Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 december 2016, 19:30   #11
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik had moeten schrijven "geen uitwendige beweging" ipv "geen beweging"...
Want doorleefde rust en stilte zit vol leven en is heel wat anders dan bewegingsloosheid in ruimte en tijd...

Doorleefde rust en stilte is, zoals Kweetniet mooi zegt, het hele lied van a tot z in zijn geheel, inclusief alle nuances, in zich opnemen...., het doorleven, het zijn... en doorleefde rust en stilte is tijdloos en catapuleert ons in de eeuwigheid...
....er is een dichteres verloren gegaan......
Oud 24 december 2016, 12:28   #12
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Tijd is verandering, beweging, en niet los van ruimte-dimensie.
Bewegingtijdruimte.
En afhankelijk van de Constante.
Constantebewegingtijdruimte.

Die bewegingtijdruimte, zeg maar het veranderlijke,
is niet de tegenovergestelde van de Constante.
Immers, het veranderlijke is afhankelijk van de Constante, maar niet andersom.
Het veranderlijke bestaat uit de Constante.
Nu lijkt het dat het veranderlijke het inconstante is,
en dus het tegenovergestelde van de Constante.
Maar dat is een verstandelijk spel, dat deel uit maakt van het veranderlijke,
en dat dus nooit de Constante kan omvatten.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2016, 12:55   #13
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Tijd is verandering, beweging, en niet los van ruimte-dimensie.
Bewegingtijdruimte.
En afhankelijk van de Constante.
Constantebewegingtijdruimte.

Die bewegingtijdruimte, zeg maar het veranderlijke,
is niet de tegenovergestelde van de Constante.
Immers, het veranderlijke is afhankelijk van de Constante, maar niet andersom.
Het veranderlijke bestaat uit de Constante.
Nu lijkt het dat het veranderlijke het inconstante is,
en dus het tegenovergestelde van de Constante.
Maar dat is een verstandelijk spel, dat deel uit maakt van het veranderlijke,
en dat dus nooit de Constante kan omvatten.
We zouden hier een kopje thee over moeten drinken en tijdens het drinken diep en lang zwijgen.
Ondertussen zetten we een stopwatch om dit zwijgen te meten in tijd.
Welk instrument stel jij voor om de verandering in tijdruimte te meten?
Oud 24 december 2016, 13:03   #14
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
We zouden hier een kopje thee over moeten drinken en tijdens het drinken diep en lang zwijgen.
Meten met een instrument is een verandering.
Oud 24 december 2016, 13:03   #15
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Je moet niets. Moeten is dwingend, tijdsgebonden en tegennatuurlijk. Als je je in het moeten verplaatst ben je al tijdsgebonden en dus verloren...
Het is niet omdat je ogenschijnlijk niet beweegt en niets doet dat je in rust bent... Je geest kan alle kanten uitvliegen en volledig in de knoop liggen met zichzelf... De geest kan dan onmogelijk het constante, waar Mars over praat, zijn.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2016, 13:06   #16
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Meten met een instrument is een verandering.
Mooi.
Het klappen met 1 hand.
Oud 24 december 2016, 13:11   #17
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

In mijn optiek nemen we tijd waar. Het onveranderlijke wat het veranderlijke waarneemt. Dat dient men idd niet als tegenstelling te zien zoals Mars zegt. Immers: dan zou het dualiteit betreffen. En dit stukje is non-dualiteit. Anders gezegd: non dualiteit wat dualiteit waarneemt.

Als mens met verstandelijke vermogens zie ik op ieder moment slechts een fragmentje van het Geheel. Mijn intellect is er voor gemaakt om dualistisch de tijd te be-leven. Maar vanuit nondualistisch perspectief ziet tijd er opeens heel anders uit. Tijd vormt een Geheel, wat al zo? n 14 miljard jaar bezig is.

Je zou je tijd/ruimte als een Geheel kunnen voorstellen als een bol. Waar van uit het centrum steeds nieuwe momenten worden geschapen, welke toch met elkaar zijn verbonden zoals woorden dat zijn in een boek.

Vragen stellen mag, maar verwacht weer geen (zinnig) antwoord.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2016, 13:32   #18
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Moeten is dwingend, tijdsgebonden en tegennatuurlijk.
Ik zal geen verslag doen van hedenochtend.

(En Marie vroeg niet eens wat.)
Oud 24 december 2016, 14:27   #19
katerie
Mandataris

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Je zou je tijd/ruimte als een Geheel kunnen voorstellen als een bol. Waar van uit het centrum steeds nieuwe momenten worden geschapen, welke toch met elkaar zijn verbonden zoals woorden dat zijn in een boek.

Vragen stellen mag, maar verwacht weer geen (zinnig) antwoord.
Veel antwoorden staan in Ervin Laszlo boek 'De Akasha-ervaring'.

Citaat:

'Laszlo ? wellicht ?s werelds grootste systeemtheoreticus en interdisciplinaire wetenschapsfilosoof ? komt de eer toe voor het formuleren van een interdisciplinaire en elegante oplossing voor de anomalie?n die de moderne wetenschap zulke zware hoofdbrekens veroorzaken, en het met elkaar in samenhang brengen van deze uiteenlopende inspanningen.
Laszlo bereikte dit door zijn ?connectiviteitshypothese? te formuleren. De voornaamste steunpilaar ervan is het bestaan van wat hij eerder een ?psi-veld? noemde maar meer recentelijk omschrijft als het Akasha-veld, een subkwantumveld waarin alles wat ooit is gebeurd permanent op holografische wijze is geregistreerd.

Alle ruimtetijd is doordrongen van informatie die overal gelijktijdig aanwezig is.
Het verenigd veld is een ruimtevullend medium dat ten grondslag ligt aan alle manifeste dingen en processen van het universum. Het is een complex en fundamenteel medium, dat alle universele velden omvat: elektromagnetisme, zwaartekracht en de sterke en zwakke kernkrachten. Het is bovendien de drager van het nulpuntenergieveld. Bovendien is het het kosmische element dat informatie registreert, conserveert en overdraagt. In deze laatste hoedanigheid is het verenigd veld het Akasha-veld, het herontdekte oude concept Akashakroniek. Een levende connectie met dit veld is daarom h?t kenmerk van iedere Akasha-ervaring.

Zie ook op internet:

'Wij kunnen met de algemeen aanvaarde wetenschappelijke theorie?n van de vorige eeuw niet verklaren hoe bepaalde dingen met elkaar samenhangen, simultaan en blijvend; verbonden in ruimte en tijd. Als er aanwijzingen zijn dat dingen elkaar be?nvloeden op afstand, ook in de tijd, dan is de logische intu?tie en de logische aanname dat zij op de een of andere manier zijn verbonden. De meest eenvoudige hypothese is die van een veld. Een veld is iets dat we niet als zodanig waarnemen; we nemen slechts de gevolgen ervan waar. Een veld is iets waarbij een beweging of verandering in ??n stuk ervan meteen een beweging of verandering in de andere delen tot gevolg heeft.

?Dit veld draagt geen energie in de gewone betekenis, want geen van de mogelijke manieren van energiemeting levert iets op. Het draagt informatie. Maar geen abstracte informatie, kennis die alleen in ons hoofd zit. Deze informatie heeft effect. De natuurkundige David Bohm sprak van ?in-formatie? ? de informatie formeert de ontvanger. Dat gebeurt niet door kinetische energie ? door duwen of trekken ? maar door de boodschap. De boodschap zelf vormt. Het nieuwe element in de wetenschap is dat werkzame en subtiele informatie ten grondslag ligt aan het heelal en aan alle verschijnselen van leven.

Wij hebben ons bestaan te danken aan informatie die al bestond, aldus Laszlo. Aan het begin van het leven op aarde ging informatie vooraf. De proto-organismen die op deze planeet ontstonden, waren al ge-informeerd door leven van elders. Laszlo: ?Berekeningen van astronomen geven aan dat er tenminste 100 miljoen ? en mogelijk zelfs honderd miljard ? planeten in de kosmos bestaan die, volgens onze standaarden, leven zouden moeten kunnen herbergen.

Dan blijft de vraag waar het metaversum en de eerste informatie vandaan kwam. Laszlo: ?Het informatieveld is niet het laatste woord, niet het antwoord op alles. Maar ik ben ervan overtuigd dat het de juiste volgende stap is.? In Cosmic Vision verwijst Laszlo naar de mystiek, naar het feit dat in het Oosten al duizenden jaren geleden werd verwezen naar het Akasha-veld waaruit het leven zou zijn voortgekomen. ?Ik denk dat dat meer is dan een mythe,? schrijft hij, ?maar het definitieve antwoord op deze vraag is voorbehouden aan de wetenschap.

etc.

Bron http://www.soulsofdistortion.nl/dutch/Laszlo_nl.html

Daar kunnen Ben, Looro en kompanen afgeronde gzoz'ers, al orakelen zij er op los over weten 'wat' ze zijn en verwerken van wat-heid, niet bij, want niet mentaal en dus geen kennis die in hun hoofd zit...

Wijziging aangebracht door katerie op 24 december 2016 om 16:13.
Reden: Uitbreiding vet gezette deel.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2016, 15:40   #20
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Ik zal geen verslag doen van hedenochtend.

(En Marie vroeg niet eens wat.)
Wat dan Mars....?!

(blijf in Godsnaam bij je standpunt)

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon