doet maar het de wijn is die gedronken wordt en die Leven geeft...

Ben ik wat duidelijker geweest???
Groetjes
Marie
Oud 29 oktober 2016, 21:46   #4
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ben ik wat duidelijker geweest???
Groetjes
Marie
Ja, nee, sorry, stomstomstom, er begint iets te dagen. Dank.

Tsjuus !
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2016, 06:54   #5
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Ja, nee, sorry, stomstomstom, er begint iets te dagen. Dank.

Tsjuus !
Wij zijn zo vol van onszelf, zuiver persoonlijk gezien of als de mensheid, de schepping in het algemeen gezien... We zouden het, het materi?le kunnen noemen... dat wij vergeten naar de oorsprong van dat alles, de bezieling van dat alles, de benzine in de motor te kijken...
En zonder een druppel benzine gaan we geen meter verder...
Wij hebben onszelf zodanig vereenzelvigd met de kelk, wij zijn kelk, waarbij we de wijn die door onze aderen stroomt totaal verontachtzaamd hebben... Maar het is nogthans die wijn, dat het Leven is..., niet de kelk.
Oud 30 oktober 2016, 07:37   #6
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Wij zijn zo vol van onszelf, zuiver persoonlijk gezien of als de mensheid, de schepping in het algemeen gezien... We zouden het, het materi?le kunnen noemen... dat wij vergeten naar de oorsprong van dat alles, de bezieling van dat alles, de benzine in de motor te kijken...
En zonder een druppel benzine gaan we geen meter verder...
Wij hebben onszelf zodanig vereenzelvigd met de kelk, wij zijn kelk, waarbij we de wijn die door onze aderen stroomt totaal verontachtzaamd hebben... Maar het is nogthans die wijn, dat het Leven is..., niet de kelk.
Die wijn is niet 'ik'; die wijn zal nooit 'ik' zijn... Die wijn is algemeengeldend... Die wijn vloeit door de aderen van al wat leeft en niet-leeft...

Aan ons mensen om daarvan doordrongen te zijn; om dronken te worden van die wijn; dat is Leven...
Oud 30 oktober 2016, 09:17   #7
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Wie de stof transformeert tot geest is zowel de wijnschenker als wijndrinker.
Diegene wordt dus dronken van zowel de schenker als de wijn.

Maar die persoon zal nooit spreken over 'enkel omhulsel? alsof het niets voorstelt. Want zelfs een zatlap weet dat je geen wijn kan drinken zonder dat het ergens in zit??.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2016, 09:48   #8
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Wie de stof transformeert tot geest is zowel de wijnschenker als wijndrinker.
Diegene wordt dus dronken van zowel de schenker als de wijn.

Maar die persoon zal nooit spreken over 'enkel omhulsel? alsof het niets voorstelt. Want zelfs een zatlap weet dat je geen wijn kan drinken zonder dat het ergens in zit??.
Waar zegt ik dat de beker niets betekent??? Wij willen toch ook geen wijn drinken uit een gebarste of vuile beker... Maar het blijft de beker en we moeten niet in de beker blijven hangen...

Wij zijn er allemaal van overtuigd dat de ziel, bij waarheidvinding, belangrijker is dan het lichaam, maar wij komen hier toch niet pleiten voor de verwaarlozing van het lichaam...

Wat ik wil aanhalen is dat ik bij mijn zoektocht naar waarheid gevangen zat in mijn 'ik', ook al had ik die voorstelling van de beker, de wijn... al vroeger gelezen maar bleef het als het ware dode letter voor mij...
Het was toch 'ik' die alles moest bewerkstelligen, dacht ik en gedeeltelijk is dat ook zo... Maar uiteindelijk draait het niet om 'ik'; 'ik' ben niet het actieve beginsel; enkel een ontvangend beginsel, dat inderdaad gekoesterd en verzorgd mag worden; maar wil je verder doorstoten dan moet je dat 'ik' en al zijn gevolgen achter je laten om je over te geven aan de wijn die door jouw aderen stroomt...
Oud 30 oktober 2016, 15:01   #9
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Waar zegt ik dat de beker niets betekent??? Wij willen toch ook geen wijn drinken uit een gebarste of vuile beker... Maar het blijft de beker en we moeten niet in de beker blijven hangen...

Wij zijn er allemaal van overtuigd dat de ziel, bij waarheidvinding, belangrijker is dan het lichaam, maar wij komen hier toch niet pleiten voor de verwaarlozing van het lichaam...

Wat ik wil aanhalen is dat ik bij mijn zoektocht naar waarheid gevangen zat in mijn 'ik', ook al had ik die voorstelling van de beker, de wijn... al vroeger gelezen maar bleef het als het ware dode letter voor mij...
Het was toch 'ik' die alles moest bewerkstelligen, dacht ik en gedeeltelijk is dat ook zo... Maar uiteindelijk draait het niet om 'ik'; 'ik' ben niet het actieve beginsel; enkel een ontvangend beginsel, dat inderdaad gekoesterd en verzorgd mag worden; maar wil je verder doorstoten dan moet je dat 'ik' en al zijn gevolgen achter je laten om je over te geven aan de wijn die door jouw aderen stroomt...
In Nederland betekent het woord 'enkel? zoiets als alleen maar, niets anders dan dat.

In de metafoor van wijn en kruik zijn beiden even belangrijk. Zolang men nog in de ik-gedaante verkeert hoeft er geen aandacht te worden besteedt aan de kruik. Men is dan op zoek naar de wijn. Is de wijn gevonden, dan stijgt men op naar de hemel (wordt dronken) om getransformeerd weer naar aarde terug te keren.

Terug op aarde blijkt de kruik t?ch weer van belang. Het besef breekt door dat kruik en wijn een eenheid zijn. Inderdaad: geen verwaarlozing van het lichaam. Wat we in dit proces doen is steeds de weg terug volgen naar de Bron. Geest is ooit getransformeerd naar stof. Door de weg in je zelf te volgen wordt de mens zich bewust van zijn oorsprong: geest.

In de ontdekkingstocht na de realisatie komt kennis ooit opgedaan weer van pas. Ga je v??r de realisatie van tw?? naar ??n. Na de realisatie keren we terug naar tw??. En uiteindelijk naar drie.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 31 oktober 2016, 07:14   #10
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
In Nederland betekent het woord 'enkel? zoiets als alleen maar, niets anders dan dat.

In de metafoor van wijn en kruik zijn beiden even belangrijk. Zolang men nog in de ik-gedaante verkeert hoeft er geen aandacht te worden besteedt aan de kruik. Men is dan op zoek naar de wijn. Is de wijn gevonden, dan stijgt men op naar de hemel (wordt dronken) om getransformeerd weer naar aarde terug te keren.

Terug op aarde blijkt de kruik t?ch weer van belang. Het besef breekt door dat kruik en wijn een eenheid zijn. Inderdaad: geen verwaarlozing van het lichaam. Wat we in dit proces doen is steeds de weg terug volgen naar de Bron. Geest is ooit getransformeerd naar stof. Door de weg in je zelf te volgen wordt de mens zich bewust van zijn oorsprong: geest.

In de ontdekkingstocht na de realisatie komt kennis ooit opgedaan weer van pas. Ga je v??r de realisatie van tw?? naar ??n. Na de realisatie keren we terug naar tw??. En uiteindelijk naar drie.
Dus jij spreekt hier uit ervaring; jij bent al dronken geweest van de wijn en jij bent al opgestegen naar de hemel om later terug te komen, te realiseren dat alles ??n is om terug naar de twee en uiteindelijk naar de drie te komen???
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon