Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 november 2016, 14:15   #21
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Alleen moet ik mij zelf niet meer realiseren en dat het hele bestaan denkbeeldig is daarover twijfel ik geen minuut; soms zelfs zo erg dat ik mij afvraag wat ik hier nog doe...
Da's dan ook denkbeeldig
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2016, 15:14   #22
katerie
Mandataris

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen moet ik mij zelf niet meer realiseren en dat het hele bestaan denkbeeldig is daarover twijfel ik geen minuut; soms zelfs zo erg dat ik mij afvraag wat ik hier nog doe...
Marie, het lijkt me, nee ik ben er quasi zeker van, dat je maar niet tot het besluit kan komen denkbeeldigheid als belang te stoppen.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2016, 16:27   #23
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Marie, het lijkt me, nee ik ben er quasi zeker van, dat je maar niet tot het besluit kan komen denkbeeldigheid als belang te stoppen.
Denkbeeldigheid als belang stoppen kan ook al weer een belang zijn?.
Hoppa, daar is de vicieuze cirkel al weer.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2016, 17:51   #24
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:

soms zelfs zo erg dat ik mij afvraag wat ik hier nog doe...

Met hier bedoel ik, ter verduidelijking, niet het forum, maar gewoon het leven op aarde...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2016, 17:59   #25
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Denkbeeldigheid stopt belangrijk te zijn de dag dat je beter hebt gevonden... De dag dat datgene wat voorbijgaat aan denkbeeldigheid je meer interesseert, die dag vergeet je de denkbeeldigheid...

Alleen alles lijkt wel in denkbeeldigheid te verzuipen...

Dus op het moment zie ik als enige werkende oplossing... vooral heel veel doen dat je graag doet zodat al de rest eindelijk zijn mond houdt... En dat heel veel doen dat je graag doet leert je misschien niet veel bij, maar ten minste heb je het gevoel dat je hier niet voor niets bent; al is het maar om zichzelf te amuseren...

Hoe kan je beter de tijd hier vol maken dan door jezelf te amuseren; echt te amuseren, niet voor de schijn en/of omdat het zou moeten om het leven dragelijk te houden...
Oud 4 november 2016, 18:00   #26
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Da's dan ook denkbeeldig
Alles is denkbeeldig...
Oud 4 november 2016, 19:10   #27
katerie
Mandataris

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Denkbeeldigheid als belang stoppen kan ook al weer een belang zijn?.
Diegene die belang heeft bij het te stoppen is God.
Want ego is God in verwarring.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2016, 09:30   #28
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De uitwerking van denkbeeldigheid is existenti?le zingeving. In bijna alle reacties op jouw verzuchtingen en twijfels ligt de nadruk op de bevestiging van een of andere zingeving.
Doorzien van ego als denkbeeldigheid (alles is denkbeeldig) zoekt geen bevestiging noch vindt het steun in ontkenning.
Dit ophouden, stoppen van ... is een keerpunt, een verdwijnpunt van alle onderwerpen. Daarmee verliest de voortzetting van denkbeeldigheid haar belang en is het bedachte, wat is aangenomen doorzien.

De existenti?le zingeving krijgt daarmee een andere dimensie, een zingeving als van ander begin. Doorzien van deze zingeving is beschikbaarheid zonder voorwaarden. Er is geen hypnotiserende leidraad meer die alles voorschotelt als zinvol, als bevestiging van bestaan. Er is onuitsprekelijkheid als van begin.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2016, 09:32   #29
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
De uitwerking van denkbeeldigheid is existenti?le zingeving. In bijna alle reacties op jouw verzuchtingen en twijfels ligt de nadruk op de bevestiging van een of andere zingeving.
Doorzien van ego als denkbeeldigheid (alles is denkbeeldig) zoekt geen bevestiging noch vindt het steun in ontkenning.
Dit ophouden, stoppen van ... is een keerpunt, een verdwijnpunt van alle onderwerpen. Daarmee verliest de voortzetting van denkbeeldigheid haar belang en is het bedachte, wat is aangenomen doorzien.

De existenti?le zingeving krijgt daarmee een andere dimensie, een zingeving als van ander begin. Doorzien van deze zingeving is beschikbaarheid zonder voorwaarden. Er is geen hypnotiserende leidraad meer die alles voorschotelt als zinvol, als bevestiging van bestaan. Er is onuitsprekelijkheid als van begin.
Zou de vraag niet eerder zijn; waarom hebben we, of waarom denken we absoluut zingeving nodig te hebben???
Het leven is een geschenk en waarom ervaren wij dat zo niet meer???

Kijk op TV naar, vooral de kinderen, in landen waarvan wij zeggen dat ze arm zijn??? Ze stralen de levenszin uit, ze kunnen dat geluk echt niet verbergen... En voorzeker stelt geen enkel van die kinderen zich de vraag waarom hij leeft...
Alleen al de vraag stellen maakt enorm duidelijk dat we op de verkeerde weg zitten...

Het eigenlijk probleem is dan ook: 'waarom stellen we ons de hele tijd de vraag?' waarom kunnen we niet zonder die vraag en waarom kunnen we niet gewoon gelukkig zijn...???

Zou het antwoord kunnen zijn dat wij, vanaf de opkomst van het verstand, zo misgeindoctrineerd zijn geworden dat we nuttige wezens moeten zijn, met de hoofdvraag op nuttig voor wie, dat wij het compleet afgeleerd hebben, dat wij zelfs niet meer durven gewoon te leven en te genieten van het leven???

Heeft de totaal misvormde mensheid ons met een zodanig schuldgevoel opgescheept zodat we nog onmogelijk gelukkig kunnen zijn, zonder twee minuten erna ons af te vragen of we dat wel verdienen... of we niet te crimineel zijn om dat te durven leven... denk eens aan alle mensen die dat geluk niet zouden hebben... denk eens aan alle werk en verplichtingen die absoluut vervuld moeten worden...
Hoe durf je gewoon gelukkig te zijn??? FOEI.

En in feiten is de vraag: "hoe durf je nog te leven; werkelijk te Leven? Pas op want voor die misstap kunt je later een heel zware prijs te moeten betalen..."

Inderdaad: durven wij nog te Leven???
Oud 8 november 2016, 10:28   #30
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou de vraag niet eerder zijn; waarom hebben we, of waarom denken we absoluut zingeving nodig te hebben???
Het leven is een geschenk en waarom ervaren wij dat zo niet meer???
Kijk op TV naar, vooral de kinderen, in landen waarvan wij zeggen dat ze arm zijn??? Ze stralen de levenszin uit, ze kunnen dat geluk echt niet verbergen... En voorzeker stelt geen enkel van die kinderen zich de vraag waarom hij leeft...
Alleen al de vraag stellen maakt enorm duidelijk dat we op de verkeerde weg zitten... Het eigenlijk probleem is dan ook: 'waarom stellen we ons de hele tijd de vraag?' waarom kunnen we niet zonder die vraag en waarom kunnen we niet gewoon gelukkig zijn...???
Zingeving is de ultieme verwerking van denkbeeldigheid. Door zingeving ontstaat betekenis en wordt veranderlijkheid ervaring van leven en gelukkig zijn.
Naast de TV heb je altijd jezelf om denkbeeldigheid vast te stellen. De levenszin van ego is in denkbeeldigheid (veranderlijkheid) een constante beleving te vinden. In alles vanaf het meest natuurlijke tot in het subliem spirituele wordt zingeving gevonden en krijgt zichzelf-zijn betekenis en glorie.
Het is niet het stellen van vragen naar de uiteindelijke zingeving dat het belang van ego doet afnemen. Het doorzien van ego als van denkbeeldigheid maakt een einde aan de constante behoefte aan bevestiging of ontkenning.

Citaat:
Zou het antwoord kunnen zijn dat wij, vanaf de opkomst van het verstand, zo misgeindoctrineerd zijn geworden dat we nuttige wezens moeten zijn, met de hoofdvraag op nuttig voor wie, dat wij het compleet afgeleerd hebben, dat wij zelfs niet meer durven gewoon te leven en te genieten van het leven???
Heeft de totaal misvormde mensheid ons met een zodanig schuldgevoel opgescheept zodat we nog onmogelijk gelukkig kunnen zijn, zonder twee minuten erna ons af te vragen of we dat wel verdienen... of we niet te crimineel zijn om dat te durven leven... denk eens aan alle mensen die dat geluk niet zouden hebben... denk eens aan alle werk en verplichtingen die absoluut vervuld moeten worden...
Hoe durf je gewoon gelukkig te zijn??? FOEI.

En in feiten is de vraag: "hoe durf je nog te leven; werkelijk te Leven? Pas op want voor die misstap kunt je later een heel zware prijs te moeten betalen..."
Inderdaad: durven wij nog te Leven???
Het verstand, de emoties, de instincten, de verbeelding, maken deel uit van het vermogen onmiddellijkheid te verwerken. Als terugkoppeling verwerken deze vermogens veranderlijkheid tot een zinvol geheel waaraan ego deelneemt; als doorzien verwerken deze vermogens onmiddellijkheid als van ander begin.
Het heeft geen zin de vermogens te blameren waarmee het verwerken mogelijk is. Eerder gaat het om de moeilijkheid te overwinnen om zowel iets als niets te overstijgen in wat als ander begin is.
Looro is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon