Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 januari 2017, 10:32   #1
Mihaela
Singularis

Standaard Angst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Beter gezegd, hoeveel ego hij nog schiet ;)
Nu lach ik nog ... Straks ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wij hebben Renoir/Laurens als de boeman beschilderd.
Het klopt gedeeltelijk, want R/L heeft zijn eigen visie, en als zijn visie niet 'gehoorzaamd/ gekopieerd '​ wordt, dreigt hij met het sluiten van het forum, of geeft hij een ban aan wie dan ook. Later mogen de mensen weer terug komen, herinschrijven, maar hij heeft heel vaak zijn macht doen gelden.
Als R/L dat niet doet, zag je misschien ook wat
gisteren gebeurde, dan deed Rob het, tussen neus en lippen door, namens R/L dreigen met het afsluiten van het forum.
Hij noemde de mogelijkheid iig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat zal niet meevallen, het niveau daalt hier zienderogen
Het zou me niet verbazen als Renoir er binnenkort de stekker uit trekt.
In wezen is het niet anders dan vroeger op school, de angst voor de juf/ leraar. De angst voor de ouders, later de angst voor de baas op het werk, of de angst voor de regering. De belangrijkste niet te vergeten, de angst voor de Kerk.
Wij noemen het geen angst, maar 'ons aan de regels houden', terwijl het echt angst is.
Een goed moment om de angst te aanschouwen, en dat zouden wij allemaal kunnen doen, want wij hebben je, langzaam maar zeker, in de forum-angst getrokken.
Kweetniet, Mihaela, en Katerie. Steeds jou verhalen vertellen over hoe het op het forum gaat.
Een soort spanning veroorzaakt..

Hoe voel jij je rondom dit onderwerp?
Ik merk altijd bij mezelf een lichte " spanning" rondom dit onderwerp.
Het is angst.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2017, 10:57   #2
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Ja ... wat ik voel ik ...?
Ik ben/schrijf hier nog niet zolang, dus er is nog niet zo'n hele sterke binding.
Ik merk wel wat, in de zin dat er erg precies geformuleerd wordt. Ik heb zelf wel 'ns de neiging om wat minder scherp te formuleren, om niet de afstandelijk, betweterig enzo te zijn. Ik merk ook wel, dat er weinig kwetsbaarheid getoond wordt, en als wel dat de ander per direct laat blijken dat die het ook allemaal wel weet. Het verwordt gauw tot een soort van supervisie ipv intervisie. Ik merk dat ook wel bij mijzelf, om advies te geven ipv uitwisselen. Aangeboden advies ...etc.
Geband te worden of de stekker uit het forum zijn extreme maatregelen. Ik kan me dit alleen dan voorstellen als er werking vanuit het forum in de priv?sfeer ontstaat. De veiligheid thuis in geding komt.
Ikzelf voel geen angst, omdat dat ms een karaktertrekje is van mij.Daarnaast kan ik ook de confrontatie wel aangaan. Leuk is het ms dan wel niet meer. Maar angst ...nee. Het moet wel leuk blijven. Zo ongeveer ...
Ik heb je text hier gezet. Ik hoop dat je dit Ok vindt.
Het onderwerp "angst" is een interessant onderwerp voor mij.
Het is eigenlijk 'spanning' wat ik voel, maar ik rond het af naar 'angst'.
Oud 17 januari 2017, 13:53   #3
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het onderwerp "angst" is een interessant onderwerp voor mij.
Het onderwerp "angst" heeft al lang ook mijn grote interesse Miha.
De voorzienigheid heeft me twee jaar geleden geholpen door een persoon met een gigantisch angst-complex op mijn weg te zetten waarop ik dan verliefd werd.
'Relatie' heeft slechts twee maand geduurd, doch mij danig overhoop gehaald. Rara, waarom gebeurde dat toch weer?
Om via Jan Geurtz' 'verslaafd aan liefde' en zijn andere boeken weer wat bewuster te worden van de angst in mezelf en de angst voor vrijheid.

Rond angst voor vrijheid, een boek met gelijknamige titel van Erich Fromm hetwelk ik hier twee jaar geleden aangaf, is er toen nogal een hilarisch absurd topic ontstaan, gestart door forumlid agorist. Zie > Angst voor vrijheid, vluchtwegen..

Misschien was dat de periode van het hoge niveau van het forum waarover forumlid Rob het heeft.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2017, 13:59   #4
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Ah!
Je nam toen al meteen aan dat topic deel vanaf pagina ??n zie ik net.
Dat is de periode dat jij en ik nog niet in interactie geraakt waren zoals nu twee jaar later. :)

Citaat:
want wij hebben je, langzaam maar zeker, in de forum-angst getrokken.
Kweetniet, Mihaela, en Katerie.

Mihaela
Forum angst en de angst voor vrijheid.
Zou er een correlatie zijn?
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2017, 15:31   #5
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Het onderwerp "angst" heeft al lang ook mijn grote interesse Miha.
Bij mij heeft het mijn hele leven een grote rol gespeeld, ook al was ik me daar niet eens bewust van.
Mijn ouders zijn overleden toen ik heel jong was, allebei op een heftige wijze.
Angst, en me onveilig voelen, is bij mij altijd verscholen geweest in mijn geest.
Tot mijn 30ste heb ik er geen last van gehad, ik was me daar ook niet eens bewust van.
Als kind kende ik geen angst, geen onzekerheid, integendeel.
Achteraf gezien, zie ik dat ik mezelf, onbewust, de tijd en ruimte gaf, om als 'persoon? te ontwikkelen, en mijn ?antenne? volop gebruikte om dat te kunnen bereiken.
Sterke overlevingsdrang en aanpassingsvermogen, achteraf gezien..
Citaat:
De voorzienigheid heeft me twee jaar geleden geholpen door een persoon met een gigantisch angst-complex op mijn weg te zetten waarop ik dan verliefd werd.
'Relatie' heeft slechts twee maand geduurd, doch mij danig overhoop gehaald. Rara, waarom gebeurde dat toch weer?
Om via Jan Geurtz' 'verslaafd aan liefde' en zijn andere boeken weer wat bewuster te worden van de angst in mezelf en de angst voor vrijheid..
Een angstige paranormale ervaringen heeft het bij mij op mijn 30 ste, een opening gemaakt, en werd ik me bewust van hoe ik de angst, met een sterke overlevingsdrang, en grote aanpassingsvermogen, bedekt had.

Het proces is toen begonnen.
Nu is alles gerafeld, en ben ik bij de basis aangeland.

Citaat:
Rond angst voor vrijheid, een boek met gelijknamige titel van Erich Fromm hetwelk ik hier twee jaar geleden aangaf, is er toen nogal een hilarisch absurd topic ontstaan, gestart door forumlid agorist. Zie > Angst voor vrijheid, vluchtwegen..
.
Allen boeken die ik gelezen heb, alle boeken die jij noemt, behandelen in wezen detzelfde onderwerp.
De angst om te leven, de angst voor de dood.
Dat ? wat is? vanuit een gezonde geest voluit aanschouwen, en er in op gaan..
Als het verslaafd aan het denken is, of verslaafd aan liefde, zie ik dezelfde angst een rol spelen.
De angst voor de dood, de angst om te leven.
De angst voor het onbekende. Dus de angst voor dat 'wat is'.
Eens ik mijn angst onder ogen heb gezien, zijn alle stukken op zijn plek gevallen.

Klinkt vlot, maar het heeft geduurd,en het is heftig geweest.
Nu voelt het alsof ik over iemand anders heb.

Ik ben nu een gevoelig persoon, kwestbaar, kan me onzeker voelen.. ?Angst? is nu nog steeds een instrument voor mij, een deur naar ? wat ik ben?.
Het voelt niet meer als angst, maar als lichte spanning...

Citaat:
Misschien was dat de periode van het hoge niveau van het forum waarover forumlid Rob het heeft.
Nee hoor Katerie, ongeacht wat hier op het forum besproken wordt, ze zanniken altijd.
Als men een ander manier van verwoorden heeft, een ander kijk op, gaan ze ' optreden'.
Ik dacht dat jij dit al door had.
Neem jij het echt nog serieus de behoefte aan controle van de paar mensen, die zichzelf boven de ander willen verheffen, door steeds kritiek te geven?
Ik niet meer...

Wijziging aangebracht door Mihaela op 17 januari 2017 om 15:57.
Oud 17 januari 2017, 15:55   #6
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Ah!
Je nam toen al meteen aan dat topic deel vanaf pagina ??n zie ik net.
Dat is de periode dat jij en ik nog niet in interactie geraakt waren zoals nu twee jaar later. :)
Klopt, ik had het gelijk door, puppy..

Citaat:
Forum angst en de angst voor vrijheid.
Zou er een correlatie zijn?
Angst is angst, je neemt haar overal mee, als je op een forum schrijft, in de lift, op reis, in je dromen..
Welke woord na angst komt, angst voor vrijheid, angst voor spinnen.. is maar een detail.
Volgens mij is er geen mens die 'geen' angst heeft. Zonder de angst is de mens volkomen verlicht...
Oud 17 januari 2017, 19:05   #7
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, ik had het gelijk door, puppy..

Angst is angst, je neemt haar overal mee, als je op een forum schrijft, in de lift, op reis, in je dromen..
Welke woord na angst komt, angst voor vrijheid, angst voor spinnen.. is maar een detail.
Volgens mij is er geen mens die 'geen' angst heeft. Zonder de angst is de mens volkomen verlicht...
In Advaita is er zoiets als Universal Fearlessness.
In de Hindu mythologie was het iets dat je kon krijgen van de Goden.
Volledige realisatie was niet vereist.
Wel grote moed.

In deze tijd zijn er enkelen in de wereld die volkomen vreesloos zijn.
Oud 17 januari 2017, 19:20   #8
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Angst is angst, je neemt haar overal mee, als je op een forum schrijft, in de lift, op reis, in je dromen. Welke woord na angst komt, angst voor vrijheid, angst voor spinnen is maar een detail. Volgens mij is er geen mens die 'geen' angst heeft. Zonder de angst is de mens volkomen verlicht...
Natuurlijk is er angst. Je ouders, school kerk en staat hebben gewerkt aan het beeld van je, waarna je zelf ook zwaar hebt ge?nvesteerd en jarenlang met grote inzet hebt verfijnd en waar en wanneer iemand daar afbreuk aan wenst te doen is dat een zeer re?le angst want dat 'jezelf' is slechts opgebouwd uit gedachten dat als een ballonnetje zo makkelijk is door te prikken. De verdediging moet dan ook navenant sterk zijn, velen hebben daar een volledige dagtaak aan.

Wanneer ont'dekt is dat je 'ik' een illusie is, is ook de angst de illusie te zullen verliezen verdwenen. In de illusoire wereld loop je echter gewoon gevaar voor lijf en leden, het zou achterlijk zijn vreesloos door het leven te gaan, want dan komt er aan je illusoire bestaan snel een einde.
Oud 17 januari 2017, 20:32   #9
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Wanneer ont'dekt is dat je 'ik' een illusie is, is ook de angst de illusie te zullen verliezen verdwenen..
Dan valt er ook niets meer te verliezen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2017, 20:42   #10
Anne
Jubilaris

Standaard

In de twee is er zeker angst. Angst alles te verliezen wat mij dierbaar is. Alleen achter te blijven; Verlies van mijn verstand, gezondheid, heelheid etc.
In de ??n is er vrijheid.
Angst versus liefde. Twee hangt samen met angst, ??n hangt samen met liefde. Vermoed ik.
Anne is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon