Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Gezondheid

Gezondheid Heling van de imperfectie.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 mei 2011, 12:37   #1
Rennie
Singularis

Standaard De zin van ziek zijn.

Er is een lezenswaardig stuk gepubliceerd door Taigitu waar ik hier op wil wijzen.

Citaat:
'Dit is een ongemakkelijk boek, want het ontneemt de mens de mogelijkheid zijn ziekte te gebruiken als een alibi voor zijn onopgeloste problemen', zeggen de auteurs in hun voorwoord.

Ze willen duidelijk maken dat ziekten verschijningsvormen zijn van ??n grote ziekte, die onlosmakelijk verbonden is met het ongelukkig zijn van de mens. Symptomen zijn lichamelijke verschijnselen waarin, psychische conflicten tot uitdrukking komen. Hoofdpijn, infectie, stress, maagklachten en impotentie geven ons signalen door uit het rijk der psyche.

Ziekte-uitingen zijn beelden die we moeten verklaren en waarvan we de betekenis onder ogen moeten zien. Dit boek bestaat uit twee delen. In het eerste gaan de schrijvers in op de achtergronden en filosofie van het ziek zijn en beter worden.

In het tweede gedeelte beschrijven ze de meest voorkomende ziektesymptomen, de mogelijke oorzaken, met welke gevoelens en activiteiten ze corresponderen en wat we eraan kunnen doen. De samenhang van lichamelijke klachten en psychische problemen zal velen choqueren; toch zullen we de confrontatie moeten aangaan, willen we aan onze genezing kunnen werken.

Ons wordt een nieuwe zienswijze geleerd, waarmee we zelf symptomen kunnen interpreteren en als zinvol aanvaarden: ons lot is een uitdaging, onze ziekte een weg om onszelf te vinden, en innerlijk te groeien.

Bron
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Taigitu
Een paar weken geleden liep ik tegen een tweedehands uitgave van dit boek.

Ik was er mee bezig omdat dit misschien iets was om op het forum te zetten omdat er verschillende ziekten en problemen werden beschreven en hoe de auteurs daar tegen aan kijken. Er is al eens geschreven over de manier waar op Christiane Beerlandt tegen ziekten aankijkt en dit boek kan een mooie aanvulling zijn als het je interesse heeft. Ik wist alleen niet dat ik de hoofdstukken die ik op het forum wilde zetten en reeds gedeeltelijk had voorbereid, zo dicht bij huis zouden komen.

Aldus Taigitu

Bron
Hier een gedeelte van de tekst Hoofdstuk 10 - Hart en bloedcirculatie

Citaat:
De tegenpool is de te hoge bloeddruk (hypertensie).

Men weet uit experimenteel onderzoek dat de stijging van de polsslag en bloeddruk niet slechts ontstaat bij verhoogde lichamelijke prestatie, maar ook alleen al door eraan te denken. De bloeddruk stijgt eveneens, wanneer men in een gesprek in de buurt van een conflictsituatie komt waarin iemand zich bevindt, maar de druk zakt reeds, wanneer de betrokkene zelf over het conflict praat en op die wijze zijn probleem verbaliseert. Deze uit experimenten verkregen wetenschap vormt een goede grondslag om de achtergrond van de hoge bloeddruk te begrijpen.
Wanneer door de permanente gedachte aan een prestatie de bloedcirculatie wordt verhoogd, zonder dat deze prestatie ooit in motorische activiteit wordt omgezet en ontladen, komt het letterlijk tot een ?permanente druk?.

De mens verwekt in dit geval louter door zijn gedachtenbeeld in zichzelf een permanente opwinding en het circulatiesysteem houdt deze permanente opwinding in stand in de verwachting, dan een omzetting in de daad zal volgen. Ontbreekt deze omzetting dan staat deze mens onder druk.

Nog belangrijker voor ons is het dat dezelfde samenhang ook van toepassing is op het niveau van het conflict. Omdat wij weten dat alleen al het thema van een conflict tot verhoging van druk leidt en ook weer dadelijk zakt wanneer er over gesproken wordt, kunnen wij duidelijk zien dat de lijder aan hoge bloeddruk voortdurend vertoeft in de nabijheid van een conflict, zonder een oplossing te bewerkstelligen. Hij staat naast het conflict, maar neemt voor de oplossing geen enkele verantwoordelijkheid op zich.

De fysiologische zin van te hoge bloeddruk ligt juist in een kortstondige levering van een meer energie om taken en conflicten die zich aandienen, beter en energieker te kunnen aanpakken.

Wanneer dat gebeurt, verbruikt die aanpak de extra energie en de druk wordt weer normaal. De hoge-bloeddrukpati?nt lost echter zijn conflicten niet op, waardoor de overdruk niet wordt verbruikt. Veel meer vlucht hij in uiterlijke bedrijvigheid en probeert door grote activiteit in de buitenwereld zichzelf en anderen af te leiden van de aansporing om het conflict aan te pakken.

Wij zien dat zowel de mens met te lage bloeddruk, als de mens , met te hoge bloeddruk de hangende conflicten uit de weg gaat; zij gebruiken daarvoor echter een verschillende tactiek. De lage-bloeddrukpati?nt vlucht voor het conflict door zich in het onbewuste terug te trekken, de hoge-bloeddrukpati?nt leidt zichzelf en zijn omgeving van het conflict af door overactiviteit en overtrokken dynamiek. Hij vlucht in het doen.

In overeenstemming met deze polariteit vinden we de lage bloeddruk vaker bij vrouwen, de hoge bloeddruk vaker bij mannen. Bovendien is de hoge druk een aanwijzing voor geremde agressie. De vijandigheid blijft weer steken in een gedachtenbeeld en dus wordt de ter beschikking gestelde energie niet door de handeling ontladen.

De mens noemt deze houding zelf-beheersing. De agressieve impuls leidt tot hoge druk, de zelfbeheersing tot contractie van de vaten. Zo kan men de druk onder controle houden. Druk van het bloed en tegendruk van de vaten leiden tot hoge druk. Wij zullen straks zien hoe deze houding van de beheerste agressie ook heel direct in het hartinfarct kan uitlopen.

Forum bewerking door Taigitu.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 oktober 2017, 17:59   #2
katerie
Mandataris

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rennie Bekijk bericht
Er is een lezenswaardig stuk gepubliceerd door Taigitu waar ik hier op wil wijzen.
Zes jaar later reageer ik op Taigitu.

Citaat:
Er is al eens geschreven over de manier waar op Christiane Beerlandt tegen ziekten aankijkt en dit boek kan een mooie aanvulling zijn als het je interesse heeft.

Taigitu
@Taigitu: Beerlandt is een dame die totaal op Dahlke's lijn zit. Ik heb al haar boeken al vele jaren in huis. Ik zou eerder zeggen dat zij een aanvulling is op Dahlke, want haar manier van duiden en schrijven is heel volks, bijna als de gouden raad van tante Kaat en daardoor zeer makkelijk te banaliseren en / of weg te lachen.

Dahkle daarentegen is een art en therapeut die academisch geschoold is en ook zo kan schrijven. Dat brengt bij een bepaalde groep meer respect en begrijpelijk geloofwaardigheid op. Alhoewel dat ook dan nog vele grote denkers zijn lectuur hoofdschuddend zullen wegleggen, want niet wetenschappelijk bewezen etc.

Citaat:
Ik wist alleen niet dat ik de hoofdstukken die ik op het forum wilde zetten en reeds gedeeltelijk had voorbereid, zo dicht bij huis zouden komen.

Taigitu
Zeer begrijpelijk.
Eens er voeling mee, staat men verbaasd hoe recht in de roos en openbarend het is. Alles deuren in 'huis' gaan plots open.

Citaat:
Hier een gedeelte van de tekst Hoofdstuk 10 - Hart en bloedcirculatie.

Taigitu
Ik was 30 jaar geleden een top sportman. Dokters en sportartsen stonden versteld van hoe gezond ik was, hoe zuiver mijn bloed was. Voorbeeldig.
In een jaar tijd sloeg alles om, letterlijk. Extreem lage bloeddruk en een ander soort dokter, de eerste in zijn soort die ik opzocht, een psychiater, dewelke mijn bloeddruk mat, kon nauwelijks geloven dat ik nog op eigen kracht, alleen, te voet, tot bij hem geraakt was.

En dan kwam de lectuur van Dahlke toevallig op mijn weg, en daarna de lectuur van Beerlandt, die gewoon hetzelfde zei over lage bloeddruk op haar manier.
Het kwam allemaal plots zo dicht bij huis...
Bijna griezelig zelfs.
Oud 23 oktober 2017, 10:03   #3
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht

Ik was 30 jaar geleden een top sportman.
Bedoel je dat je naar de supermarkt op de fiets ging en niet met de auto?
Wat is dat voor sportman geweest? Heb je prijzen gewonnen?
Of klop je het gewoon een beetje op, zoals wij oudjes allemaal doen als wij over de tijd spreken toen wij nog jong, fit, en mooi en sterk waren?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2017, 16:37   #4
katerie
Mandataris

Standaard

Vooruit, een foto uit de oude doos als antwoord op je vragen.

Het vraagt veel dagelijkse training en voeding discipline om er zo uit te zien op een natuurlijke manier zonder injecties.
Dagelijk 2,5 uur afwisselend lopen, zwemmen, fietsen en trainen met gewichten. Heb ik 5 jaar volgehouden.
Heb één keer een prijs gewonnen voor de meest gestileerde.
Oud 25 oktober 2017, 14:31   #5
katerie
Mandataris

Standaard

Recenter werk in hetzelfde kader:

Oud 25 oktober 2017, 14:46   #6
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Vooruit, een foto uit de oude doos als antwoord op je vragen.

Het vraagt veel dagelijkse training en voeding discipline om er zo uit te zien op een natuurlijke manier zonder injecties.
Dagelijk 2,5 uur afwisselend lopen, zwemmen, fietsen en trainen met gewichten. Heb ik 5 jaar volgehouden.
Heb één keer een prijs gewonnen voor de meest gestileerde.
Is de foto echt van jou K.?
Ik dacht dat jij donkerblond haar had, zie je daar met zwart haar.

Hoe is met je schouder trouwens?
Oud 25 oktober 2017, 16:11   #7
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Is de foto echt van jou K.?
ja ja, that's me 30 jaar geleden...
Citaat:
Ik dacht dat jij donkerblond haar had, zie je daar met zwart haar.
Kastanje kleurig haar heb ik, voor wat er nog van rest. Altijd maar dun haar gehad. Rond mijn 15de begon mijn haar al flink uit te vallen en kreeg ik complexen van kalende slapen.
Op de foto zie je een pruik. In mijn hoofdhuid op 10 punten vastgenaaid. Verschrikkelijk! Onverantwoord van plastische chirurgen toen zoiets toe te passen. Huid rond de aanhechtingspunten ontstak continue. Logisch. Triestig en zielig dat ik toen erin toestemde natuurlijk. Maar ja, ik was wanhopig, zat vol complexen en angst om niet aanvaard en geliefd te worden. Dat is pas echt beginnen dagen 7 jaar geleden en de laatste 3 jaar sinds Geurtz en Byron Katie doorgedrongen.
De motivatie achter dat intensief dagelijks trainen toen was angst. Angst om mijn knappe lieve vrouw te verliezen.

Citaat:
Hoe is met je schouder trouwens?
Die is nog altijd niet helemaal genezen.
Schouder en biceps training met een bezemsteel lukt bijna zonder pijn...

Dat was weer een staaltje herhaling van mijn jeugdig oppervlakkkig onbewust onbezonnen gedrag. Deze keer in omgedraaide richting: Dacht er mijn laatste lief mee terug te winnen...

Eens een ezel, altijd een ezel...EGOOOO! ...Zelfafwijzing.
En daarbovenop nog is afwijzing van zelf-afwijzing en daarmee de ellende verdubbelend zoals Jan Geurtz zijn eigen proces beschrijft in zijn relatie crisis...

Als ik nou maar is gedegen zelfonderzoek kon doen en afronden, dan was ik misschien van ego verlost, 't is te zeggen doorzien, dan had ik het doorzien, zoals we op het forum leren van professor pastoor Lo T. Nowee.

Want als je weet 'wat' je bent ben je verlicht schreef Laurens onlangs.

Wijziging aangebracht door katerie op 25 oktober 2017 om 16:38.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2017, 17:01   #8
katerie
Mandataris

Standaard

En terug on-topic: een duiding van het signaal dat de aandoening 'peesontsteking' is vond ik in Beerlandt's boek.
Was weer recht in de roos voor de apekop dat ik ben.
Oud 25 oktober 2017, 17:37   #9
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:

Als ik nou maar is gedegen zelfonderzoek kon doen en afronden, dan was ik misschien van ego verlost, 't is te zeggen doorzien, dan had ik het doorzien, zoals we op het forum leren van professor pastoor Lo T. Nowee.
.
Als P. P. Lo T. Nowee terug is, gaan wij keurig netjes in de 'klas' zitten, wij houden ons tetters, en gaan wij zijn aanwijzingen volgen.
Meestal is hij een beetje veranderd, bij zijn terugkomst, maar wij laten ons er niet door tegenhouden, al zou hij de grootste trol van het forum geworden zijn.. ... want hij wordt steeds feller, lijkt het..
Het lot heeft hem op ons pad gezet!!

Afgesproken?
Oud 25 oktober 2017, 20:36   #10
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Afgesproken?

Afgesproken. We steken braafjes de vinger op om vragen te stellen en spreken hem niet tegen.
Intussen heb ik al een begrippenlijst voor dummies (link) aangelegd.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon