Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 oktober 2016, 08:20   #11
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dus jij spreekt hier uit ervaring; jij bent al dronken geweest van de wijn en jij bent al opgestegen naar de hemel om later terug te komen, te realiseren dat alles ??n is om terug naar de twee en uiteindelijk naar de drie te komen???
Dat doet niet ter zake.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 31 oktober 2016, 09:15   #12
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Dat doet niet ter zake.
Ik spreek liever over dingen die ik weet; en als ik het nog niet weet maar misschien al gelezen heb dan stel ik het voor als een vraag om uitleg, om inzicht, om meer ervaring aan de anderen, niet als een zekerheid...

Op dit ogenblik heb ik heel duidelijk ingezien, begrepen en ervaren dat het niet draait om het 'ik', de kelk, maar wel degelijk om de 'wijn'.

Dat uiteindelijk alles ??n is, wordt ons lanks verschillende kanten al lang voorgehouden, en ervaar ik soms ook.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 31 oktober 2016, 09:37   #13
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Het is ook zaak om je bij dat te houden wat je weet. Mentale kennis is geen kennis. Vergeet niet dat op een forum als dit rijp en groen door elkaar zit.

Kennis nemen als in "ergens lezen of horen? is niet verkeerd. Maar als je het niet herkent, verwerp het dan.

Iedereen roept dat alles ??n is en dat ego niet bestaat of er niet toe doet of verdere Ben-speak. Maar als mentale kennis schiet je daar niks mee op.

We hebben het over realiseren. W?t realiseren we dan? Een zijnservaring. Je dient je er van te vergewissen dat dat wat je meent te weten geen mentale kennis is. Mentale kennis en zijnservaring zijn verschillende zaken. Mentale kennis vloeit voort uit de zijnservaring. Tracht je het omgekeerd te doen? Dat kan niet. Omdat je mentaal paradoxen moet nemen.

Uiteindelijk zal er het Zien zijn dat je zowel Marie bent als het geheel. Dat kunnen hersens niet volgen.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 31 oktober 2016, 10:29   #14
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Het is ook zaak om je bij dat te houden wat je weet. Mentale kennis is geen kennis. Vergeet niet dat op een forum als dit rijp en groen door elkaar zit.

Kennis nemen als in "ergens lezen of horen? is niet verkeerd. Maar als je het niet herkent, verwerp het dan.

Iedereen roept dat alles ??n is en dat ego niet bestaat of er niet toe doet of verdere Ben-speak. Maar als mentale kennis schiet je daar niks mee op.

We hebben het over realiseren. W?t realiseren we dan? Een zijnservaring. Je dient je er van te vergewissen dat dat wat je meent te weten geen mentale kennis is. Mentale kennis en zijnservaring zijn verschillende zaken. Mentale kennis vloeit voort uit de zijnservaring. Tracht je het omgekeerd te doen? Dat kan niet. Omdat je mentaal paradoxen moet nemen.

Uiteindelijk zal er het Zien zijn dat je zowel Marie bent als het geheel. Dat kunnen hersens niet volgen.
Mentaal, niet mentaal, gelezen kennis, erkent of niet... Voor mij blijft het allemaal draaien om het 'ik' en zoals je zegt over dat 'ik' wordt hier enorm veel gesproken... Te veel gesproken...
Op dit moment interesseert de beker mij niet meer (wat niet wil zeggen dat ik hem verwaarloos); maar op dit moment laaf ik mij aan de wijn en word ik er zelfs dronken van...
Oud 1 november 2016, 09:26   #15
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Mentaal, niet mentaal, gelezen kennis, erkent of niet... Voor mij blijft het allemaal draaien om het 'ik' en zoals je zegt over dat 'ik' wordt hier enorm veel gesproken... Te veel gesproken...
Op dit moment interesseert de beker mij niet meer (wat niet wil zeggen dat ik hem verwaarloos); maar op dit moment laaf ik mij aan de wijn en word ik er zelfs dronken van...
Ik kan de wijn worden...; maar de wijn zal nooit 'ik' worden.
Oud 3 november 2016, 13:55   #16
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Ik ben opmerkzaamheid.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2016, 21:29   #17
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Ik ben opmerkzaamheid.
Alles blijft bij het oude en toch verandert alles...
Oud 4 november 2016, 09:17   #18
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Ik ben opmerkzaamheid.
Vreemd is het dat, waar ik vroeger dacht dat de waarheid in het gezuiverde 'ik' besloten lag en dat ik alleen maar diep genoeg moest graven om het te vinden; dat ik, als het ware, het 'ik' moest ontdoen van alle 'ikkigheid'; dat ik toen, ondanks die ingesteldheid, het enorm moeilijk had om mijn 'ik' te vatten... Het was als het ware iets dat mij totaal onglipte...
En nu, nu ik ingezien heb dat de waarheid een universeel gegeven is, totaal onafhankelijk van mijn eigen 'ik', en nu ik mij wil concentreren op dat universeel gegeven... nu kom ik overal mijn 'ik' tegen...
Oud 4 november 2016, 10:47   #19
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd is het ...
Ego laat zich zowel door het ene als door het andere in de doeken doen ?
De totaliteit en volledigheid van denkbeeldigheid is in alle richtingen opmerkzaamheid.
De kern van ego (denkbeeldigheid) is opmerkzaamheid. Ego hecht belang aan het opgemerkte als realisatie van zichzelf.

Wijziging aangebracht door Looro op 4 november 2016 om 11:12.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2016, 13:23   #20
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ego laat zich zowel door het ene als door het andere in de doeken doen ?
De totaliteit en volledigheid van denkbeeldigheid is in alle richtingen opmerkzaamheid.
De kern van ego (denkbeeldigheid) is opmerkzaamheid. Ego hecht belang aan het opgemerkte als realisatie van zichzelf.
Alleen moet ik mij zelf niet meer realiseren en dat het hele bestaan denkbeeldig is daarover twijfel ik geen minuut; soms zelfs zo erg dat ik mij afvraag wat ik hier nog doe...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon